Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Framfall

Aktiv medlem
Hur var det nu, ska dessa sötnosar köras in någonting eller hur var det?
00A9B11D-DEB2-43FA-9A5D-767527419438.jpeg

kais01

Aktiv medlem
Hur var det nu, ska dessa sötnosar köras in någonting eller hur var det?Visa bilaga 513650
helt nödvändigt köra in just isp. lågt tryck och lugn framfart typ en timme allraminst.

sedan kommer det ändå lossa rätt mycket dubb. men det förlåter man eftersom de är såpass bra; digitalt grepp och för typen överlägset rull.

så köp in dubbverktyg och reservdubb av korrekt typ redan från början:)

Havoc 5

Aktiv medlem
Varför har man alltid 78 flaskor 5:56 i verkstan men de tillhörande små rören är spårlöst försvunna?
Har de försvunnit till ”ena strumpanvärlden”?
Irriterande.

GoranS

Aktiv medlem
helt nödvändigt köra in just isp. lågt tryck och lugn framfart typ en timme allraminst.

sedan kommer det ändå lossa rätt mycket dubb. men det förlåter man eftersom de är såpass bra; digitalt grepp och för typen överlägset rull.

så köp in dubbverktyg och reservdubb av korrekt typ redan från början:)
Vad är digitalt grepp och är det en vedertagen term eller egen konstruktion?

mzi

Aktiv medlem
Dvs binär och inte digital. Digital är motsatsen till analog, dvs diskreta och inte kontinuerliga storheter.

ooms

Aktiv medlem
Inom längdskidor pratar man ibland att en skida har digitalt fäste. Det innebär att spannet är konstruerat så att antingen har den bergfäste eller så har den noll fäste när du trycker till. Andra spannkonstruktioner kan ge en mer flytande skala, dvs allt fr bergfäste via halvbra och halvdåligt till noll fäste, beroende på hur hårt du trycker till. Ett digitalt fäste är mer att trycker du till med en kraft över gränsen är det bergfäste och under gränsen har du noll fäste.

GoranS

Aktiv medlem
Inom längdskidor pratar man ibland att en skida har digitalt fäste. Det innebär att spannet är konstruerat så att antingen har den bergfäste eller så har den noll fäste när du trycker till. Andra spannkonstruktioner kan ge en mer flytande skala, dvs allt fr bergfäste via halvbra och halvdåligt till noll fäste, beroende på hur hårt du trycker till. Ett digitalt fäste är mer att trycker du till med en kraft över gränsen är det bergfäste och under gränsen har du noll fäste.
Låter i mina öron som binärt fäste vore en bättre term med tanke på det mi skrev ovan och som också är konsistent med hur jag uppfattar termerna.

mzi

Aktiv medlem
Just i det här fallet så kan jag tänka mig att båda fungerar. Ett fästet i ett sviktande spann är ju normalt sett analogt, men här har man på något sätt fått det att sluta vara det. Och då är väl digitalt bra? Men det är ju också binärt. Svårt! Men fäste på ett däck är ju normalt inte analogt.

jonte987

Aktiv medlem
Sen har jag för mig från skolan att digitalt så är 1 typ allt över 0.7
Så det är ju lite analogt det också

Spänningen på pinnen alltså

Jacke89

Aktiv medlem
Tjena

Har vissa fettfläckar som inte går bort på spisen har provat med såpa, bakpulver, ättika osv… Vad blir nästa steg?

Bilagor

• B1A671A4-7189-4DA4-BCC9-7D44C306D3A2.jpeg
    B1A671A4-7189-4DA4-BCC9-7D44C306D3A2.jpeg
    496.9 KB · Besök: 29

Akronym

Aktiv medlem
11s ultegra på en body märkt 11s road ska väl inte behöva någon spacer?
Har en cs-hg800-11 som glappar på bodyn. Låsringen drar fast det minsta drevet men resten kan man vicka i sidled en hel del.
Helt nytt hjulset och inget glapp i själva bodyn

Berk

Aktiv medlem
11s ultegra på en body märkt 11s road ska väl inte behöva någon spacer?
Har en cs-hg800-11 som glappar på bodyn. Låsringen drar fast det minsta drevet men resten kan man vicka i sidled en hel del.
Helt nytt hjulset och inget glapp i själva bodyn

Alla Shimano 11s lvg body förutom hg800 behöver ingen spacer :)

d_anders

Aktiv medlem
Finns kanske en risk. Det skapar i alla fall inte så stora repor som redan finns på hällen på bilden. Jag har använt det på min häll utan uppenbara repor så länge som det löddrar.

Juhlin

Aktiv medlem
Det tyngsta jag använt till hällen är hällrengöring med torky hushållspapper, det förefaller mest vara typ kalk i rengöringen, blir som nytt bara man gnor lite.

kais01

Aktiv medlem
Tjena

Har vissa fettfläckar som inte går bort på spisen har provat med såpa, bakpulver, ättika osv… Vad blir nästa steg?
är det bara fett brukar matolja eller sprit vara bra. t ex på intorkade fettfläckat på spiskåpan.

är det inbränt kan man testa natronlut=flytande maskindiskmedel. i princip samma produkt sälj som ugnsrengörning. mycket frätande på händerna; handskar rekommenderas.

DanielS

Aktiv medlem
Går det att mäta sig till hur stora däck som får plats i ramen?
Mäta ramen går ju men finns inga garantier, däck blir olika stora på olika fälgar. Däcktryck, underlag, skräp mm kan påverka hur mycket utrymme som krävs. Dessutom svårt att mäta en ram på ett vettigt sätt. Så tillverkaren måste ta till lite marginal och därför kan man i allmänhet kan överskrida rekommenderad max-bredd med åtminstone några mm.

Edit: jag kör t ex 28mm på min racer som är specad för max 25mm, men bredare skulle inte funka.

HåkanC

Aktiv medlem
Går det att mäta sig till hur stora däck som får plats i ramen?
Ja

Mäta ramen går ju men finns inga garantier, däck blir olika stora på olika fälgar.
Siffrorna på däcket är bara, i bästa fall, en ledtråd. Man måste mäta däcket för att vara helt säker på den verkliga bredden
Däcktryck, underlag, skräp mm kan påverka hur mycket utrymme som krävs.
+1
Dessutom svårt att mäta en ram på ett vettigt sätt.
Det finns, men just den här verkar vara slutsåld just nu, mätmallar för att underlätta mätandet
RH_26906_wm090219-600x600.jpg

Används såhär
Gauge_650x38_wm.jpg

Läs mer här: Tire Fit Gauge

Men personligen kommer jag aldrig att skaffa en sådan, även om den hade funnits i lager och kostat mindre
Jag skulle hellre låna de däck/hjul jag funderad på och prova.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer