Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Bengt-re

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Skall investera i mina första bibs (har hittills bara kört med vadderade kallingar) & en trend jag ser bland recensioner, omdömen & kommentarer så verkar det som att majoriteten av cyklisterna föredrar långa ben på deras bibs & jag ser ofta klagomål på att benen är för korta

Men jag har aldrig sett någon motivering till varför så många föredrar långa ben, vad är fördelarna med långa framför korta?

Själv verkar jag inte fungera så bra med långa ben för jag gillar inte när det klämmer på dom 2 ligamenten/ledband(?) på baksidan av låret & knät & det känns som dom "studsar"/flextar fram & tillbaka mot resåren/leg-ends när man trampar vilket snabbt blir ganska obehagligt men verkar inte bekymra andra som föredrar långa

3/4 bibs fungerar på vår/höst/vinter då man får lite tyg över gubbknän. Dock är det skönare att köra med korta bibs när tempersturen är över 20grader. Så du behöver både 3/4 och korta bibs.

3/4 bibsen är bättre än fullånga i mitt tycke även vintertid då det går köra lösben och långa strumpor för att få tillräcklig värme på knän och underben. Fullånga fungerar bara på vintern och är knepigare att ta på sig.
 

JesperA

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
3/4 bibs fungerar på vår/höst/vinter då man får lite tyg över gubbknän. Dock är det skönare att köra med korta bibs när tempersturen är över 20grader. Så du behöver både 3/4 och korta bibs.

3/4 bibsen är bättre än fullånga i mitt tycke även vintertid då det går köra lösben och långa strumpor för att få tillräcklig värme på knän och underben. Fullånga fungerar bara på vintern och är knepigare att ta på sig.
Oj, såg nu att jag formulerade mig väldigt klumpigt, med långa ben menade jag långa shorts, sådana som går nästan till knävecket, så jag har alltså fått intrycket att folk föredrar långa ben på deras bib-shorts

Tar till mig resten till framåt hösten då jag behöver investera i fullängds eller 3/4 bibs då 👍
 

DanielS

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Oj, såg nu att jag formulerade mig väldigt klumpigt, med långa ben menade jag långa shorts, sådana som går nästan till knävecket, så jag har alltså fått intrycket att folk föredrar långa ben på deras bib-shorts

Tar till mig resten till framåt hösten då jag behöver investera i fullängds eller 3/4 bibs då 👍
Jag håller med om att det inte är så skönt när muddarna på benen kommer ned mot knäna. Men alltför korta så de slutar mitt på låret vill man väl inte heller ha dom. Som för alla kläder är det väl individuell passform som gäller.. Något som sitter bra på en person sitter sämre på någon annan.
 

th0m

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Det låter ju som du gjort hemläxan..

Hur har du konstaterat att växelörat är rakt? Jag hade lite liknande problem med ett växelöra som kom snett från butik. Riktade det med verktyg men det blev aldrig riktigt bra, skaffade ett helt nytt växelöra och efter det fungerade det perfekt.

Enligt manualen brukar ju justering av vajerspänning göras mellan de här växlarna (om jag minns rätt), är det helt omöjligt att justera in så det fungerar just här? Om det går att få till, hur fungerar det då på resten av kassetten?
Jag har riktat det med Park Tools verktyg för ändamålet och det är så rakt som ett växelöra kan bli inbillar jag mig, plus att 8-delat inte bör vara superkinkigt jämfört med 12-delat osv.

Det är helt omöjligt att få det perfekt, oavsett vajerspänning. Det blir alltid det där fenomenet att växlingen inte fungerar med ojämna mellanrum. Om jag ökar spänningen riktigt rejält så att det rasslar och nästan växlar över så är kedjan förstås mer benägen att följa med, men så fort det börjar närma sig "rätt" inställning så blir det så där. Kanske ska skruva isär reglagen igen och titta, alternativt ge upp och skaffa en ny drivlina (vilket hade varit skittrist med tanke på timmarna jag lagt på den här cykeln).
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag har riktat det med Park Tools verktyg för ändamålet och det är så rakt som ett växelöra kan bli inbillar jag mig, plus att 8-delat inte bör vara superkinkigt jämfört med 12-delat osv.

Det är helt omöjligt att få det perfekt, oavsett vajerspänning. Det blir alltid det där fenomenet att växlingen inte fungerar med ojämna mellanrum. Om jag ökar spänningen riktigt rejält så att det rasslar och nästan växlar över så är kedjan förstås mer benägen att följa med, men så fort det börjar närma sig "rätt" inställning så blir det så där. Kanske ska skruva isär reglagen igen och titta, alternativt ge upp och skaffa en ny drivlina (vilket hade varit skittrist med tanke på timmarna jag lagt på den här cykeln).
Det är inte fjädern i bakväxeln som är trött? Försök smörja upp bakväxeln så att den rör sig så lätt som möjligt och gör vad du kan för att få ner friktionen i vajern?!
 

th0m

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Det är inte fjädern i bakväxeln som är trött? Försök smörja upp bakväxeln så att den rör sig så lätt som möjligt och gör vad du kan för att få ner friktionen i vajern?!
Funderade över det också, men jag känner mig lite uppgiven just nu vad gäller detta. Tar liksom aldrig slut. Lutar mer åt ny drivlina faktiskt.
 

bearthefear

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Funderade över det också, men jag känner mig lite uppgiven just nu vad gäller detta. Tar liksom aldrig slut. Lutar mer åt ny drivlina faktiskt.
Nu är jag ute på djupt vatten, var länge sen jag hade 8-delat. Men det kan inte vara något kompabilitetsproblem mellan bakväxel och kassett? Eller är alla 8-delade med samma avstånd?
 

DarkMatter

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Funderade över det också, men jag känner mig lite uppgiven just nu vad gäller detta. Tar liksom aldrig slut. Lutar mer åt ny drivlina faktiskt.
Har du dubbelkollat att avstånden mellan alla dreven i kassetten är rätt? Har ju funnits fall av både felaktiga kassetter och oavsiktligt fel monterade kassetter.
 

d_anders

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Har du bytt till en bättre begagnad kassett eller är det en ny campagnolo?
Har du lossnat växelvajern och dragit och känt lite i den samtidigt som du växlar? Kanske har du för hög friktion någonstans och då är det ju vanligt med problem just där vajern är som minst spänd.
 

th0m

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Har du bytt till en bättre begagnad kassett eller är det en ny campagnolo?
Har du lossnat växelvajern och dragit och känt lite i den samtidigt som du växlar? Kanske har du för hög friktion någonstans och då är det ju vanligt med problem just där vajern är som minst spänd.
Det är en ny Record-kassett. Har haft turen att lyckas få tag på två stycken splajtans nya i förpackning.

Skulle montera isär reglaget igen tidigare ikväll för att inspektera och råkade då skada själva komposit-bodyn ganska illa (loctiteade skruvar med vänstergänga kan brinna i helvetet), så nu får det fan räcka. Vill kunna cykla på skiten, inte spendera resten av livet med att leta delar på eBay. Nu får det bli 12-delad Chorus istället.
 

Mats65

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Det är en ny Record-kassett. Har haft turen att lyckas få tag på två stycken splajtans nya i förpackning.

Skulle montera isär reglaget igen tidigare ikväll för att inspektera och råkade då skada själva komposit-bodyn ganska illa (loctiteade skruvar med vänstergänga kan brinna i helvetet), så nu får det fan räcka. Vill kunna cykla på skiten, inte spendera resten av livet med att leta delar på eBay. Nu får det bli 12-delad Chorus istället.
Du skrev att reglagen är servade. Har du bytt några delar då?
Jag hade liknande problem på 10-delat, men inte lika kraftigt. Då bytte jag ”spring carrier”, ec-re111 och det blev bättre. Jag vet inte vad motsvarande del heter på 8-delat, men det är nog inte så svårt att hitta.
Jag har för mig att jag också bytte ”g-springs”, ec-re209, för de kan tydligen också spöka.
 

th0m

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Du skrev att reglagen är servade. Har du bytt några delar då?
Jag hade liknande problem på 10-delat, men inte lika kraftigt. Då bytte jag ”spring carrier”, ec-re111 och det blev bättre. Jag vet inte vad motsvarande del heter på 8-delat, men det är nog inte så svårt att hitta.
Jag har för mig att jag också bytte ”g-springs”, ec-re209, för de kan tydligen också spöka.
Har bytt både "G-springs" och "spring carrier".
 

Jimin

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Pinsamt fråga men när man säger "växla upp" i kassetten. Är det att gå från den största ringen till näst-största eller är det "växla ned"? (rent visuellt blir det att växla ned)
 

OldBones

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Högprofils-kolfiber-fälgar med kanttråd,

Fälgband, ja eller nej?

Åsikterna lär gå isär här på Happy men vad är den allmänna rekommendationen? 🤔
 

Berk

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Pinsamt fråga men när man säger "växla upp" i kassetten. Är det att gå från den största ringen till näst-största eller är det "växla ned"? (rent visuellt blir det att växla ned)

Det där är riktigt jobbigt! Jag rekommenderar att bara har växlar fram, så undviker du det problemet.

Försöker själva att undvika orderna "upp" och "ner" vid växling.
 

Magnus K

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Dirt jumpers som har singlespeednav, är det nån standard på frihjulskransarna på dom (typ som BMX verkar ha?) eller är man låst till tillverkarnas egna sortiment av frihjulskransar?

Mvh
32kugg fram som skulle vilja ha singlespeednav med 14kugg bak?
 

Mr_H_G_Superman

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag har lyckats köra sönder bakväxeln och skulle behöva byta ut den. :cry:

Det som sitter på nu är en SRAM GX Eagle, men de verkar vara omöjliga att få tag på i dagsläget. Förlorar jag mycket i kvalitet om jag byter ner mig till NX? Den verkar gå att hitta...

Finns det några andra alternativ? Jag gissar att det inte funkar med Shimano...
 

Allroad

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Hur vet man om man kan gå över från vanligt 2-kolvs ok till något som är lite större, typ 4-kolv?

Har något basic basic tektro hydrauliskt där jag tycker att det inte bettar så bra som man skulle vilja och spec när man kommer upp i fart, en elhoj väger ju trots allt en hel del också.

Skall tydligen ha Post Mount och 180mm skivor om det är till någon hjälp.
 

Akronym

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Det har jag inte noterat i så fall. Inte för Shimano i alla fall
Nu hittar jag inte på shimanos sida men dom har skivor och belägg som är "narrow" och "wide"
En smal skiva med breda belägg gör att beläggen ligger utanför skivan. Men det kanske inte har att göra med 2/4-kolv utan mer vad det är för belägg.

Edit: hittade i deras compability-chart
Screenshot_20210618-132429_Chrome.jpg
 

Allroad

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Men 4-kolvs ok borde väl iaf ge bättre bromsverkan än 2-kolvs? Eller är det storleken på skivor som är mer avgörande?
 

Magnus K

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Hur vet man om man kan gå över från vanligt 2-kolvs ok till något som är lite större, typ 4-kolv?

Har något basic basic tektro hydrauliskt där jag tycker att det inte bettar så bra som man skulle vilja och spec när man kommer upp i fart, en elhoj väger ju trots allt en hel del också.

Skall tydligen ha Post Mount och 180mm skivor om det är till någon hjälp.
Jag skulle ge mig på det där i de här stegen:
1. Kolla bromsarnas skick, dvs lufta och se att alla kolvar rör sig bra
2. Testa olika bromstekniker, det finns alltid nåt att lära
3. Prova med ett annat belägg, kolla tester och köp nåt med de egenskaper du vill ha (bra tidigt bett, bromskänsla, värmetålighet?)
4. Gå upp till 200mm skiva fram och 180mm bak (om det inte sitter sånt bak redan)
5. Kolla på 4-kolvsok.

Speciellt steg 4 borde ge rejäl skillnad, tänker jag.

Mvh
Magnus
 

sandos

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag har lyckats köra sönder bakväxeln och skulle behöva byta ut den. :cry:

Det som sitter på nu är en SRAM GX Eagle, men de verkar vara omöjliga att få tag på i dagsläget. Förlorar jag mycket i kvalitet om jag byter ner mig till NX? Den verkar gå att hitta...

Finns det några andra alternativ? Jag gissar att det inte funkar med Shimano...

Jag fick hem en GX från bike24 för 3 dagar sen typ, vilket förvånade mig lite pga den beryktade krisen på delar. Nu måste jag få tummen ur och montera den när jag insåg att min SX nog bara behövde justeras. Bra med reservdelar dock va!

Du kan vad jag vet köra shimano men det kallas väl hybrid. Verkar fungera i praktiken men kanske inte rekommenderat?
 

Allroad

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Gx
Jag skulle ge mig på det där i de här stegen:
1. Kolla bromsarnas skick, dvs lufta och se att alla kolvar rör sig bra
2. Testa olika bromstekniker, det finns alltid nåt att lära
3. Prova med ett annat belägg, kolla tester och köp nåt med de egenskaper du vill ha (bra tidigt bett, bromskänsla, värmetålighet?)
4. Gå upp till 200mm skiva fram och 180mm bak (om det inte sitter sånt bak redan)
5. Kolla på 4-kolvsok.

Speciellt steg 4 borde ge rejäl skillnad, tänker jag.

Mvh
Magnus
1. Främre oken är de som är svårast att ställa in, det ligger nästan jämnt emot med beläggen = ena kolven rör sig inte lika mycket som dom andra, den åkervi stort sett inte tillbaka alls och sliter ut beläggen i förtid, MEN det är också det som bettar bäst konstigt nog. Det bakre verkar röra på sig som det ska men när jag nu luftade så verkar det som skivorna/beläggen fick mineralolja på sig så där tar det knappt alls. Bara testat göra rent med cykelrengöring än så länge men ska testa bromsrengöring. Det främre har jag även försökt massera upp kolvarna på med mineralolja men same same..

2. Japp, får pumpa för att kunna få till bromsning i högre fart.

3. Har bara kört Resin innan men provade även någon resin/metall-mix och jag vill ju tro att den bettade bättre men blev så osäker på om skivorna verkligen klarade det så jag satte tillbaka resinpads.

4. Något man behöver tänka på för att gå upp till 200?

5. Testar kanske Shimanos 2-kolvs innan, vill tro att billigaste Tektro som nu sitter på inte är så lämpade för elhojar.
 

Magnus K

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
1. Låter som bromsoket fram kärvar, kanske räcker att få den kärvande kolven att börja röra sig för att få bättre bromseffekt.
Bakskivan måste du få helt ren från olja, köp bromsrengöring el nåt som inte lämnar kvar nåt efter att rengöringsmedlet har dunstat. Bromsbelägg som fått olja på sig har jag aldrig fått okej igen, men där har jag sett youtubers som verkar lyckas.
Lufta bromsar gör jag numera efter att ha plockat bort hjul och bromsbelägg samt stoppat dit en luftningskloss i oket. Allt för att inte spilla olja på ok, skiva eller belägg.

2. Pumpa för att få upp tryck i bromsen? Låter inte alls normalt... Se punkt 1 eller be en bra cykelmek kolla upp bromsarna!

3. Belägg gör skillnad, så kolla vad dina skivor klarar och köp bättre belägg. Jag gick från Shimano B01S till Trickstuff vilket gav bättre bromsverkan som jag upplever den. Båda beläggen är av resin-typ, så även inom resin finns varianter med bättre bett eller bättre värmetålighet mot orginalbelägg. Jag kör emellanåt turiståkning utförs i typ Isaberg eller Lindvallen och väger inkl utrustning och cykel typ 120kg: beläggbytet + 180-skivor + orginal Shimano MT500 (snäppet under Deore) räcker de dagar jag kör där?

4. Ofta är det bara att hitta en bromsoks-adapter för 200mm skiva plus en 200mm skiva som passar ditt bromsok (för mig med Shimano så gäller det där med smal el bred bromsyta enligt ovan)

5. Som jag skrev förut: Först få ordning på bromsarna du har genom luftning och noggrann rengöring (inkl ev icke-oljiga nya belägg), sen börja byt skivor, sist byta oken, In My Humble Opinion. 👍

Lycka till!
Magnus
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer