ostrand
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag har cyklat en sisådär 30 mil med 40mm -däck.Såg det! tänkte mer på hur långt man kommer med 40mm?
Jag har cyklat en sisådär 30 mil med 40mm -däck.Såg det! tänkte mer på hur långt man kommer med 40mm?
Gick inte att justera bort med vajerspänning, till slut börjar den klättra till nästa växel…Det kan det säkert också vara.
Men höljet sätter sig lite efter ett tag, vilket får samma effekt som en förlängning av vajern. Därför är det normalt att behöva spänna den liite efter att man har kört in deb.
Det är väl lite brett, men fungerar nog ändå.Går det bra att sätta 28 mm däck på fälgar med 21 mm innerbredd? Finns det någon bra tumregel för hur smala (eller breda för den delen) däck man kan sätta på en fälg?
Nej, det är perfekt.
Bra tabell. Blev lite fundersam om jag hade 19C trots allt men det stod 21C på fälgen ändå när jag kollade.
Kanske ska prova då....Nej, det är perfekt.
Blir såhär med LB 28x46-fälg, 21mm invändigt.Bra tabell. Blev lite fundersam om jag hade 19C trots allt men det stod 21C på fälgen ändå när jag kollade.
Cykeln levererades nämligen med 32 mm däck.
Kanske ska prova då....
Nej, inte dags för Axs. Ta ett djupt andetag och lös problemet.Gick inte att justera bort med vajerspänning, till slut börjar den klättra till nästa växel…
Dags för Axs?! 😂
Mina mavichjul kom med 21 ID fälgar och 28mm däck. Har överlevt hittills.Går det bra att sätta 28 mm däck på fälgar med 21 mm innerbredd? Finns det någon bra tumregel för hur smala (eller breda för den delen) däck man kan sätta på en fälg?
Ser ju fint ut det där. Aero och så.
Mina mavichjul kom med 21 ID fälgar och 28mm däck. Har överlevt hittills.
Det är inte optimalt, men fungerar nog. Du kan inte ha 30mm däck då?Ser ju fint ut det där. Aero och så.
Tre internetcyklister kan ju inte ha fel. Ska nog prova.
Har funderat på både 30 och 32. Eller nya hjul med 19C.Det är inte optimalt, men fungerar nog. Du kan inte ha 30mm däck då?
Varför vill du ha 30 eller 32 och dessutom gp5000?Har funderat på både 30 och 32. Eller nya hjul med 19C.
Svårt val. Och till råga på allt så verkar 28 mm GP5000 vara svåra att få tag på nu.
Han hade fälgar med 21mm IB, blir ju knepigt med 23mm däck då tänker jag.Varför vill du ha 30 eller 32 och dessutom gp5000?
Nästan snudd på tyskstuk.. kanske kommande 2022 trend?
Begränsad?Han hade fälgar med 21mm IB, blir ju knepigt med 23mm däck då tänker jag.
Brett är ju trevligt om man inte begränsad av aerodynamik eller plats.
Varför vill du ha 30 eller 32 och dessutom gp5000?
Cykeln hade från början 32 mm pendlardäck så jag bytte till Gravelking SS 38 mm för att det passade mig bättre då med ca 60/40 asfalt/grus.Begränsad?
Frågar ts för att ursprungliga frågan är besvarad och han/hon fortfarande spekulerar.
Svårt att ha en uppfattning, iaf för mig, utan att veta förutsättningarna/syftet.
Om du har vant dig vid hur cykeln känns och uppträder med 38mm däck tycker jag att du bör välja 32mm.Cykeln hade från början 32 mm pendlardäck så jag bytte till Gravelking SS 38 mm för att det passade mig bättre då med ca 60/40 asfalt/grus.
Nu har jag märkt att jag cyklar mer 98/2 asfalt/grus och tänker att mer LVG-anpassade däck vore att föredra. GP5000 lär vara ett bra val. Jag tyckte 28 mm verkar vara lämplig bredd för mitt cyklande. Inte för smalt, inte för brett.
Jag var ju mest insnöad på racer när jag läste 28mm.Cykeln hade från början 32 mm pendlardäck så jag bytte till Gravelking SS 38 mm för att det passade mig bättre då med ca 60/40 asfalt/grus.
Nu har jag märkt att jag cyklar mer 98/2 asfalt/grus och tänker att mer LVG-anpassade däck vore att föredra. GP5000 lär vara ett bra val. Jag tyckte 28 mm verkar vara lämplig bredd för mitt cyklande. Inte för smalt, inte för brett.
Anledningen till att jag sneglat på 30-32 mm är dels att 28 mm verkar vara slut på många ställen och dels att 28 mm verkar vara aningen för smalt för 21C-fälgar. Min plan var att skaffa däcken först och köra på dem ett tag för att senare, eventuellt, uppgradera hjulen (och då välja 19C-fälgar).
Jag vet faktiskt inte. Men tror det skulle sänka serverutrymmet ganska fort.
Jag har lyckats lägga upp en kort film här : https://happyride.se/video/Ok. Så det går inte att bifoga en fil som man kan göra med bilder?
Tillverkaren hade kanske pendlare som målbild när de satte ihop cykeln men numera är den mer komfort-grus-lvg-cykel (efter ombyggnad från hybrid till bockstyre). Tanken med GP5000 är att få den lite mer lvg och lite mindre grus men inte direkt racer. Förväntar mig inga underverk i prestandaökning utan mer psykologiska vinster.Jag var ju mest insnöad på racer när jag läste 28mm.
Om det är en typ pendlare så hade jag valt bredare till befintliga fälgar, kanske tom gp5000 eftersom dom säkert är mer punkasäkra än mkt lättare motsvarande däck.
Se bara till att provdemontera dom så att du inte står punkad nerpissad vid vägkanten som halva facebook😊
Då finns det släta gravelking som rullar bra och finns/fanns som tan-wallTillverkaren hade kanske pendlare som målbild när de satte ihop cykeln men numera är den mer komfort-grus-lvg-cykel (efter ombyggnad från hybrid till bockstyre). Tanken med GP5000 är att få den lite mer lvg och lite mindre grus men inte direkt racer. Förväntar mig inga underverk i prestandaökning utan mer psykologiska vinster.
Kan vara så att 32 mm är ett bättre val trots allt. Tråkigt bara att jag inte kan hitta dem med tanwall.
Edit: Verkar inte finnas som tanwall
Finns inga delar så du får svarva allt själv isf.Varför byter man ut hela bakväxeln när det blir glapp / spel i den? Är det för svårt att renovera? För tidskrävande? För många delar utslitna för att det ska vara meningsfullt?
Både här, i t.ex. Park tools guider och hos min LBS verkar enda rekommendationen vara att byta.
OK, trist om det är så. Känns som man kan byta delar ner på molekylnivå på många andra cykelkomponenter.Finns inga delar så du får svarva allt själv isf.
Löphjul, cage och delar till clutch finns ofta som reservdelar. Andra fel så är det nog bara att byta.OK, trist om det är så. Känns som man kan byta delar ner på molekylnivå på många andra cykelkomponenter.
Jovisst, en del går ju att byta. Men just det här karakteristiska spelet i sidled som uppstår på en sliten växel, ofta i flera av vridpunkterna, där är det väl ingen av de delarna som är boven. Nåja, några delar på den gamla växeln kanske kan bli reservdelar framöver så slipper man för mycket slit och släng.Löphjul, cage och delar till clutch finns ofta som reservdelar. Andra fel så är det nog bara att byta.
Tillverkaren hade kanske pendlare som målbild när de satte ihop cykeln men numera är den mer komfort-grus-lvg-cykel (efter ombyggnad från hybrid till bockstyre). Tanken med GP5000 är att få den lite mer lvg och lite mindre grus men inte direkt racer. Förväntar mig inga underverk i prestandaökning utan mer psykologiska vinster.
Kan vara så att 32 mm är ett bättre val trots allt. Tråkigt bara att jag inte kan hitta dem med tanwall.
Edit: Verkar inte finnas som tanwall
Tackar för tipset men jag skulle nog nämnt att färgen är sekundär. Har ju 38 nu så vill nog inte gå över 32.Kan du klämma in 34 mm finns WTB Byways med tanwall i 622.
Går det bra att sätta 28 mm däck på fälgar med 21 mm innerbredd? Finns det någon bra tumregel för hur smala (eller breda för den delen) däck man kan sätta på en fälg?
Jag har läst merparten, kanske tom. alla inläggen i debatten men förstår fortfarande inte en faktor.Tackar för tipset men jag skulle nog nämnt att färgen är sekundär. Har ju 38 nu så vill nog inte gå över 32.
Däcken lär nog göra mig snabbare även om det är marginellt. Enligt alla studier jag sett har GP5000 mindre rullmotstånd än Gravelking SS och med smalare däck finns även en aerodynamisk vinst.Jag har läst merparten, kanske tom. alla inläggen i debatten men förstår fortfarande inte en faktor.
Varför ska du byta? Vad vill du förbättra?
Det är inte helt idiotiskt att välja däck efter det sämsta underlag man cyklar på, även om det är 2%, såvida man inte tävlar då.
Dessutom känns 38mm jävligt bekvämt på en allt i allo, bara det får mig att fundera kring varför du egentligen vill byta, det känns kontraproduktivt.
Helt okej med mig om du är ute efter Strava hets på pendlingssträckorna, jag är lika skyldig som nästa man, men om jag rannsakar mig själv så mina 37mm Riddler rätt bra,och det är inte däcken dom gör en snabbare.
Jag har ett sånt däringa munstycke på pumpen på jobbet. De kan tjura sig lite.Pumpade för första gången schrader ventil med min 20 år gamla Blackburn airtower. Nu vill den inte pumpa presta...
Jag aldrig haft anledning att fundera över det men med två hål måste den på nåt sätt vet vart luften ska.....?
Edit....nu funkar det igen
Ska finnas en mekanism med kula och vipparm i den som stänger av ena när andra används. Kanske kärvade lite. Testa skaka den hårt nästa gång den gör så.Pumpade för första gången schrader ventil med min 20 år gamla Blackburn airtower. Nu vill den inte pumpa presta...
Jag aldrig haft anledning att fundera över det men med två hål måste den på nåt sätt vet vart luften ska.....?
Edit....nu funkar det igen
Ja, om du fortfarande har tillräckligt lätt lättaste vxl så är det inte lika ofta du trampar ur.Kommer jag märka någon större skillnad om jag byter framklinga 32–>34
Det är som jag förstått det etablerat att det mest effektiva sättet att trampa på är när man har ett lite högre tempo med lagom motstånd.
Finns det någon anledning till att ha ett hårdare motstånd, alltså trampa lite saktare men tungt? Finns det någon fördel eller äre bara kass? Tänker mig på en landsväg/hybrid/city osv. inte MTB.
Tänker ärligt talat i största allmänhet. Vad ger det i jämförelse med hög kadens(som jag förstått det ger bättre kondis)?Vad är syftet med turen? Har du jävligt starka ben men dålig kondis är de kanske en viss fördel
Är de för träning så är de väl många som tränar i alla möjliga olika kadenser. Trainerroad ska man bla köra olika watt på olika kadens.
Mer slitage på knäna 😉Tänker ärligt talat i största allmänhet. Vad ger det i jämförelse med hög kadens(som jag förstått det ger bättre kondis)?
Ska finnas en mekanism med kula och vipparm i den som stänger av ena när andra används. Kanske kärvade lite. Testa skaka den hårt nästa gång den gör så.
Varför skulle inte kulan flytta sig när man skakar? Alternativt att man blåser i hålet som är stängt.Grejen med såna multiventiler är att däcket / slangen som ska pumpas måste ha lite tryck för att den ska slå om i ventilhuvudet till att aktivera rätt hål. Så tar man en toktom prestaslang efter att ha kört en schrader kommer den fortsätta blåsa i schraderutblåset. Så blås i lite tryck i slangen innan med munnen eller minipump och koppla sen på så kommer det lira.
I feel seenHar du jävligt starka ben men dålig kondis är de kanske en viss fördel