Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Stallknekt

Medlem
Om mitt huvud är 58cm
Hjälm stl M är 54-59
Hjälm stl L är 56-61

Vilken storlek väljer jag utan möjlighet att prova i butik?

Jag har förövrigt inget hår, nästan

D

Deleted member 74442

Guest
Brukar man inte också säga runt huvud den mindre, avlångt(ovalt)huvud den större?

Pfaff

Aktiv medlem
Brukar man inte också säga runt huvud den mindre, avlångt(ovalt)huvud den större?

Nä. Det blir inte optimalt. Olika fabrikat har olika form, somliga tillverkar hjälmar efter två huvuden.
Enligt en fullständig, objektiv och grundlig undersökning ( min egen) är hjälmar från södra Europa oftare rundare än de från norra.

kais01

Aktiv medlem
Du måste ha DuraAce på trainern, annars går det inte.
120 sparade gram på en trainer är viktigare än viktigt🤪 fast jag tror möjligen skillnaden i själva verket är mindre.

själv kör jag dura på ena brommien, 2x10 schlumpf. onödigt bra.
.
755128D1-37EA-4276-BB1C-5E3C257DEFE9.jpeg

BorkaMattis

Aktiv medlem
Har slagit bort en skruv i varje pedal på ganska kort tid. Är lösningen att köpa dyrare pedaler eller måste jag helt enkelt lära mig cykla?
Visa bilaga 503627
Lösningen är att köpa en påse med skruv så du kan byta ut dem! Man slår i sten och skit här och var, inget konstigt med det. =)

Exempel:

Gäller bara att hitta rätt!

jagärintecyklistmen

Aktiv medlem
Tack ska ni ha, det är klart att den rimliga lösningen är att köpa skruvar!

Min egentliga fundering var nog lite mer åt hållet om det är rimligt att skruvarna slås bort ganska lätt, men jag tolkar era svar som att det är något man får räkna med.

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem

Bengt-re

Aktiv medlem

Woodknocker

Aktiv medlem
Om mitt huvud är 58cm
Hjälm stl M är 54-59
Hjälm stl L är 56-61

Vilken storlek väljer jag utan möjlighet att prova i butik?

Jag har förövrigt inget hår, nästan
M såklart. Körde med för stor hjälm flera år. Väger och är oaero. Bad! Förresten finns det bra video om huvudform och hjälmar, sånt är viktigt. Giro funkar bra för mig medan den där hyllade svenska hjälmen inte alls passade mig. Sen råkar min hjälm vara mest aero av alla så var väl främst det jag gick på.

Woodknocker

Aktiv medlem
Annars kan man inte ta KOMs.
Nu är det ju faktiskt såhär att jag någon gång i framtiden hade tänkt skaffa mig en andra cykel, helst en dedikerad utecykel och då kan jag bara använda mina gamla grejer till en av dem.

Jag är väldigt villrådig, dura ace kostar sjukt mycket mer än 105. Men jag är inte rik så enda logiska är att det får bli 105 igen. Sen väger min sadel extremt mycket så hade tänkt shedda lite vikt där först av allt. Tänker väldigt mycket i prisvärdhet. Gruppset är annars det absolut sista jag kommer gå på för att få ner vikten. Faktum är dock att man kan komma undan 700 gram lättare om man köper lättaste (SRAM red) ist för 105.

HåkanC

Aktiv medlem
Grov killgissning här, men kan det vara en mening med att skruvarna ramlar av eller blir moz i stället för att resten av pedalen pajar, typ som ett växelöra?
Även till växelöron , eller åtminstone skruvarna som håller fast det,
kan det vara bra att använda skruvlåsning.
Annars kan växlarna börja fungera dåligt, tro mig jag vet!

kais01

Aktiv medlem
Nu är det ju faktiskt såhär att jag någon gång i framtiden hade tänkt skaffa mig en andra cykel, helst en dedikerad utecykel och då kan jag bara använda mina gamla grejer till en av dem.

Jag är väldigt villrådig, dura ace kostar sjukt mycket mer än 105. Men jag är inte rik så enda logiska är att det får bli 105 igen. Sen väger min sadel extremt mycket så hade tänkt shedda lite vikt där först av allt. Tänker väldigt mycket i prisvärdhet. Gruppset är annars det absolut sista jag kommer gå på för att få ner vikten. Faktum är dock att man kan komma undan 700 gram lättare om man köper lättaste (SRAM red) ist för 105.
om du tänker i termer av prisvärdhet ska du inte tänka på dura ace.

Woodknocker

Aktiv medlem
om du tänker i termer av prisvärdhet ska du inte tänka på dura ace.
Jag läste att bakväxeln är bra dock, om man inte kraschar ska den ha ett extremt långt liv. Har haft kanske 2 eller 3 bakväxlar men har ju också cyklat en del. Pulleys får man ju byta lite då och då men själva bakväxeln

Bengt-re:
DA är ett statement. 105 är rimligt och bra. Ultegra är lite guldkant på tillvaron.
Statement och lättare

DarkMatter

Aktiv medlem
Jag läste att bakväxeln är bra dock, om man inte kraschar ska den ha ett extremt långt liv. Har haft kanske 2 eller 3 bakväxlar men har ju också cyklat en del. Pulleys får man ju byta lite då och då men själva bakväxeln
Jag har aldrig haft sönder en bakväxel (genom att cykla) under hela mitt liv. Jag har svårt att tro att 105 skulle hålle märkbart sämre än DA eller Ultegra.

Bengt-re

Aktiv medlem

Statement och lättare
De går sönder om man slår i dem oaktat vad det står på dem. Står det SRAM på dem går de av utan att man slår i dem.

Woodknocker

Aktiv medlem
Jag har aldrig haft sönder en bakväxel (genom att cykla) under hela mitt liv. Jag har svårt att tro att 105 skulle hålle märkbart sämre än DA eller Ultegra.
Det har nog jag.. heh.

Men sen har jag även haft sönder handtag, mina nuvarande funkar men på ena åkte en fjäder som inte kan haft något syfte, ja den klickar inte (tror jag) så det är väl syftet med den fjädern.

Aja blir ju 105 men man kan ju sitta debattera med sig själv och låtsas att man är en dura-ace kille.

////

DarkMatter

Aktiv medlem
Det har nog jag.. heh.

Men sen har jag även haft sönder handtag, mina nuvarande funkar men på ena åkte en fjäder som inte kan haft något syfte, ja den klickar inte (tror jag) så det är väl syftet med den fjädern.

Aja blir ju 105 men man kan ju sitta debattera med sig själv och låtsas att man är en dura-ace kille.
Jag kan inte se någon anledning att spendera så mycket mer pengar på DA. Det man möjligtvis vinner är trevligare reglage som marr antydde, men jag är tveksam om skillnaden är så stor. Och är den nu det kan man ju köra DA-reglage och resten 105.

Sedan sägs det att slitdelarna till de "finare" grupperna slits fortare p.g.a. de lättare materialen helt enkelt inte har samma slitstyrka. Så då ökar kostnaden ytterligare.

Ska nämnas att jag inte bryr mig om vikt alls, men om jag gjorde det skulle jag hellre banta mig själv 1 kg än att banta plånboken.

Woodknocker

Aktiv medlem
Jag kan inte se någon anledning att spendera så mycket mer pengar på DA. Det man möjligtvis vinner är trevligare reglage som marr antydde, men jag är tveksam om skillnaden är så stor. Och är den nu det kan man ju köra DA-reglage och resten 105.

Sedan sägs det att slitdelarna till de "finare" grupperna slits fortare p.g.a. de lättare materialen helt enkelt inte har samma slitstyrka. Så då ökar kostnaden ytterligare.

Ska nämnas att jag inte bryr mig om vikt alls, men om jag gjorde det skulle jag hellre banta mig själv 1 kg än att banta plånboken.
mjo det är ju sant men jag väger redan rätt lite och jag har hört att det här med cykelns viktprocent av din egen vikt är viktigt. Hela härligheten blev 1 kg lättare än min gamla men nu förstår jag även grejers betydelse, är väl iofs mest en fråga om aerodynamik när det kommer till förbättringarna.

Pengarna kommer avgöra det för mig och det lär bli 105, men man kan ju låtas att man beställer DA.

Bengt-re

Aktiv medlem
mjo det är ju sant men jag väger redan rätt lite och jag har hört att det här med cykelns viktprocent av din egen vikt är viktigt. Hela härligheten blev 1 kg lättare än min gamla men nu förstår jag även grejers betydelse, är väl iofs mest en fråga om aerodynamik när det kommer till förbättringarna.

Pengarna kommer avgöra det för mig och det lär bli 105, men man kan ju låtas att man beställer DA.
105 är bra skit numera och duger gott för de flesta av oss.

Freddie L

Aktiv medlem
Men om du nu inte ska byta upp dig kan du ju enkelt reparera din nuvarande bakväxel? Marr har förklarat för dig, flera gånger, vad som är fel. Du saknar en liten skruv som hindrar cagen att snurra runt och tappa spänning. Fixa det bara ffs!

Woodknocker

Aktiv medlem
Men om du nu inte ska byta upp dig kan du ju enkelt reparera din nuvarande bakväxel? Marr har förklarat för dig, flera gånger, vad som är fel. Du saknar en liten skruv som hindrar cagen att snurra runt och tappa spänning. Fixa det bara ffs!
Mja men marr sa även att den såg lite krasslig ut. Men jag ska fråga cyclegear för de har allt eller de har det som ingen annan har så har de inte.

weldion

Aktiv medlem
Hur vare nu igen?
Går det att få till så att en XX1 GXP-vev passar på en ram med, vad blire nu, PF Road?
Borde bli från en 92 mm bred ram till 86,5 mm.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer