Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Framfall

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Det kan det säkert också vara.

Men höljet sätter sig lite efter ett tag, vilket får samma effekt som en förlängning av vajern. Därför är det normalt att behöva spänna den liite efter att man har kört in deb.
Gick inte att justera bort med vajerspänning, till slut börjar den klättra till nästa växel…
Dags för Axs?! 😂
 

DarkMatter

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Går det bra att sätta 28 mm däck på fälgar med 21 mm innerbredd? Finns det någon bra tumregel för hur smala (eller breda för den delen) däck man kan sätta på en fälg?
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Går det bra att sätta 28 mm däck på fälgar med 21 mm innerbredd? Finns det någon bra tumregel för hur smala (eller breda för den delen) däck man kan sätta på en fälg?
Det är väl lite brett, men fungerar nog ändå.

schwalbe-ETRTO-rim-and-tire-width-recommendation-chart.gif
 

Lek3r

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Håller på och hjälper till med en sketen biltema xtrail cykel. Bodyn som krånglar, så jag ska ta bort och rengöra den.
Nu till problemet, man får lossa den från "non drive side". Ska den lossas klockans håll då? Har dragit halvt ihjäl mig åt båda håll utan resultat. Blir att sätta i skruvstädet nästa försök.
 

DarkMatter

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Manurhin2

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Han hade fälgar med 21mm IB, blir ju knepigt med 23mm däck då tänker jag.

Brett är ju trevligt om man inte begränsad av aerodynamik eller plats.
Begränsad?
Frågar ts för att ursprungliga frågan är besvarad och han/hon fortfarande spekulerar.
Svårt att ha en uppfattning, iaf för mig, utan att veta förutsättningarna/syftet.
 

DarkMatter

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Varför vill du ha 30 eller 32 och dessutom gp5000?
Begränsad?
Frågar ts för att ursprungliga frågan är besvarad och han/hon fortfarande spekulerar.
Svårt att ha en uppfattning, iaf för mig, utan att veta förutsättningarna/syftet.
Cykeln hade från början 32 mm pendlardäck så jag bytte till Gravelking SS 38 mm för att det passade mig bättre då med ca 60/40 asfalt/grus.

Nu har jag märkt att jag cyklar mer 98/2 asfalt/grus och tänker att mer LVG-anpassade däck vore att föredra. GP5000 lär vara ett bra val. Jag tyckte 28 mm verkar vara lämplig bredd för mitt cyklande. Inte för smalt, inte för brett.

Anledningen till att jag sneglat på 30-32 mm är dels att 28 mm verkar vara slut på många ställen och dels att 28 mm verkar vara aningen för smalt för 21C-fälgar. Min plan var att skaffa däcken först och köra på dem ett tag för att senare, eventuellt, uppgradera hjulen (och då välja 19C-fälgar).
 

HåkanC

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Cykeln hade från början 32 mm pendlardäck så jag bytte till Gravelking SS 38 mm för att det passade mig bättre då med ca 60/40 asfalt/grus.

Nu har jag märkt att jag cyklar mer 98/2 asfalt/grus och tänker att mer LVG-anpassade däck vore att föredra. GP5000 lär vara ett bra val. Jag tyckte 28 mm verkar vara lämplig bredd för mitt cyklande. Inte för smalt, inte för brett.
Om du har vant dig vid hur cykeln känns och uppträder med 38mm däck tycker jag att du bör välja 32mm.
Ändrar man (onödigt) mkt på däcksbredd kan det ge oönskad geometriförändring,
dvs man riskerar att cykeln, ffa styrningen, känns "fel".
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Cykeln hade från början 32 mm pendlardäck så jag bytte till Gravelking SS 38 mm för att det passade mig bättre då med ca 60/40 asfalt/grus.

Nu har jag märkt att jag cyklar mer 98/2 asfalt/grus och tänker att mer LVG-anpassade däck vore att föredra. GP5000 lär vara ett bra val. Jag tyckte 28 mm verkar vara lämplig bredd för mitt cyklande. Inte för smalt, inte för brett.

Anledningen till att jag sneglat på 30-32 mm är dels att 28 mm verkar vara slut på många ställen och dels att 28 mm verkar vara aningen för smalt för 21C-fälgar. Min plan var att skaffa däcken först och köra på dem ett tag för att senare, eventuellt, uppgradera hjulen (och då välja 19C-fälgar).
Jag var ju mest insnöad på racer när jag läste 28mm.
Om det är en typ pendlare så hade jag valt bredare till befintliga fälgar, kanske tom gp5000 eftersom dom säkert är mer punkasäkra än mkt lättare motsvarande däck.
Se bara till att provdemontera dom så att du inte står punkad nerpissad vid vägkanten som halva facebook😊
 

Emil777

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

DarkMatter

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag var ju mest insnöad på racer när jag läste 28mm.
Om det är en typ pendlare så hade jag valt bredare till befintliga fälgar, kanske tom gp5000 eftersom dom säkert är mer punkasäkra än mkt lättare motsvarande däck.
Se bara till att provdemontera dom så att du inte står punkad nerpissad vid vägkanten som halva facebook😊
Tillverkaren hade kanske pendlare som målbild när de satte ihop cykeln men numera är den mer komfort-grus-lvg-cykel (efter ombyggnad från hybrid till bockstyre). Tanken med GP5000 är att få den lite mer lvg och lite mindre grus men inte direkt racer. Förväntar mig inga underverk i prestandaökning utan mer psykologiska vinster.

Kan vara så att 32 mm är ett bättre val trots allt. Tråkigt bara att jag inte kan hitta dem med tanwall.

Edit: Verkar inte finnas som tanwall
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Tillverkaren hade kanske pendlare som målbild när de satte ihop cykeln men numera är den mer komfort-grus-lvg-cykel (efter ombyggnad från hybrid till bockstyre). Tanken med GP5000 är att få den lite mer lvg och lite mindre grus men inte direkt racer. Förväntar mig inga underverk i prestandaökning utan mer psykologiska vinster.

Kan vara så att 32 mm är ett bättre val trots allt. Tråkigt bara att jag inte kan hitta dem med tanwall.

Edit: Verkar inte finnas som tanwall
Då finns det släta gravelking som rullar bra och finns/fanns som tan-wall
 

AdamLR

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Varför byter man ut hela bakväxeln när det blir glapp / spel i den? Är det för svårt att renovera? För tidskrävande? För många delar utslitna för att det ska vara meningsfullt?

Både här, i t.ex. Park tools guider och hos min LBS verkar enda rekommendationen vara att byta.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Varför byter man ut hela bakväxeln när det blir glapp / spel i den? Är det för svårt att renovera? För tidskrävande? För många delar utslitna för att det ska vara meningsfullt?

Både här, i t.ex. Park tools guider och hos min LBS verkar enda rekommendationen vara att byta.
Finns inga delar så du får svarva allt själv isf.
 

AdamLR

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Löphjul, cage och delar till clutch finns ofta som reservdelar. Andra fel så är det nog bara att byta.
Jovisst, en del går ju att byta. Men just det här karakteristiska spelet i sidled som uppstår på en sliten växel, ofta i flera av vridpunkterna, där är det väl ingen av de delarna som är boven. Nåja, några delar på den gamla växeln kanske kan bli reservdelar framöver så slipper man för mycket slit och släng.
 

Pfaff

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Tillverkaren hade kanske pendlare som målbild när de satte ihop cykeln men numera är den mer komfort-grus-lvg-cykel (efter ombyggnad från hybrid till bockstyre). Tanken med GP5000 är att få den lite mer lvg och lite mindre grus men inte direkt racer. Förväntar mig inga underverk i prestandaökning utan mer psykologiska vinster.

Kan vara så att 32 mm är ett bättre val trots allt. Tråkigt bara att jag inte kan hitta dem med tanwall.

Edit: Verkar inte finnas som tanwall


Kan du klämma in 34 mm finns WTB Byways med tanwall i 622.
 

eucalyptus

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Går det bra att sätta 28 mm däck på fälgar med 21 mm innerbredd? Finns det någon bra tumregel för hur smala (eller breda för den delen) däck man kan sätta på en fälg?

Jag kör 26mm Pirelli P-Zero TLR (med slang) på 45mm profiler med 21mm invändigt och 28mm som bredast på mitten. Fälgen mäter cirka 26mm där däcket är monterat så detta skapar den mest aerodynamiska profilen.

Kort sagt, fungerat alldeles utmärkt för mig. Men mindre än 26 går inte!
 

Juhlin

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Tackar för tipset men jag skulle nog nämnt att färgen är sekundär. Har ju 38 nu så vill nog inte gå över 32.
Jag har läst merparten, kanske tom. alla inläggen i debatten men förstår fortfarande inte en faktor.

Varför ska du byta? Vad vill du förbättra?

Det är inte helt idiotiskt att välja däck efter det sämsta underlag man cyklar på, även om det är 2%, såvida man inte tävlar då.

Dessutom känns 38mm jävligt bekvämt på en allt i allo, bara det får mig att fundera kring varför du egentligen vill byta, det känns kontraproduktivt.

Helt okej med mig om du är ute efter Strava hets på pendlingssträckorna, jag är lika skyldig som nästa man, men om jag rannsakar mig själv så mina 37mm Riddler rätt bra,och det är inte däcken dom gör en snabbare.
 

DarkMatter

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag har läst merparten, kanske tom. alla inläggen i debatten men förstår fortfarande inte en faktor.

Varför ska du byta? Vad vill du förbättra?

Det är inte helt idiotiskt att välja däck efter det sämsta underlag man cyklar på, även om det är 2%, såvida man inte tävlar då.

Dessutom känns 38mm jävligt bekvämt på en allt i allo, bara det får mig att fundera kring varför du egentligen vill byta, det känns kontraproduktivt.

Helt okej med mig om du är ute efter Strava hets på pendlingssträckorna, jag är lika skyldig som nästa man, men om jag rannsakar mig själv så mina 37mm Riddler rätt bra,och det är inte däcken dom gör en snabbare.
Däcken lär nog göra mig snabbare även om det är marginellt. Enligt alla studier jag sett har GP5000 mindre rullmotstånd än Gravelking SS och med smalare däck finns även en aerodynamisk vinst.

Med det sagt är det såklart en väldigt liten skillnad, särskillt för en medelmåttig cyklist som mig själv. Men den finns där.

Utöver den rent fysiska förbättringen av systemet, signifikant eller inte, är det också en psykologisk faktor i att se ett smalt slätt däck framför sig istället för ett brett mönstrat. Lägg sedan till ett mått av att välja utrustning för ändamålet. Med en sådan hög andel asfalt tycker jag inte det är värt att välja däck efter sämsta underlaget. De små avsnitt grus jag ibland behöver korsa klara man säkerligen med GP5000 också. Och skulle andelen grus återigen öka så kan jag byta tillbaka till grusdäcken.

Jag har aldrig pendlat med cykeln. Jag köpte den i början av 2019 med avsikten att börja använda den till pendlingen (istället för gamla cykeln) när saltet var borta från cykelbanorna. 17 Mars beordrades hemmajobb och så har det förblivit sedan dess. Cykeln förvandlades till träningsredskap och sedan till nöjesmaskin.
 

jonte987

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Pumpade för första gången schrader ventil med min 20 år gamla Blackburn airtower. Nu vill den inte pumpa presta...

Jag aldrig haft anledning att fundera över det men med två hål måste den på nåt sätt vet vart luften ska.....?

Edit....nu funkar det igen
 
Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Pumpade för första gången schrader ventil med min 20 år gamla Blackburn airtower. Nu vill den inte pumpa presta...

Jag aldrig haft anledning att fundera över det men med två hål måste den på nåt sätt vet vart luften ska.....?

Edit....nu funkar det igen
Jag har ett sånt däringa munstycke på pumpen på jobbet. De kan tjura sig lite.
 

Salabaladala

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Pumpade för första gången schrader ventil med min 20 år gamla Blackburn airtower. Nu vill den inte pumpa presta...

Jag aldrig haft anledning att fundera över det men med två hål måste den på nåt sätt vet vart luften ska.....?

Edit....nu funkar det igen
Ska finnas en mekanism med kula och vipparm i den som stänger av ena när andra används. Kanske kärvade lite. Testa skaka den hårt nästa gång den gör så.
 

BAPEsta

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Det är som jag förstått det etablerat att det mest effektiva sättet att trampa på är när man har ett lite högre tempo med lagom motstånd.

Finns det någon anledning till att ha ett hårdare motstånd, alltså trampa lite saktare men tungt? Finns det någon fördel eller äre bara kass? Tänker mig på en landsväg/hybrid/city osv. inte MTB.
 

andreasjoh

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Det är som jag förstått det etablerat att det mest effektiva sättet att trampa på är när man har ett lite högre tempo med lagom motstånd.

Finns det någon anledning till att ha ett hårdare motstånd, alltså trampa lite saktare men tungt? Finns det någon fördel eller äre bara kass? Tänker mig på en landsväg/hybrid/city osv. inte MTB.

Vad är syftet med turen? Har du jävligt starka ben men dålig kondis är de kanske en viss fördel

Är de för träning så är de väl många som tränar i alla möjliga olika kadenser. Trainerroad ska man bla köra olika watt på olika kadens.
 

BAPEsta

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Vad är syftet med turen? Har du jävligt starka ben men dålig kondis är de kanske en viss fördel

Är de för träning så är de väl många som tränar i alla möjliga olika kadenser. Trainerroad ska man bla köra olika watt på olika kadens.
Tänker ärligt talat i största allmänhet. Vad ger det i jämförelse med hög kadens(som jag förstått det ger bättre kondis)?
 

glitch

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Ska finnas en mekanism med kula och vipparm i den som stänger av ena när andra används. Kanske kärvade lite. Testa skaka den hårt nästa gång den gör så.

Grejen med såna multiventiler är att däcket / slangen som ska pumpas måste ha lite tryck för att den ska slå om i ventilhuvudet till att aktivera rätt hål. Så tar man en toktom prestaslang efter att ha kört en schrader kommer den fortsätta blåsa i schraderutblåset. Så blås i lite tryck i slangen innan med munnen eller minipump och koppla sen på så kommer det lira.
 

Salabaladala

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Grejen med såna multiventiler är att däcket / slangen som ska pumpas måste ha lite tryck för att den ska slå om i ventilhuvudet till att aktivera rätt hål. Så tar man en toktom prestaslang efter att ha kört en schrader kommer den fortsätta blåsa i schraderutblåset. Så blås i lite tryck i slangen innan med munnen eller minipump och koppla sen på så kommer det lira.
Varför skulle inte kulan flytta sig när man skakar? Alternativt att man blåser i hålet som är stängt.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer