Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

OldBones

Aktiv medlem
Jag löser det alltid med gummiklubban, i med insex, har ett 15 cm handtag.. Drämmer till ett medelhårt slag på handtaget... Aldrig misslyckats även med de mest jävligaste fastrostningarna.

Bilagor

• 138378288_0340_0340.jpg
    138378288_0340_0340.jpg
    6.2 KB · Besök: 6

C-dale

Aktiv medlem
Alltså j*vlar vad dessa pedaler verkar sitta hårt. Har inte haft modellen med insex från insidan förut tror jag. Är det fortfarande längst in mot armen man tar loss dem med nyckel av lämplig storlek?
Right is right and left is wrong är jag med på, men jag rubbar dem inte ur fläcken.
Visa bilaga 502947
Visa bilaga 502948
Använd en förlängare av något slag på din nyckel. Vanligt att pedaler sitter sjukt hårt från fabrik. Lägg lite kopparpasta el .dyl. på gängorna när du återmonterar.

HåkanC

Aktiv medlem
+1
Jag har några olika (6 och 8 mm för pedaler) eftersom olika pedaler behöver olika insex + 7 mm för gamla vevpartier (Record?).

Lägg lite kopparpasta el .dyl. på gängorna när du återmonterar.
Inte om det är gängat direkt i alu. Kör kullagerfett eller alumiumpasta istället.
Det finns de som hävdar att "alla" former av fett är bättre än inget fett alls,
alltså även sådant som handkräm, olivolja o likn, jag har ingen aning om det stämmer eller ej.

Ska man ändå köpa ngn typ av fett bör man ju naturligtvis köpa rätt sort, dvs
1

54,90 SEK

Redigerat: Krafthylsan

Senast ändrad:

Barometer

Aktiv medlem

jonte987

Aktiv medlem
Ser att billigare cyklar kommer med SX powerspline istället för dub. Blev det för enkelt med dub eller varför är det så?

Akronym

Aktiv medlem
Kanske är helt uppenbart men funkar headsets för integrerad cockpit bara på ramar med rak headtube?
(Gissningsvis ja pga för lite plats upptill på tapered (?))

Woodknocker

Aktiv medlem
Tja! Tänkte skapa en tråd om detta men insåg att jag redan tar alldeles för mycket plats.

Jag tjatar och tjatar om att man ska scanna en cykel i kolfiber för att vara säker på att den är säker och det är ju säkerligen rätt, helt klart är det så. Men ja, teori och praktik är två helt olika saker ibland och framförallt när det gäller sånt här. I UK har de helt fattat galoppen och jag kom över det här stället som inte bara reparerar kolfiber utan först inspekterar de visuellt, men en visuell granskning kan bara visa på var man ska scanna, och scanna gör de, inte bara en gång! Är det sedan kaputt så lagar de. Precis som det ska vara med andra ord.

Men finns det något sådant här i Sverige eller ens i norden undrar jag då? Och om inte, så varför gör det inte det?y

CNG* har gjort ett program om dem, inte för att jag gillar CNG* men ja.

Manurhin2

Aktiv medlem
Tja! Tänkte skapa en tråd om detta men insåg att jag redan tar alldeles för mycket plats.

Jag tjatar och tjatar om att man ska scanna en cykel i kolfiber för att vara säker på att den är säker och det är ju säkerligen rätt, helt klart är det så. Men ja, teori och praktik är två helt olika saker ibland och framförallt när det gäller sånt här. I UK har de helt fattat galoppen och jag kom över det här stället som inte bara reparerar kolfiber utan först inspekterar de visuellt, men en visuell granskning kan bara visa på var man ska scanna, och scanna gör de, inte bara en gång! Är det sedan kaputt så lagar de. Precis som det ska vara med andra ord.

Men finns det något sådant här i Sverige eller ens i norden undrar jag då? Och om inte, så varför gör det inte det?y

CNG?

Bengt-re

Aktiv medlem

Det finns duktiga yrkesmän som lagar CF. Du behöver faktist inte förstå eller kunna deras hantverk. Säger de att det är lagat så är det lagat.

Woodknocker

Aktiv medlem

Det finns duktiga yrkesmän som lagar CF. Du behöver faktist inte förstå eller kunna deras hantverk. Säger de att det är lagat så är det lagat.
Vill ha scan. Att bara kolla på kolfiber och se att något är uppenbart skadat och sedan laga var alltså INTE vad jag efterfrågade.

Jag skulle skickat in min cykel bara för inspektion, vilket de mycket riktigt har på UK-repair, det är inget som helst konstigt varken med att erbjuda tjänsten eller att efterfråga tjänsten. Det är bara konstigt att tycka det är konstigt.

Senast ändrad:

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Det var mest en gardering mot att någon både drar fast, sönder och skadar sig. Är det inte relevant här idag så kan det vara det en annan gång.

På den garderingen kan man lägga till att man ALLTID ska lägga kedjan på storklingan när man mekar fastsittande skruvar nära mitten av cykeln. Annars kan det bli ajaj i knogar eller andra kroppsdelar.

th0m

Aktiv medlem
På den garderingen kan man lägga till att man ALLTID ska lägga kedjan på storklingan när man mekar fastsittande skruvar nära mitten av cykeln. Annars kan det bli ajaj i knogar eller andra kroppsdelar.
Amen. Har rejäla ärr på vänster underarm efter att en rakbladsvass storklinga från TA bet mig när jag skulle lossa en envis pedal. Ser ut som att jag blivit riven av en tiger eller liknande mördardjur dock, så har väl något att ljuga om för barnen i framtiden.

Bengt-re

Aktiv medlem
Amen. Har rejäla ärr på vänster underarm efter att en rakbladsvass storklinga från TA bet mig när jag skulle lossa en envis pedal. Ser ut som att jag blivit riven av en tiger eller liknande mördardjur dock, så har väl något att ljuga om för barnen i framtiden.
Det är konstigt att vi är så många som har den erfarenheten trots att "alla" vet att man skall lägga upp kedjan på storkakan.

Berk

Aktiv medlem

Blir där inte kraften för långt ut bredvid hävarmen när man behöver stora krafter?

Jag köpte sån, som har räddat mig vid pedaler och Dub vevpartier som var hård åtdragit, billig också:

Woodknocker

Aktiv medlem
Jag tog av cykeln från trainern, drog av kedjan för att sedan även ta av kasetten. Rengör allt detta (ja även trainern). Och där någonstans får jag en fullskalig psykos. Det är den enda orsaken jag kan hitta till att jag stod i 3h som ett fån och började undra på fullaste allvar om något har lossnat.

Som jag ser det kan jag bara inte ha missuppfattat (helt glömt bort) hur kedjan ska dras. Men vad jag än gör så dras det lägre pulleyhjulet framåt så långt det bara går. Jag har ett svagt minne av att jag har haft problem förr så jag har lärt mig att bakväxelns montering är viktig, nu tog jag aldrig av bakväxeln så vet inte ens vad som har hänt gällande det men ja... Det sitter två piggar på växeln som ska sitta bakom hängaren. De kan bara inte sitta framför hängaren för då har de inget att ta emot.

Såå vad exakt är det jag inte fattar?? Är verkligen tacksam för input och ja om den inte är trasig så är jag helt enkelt dement, detta är inte ens kul, det är det seriöst inte:

1627607882947.jpg

Edit: Jag ser också att den inte sitter så långt fram som den ska men hur i hela världen ska den då sitta för de där piggarna måste bara sitta bakom. De måste alltså ta emot den där plana ytan längst nere (inte mitt växelöra)
1627608275348.png

marr

Moderator
Forumvärd
Jag tog av cykeln från trainern, drog av kedjan för att sedan även ta av kasetten. Rengör allt detta (ja även trainern). Och där någonstans får jag en fullskalig psykos. Det är den enda orsaken jag kan hitta till att jag stod i 3h som ett fån och började undra på fullaste allvar om något har lossnat.

Som jag ser det kan jag bara inte ha missuppfattat (helt glömt bort) hur kedjan ska dras. Men vad jag än gör så dras det lägre pulleyhjulet framåt så långt det bara går. Jag har ett svagt minne av att jag har haft problem förr så jag har lärt mig att bakväxelns montering är viktig, nu tog jag aldrig av bakväxeln så vet inte ens vad som har hänt gällande det men ja... Det sitter två piggar på växeln som ska sitta bakom hängaren. De kan bara inte sitta framför hängaren för då har de inget att ta emot.

Såå vad exakt är det jag inte fattar?? Är verkligen tacksam för input och ja om den inte är trasig så är jag helt enkelt dement, detta är inte ens kul, det är det seriöst inte:

Visa bilaga 503363

Edit: Jag ser också att den inte sitter så långt fram som den ska men hur i hela världen ska den då sitta för de där piggarna måste bara sitta bakom. De måste alltså ta emot den där plana ytan längst nere (inte mitt växelöra) Visa bilaga 503364
Hur ser bakväxeln ut om du tar bort kedjan?

ooms

Aktiv medlem
Troligtvis en skruv.

erkkn

Medlem
Min bakbroms Sram Guide R har varit dålig ett längre tag men igår gick den till kass, panik beställde ett:

Screenshot_20210730_090109_com.android.chrome.jpg

Men frågan kommer det passa till mina Guide R från 2019!?

Earlslick

Aktiv medlem

Visa bilaga 503363

Edit: Jag ser också att den inte sitter så långt fram som den ska men hur i hela världen ska den då sitta för de där piggarna måste bara sitta bakom. De måste alltså ta emot den där plana ytan längst nere (inte mitt växelöra) Visa bilaga 503364
Den där kassetten såg inte kul ut.
Så sliten att jag inte skulle köra med den.

kais01

Aktiv medlem
Årets dummaste fråga:
När man t ex vill ”gilla” någons inlägg så ser jag ofta emojis. Hur gör man för att få till det? Jag kan bara ge 👍
Ibland vill man ge 🐩👈 andra gånger 🙁
du kan också i efterhand ändra dig och ta bort en gillamarkering genom att klicka på gilla-knappen...

kais01

Aktiv medlem
Den där kassetten såg inte kul ut.
Så sliten att jag inte skulle köra med den.
den tycks inte sliten i mina ögon. alla innerkurvor där kedjan driver är cirkulära och fina, och sitter där de ska, med max in i rikning 45 grader, alltså halvfem på klockan. vid slitage flyttar sig max upp förbi fyra, i värre fall mot halv fyra. bildas då också en kurva istället för del av cirkel för kedjan att vila på.

när det gäller träknackarens problem gissar jag att något hindrar växeln att knyckla ihop sig. det kan till exempel vara b-skruven som halkat fel, eller en anti-knycklingsplopp för hjulavtag som aktiverats, eller att kedjan kommit på fel sida om den klack som sitter mitt emellan trissorna i växeln.

eller så kan det helt enkelt kärva i växelspännarens lagring mot växeln.

Senast ändrad:

MagerValp

Aktiv medlem
Någon som har förslag på en drickahållarlösning till den en Canyon Torque 2014? Finns kanske någon kompakt specialflaska som går att montera inuti triangeln?

1627635090505.png

Freddie L

Aktiv medlem
Någon som har förslag på en drickahållarlösning till den en Canyon Torque 2014? Finns kanske någon kompakt specialflaska som går att montera inuti triangeln?

Visa bilaga 503423
Sätt en flaskhållare på överröret? När det är så mycket cool piggyback-dämpare och slaglängd inblandat skulle jag annars tänka vätskerygga (med inbyggd ryggplatta?).

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer