Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

rödblå

Aktiv medlem
Fick hem kanttrådsdäck från Bikester idag som var ordentligt dubbelvikta i samma kartong som resten av min order. Kanttråden är rätt så deformerad. Visst är det läge att be om ett nytt däck? Är Marathon touring däck till bikepacking-cykeln, så de måste vara pålitliga i tusentals kilometer.

rödblå

Aktiv medlem
Fick hem kanttrådsdäck från Bikester idag som var ordentligt dubbelvikta i samma kartong som resten av min order. Kanttråden är rätt så deformerad. Visst är det läge att be om ett nytt däck? Är Marathon touring däck till bikepacking-cykeln, så de måste vara pålitliga i tusentals kilometer.
Påverkar skadan vid reflexmarkeringen funktionen på däcket? Ser inte kul ut på ett nytt däck.

Bilagor

• 20210608_151747.jpg
    20210608_151747.jpg
    337.7 KB · Besök: 69

sandos

Aktiv medlem
Jag har plockat av och monterat min framgaffel på en Vitus Sentier nyligen.

Jag hade redan innan lite "problem" med att steerer tube var så nära kanten att jag hade kute svårt att få tillräcklig kompression på lager när jag skruvade fast stammen. Men det som hände nu var att vid återmontering så tar inte topcap alls i mina ringar, bytte ju till en annan så det problemet är löst, men varför har steerer tube blivit längre/bytt position? Jag är ju 99% på att jag monterade tillbaka alla delar i styrlagret, vilket för övrigt var väldigt få delar...

weldion

Aktiv medlem

Jag hade redan innan lite "problem" med att steerer tube var så nära kanten att jag hade kute svårt att få tillräcklig kompression på lager när jag skruvade fast stammen. Men det som hände nu var att vid återmontering så tar inte topcap alls i mina ringar, bytte ju till en annan så det problemet är löst, men varför har steerer tube blivit längre/bytt position? Jag är ju 99% på att jag monterade tillbaka alla delar i styrlagret, vilket för övrigt var väldigt få delar...
Ett sådant problem kan underlättas att få svar på med att publicera bilder på problemet.
Fota hur det ser ut från lite olika vinklar, så kan du säkert snabbt få svar.

NickPick

Aktiv medlem
Hur motiverar Merida Sverige att deras nya ninety six kostar 60 000 här men bara 42-44 000 i resten av Europa? Är det för att Meridas agentur går igenom Norge på något vis?

Bengt-re

Aktiv medlem

Ibland är det lite på gränsen och man får kasta dit en 5mm högre spacer ovanför stammen. Det är väl inte hela världen?

Rassemouse

Aktiv medlem
Jag har funderingar på att förlänga min gaffel från 130mm till 140mm alt 150mm. Det är en rockshox 35 gold. Jag lyckas dock inte riktigt förstå vad det är för kit jag behöver för att ändra slaglängden. Nån som kan hjälpa mig? gärna med nån länk.

weldion

Aktiv medlem
Jag har funderingar på att förlänga min gaffel från 130mm till 140mm alt 150mm. Det är en rockshox 35 gold. Jag lyckas dock inte riktigt förstå vad det är för kit jag behöver för att ändra slaglängden. Nån som kan hjälpa mig? gärna med nån länk.
Har du prövat att mata in serienumret på din gaffel på den här sidan?

Berk

Aktiv medlem

2 på bollen.

Om jag läser spare parts catalogue rätt använder 35 Gold travel spacers både för Solo Air och DebonAir. So då är det bara att ta bort spacer.

Trasselplanta

Aktiv medlem
Vadderingen eller kuddarna eller vad de heter i min hjälm är skitäckliga. Jag behöver nya. Är det någon som vet vad de heter eller kanske var man kan köpa sådant? Gärna inte via amazon eller ebay då jag gärna slipper vänta 4 månader? Kan det finnas på typ XXL eller Stadium?

Den här grejen. Har ingen aning om vad det heter.
yuck.png

Bengt-re

Aktiv medlem
Vadderingen eller kuddarna eller vad de heter i min hjälm är skitäckliga. Jag behöver nya. Är det någon som vet vad de heter eller kanske var man kan köpa sådant? Gärna inte via amazon eller ebay då jag gärna slipper vänta 4 månader? Kan det finnas på typ XXL eller Stadium?

Den här grejen. Har ingen aning om vad det heter.
Visa bilaga 495029
Det är därför du skall använda keps under hjälmen...

Brukar vara svårt att hitta nya orginalkuddar. Är du händig kan du göra egna med de gamla som mall

nisseson

Aktiv medlem
Tycker det ofta säljs nya kuddar i internetbutiker om man letar lite? Antagligen olika tillgång beroende på hjälmmodell. Vad är det där för hjälm?

Argos

Aktiv medlem
Tycker det ofta säljs nya kuddar i internetbutiker om man letar lite? Antagligen olika tillgång beroende på hjälmmodell. Vad är det där för hjälm?
Precis, det finns en hel del originalkuddar/inredningar att beställa hem på några dagar från t.ex. Tyskland. Men som sagt, först måste hjälmens modell avslöjas.

freddes

Aktiv medlem
Frågan kvalar inte in här men skitsamma för nu e man irriterad :)

Saknades en grej på min hoj och lämna in den för sista skruvande och luftning hos en stor nationell cykelhandlare i Helsingborg. Får tillbaks hojen och blir skeptisk mot frambromsen och tar av hjulet och drar tillbaks kolvarna. Då tar typ bromsen knappt. Hur fan kan man missa en sån sak? Tror det är så bak också men har inte pallat dra av bakhjulet eftersom jag är 99% på att det är så.

Hade ni reklamerat det och låtit dessa fixa till det eller åka till en annan bikeshop i Billesholm som faktiskt brinner för cykling (är väl de som driver tracken (Albert?) istället och åka inom de andra å klaga bara? Att inte dra bak kolvarna vid luftning är ju bara pinsamt liksom, tyvärr skicka jag med min olja så jag kan inte fixa det själv (måste beställa olja = fler dagar utan cykling).

marr

Moderator
Forumvärd
Frågan kvalar inte in här men skitsamma för nu e man irriterad :)

Saknades en grej på min hoj och lämna in den för sista skruvande och luftning hos en stor nationell cykelhandlare i Helsingborg. Får tillbaks hojen och blir skeptisk mot frambromsen och tar av hjulet och drar tillbaks kolvarna. Då tar typ bromsen knappt. Hur fan kan man missa en sån sak? Tror det är så bak också men har inte pallat dra av bakhjulet eftersom jag är 99% på att det är så.

Hade ni reklamerat det och låtit dessa fixa till det eller åka till en annan bikeshop i Billesholm som faktiskt brinner för cykling (är väl de som driver tracken (Albert?) istället och åka inom de andra å klaga bara? Att inte dra bak kolvarna vid luftning är ju bara pinsamt liksom, tyvärr skicka jag med min olja så jag kan inte fixa det själv (måste beställa olja = fler dagar utan cykling).
Kom hit annars, har shimano olja och verktyg. 35min från Helsingborg...

freddes

Aktiv medlem
Kom hit annars, har shimano olja och verktyg. 35min från Helsingborg...
Kör Magura men de kanske spelar mindre roll. Hade man inte haft koll så kanske man dragit tillbaks samtliga kolvar och åkt nerför Vallåsen = deathtrap liksom om inte bromsarna tar :)
För den fram tar inte alls vilket är under all kritik. Skulle egentligen bara dra av klossarna för att se om där var olja på. Fick inte av klossarna och drog bak kolvarna. Satte på klossarna igen och försökte bromsa, ingen inverkan alls :o

Men håller du till i Billesholm? Tanke på att du är aktiv på Albert :)

marr

Moderator
Forumvärd
Kör Magura men de kanske spelar mindre roll. Hade man inte haft koll så kanske man dragit tillbaks samtliga kolvar och åkt nerför Vallåsen = deathtrap liksom om inte bromsarna tar :)
För den fram tar inte alls vilket är under all kritik. Skulle egentligen bara dra av klossarna för att se om där var olja på. Fick inte av klossarna och drog bak kolvarna. Satte på klossarna igen och försökte bromsa, ingen inverkan alls :o

Men håller du till i Billesholm? Tanke på att du är aktiv på Albert :)
Hmm, kanske har royal blood, ska kolla. Men nä, varken albert eller billesholm. Ganska nära vallåsen bor jag.

freddes

Aktiv medlem
Fast trycker du ut kolvarns, får man ju pumpa ett par gånger innan bromsen tar.
Fram e stendött tyvärr :) har nog gett de en 50-60 pump. Bak tar lite. Såg att Magura kräver sin egna eller det funkar med gaffelolja som substitut.
Jäkla drygt bara när man har en ny hoj man vill ut med.

marr

Moderator
Forumvärd
Fram e stendött tyvärr :) har nog gett de en 50-60 pump. Bak tar lite. Såg att Magura kräver sin egna eller det funkar med gaffelolja som substitut.
Jäkla drygt bara när man har en ny hoj man vill ut med.
Fan va drygt... Jag har shitmano olja och sprutor iallafall... Om det hjälper.

th0m

Medlem
Kan någon svara på varför jag upplever växlingsproblem bak då och då när jag växlar från minsta kuggen till nästa och framförallt från näst minsta till tredje? Kedjan vill inte följa med utan lägger sig i mellanläge och hånar mig med oväsen. Ökar jag vajerspänningen så börjar det väsnas och bli tendens till att växla över, minskar jag så växlar det inte alls. Alla övriga växlingar funkar utmärkt, det är just upp från de två minsta kuggarna som strular, ibland vid varje växling, ibland vid vart tionde.

Kassett, kedja, vajrar och höljen och trissorna är nya, reglagen servade, växelörat rakt, B-skruven justerad, kedjan är korrekt längd, alla tänkbara vajerspänningar kontrollerade osv osv. Har liksom kommit till vägs ände nu känner jag. Vad kan vara fel?

Video på problemet:

DanielS

Aktiv medlem
Kan någon svara på varför jag upplever växlingsproblem bak då och då när jag växlar från minsta kuggen till nästa och framförallt från näst minsta till tredje? Kedjan vill inte följa med utan lägger sig i mellanläge och hånar mig med oväsen. Ökar jag vajerspänningen så börjar det väsnas och bli tendens till att växla över, minskar jag så växlar det inte alls. Alla övriga växlingar funkar utmärkt, det är just upp från de två minsta kuggarna som strular, ibland vid varje växling, ibland vid vart tionde.

Kassett, kedja, vajrar och höljen och trissorna är nya, reglagen servade, växelörat rakt, B-skruven justerad, kedjan är korrekt längd, alla tänkbara vajerspänningar kontrollerade osv osv. Har liksom kommit till vägs ände nu känner jag. Vad kan vara fel?

Video på problemet:
Det låter ju som du gjort hemläxan..

Hur har du konstaterat att växelörat är rakt? Jag hade lite liknande problem med ett växelöra som kom snett från butik. Riktade det med verktyg men det blev aldrig riktigt bra, skaffade ett helt nytt växelöra och efter det fungerade det perfekt.

Enligt manualen brukar ju justering av vajerspänning göras mellan de här växlarna (om jag minns rätt), är det helt omöjligt att justera in så det fungerar just här? Om det går att få till, hur fungerar det då på resten av kassetten?

OldBones

Aktiv medlem
En klurig fråga till den samlade värderingseliten på Happy,

Har en BikeID Diamond Chrome (SRAM automatix) med helt nya däck, slangar, drev, kedja, lockon-handtag samt är genomgången med nytt fett samt ett par nya ekrar på bakhjulet. En del klarlack släpp på ramen då den är enbart kromad.

Är 3,000 riksdaler rimligt att begära för den? 🤔

Bilagor

• bikeid-diamond-2-chrome.jpg
    bikeid-diamond-2-chrome.jpg
    17 KB · Besök: 13

Akronym

Aktiv medlem
En klurig fråga till den samlade värderingseliten på Happy,

Har en BikeID Diamond Chrome (SRAM automatix) med helt nya däck, slangar, drev, kedja, lockon-handtag samt är genomgången med nytt fett samt ett par nya ekrar på bakhjulet. En del klarlack släpp på ramen då den är enbart kromad.

Är 3,000 riksdaler rimligt att begära för den? 🤔
Min sambo sålde sin, som förvisso var i copper Chrome, för 6k har jag för mig
Och den var inte med några bytta delar men i bra skick

Edit: för några år sen när det inte var lika mycket cykel-hype

JesperA

Aktiv medlem
Skall investera i mina första bibs (har hittills bara kört med vadderade kallingar) & en trend jag ser bland recensioner, omdömen & kommentarer så verkar det som att majoriteten av cyklisterna föredrar långa ben på deras bibs & jag ser ofta klagomål på att benen är för korta

Men jag har aldrig sett någon motivering till varför så många föredrar långa ben, vad är fördelarna med långa framför korta?

Själv verkar jag inte fungera så bra med långa ben för jag gillar inte när det klämmer på dom 2 ligamenten/ledband(?) på baksidan av låret & knät & det känns som dom "studsar"/flextar fram & tillbaka mot resåren/leg-ends när man trampar vilket snabbt blir ganska obehagligt men verkar inte bekymra andra som föredrar långa

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer