Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Bengt-re

Aktiv medlem
Skall investera i mina första bibs (har hittills bara kört med vadderade kallingar) & en trend jag ser bland recensioner, omdömen & kommentarer så verkar det som att majoriteten av cyklisterna föredrar långa ben på deras bibs & jag ser ofta klagomål på att benen är för korta

Men jag har aldrig sett någon motivering till varför så många föredrar långa ben, vad är fördelarna med långa framför korta?

Själv verkar jag inte fungera så bra med långa ben för jag gillar inte när det klämmer på dom 2 ligamenten/ledband(?) på baksidan av låret & knät & det känns som dom "studsar"/flextar fram & tillbaka mot resåren/leg-ends när man trampar vilket snabbt blir ganska obehagligt men verkar inte bekymra andra som föredrar långa

3/4 bibs fungerar på vår/höst/vinter då man får lite tyg över gubbknän. Dock är det skönare att köra med korta bibs när tempersturen är över 20grader. Så du behöver både 3/4 och korta bibs.

3/4 bibsen är bättre än fullånga i mitt tycke även vintertid då det går köra lösben och långa strumpor för att få tillräcklig värme på knän och underben. Fullånga fungerar bara på vintern och är knepigare att ta på sig.

JesperA

Aktiv medlem
3/4 bibs fungerar på vår/höst/vinter då man får lite tyg över gubbknän. Dock är det skönare att köra med korta bibs när tempersturen är över 20grader. Så du behöver både 3/4 och korta bibs.

3/4 bibsen är bättre än fullånga i mitt tycke även vintertid då det går köra lösben och långa strumpor för att få tillräcklig värme på knän och underben. Fullånga fungerar bara på vintern och är knepigare att ta på sig.
Oj, såg nu att jag formulerade mig väldigt klumpigt, med långa ben menade jag långa shorts, sådana som går nästan till knävecket, så jag har alltså fått intrycket att folk föredrar långa ben på deras bib-shorts

Tar till mig resten till framåt hösten då jag behöver investera i fullängds eller 3/4 bibs då 👍

DanielS

Aktiv medlem
Oj, såg nu att jag formulerade mig väldigt klumpigt, med långa ben menade jag långa shorts, sådana som går nästan till knävecket, så jag har alltså fått intrycket att folk föredrar långa ben på deras bib-shorts

Tar till mig resten till framåt hösten då jag behöver investera i fullängds eller 3/4 bibs då 👍
Jag håller med om att det inte är så skönt när muddarna på benen kommer ned mot knäna. Men alltför korta så de slutar mitt på låret vill man väl inte heller ha dom. Som för alla kläder är det väl individuell passform som gäller.. Något som sitter bra på en person sitter sämre på någon annan.

th0m

Medlem
Det låter ju som du gjort hemläxan..

Hur har du konstaterat att växelörat är rakt? Jag hade lite liknande problem med ett växelöra som kom snett från butik. Riktade det med verktyg men det blev aldrig riktigt bra, skaffade ett helt nytt växelöra och efter det fungerade det perfekt.

Enligt manualen brukar ju justering av vajerspänning göras mellan de här växlarna (om jag minns rätt), är det helt omöjligt att justera in så det fungerar just här? Om det går att få till, hur fungerar det då på resten av kassetten?
Jag har riktat det med Park Tools verktyg för ändamålet och det är så rakt som ett växelöra kan bli inbillar jag mig, plus att 8-delat inte bör vara superkinkigt jämfört med 12-delat osv.

Det är helt omöjligt att få det perfekt, oavsett vajerspänning. Det blir alltid det där fenomenet att växlingen inte fungerar med ojämna mellanrum. Om jag ökar spänningen riktigt rejält så att det rasslar och nästan växlar över så är kedjan förstås mer benägen att följa med, men så fort det börjar närma sig "rätt" inställning så blir det så där. Kanske ska skruva isär reglagen igen och titta, alternativt ge upp och skaffa en ny drivlina (vilket hade varit skittrist med tanke på timmarna jag lagt på den här cykeln).

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag har riktat det med Park Tools verktyg för ändamålet och det är så rakt som ett växelöra kan bli inbillar jag mig, plus att 8-delat inte bör vara superkinkigt jämfört med 12-delat osv.

Det är helt omöjligt att få det perfekt, oavsett vajerspänning. Det blir alltid det där fenomenet att växlingen inte fungerar med ojämna mellanrum. Om jag ökar spänningen riktigt rejält så att det rasslar och nästan växlar över så är kedjan förstås mer benägen att följa med, men så fort det börjar närma sig "rätt" inställning så blir det så där. Kanske ska skruva isär reglagen igen och titta, alternativt ge upp och skaffa en ny drivlina (vilket hade varit skittrist med tanke på timmarna jag lagt på den här cykeln).
Det är inte fjädern i bakväxeln som är trött? Försök smörja upp bakväxeln så att den rör sig så lätt som möjligt och gör vad du kan för att få ner friktionen i vajern?!

th0m

Medlem
Det är inte fjädern i bakväxeln som är trött? Försök smörja upp bakväxeln så att den rör sig så lätt som möjligt och gör vad du kan för att få ner friktionen i vajern?!
Funderade över det också, men jag känner mig lite uppgiven just nu vad gäller detta. Tar liksom aldrig slut. Lutar mer åt ny drivlina faktiskt.

bearthefear

Aktiv medlem
Funderade över det också, men jag känner mig lite uppgiven just nu vad gäller detta. Tar liksom aldrig slut. Lutar mer åt ny drivlina faktiskt.
Nu är jag ute på djupt vatten, var länge sen jag hade 8-delat. Men det kan inte vara något kompabilitetsproblem mellan bakväxel och kassett? Eller är alla 8-delade med samma avstånd?

DarkMatter

Aktiv medlem
Har du dubbelkollat att avstånden mellan alla dreven i kassetten är rätt? Har ju funnits fall av både felaktiga kassetter och oavsiktligt fel monterade kassetter.

d_anders

Aktiv medlem
Har du bytt till en bättre begagnad kassett eller är det en ny campagnolo?
Har du lossnat växelvajern och dragit och känt lite i den samtidigt som du växlar? Kanske har du för hög friktion någonstans och då är det ju vanligt med problem just där vajern är som minst spänd.

th0m

Medlem
Har du bytt till en bättre begagnad kassett eller är det en ny campagnolo?
Har du lossnat växelvajern och dragit och känt lite i den samtidigt som du växlar? Kanske har du för hög friktion någonstans och då är det ju vanligt med problem just där vajern är som minst spänd.
Det är en ny Record-kassett. Har haft turen att lyckas få tag på två stycken splajtans nya i förpackning.

Skulle montera isär reglaget igen tidigare ikväll för att inspektera och råkade då skada själva komposit-bodyn ganska illa (loctiteade skruvar med vänstergänga kan brinna i helvetet), så nu får det fan räcka. Vill kunna cykla på skiten, inte spendera resten av livet med att leta delar på eBay. Nu får det bli 12-delad Chorus istället.

Mats65

Aktiv medlem
Det är en ny Record-kassett. Har haft turen att lyckas få tag på två stycken splajtans nya i förpackning.

Skulle montera isär reglaget igen tidigare ikväll för att inspektera och råkade då skada själva komposit-bodyn ganska illa (loctiteade skruvar med vänstergänga kan brinna i helvetet), så nu får det fan räcka. Vill kunna cykla på skiten, inte spendera resten av livet med att leta delar på eBay. Nu får det bli 12-delad Chorus istället.
Du skrev att reglagen är servade. Har du bytt några delar då?
Jag hade liknande problem på 10-delat, men inte lika kraftigt. Då bytte jag ”spring carrier”, ec-re111 och det blev bättre. Jag vet inte vad motsvarande del heter på 8-delat, men det är nog inte så svårt att hitta.
Jag har för mig att jag också bytte ”g-springs”, ec-re209, för de kan tydligen också spöka.

th0m

Medlem
Du skrev att reglagen är servade. Har du bytt några delar då?
Jag hade liknande problem på 10-delat, men inte lika kraftigt. Då bytte jag ”spring carrier”, ec-re111 och det blev bättre. Jag vet inte vad motsvarande del heter på 8-delat, men det är nog inte så svårt att hitta.
Jag har för mig att jag också bytte ”g-springs”, ec-re209, för de kan tydligen också spöka.
Har bytt både "G-springs" och "spring carrier".

Jimin

Medlem
Pinsamt fråga men när man säger "växla upp" i kassetten. Är det att gå från den största ringen till näst-största eller är det "växla ned"? (rent visuellt blir det att växla ned)

OldBones

Aktiv medlem
Högprofils-kolfiber-fälgar med kanttråd,

Fälgband, ja eller nej?

Åsikterna lär gå isär här på Happy men vad är den allmänna rekommendationen? 🤔

Berk

Aktiv medlem
Pinsamt fråga men när man säger "växla upp" i kassetten. Är det att gå från den största ringen till näst-största eller är det "växla ned"? (rent visuellt blir det att växla ned)

Det där är riktigt jobbigt! Jag rekommenderar att bara har växlar fram, så undviker du det problemet.

Försöker själva att undvika orderna "upp" och "ner" vid växling.

Magnus K

Aktiv medlem
Dirt jumpers som har singlespeednav, är det nån standard på frihjulskransarna på dom (typ som BMX verkar ha?) eller är man låst till tillverkarnas egna sortiment av frihjulskransar?

Mvh
32kugg fram som skulle vilja ha singlespeednav med 14kugg bak?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer