Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Bornlikethis

Aktiv medlem
Ska installera ett par nya GRX reglage. I dealer's manual står det att de har en förinstallerad oliv. Men kollar man på youtube så verkar alla som installerar ändå köra med en "extern" oliv.

Vad gäller? Är det bara att sätta in slangen och spänna fast eller ska jag installera en oliv som på bilden?
Screenshot 2021-09-26 at 09.39.49.png

glitch

Aktiv medlem
Det beror på, är det nya reglage ur kartong med ok, så brukar oken vara förfyllda och muttern sitter redan i handtaget med en oliv bakom. Då är det bara ta bort gummiskyddet som hindrar slangen från att läcka, trycka in slangen tills det tar stopp, hålla den där och dra åt.
Shimano kallar det easy joint eller nåt sånt.

glitch

Aktiv medlem
Dagens fråga, idag kör jag trainerroad för att ställa resistance på trainern för att få ett vettigt motstånd på utvalda växlar - men skulle jag lila gärna kunna ställa detta från min edge 530?
Jag gör alltså utan erg och justerar resistance bara för att få t.ex. en viss målwatt på en viss växel.
Alltmer sällan att jag faktiskt kör TR workouts så det känns lite onödigt att betala ett årsabbonemang för att ställa resistance :) (och jag har ledsnat på att appen kraschar passet hela tiden när man byter mellan appar).

jonte987

Aktiv medlem
Det beror på, är det nya reglage ur kartong med ok, så brukar oken vara förfyllda och muttern sitter redan i handtaget med en oliv bakom. Då är det bara ta bort gummiskyddet som hindrar slangen från att läcka, trycka in slangen tills det tar stopp, hålla den där och dra åt.
J kit

Bornlikethis

Aktiv medlem
Beställde reglagen för sig och oken för sig. Både i manualen och här i exploderad vy verkar oliven vara förinstallerad men det kanske gäller när man köper reglage + ok och inte var och en för sig?

Screenshot 2021-09-26 at 10.38.56.png

Bornlikethis

Aktiv medlem
Kolla om det sitter en oliv eller inte? Jag tror inte man ska gå på en sprängskiss. Glöm inte stifttet om/när du kapar
Går inte riktigt att avgöra okulärt. Spontant ser jag ingen oliv men läser på Bikewrench om folk som installerat en extra oliv och förstört reglagen just därför att när de är förinstallerade syns de knappt.

Jag installerar reglage, slangar och ok från scratch för första gången kan jag inte heller påstå att jag är helt bekant med den hydrauliska världen. Därför hamnade frågan i denna tråd.

jonte987

Aktiv medlem
Går inte riktigt att avgöra okulärt. Spontant ser jag ingen oliv men läser på Bikewrench om folk som installerat en extra oliv och förstört reglagen just därför att när de är förinstallerade syns de knappt.

Jag installerar reglage, slangar och ok från scratch för första gången kan jag inte heller påstå att jag är helt bekant med den hydrauliska världen. Därför hamnade frågan i denna tråd.

Nu har jag aldrig sett en sådan men eftersom oliv är engångs så gissar jag vilt att om man skruvar av muttern så ser man om det ligger en lös oliv där.
Annars är det nog verkstad som gäller.

NB. Jag har som sagt aldrig sett en så visst kan de uppfunnit nåt jag inte begriper

Bornlikethis

Aktiv medlem
Nu har jag aldrig sett en sådan men eftersom oliv är engångs så gissar jag vilt att om man skruvar av muttern så ser man om det ligger en lös oliv där.
Annars är det nog verkstad som gäller.

NB. Jag har som sagt aldrig sett en så visst kan de uppfunnit nåt jag inte begriper
Tack Jonte för hjälpen. Verkar vara så att det ibland sitter en oliv och ibland inte när får man inte riktigt veta. Om någon annan här på Happy råkat installera GRX reglage från scratch så får man gärna säga hur det ligger till :)

edit: Ja jag ser inget där inne så vill ju spontant installera en oliv men man ska tänka två gånger och göra en

glitch

Aktiv medlem
Skruva av svarta muttern i reglaget, kolla om det ligger en guldfärgad oliv därinne. Är oken fyllda med pin intryckt i slangen redan?
Om du behöver kapa slangen så klmmer du förvisso oavsett behöva ny pin och oliv.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Skruva av svarta muttern i reglaget, kolla om det ligger en guldfärgad oliv därinne. Är oken fyllda med pin intryckt i slangen redan?
Om du behöver kapa slangen så klmmer du förvisso oavsett behöva ny pin och oliv.
Oken vet jag inte har någon oliv och inte är prebled.
Frågan handlar mer om reglagen. Vad jag kan se så finns ingen oliv lös därinne, men jag tolkar det ur manualen som att det finns en där. Därav förvirringen

Screenshot 2021-09-26 at 12.26.22.png

MagerValp

Aktiv medlem
Åtminstone på min SLX (komplett låda med reglage, slang och ok) som jag installerade igår så verkar det som att oliven satt i. Jag tryckte bara in slangen och drog åt. Eftersom jag fipplade lite mycket så fick jag dra på luftningskitet och släppa ut lite bubblor efteråt, men sen känns bromsen som den ska.

jonte987

Aktiv medlem
Men vi är överens om att det är samma gamla oliv som om man senare ska korta ska ut med slangen och bytas? Enda skillnaden är att någon prekat in den innanför muttern istället för att lägga den i en påse?
I så fall måste det vara helt omöjligt att missa den och sätta i två?

Bornlikethis

Aktiv medlem
Jag tänker som du Jonte, men försöker tänka efter före här. Varför ska man ha en oliv i reglaget om det inte finns en endaste droppe olja i? Kan det vara så att det gäller som i @MagerValp s fall att det gäller om reglagen/broms kommer tillsammans ok och slang?

Waylost

Aktiv medlem
Om jag använder en ekerspänningsmätare, Räcker det med att ha samma spänning på ekrarna, eller ska man ha ett visst värde?

HåkanC

Aktiv medlem
Om jag använder en ekerspänningsmätare, Räcker det med att ha samma spänning på ekrarna,
Nej
eller ska man ha ett visst värde?
Ja

Det viktiga är att ekerspänningen är hög, ofta 1100-1300N (kolla med fälgtillverkaren), och jämn.
Men ekerspänningen skiljer mellan sidorna.
Många tycker att för oss amatör och hobbyhjulbyggare är det enklare att med ett bakhjul spänna upp mest på högersidan 1st, då hamnar fälgen lite xtra åt höger,
och sedan räta och centrera åt vänster.
Tvärtom med ett skivbromsat framhjul.
Avsluta med att spänningsbefria ekrarna
Spaenningsbedfrielse_Ekrar .jpg

Läs mer här: Stress Relieving Spokes

MagerValp

Aktiv medlem
Jag tänker som du Jonte, men försöker tänka efter före här. Varför ska man ha en oliv i reglaget om det inte finns en endaste droppe olja i? Kan det vara så att det gäller som i @MagerValp s fall att det gäller om reglagen/broms kommer tillsammans ok och slang?
Det är nog så ja. I mitt fall kom allt fyllt med olja och pluppar man fick ta bort.

j12d342

Medlem
Aliexpress: "Price includes VAT" Betyder det att allt är klappat och klart för hemleverans utan posten ska lägga sig i och tulla?
För inte har det alltid stått "Price includes VAT"

Petcantona

Medlem
Har ett par Shimano fälgbromsar (4700) som saknar skruven och plattan man använder för att fästa vajern.

Vad heter denna skruv/platta?

Så jag kan hitta rätt hos någon internethandlare.

HåkanC

Aktiv medlem
Har ett par Shimano fälgbromsar (4700) som saknar skruven och plattan man använder för att fästa vajern.

Vad heter denna skruv/platta?

Så jag kan hitta rätt hos någon internethandlare.
Denna typ av info hittar man lättast hos Shimano Tech Docs
Kolla tex denna sprängskiss för BR-4700

Eller så provar du med en M6-skruv + bricka

JTF

Aktiv medlem
Om man byter från en 140 mm till en 120 mm framgaffel, alltså minus 20 mm, kan man då säga att centrum av vevparti hamnar ca 10 mm lägre?

jonte987

Aktiv medlem
Enligt cotic ändrar det sig 5mm mellan 120 och 140. Ingen aning om hur duktiga på matte de är. Man skulle ju tro att de har nån data som räknar ut det....

MagerValp

Aktiv medlem
Finns något smidigt skydd för bakhjulet som minskar mängden skit som hamnar på vevparti och drickaflaska? Kanske något bananformat som fästs i både kedjestag och sadelstag? Tänkte köra dubbla framgaffelflärpar annars på samma sätt som jag gjort på den heldämpade, men det kanske finns en snyggare lösning — är lite petigare med estetiken på HT:n :)

IMG_3780.jpeg

1632727545348.png

manneblask

Aktiv medlem
Finns något smidigt skydd för bakhjulet som minskar mängden skit som hamnar på vevparti och drickaflaska? Kanske något bananformat som fästs i både kedjestag och sadelstag? Tänkte köra dubbla framgaffelflärpar annars på samma sätt som jag gjort på den heldämpade, men det kanske finns en snyggare lösning — är lite petigare med estetiken på HT:n :)

Visa bilaga 515088

Visa bilaga 515091
Jag kör en bit gummiduk (nerklippt) från Biltema som jag buntbandar fast runt sadelröret på min Ripmo. Inte så snyggt men diskret och fungerar tipp topp.

ylva

Aktiv medlem
Är det någon som använder en garmin 520 och lyckas få notiser från messenger i den? Jag får från tex instagram av någon anledning men inte från messenger som vore mer användbart :)

Berk

Aktiv medlem
Om man byter från en 140 mm till en 120 mm framgaffel, alltså minus 20 mm, kan man då säga att centrum av vevparti hamnar ca 10 mm lägre?

Den går ner med ungefär 20 * 0,9 * kedjestaglängden / hjulbas, där 0,9=cos(gaffelrörsvinkel). Det är 6 mm.

Det är utan sag. Med sag, så når du sitter på den, blir hamnar den 20 *0.75 * 0.9* kedjestaglängden / hjulbas lägre, där 0,75 är för 25% sag. Det är 4 till 5 mm.

JTF

Aktiv medlem
Den går ner med ungefär 20 * 0,9 * kedjestaglängden / hjulbas, där 0,9=cos(gaffelrörsvinkel). Det är 6 mm.

Det är utan sag. Med sag, så når du sitter på den, blir hamnar den 20 *0.75 * 0.9* kedjestaglängden / hjulbas lägre, där 0,75 är för 25% sag. Det är 4 till 5 mm.
Aaah, tusen tack! 👍

MagerValp

Aktiv medlem
Jag kör en bit gummiduk (nerklippt) från Biltema som jag buntbandar fast runt sadelröret på min Ripmo. Inte så snyggt men diskret och fungerar tipp topp.
Har funderat på det här. Någon som har någon aning om var man hittar ark av typ polypropylen eller vad det nu kan vara för plast de gör stänkskärmarna av? Samma som de där plastmapparna på jobbet fast lite kraftigare.

Mats65

Aktiv medlem
Har funderat på det här. Någon som har någon aning om var man hittar ark av typ polypropylen eller vad det nu kan vara för plast de gör stänkskärmarna av? Samma som de där plastmapparna på jobbet fast lite kraftigare.
Jag brukar köpa bordstabletter på Jysk som jag klipper till och fäster med buntband.
Men de är i tunnaste laget och går lätt sönder vid hålen för buntbanden.
Biltema har tunna böjbara skärbrädor som är tjockare och kanske håller bättre.
07754890-AFEF-47B8-99CB-A4801C3930F8.jpeg

Bengt-re

Aktiv medlem

C-dale

Aktiv medlem
Dagens fråga, idag kör jag trainerroad för att ställa resistance på trainern för att få ett vettigt motstånd på utvalda växlar - men skulle jag lila gärna kunna ställa detta från min edge 530?
Jag gör alltså utan erg och justerar resistance bara för att få t.ex. en viss målwatt på en viss växel.
Alltmer sällan att jag faktiskt kör TR workouts så det känns lite onödigt att betala ett årsabbonemang för att ställa resistance :) (och jag har ledsnat på att appen kraschar passet hela tiden när man byter mellan appar).
Trainers brukar ha egna appar där man kan ställa in motståndet.

moros

Aktiv medlem
Går bra. Du kan ju även köra strukturerade pass från 530

MagerValp

Aktiv medlem
Jag brukar köpa bordstabletter på Jysk som jag klipper till och fäster med buntband.
Men de är i tunnaste laget och går lätt sönder vid hålen för buntbanden.
Biltema har tunna böjbara skärbrädor som är tjockare och kanske håller bättre.
Tack, tabletter är en bra ledtråd. Biltemas skärbrädor är tyvärr lite för små och lite för grova.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer