Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Emil777

Aktiv medlem
SRAM Guide R + DOT 5.1 (samma flaska som jag använder till SAABen) =???

Nu är en av bromsarna (ej SAAB:ens! De bromsar som om rost inte funnits) litet svampig och tänkte avlufta och byta bromsolja.

Kommer det att bli bra? Använda "bil-bromsolja" till cykelns bromsar?

Rattnalle

Aktiv medlem
SRAM Guide R + DOT 5.1 (samma flaska som jag använder till SAABen) =???

Nu är en av bromsarna (ej SAAB:ens! De bromsar som om rost inte funnits) litet svampig och tänkte avlufta och byta bromsolja.

Kommer det att bli bra? Använda "bil-bromsolja" till cykelns bromsar?
Ja, specifikationen är samma oavsett om den säljs på macken eller dyyyrt av cykelhandlaren.

glitch

Aktiv medlem
Mer slitage på knäna 😉

Men som träning så ger det väl kanske mer styrka vs kondition. Hög kadens är ju effektivt men belastar ju inte så hårt.

Varför skulle inte kulan flytta sig när man skakar? Alternativt att man blåser i hålet som är stängt.
Skakeri funkade inte för mig när den strulade och fick då tipset från sks kundtjänst att ha lite luft i slangen. Går säkert bra att blåsa, har inte testat.

Woodknocker

Aktiv medlem
Haj!

De glada dagarna kan redan vara över, kanske blir en tur till Byggmax som mest, där jag köper AC...

Vad jag än gör så glappar det i headset, dustcapen rör sig fram och tillbaks, hur fan jag än spänner. Jag såg att ringen inne i dustcapen var missformad men efter jag hade satt på den igen så blev den oval igen. Men kan det vara dustcapen? Hur gör man om man inte är säker på vad som är rakt? Ska röret inte vara centrerat i styrröret?

Woodknocker

Aktiv medlem
Jag satte två shims, en under och en över dustcapen och nu rockar det inte. Herregud skulle jag haft det från början?!? Kan jag ha skadat grejerna utan ..

Edit: Det löste ju ingenting! Ååh gud, vad är det nu.

Dubbel, tog av hjulet för att få mig en uppfattning om var det ska sitta egentligen. Nu sitter det sen när jag har dragit åt allt blir det löst igen.

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Jag satte två shims, en under och en över dustcapen och nu rockar det inte. Herregud skulle jag haft det från början?!? Kan jag ha skadat grejerna utan ..

Edit: Det löste ju ingenting! Ååh gud, vad är det nu.

Dubbel, tog av hjulet för att få mig en uppfattning om var det ska sitta egentligen. Nu sitter det sen när jag har dragit åt allt blir det löst igen.
Frågar som alla andra gånger... Har du bilder? Enklare att hjälpa då.

Woodknocker

Aktiv medlem
Frågar som alla andra gånger... Har du bilder? Enklare att hjälpa då.
Ska se om jag kan få bilder som visar något vettigt. Alltså ja, där var mycket färg innan och med tiden har den lossnat, vet egentligen inte ens var dustcapen ska sitta för att sitta korrekt, men där är stålband runt hela och där antar jag att den ska vara, då är det bara att den sitter inte längst ut. Glippa... Jaha, nä detta var inte kul.

Får nog bli verkstad men jag har 1 vecka kvar av träningen så får bli Zwift. Detta kan inte vara säkert att cykla på, dustcapen rör sig alltså fram och tillbaks hur mycket jag än spänner och var jag än sätter den. Men det enda jag kan tänka mig är att den är skadad för den var inte oval när jag plockade av den.

edit: Vet liksom inte hur jag ska visa att den rockar fram och tillbaks med bilder, kanske ska filma.

Bild: Den var då inte oval när jag plockade av den, stålringen buktade utåt. Men känns som större problem än så. Från början var styrningen jättetrög och nu rockar det fram och tillbaks.

Om det är fel installerat från mig är det bra intressant att jag fick dit det första gången, jag menar om det är så extremt viktigt att man träffar precis rätt, då måste jag haft en jäkla tur. Nä det blir ta detta till verkstan, men har ju en vecka träning kvar ajajaj

Bilagor

• 1626883100865.jpg
    1626883100865.jpg
    221 KB · Besök: 12
Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
jag vet inte men något är tydligen ocentrerat i styrröret. Vet inte hur det är på lvg men på mtb är det nog dåligt om man stoppar nåt som inte passar lagom i röret

Woodknocker

Aktiv medlem
Där är runda ringar runt röret, det ska där såklart inte vara, det är vad vi kollar på!
Var köper man nu ny fork? Stödja trifox vill ajg verkligen inte göra, de har fortfarande inte accepterat att de fuckade upp gällande sadelröret.

Men jag tänker inte ge upp!! Imorgon är det AC och Zwift. Givetvis får cykeln mig att må dåligt men vad gör man
0.jpg

Earlslick

Aktiv medlem
Där är runda ringar runt röret, det ska där såklart inte vara, det är vad vi kollar på!
Var köper man nu ny fork? Stödja trifox vill ajg verkligen inte göra, de har fortfarande inte accepterat att de fuckade upp gällande sadelröret.

Men jag tänker inte ge upp!! Imorgon är det AC och Zwift. Givetvis får cykeln mig att må dåligt men vad gör man
Visa bilaga 501925
Cyklar du inomhus när det är så skönt ute?

marr

Moderator
Forumvärd

Visa bilaga 501925
Det är väl bara att röntga? Det brukar du ju förespråka till alla andra.

Woodknocker

Aktiv medlem
Cyklar du inomhus när det är så skönt ute?
Hur ska jag cykla på den här säkerhetsrisken?

Ja jag förespråkar röntgen, men det finns ju ingenstans. Plus det är en pengafråga, jag är inte rik. Men jag tycker min lösning är bra även om den suger, inga fler KOMs och Zwift i sommarvärmen men detta ser faktiskt inte bra ut och jaa skiten är ju lös. Aja jag får väl låta verkstan bestämma.

Trasselplanta

Aktiv medlem
Kan någon svara på varför jag upplever växlingsproblem bak då och då när jag växlar från minsta kuggen till nästa och framförallt från näst minsta till tredje? Kedjan vill inte följa med utan lägger sig i mellanläge och hånar mig med oväsen. Ökar jag vajerspänningen så börjar det väsnas och bli tendens till att växla över, minskar jag så växlar det inte alls. Alla övriga växlingar funkar utmärkt, det är just upp från de två minsta kuggarna som strular, ibland vid varje växling, ibland vid vart tionde.

Kassett, kedja, vajrar och höljen och trissorna är nya, reglagen servade, växelörat rakt, B-skruven justerad, kedjan är korrekt längd, alla tänkbara vajerspänningar kontrollerade osv osv. Har liksom kommit till vägs ände nu känner jag. Vad kan vara fel?

Video på problemet:

Varje gång jag haft strul med växlandet eller oljud och det bara rört sig om de minsta kugghjulen har det löst sig när jag skruvat på "b tension-skruven". Ibland mindre, ibland mer. Prova sig fram.

Earlslick

Aktiv medlem

Ja jag förespråkar röntgen, men det finns ju ingenstans. Plus det är en pengafråga, jag är inte rik. Men jag tycker min lösning är bra även om den suger, inga fler KOMs och Zwift i sommarvärmen men detta ser faktiskt inte bra ut och jaa skiten är ju lös. Aja jag får väl låta verkstan bestämma.
Är det så här illa det går när curling-generationen växt upp?

marr

Moderator
Forumvärd

Har kanske varit uppe, men var bor du? Är du i närheten kikar jag gärna på det.

Det kostar inget heller. Ser hellre att folk kommer ut och cykla :)

Woodknocker

Aktiv medlem
Har kanske varit uppe, men var bor du? Är du i närheten kikar jag gärna på det.

Det kostar inget heller. Ser hellre att folk kommer ut och cykla :)
Tack så mycket men jag tar det till verkstan.

Ja usch det känns surt hela grejen, men imorgon åker jag köper AC och sen zwiftar jag. Det finns väl inga klara besked heller, uppenbarligen har jag satt något fel och sedan har det skadat röret och nu kan man som bäst gissa sig till om detta kan leda till sådan här total kollaps.

Det är egentligen bara en framgaffel och det går ersätta men vet inte heller var jag ska köpa ersättning, ska jag beställa ifrån Trifox då eller.. Aja det här var ju kul. Jag tror det är för att jag cykla en dag när det regnade och mina styrlager verkar redan vara slut. Får köpa nya såna också...

Senast ändrad:

Woodknocker

Aktiv medlem
Är det för att jag har ett parktools ställ jag inte får laga tro?
Nej av anonymmitets skäl. Vill inte bli outad som Happyrids dårfink.

Detta suger rätt hårt. Helt ärligt får det mig att må dåligt. Förstår inte ens vad som är fel!
1. Stolpen är körd, ska inte finnas sådana märken. Första bilden visar värsta sidan men det ser ändå otäckt ut.
2. Skiten rockar fram och tillbaks vad jag än gör. Nu har jag verkligen satt ner den på alla möjliga sätt, sen spänner jag och så rockar det som att jag aldrig har spänt åt överhuvudtaget.

Sen har jag ingen bil heller och måste transportera den till cykelhandlaren, tar tåget dit. åååååh. Cirka 1 månads användning blev det.

Freddie L

Aktiv medlem
Är det bara gummiringen som rör sig? Det du kallar dustcap? Gaffeln sitter stabilt utan glapp i ramen?

Då är det bara att köra, ju mer dåligt väder du undviker desto längre tid tills du behöver byta styrlager. Om man bortser från dödsmärkena runt gaffelröret dårå…

Woodknocker

Aktiv medlem
Frågan är var man köper en framgaffel i detta utförandet utan att bli ruinerad. Kina är väl enda stället man ens får en framgaffel i kolfiber till det priset.
Är det bara gummiringen som rör sig? Det du kallar dustcap? Gaffeln sitter stabilt utan glapp i ramen?

Då är det bara att köra, ju mer dåligt väder du undviker desto längre tid tills du behöver byta styrlager. Om man bortser från dödsmärkena runt gaffelröret dårå…
Ja den är inte säker att köra och därför hade jag tänkt sätta den på trainern nu. Har ingen aning om vad som är fel helt ärligt. Första gången jag satte dit den gjorde jag det på första försöket och nu rör sig röret bara fram och tillbaks, nej det är såklart inte bara dustcapen men det är där jag ser att saker inte sitter.

Freddie L

Aktiv medlem
Frågan är var man köper en framgaffel i detta utförandet utan att bli ruinerad. Kina är väl enda stället man ens får en framgaffel i kolfiber till det priset.

Ja den är inte säker att köra och därför hade jag tänkt sätta den på trainern nu. Har ingen aning om vad som är fel helt ärligt. Första gången jag satte dit den gjorde jag det på första försöket och nu rör sig röret bara fram och tillbaks, nej det är såklart inte bara dustcapen men det är där jag ser att saker inte sitter.
Då lyckas du inte förspänna styrlagret tillräckligt. Troligen har du en expander eftersom du har kolfiberstyrrör, och de kan vara lite tålamodsprövande att få till även om man gjort det förut. För dig kan det säkert vara en uppförsbacke men ge dig inte, det är inte raketforskning direkt…

Woodknocker

Aktiv medlem
Då lyckas du inte förspänna styrlagret tillräckligt. Troligen har du en expander eftersom du har kolfiberstyrrör, och de kan vara lite tålamodsprövande att få till även om man gjort det förut. För dig kan det säkert vara en uppförsbacke men ge dig inte, det är inte raketforskning direkt…
Den stora frågan är varför jag fick till det första gången. Vilken jävla skit detta blev, fruktansvärt irriterad nu. Det kommer inte vara bra att köra på trainer heller när allt är löst men det skiter jag i. Just nu är jag inställd på att skiten är förstört, imorgon ska jag ha AC.

Förstår inte hur jag är curlad för att jag är stenkorkad om detta. Fy fan vill bara skrika. Jag kan posta bild på alla delar jag har imorgon, just nu orkar jag inte mer. En person sa att jag inte hade rätt grejer, då är frågan hur jag fick ihop skräpet och cyklade på det i någon vecka.

Hur kan det inte vara raketforskning när jag hållt på 6h snart, jag gråter. Jag som trodde jag var king of the hills nu har jag inte ens en cykel, och får jag ihop det efter verkstan så är styrröret skit, det är ju demolerat ffs. Och mitt i allt detta förstår jag absolut ingenting.

Men jag fick i alla fall erbjudande om hjälp vilket är första gången någonsin i min cykelkarriär. Men man vet ju aldrig riktigt med er, kanske är en dold sarkasm. Nää jag förstår ingenting, tydligen är detta inte ens rätt grejer. Ett mysterium att det funkad i 2 veckor och nu är det paj.

Bilagor

• 1626899056975.jpg
    1626899056975.jpg
    222.8 KB · Besök: 16
Senast ändrad:

Salabaladala

Aktiv medlem
Woodknocker ta dom här dagarna du är utan cykel och försök fokusera på ditt inre lugn, du verkar behöva det just nu. Gör lite yoga eller nåt i trädgården, ta skogspromenader, läs en bok, gå och bada...

Woodknocker

Aktiv medlem
Woodknocker ta dom här dagarna du är utan cykel och försök fokusera på ditt inre lugn, du verkar behöva det just nu. Gör lite yoga eller nåt i trädgården, ta skogspromenader, läs en bok, gå och bada...
Ja men jag har ju fått streak igen med träningen! Formen har varit off i flera månader och nu fick jag streak och så detta, känns helt enkelt fruktansvärt. Ja kan inte beskriva känslan på ett bättre sätt än så. 1 vecka till måste jag åtminstone klämma in sen åker cykeln till handlaren som får bedöma. Men om jag zwiftar med en helt lös framgaffel ja herregud.

aja tack för all hjälp

Woodknocker

Aktiv medlem
Hej. Jag hittade en crown race och satte dit den och nu sitter det hårt. Om detta inte är lösningen så kommer det i alla fall göra att jag kan köra med den på trainern. MEN det förklarar ju annars varför capet har kunnat orsaka skadorna i röret, om inte crown race har funnits har den kunnat skava i röret.

Oh gud vad har jag ens gjort, jag har i stort sett sågat i mitt rör på ett eller annat sätt och nu är den ju allt annat än säker. Om det inte var för att Trifox var sådana skulle jag beställt ny fork.

Edit: Sådana här jättelånga expander, funkar de? OM röret knäcks tänker jag att bara lite wobble på hjulet kommer förorsaka en krasch, alltså innan expander grejen hinner ta emot har man redan fallit. Jag ser den det här styrröret som bränt men de säljer ju https://shop.bikester.se/379823?_cid=21_1_-1_9_1175_379823_472521998386_pla&cb.buy=1&cb.ocb=1&cb.fbu=https://www.bikester.se/red-cycling-products-head-tube-extension-o254x150mm-M339444.html?&utm_cust_cb=CBF&ef_id=CjwKCAjwi9-HBhACEiwAPzUhHG-A03w71ZZgVHPDmKvC33XEpg29g2dHg44P0JxzpHMKxAdXO5KMnhoCpwQQAvD_BwE&ev_chn=shop&campaign_detail=shopping&gclid=CjwKCAjwi9-HBhACEiwAPzUhHG-A03w71ZZgVHPDmKvC33XEpg29g2dHg44P0JxzpHMKxAdXO5KMnhoCpwQQAvD_BwE av en orsak?

Nej fel länk nu hittar jag inte den, satt kollade på den innan.

Senast ändrad:

d_anders

Aktiv medlem
Finns lite som kan gå fel:
Någon del på fel ställe eller upp och ner
Dustcapen (vulkanen) trycker inte mot lagret och då det behövs mikrospacrar
Expandern slinter
Topcapen bottnar mot gaffelröret
Glömt lossa styrstammen innan man försöker spänna

Woodknocker

Aktiv medlem
Har du kört utan crown race? Då måste det ju ha varit tokglapp
Det var ju det som jag inte hade!!! Allting satt jättebra och därför körde jag. Men så uppstod glapp typ igår.
De skickade ju med en faslig blandning av grejer och instruktionsbok får man inte vid kinaköp.

Men nu är röret grillat så blir ju inte mer utomhus men skönt att jag kan köra inomhus utan att behöva oroa mig. Sen får det väl bli annan ram, bara tråkigt för den här skräpcykeln är lätt och ger mig KOMs.

Så här tänker jag att jag kan fixa detta långsiktigt, jag kapar styrröret så mycket det går och sedan kommer det vara slammat men då kommer jag fortfarande ha ett skadat styrrör men men tillräckligt lång plug så får jag stöd. Jag kommer dock behöva en plug som är styrstammens längd plus lite till (spacer). Det är säkrare än nu, just nu är det helfarligt och det inser jag är på grund av mig. Inte för att något med den här ramen är bra, det är återigen synd att tillverkaren är så värdelös annars skulle jag beställt en ny framgaffel utan att blinka. Usch detta sög

Bilagor

• 1626886046959.jpg
    1626886046959.jpg
    229.1 KB · Besök: 14
Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem

Visa bilaga 501925
Jag får Petrivibbar.

Woodknocker

Aktiv medlem
Ingen minns en fegis…
Finns inte en chans att jag kör mer utomhus med den framgaffeln, men nu sitter det där det ska. Egentligen vet jag inte vad jag var rädd för innan när jag fruktade att köra med en lös framgaffel för jag kan ju redan ha skadat ramen men i framtiden kanske jag köper en ny framgaffel och då känns det bra att det sitter när jag Zwiftar.

Man ska inte riskera saker och en gaffel som knäpper är det värsta man kan råka ut för, det är garanterad kross.

Har redan börjat googla på nya framgafflar men en märkesgaffel är ju lika dyr som hela cykeln var... Och från Kina kommer det läggas på frakt så det bir i stort sett som att köpa en ny cykel det också. Cykeln får helt enkelt bli trainercykel, sedan om jag vill köra mer utomhus får jag köpa något tungt aluminiumåbäke.

Den som säger att skadat styrrör är okej är rätt korkad, rent av livsfarligt.

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Kan du inte börja med att lägga upp ett riktigt tydligt kort på dödsskadorna så att andra än du kan bedöma om du behöver göra något öht?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer