Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

MagerValp

Aktiv medlem
Hmm, polyester tror jag är lite mer sprickbenägen och inte lika flexibel, men det kan kanske vara värt att klämma på det. Matton här i stan kursade tyvärr.

MagerValp

Aktiv medlem
Hade av hjulet och till min förvåning så ploppade bodyn och kassetten bara av. Är det så på DT Swiss 350? Verkar sitta fint på plats när jag sätter på hjulet igen...

1632822550746.png

Berk

Aktiv medlem
Hade av hjulet och till min förvåning så ploppade bodyn och kassetten bara av. Är det så på DT Swiss 350? Verkar sitta fint på plats när jag sätter på hjulet igen...

Visa bilaga 515345

Ja, jätteenkelt. Men inte så roligt när det händer på stigen eller på balkonger och man tappar fjädern, som har hänt några happyiter.

Bengt-re

Aktiv medlem
Hmm, polyester tror jag är lite mer sprickbenägen och inte lika flexibel, men det kan kanske vara värt att klämma på det. Matton här i stan kursade tyvärr.
Attans. Icas billiga tunna skärbrädor har jag anväbnt också - liiite för tjocka för att vara perfekta, men absolut användbara - finns i skojiga färger också om man är sån!

MagerValp

Aktiv medlem
Japp. Så ere. Inget att vara orolig för, men håll reda på fjädrarna.
Plural? Jag såg bara en, den mellan lagret och ratcheten. Gissar att den andra sitter innanför då.

Och dom snikna jävlarna skall ha 800 spänn för 54T-uppgraderingen? Morr. Ingen som har en 36T att avvara? Jag sitter här med 18T som en annan grottmänniska.

mv70

Aktiv medlem

Rattnalle

Aktiv medlem
Hmm, intressant. Jag har på tre hjulpar med 350 och ett med 240 aldrig varit med om att det hoppar isär spontant, det har alltid krävts ett litet extra ryck.

mv70

Aktiv medlem
Hmm, intressant. Jag har på tre hjulpar med 350 och ett med 240 aldrig varit med om att det hoppar isär spontant, det har alltid krävts ett litet extra ryck.
För egen del räcker byta däck. Vänder vrider på fälg utan röra kassetten. Har börjat tejpa fast kassett när ja byter däck 😂 annars får ja leta fjäder eller drev när det far isär.

nieves

Aktiv medlem
Nu har jag letat ordentligt (+10 minuter) men saknar förmodligen kompetens i tillräcklig mängd för att hitta var och hur man gör för att slippa se elcykel-trådar i forumslistan?
Så om någon besitter kunskap i detta så dela gärna med er.

PS. När jag behöver informationen ånyo så frågar jag igen...
/Telefonminne

DS. Surfar med mobil.

Bengt-re

Aktiv medlem
Nu har jag letat ordentligt (+10 minuter) men saknar förmodligen kompetens i tillräcklig mängd för att hitta var och hur man gör för att slippa se elcykel-trådar i forumslistan?

/Telefonminne

DS. Surfar med mobil.
Screenshot_20210928-181036_DuckDuckGo.jpg
Screenshot_20210928-181051_DuckDuckGo.jpg

pme

Aktiv medlem
Finns något smidigt skydd för bakhjulet som minskar mängden skit som hamnar på vevparti och drickaflaska? Kanske något bananformat som fästs i både kedjestag och sadelstag? Tänkte köra dubbla framgaffelflärpar annars på samma sätt som jag gjort på den heldämpade, men det kanske finns en snyggare lösning — är lite petigare med estetiken på HT:n :)
Varför inte köpa en vanlig skärm (en sån sån fästs med stag+ANNAT) och sedan kapa ned den till lämplig längd. Självklar skippar du stagen utan buntar fast den i kedje- och sadelstagen.

Berk

Aktiv medlem
Finns något smidigt skydd för bakhjulet som minskar mängden skit som hamnar på vevparti och drickaflaska? Kanske något bananformat som fästs i både kedjestag och sadelstag? Tänkte köra dubbla framgaffelflärpar annars på samma sätt som jag gjort på den heldämpade, men det kanske finns en snyggare lösning — är lite petigare med estetiken på HT:n :)

Jag kör Mudhugger medium bak när det är riktigt blött, som är den enda skärm som funkar bra på stigcyklar enligt happy. Har inte känt behöv av att har en skärm mellan stagerna.

MagerValp

Aktiv medlem
Jag kör Mudhugger medium bak när det är riktigt blött, som är den enda skärm som funkar bra på stigcyklar enligt happy. Har inte känt behöv av att har en skärm mellan stagerna.
Det är mest mellan stagen jag vill ha en skärm, blev ganska krunchig känsla i drivlinan efter ett par timmars körning. Mudhuggern gör däremot ett bra jobb med att hålla röven och droppern ren.

Berk

Aktiv medlem
Det är mest mellan stagen jag vill ha en skärm, blev ganska krunchig känsla i drivlinan efter ett par timmars körning. Mudhuggern gör däremot ett bra jobb med att hålla röven och droppern ren.

Har inte haft problem med drivlinan, men då är underlag i Hellasgården nästan bara häll och rötter, inte mycket jord.

CD

Aktiv medlem
Jag kör med en vanlig mudguard som jag vänder på för att skydda länkage, blir dock skitig i röven istället 😁

Guldragge

Aktiv medlem
Min frambroms/framväxel. Hardcorefestival i Bandhagen förra helgen och givetvis vurpa på hemvägen. Bromshandtaget har fått sig en smäll rakt från sidan (utifrån) och det är som att "innanmätet" alltså typ växelmekanismerna i handtaget tryckts in mot styrstammens håll, om ni fattar😬. Vad vågar jag göra för att återställa? Som det är nu funkar det inte att dra ner på mindre klingan fram och bromsen funkar bara om jag så att säga tvingar bromshandtaget lite inåt mot styrstammen vid inbromsning. Tacksam för tips. Mvh // Ragge

Bilagor

• DSC_1992.JPG
    DSC_1992.JPG
    182.3 KB · Besök: 28

Calcifer

Aktiv medlem
Plural? Jag såg bara en, den mellan lagret och ratcheten. Gissar att den andra sitter innanför då.

Och dom snikna jävlarna skall ha 800 spänn för 54T-uppgraderingen? Morr. Ingen som har en 36T att avvara? Jag sitter här med 18T som en annan grottmänniska.
Jag råkar ha en uppsättning 36T liggandes som satt monterat på mitt hjul men inte rullat en meter innan de ersattes av 54T.

nisseson

Aktiv medlem

/Telefonminne

DS. Surfar med mobil.
Gå in i forumet du vill ignorera, scrolla till ner under inläggslistan. Tryck på knappen "Ignorera forum".

Bilagor

• Screenshot_20210929-104940699~2.jpg
    Screenshot_20210929-104940699~2.jpg
    195.2 KB · Besök: 7

Guldragge

Aktiv medlem
Min frambroms/framväxel. Hardcorefestival i Bandhagen förra helgen och givetvis vurpa på hemvägen. Bromshandtaget har fått sig en smäll rakt från sidan (utifrån) och det är som att "innanmätet" alltså typ växelmekanismerna i handtaget tryckts in mot styrstammens håll, om ni fattar😬. Vad vågar jag göra för att återställa? Som det är nu funkar det inte att dra ner på mindre klingan fram och bromsen funkar bara om jag så att säga tvingar bromshandtaget lite inåt mot styrstammen vid inbromsning. Tacksam för tips. Mvh // Ragge
Problem solved

Emil777

Aktiv medlem
Frihjulskropp (aka böddy) ?

Hej, vill byta kassett och bakväxel på en barncykel. Främst ny bakväxel för att inte kedjan ska hoppa, utan vara spänd.
Sitter idag en 8vxl kassett (shimano, något lägre altusserie?). Vill sätta dit en prisvärd 10vxl Shimano kassett, för att sen kunna sätta dit en bakväxel som har "clutch".

...men undrar om bredden på frihjulskroppen kan passa? Dvs ersätta 8vxl kassett mot en 10vxl på befintliga frihjulskroppen.

Ganska generell fråga utan info om detaljer och mått men svaret är kanske enkelt.

Mvh
Emil

Waylost

Aktiv medlem
Kan du inte vara ta en petflaska och klippa till och dra fast med buntband?
Snyggt? Nej. Funkis? Ja

94tibe14

Aktiv medlem
Om man har en Gravel med bakväxel som sväljer 11-42 orginal, men vill bygga sig ett pra landsvägshjul för att använda på samma hoj... Funkar "oversize" bakväxel även för tex 11-36, förstår självfallet att en för liten cage inte funkar på motsatt, tex en byggd för 11-36 med 11-42 kasett, men det bör väl inte bli problem med en mindre?

weldion

Aktiv medlem
Om man har en Gravel med bakväxel som sväljer 11-42 orginal, men vill bygga sig ett pra landsvägshjul för att använda på samma hoj... Funkar "oversize" bakväxel även för tex 11-36, förstår självfallet att en för liten cage inte funkar på motsatt, tex en byggd för 11-36 med 11-42 kasett, men det bör väl inte bli problem med en mindre?
GRX har t.ex. ett minsta mått på 40 tänder på kassettens största drev. Kolla vad som gäller för just din bakväxel.
Här är SRAMs lista över kompatibiliteten inom 2x11, 1x11 och även 2x10:
Här är även en lista över kompatibiliteten mellan AXS-produkter, om det kan hjälpa någon:

Senast ändrad:

94tibe14

Aktiv medlem
GRX har t.ex. ett minsta mått på 40 tänder på kassettens största drev. Kolla vad som gäller för just din bakväxel.
Här är SRAMs lista över kompatibiliteten inom 2x11, 1x11 och även 2x10:
Här är även en lista över kompatibiliteten mellan AXS-produkter, om det kan hjälpa någon:
Wow, stort tack! Här fanns det å gräva i... Förstår jag det rätt om min Rival 1 då skulle funka med både 11-42 och 11-36 enl nedan? Det står inte specifikt på nätet vilken variant på PG/XG jag har men bör vara den billigaste.

Bakväöxel.png

weldion

Aktiv medlem
Wow, stort tack! Här fanns det å gräva i... Förstår jag det rätt om min Rival 1 då skulle funka med både 11-42 och 11-36 enl nedan? Det står inte specifikt på nätet vilken variant på PG/XG jag har men bör vara den billigaste.

Visa bilaga 515533
Med Rival 1 Long så täcker du in 10-42, 11-42 & 11-36. 10-42 spelar ingen roll för dig, då du har en HG-body och den klarar inte av en 10-42-kassett.

freddes

Aktiv medlem
Hur vet man vilka komponenter som egentligen är "färskas".
Om man ser på Shimano så har de en del som är lite äldre som inte uppdateras samtidigt som nya kommit in i sortimentet.
Tex Shimano Saint har väl inte uppdateras på ett tag medans Shimano XT är relativt uppdaterat?
Tänker att XT BR-M8120 är kanske egentligen bättre än Saint BR-M820 fast man får det till bättre pris? :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer