Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Rattnalle

Aktiv medlem
Hur vet man vilka komponenter som egentligen är "färskas".
Om man ser på Shimano så har de en del som är lite äldre som inte uppdateras samtidigt som nya kommit in i sortimentet.
Tex Shimano Saint har väl inte uppdateras på ett tag medans Shimano XT är relativt uppdaterat?
Tänker att XT BR-M8120 är kanske egentligen bättre än Saint BR-M820 fast man får det till bättre pris? :)
Alltså det beror väl på lite.

Nya bromshandtagen är styvare och sitter smidigare på styret tycker jag.

Men Saint bromsar fortfarande hårdare...

Vilket år som helst nu borde det slöooas en ny Saintgrupp 🙄

Juhlin

Aktiv medlem
Har utvecklat lite problem med knäna.

Pedaler som tillåter mer float än SPD, är det främst dom där crankbrothers man ska kika på?

Behöver jag nya skor också?

Singular

Aktiv medlem
Har utvecklat lite problem med knäna.

Pedaler som tillåter mer float än SPD, är det främst dom där crankbrothers man ska kika på?

Behöver jag nya skor också?
Alla knäkillars favorit är sedan forntiden Time ATAC (som även finns i Mavic-skepnad). Jag är brukare sedan mer än tjugo år, supernöjd!

mzi

Aktiv medlem
CB, Time och Speedplay är de som har mest float. Time blev väl just köpta av SRAM, så vi får se hur det blir där. Du ska inte behöva byta skor.

gtbiexil

Aktiv medlem
Nån som har ett magiskt knep för att öppna en snabblänk från connex? Har provat att böja länken så pinnen hamnar vid det större hålet men sen kommer jag
55939.jpg
inte längre. Kanske en tredje hand som bänder med en liten skruvmejsel? Kedjebrytare?

gtbiexil

Aktiv medlem
Nån som har ett magiskt knep för att öppna en snabblänk från connex? Har provat att böja länken så pinnen hamnar vid det större hålet men sen kommer jagVisa bilaga 515780 inte längre. Kanske en tredje hand som bänder med en liten skruvmejsel? Kedjebrytare?
Jag svarar själv: -Böj lite mer än du tror och använd en tredje hand till att bända upp låset med en liten skruvmejsel

MrSpock

Aktiv medlem

jonte987

Aktiv medlem
Pratar vi fortfarande spd? Om det inte nämnts så finns det klossar med mer spel. Knä klassiker är väl annars att flytta bak klossarna

mzi

Aktiv medlem
Jag hade verkligen för mig att Straitline gjorde skitsnygga bromshandtag, men tittar man på deras sida nu hittar jag ingenting. Kommer jag ihåg fel, eller har de slutat? Var hittar man snygga bromshandag nu?

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag hade verkligen för mig att Straitline gjorde skitsnygga bromshandtag, men tittar man på deras sida nu hittar jag ingenting. Kommer jag ihåg fel, eller har de slutat? Var hittar man snygga bromshandag nu?
VO gör några

sandos

Aktiv medlem
Jag har en dragnin på mitt kort till "TRAILFORKS" på ca 100 kr. Jag har ingen subscription på trailforks, och är inte intresserad av det. Jag har _ingen_ aning vad detta är för dragning, jag dubbelkollade så det inte är strava men det dras en gång per år. Jag ser ingen återkommande betalning, inget mail från trailforks...

Någon som har en aning om vad det kan vara? Vad kostar en månas hos trailforks för er som har det?

EDIT: jag tar tillbaka allt, ser nu att det står PRO bredvid mitt namn på trailforks... hur jag har lyckats med detta är oklart... men men.

Earlslick

Aktiv medlem
Jag har en dragnin på mitt kort till "TRAILFORKS" på ca 100 kr. Jag har ingen subscription på trailforks, och är inte intresserad av det. Jag har _ingen_ aning vad detta är för dragning, jag dubbelkollade så det inte är strava men det dras en gång per år. Jag ser ingen återkommande betalning, inget mail från trailforks...

Någon som har en aning om vad det kan vara? Vad kostar en månas hos trailforks för er som har det?

EDIT: jag tar tillbaka allt, ser nu att det står PRO bredvid mitt namn på trailforks... hur jag har lyckats med detta är oklart... men men.
Inte var dag man blir PRO. 😁

MrSpock

Aktiv medlem
På min Kona-hybrid är bromshöljet till bakbromsen delad, så från bromshandtaget går vajern i hölje, på toppröret ligger vajern bar, sen kommer hölje igen sista biten till bromsen. Det är en Kona med v-bromsar.
Är det värt att behålla det på det sättet eller ska jag dra hölje hela vägen? Varför är det gjort så från början, är det bara design? Jag funderar på att det kan komma in smuts eller det blir friktion där vajern är exponerad.

Bengt-re

Aktiv medlem
På min Kona-hybrid är bromshöljet till bakbromsen delad, så från bromshandtaget går vajern i hölje, på toppröret ligger vajern bar, sen kommer hölje igen sista biten till bromsen. Det är en Kona med v-bromsar.
Är det värt att behålla det på det sättet eller ska jag dra hölje hela vägen? Varför är det gjort så från början, är det bara design? Jag funderar på att det kan komma in smuts eller det blir friktion där vajern är exponerad.
Det är ganska vanligt. Jag har så på någon cykel och det fungerar bra. Men har du problem så gör om det vettja. Det KAN bli lite svampigare med heldraget. Betor lite på kvallen på höljet.

HåkanC

Aktiv medlem
Det finns vajerset där själva bromsvajern löper i ett heldraget tunt plast(teflon?)rör hela vägen,
medan det vanliga ytterhöljet går att kapa som som det är på din cykel

Jag har sådant sedan flera på ett par av mina cyklar och jag tycker att det fungerar väldigt bra och med klart längre livslängd.

Det jag har heter Jagwire Road Elite Sealed Brake
Jagwire_Elite_Forseglet_bremse_kabel_1514973817.jpg

Det finns en recension här och de finns i lager och säljs för 31,50 € här

Även om de kostar mer i inköp och tar lite längre tid att installera blir totalkostnaden lägre och även den totala mektiden lägre pga den längre livslängden.
Åtminstone för mig.

Jolinwood

Aktiv medlem
Har en fråga jag knappt vågar ställa…:
Pga platsbrist i lägenheten så tänker jag vinterförvara cykeln ståendes, typ hängandes i framhjulet om man säger så. Riskerar det att skada någon hydraulik i bromsar dropper eller dämpare?

Juhlin

Aktiv medlem
Har en fråga jag knappt vågar ställa…:
Pga platsbrist i lägenheten så tänker jag vinterförvara cykeln ståendes, typ hängandes i framhjulet om man säger så. Riskerar det att skada någon hydraulik i bromsar dropper eller dämpare?
Nej.
Förvarar alla våra cyklar hängandes i fram och bakhjul om vartannat för att spara utrymme

Om du har kroken i väggen så kan det dock vara vettigt att se till att inte kroken inte trycker på en eker. När man hänger upp cykeln i en väggkrok rullar däcket några centimeter på väggen när man släpper ner den, då kan mycket vikt trycka på en stackars eker.

Jolinwood

Aktiv medlem
Nej.
Förvarar alla våra cyklar hängandes i fram och bakhjul om vartannat för att spara utrymme

Om du har kroken i väggen så kan det dock vara vettigt att se till att inte kroken inte trycker på en eker. När man hänger upp cykeln i en väggkrok rullar däcket några centimeter på väggen när man släpper ner den, då kan mycket vikt trycka på en stackars eker.

Tack för info!🙏

kais01

Aktiv medlem
om man hör till sorten som hellre underhåller än byter ut, har upplägget med en bit exponerad vajer en klar fördel. det är nämligen lätt att lyfta ur höjet ur stoppet och förskjuta det längs vajern, och få en chans att smörja upp den.

med helsyntetisk motorolja; temperaturstabil, åldersstabil samt kleggar inte.

de finns de som förfäktar att köra torrt i höljena. samma personer byter dock gärna vajer och hölje med jämna mellanrum. det behöver inte jag göra. inte på några decennier iaf, och inte på grund av att det kärvar.

sedan avd svära i kyrkan;

smörjer även vajrar som går i teflonrör, som i håkans exempel härovan. jagwire är bra skit.

indigun

Medlem
20211004_205903.jpg

Har problem med att "bygel" för mina bromsklossar böjts två gånger i år, har någon varit med om något liknande? (inbromsningen som fick de att gå sönder var inte specielt kraftig)

Har haft nuvarande bygel+ bromsar i 4-6månader och cyklar i princip varje dag så de är ingen katastrofalt monteringsfel då den hållit för många bromsningar. Bromsklosarna har legat rätt såvida jag kan se från monteringen, sprinten ligger i hålet osv..
Trist att få sånna här fel då klossarna har ganska många mil kvar i sig.

Bromsoket är Shimano m425

EDIT: Kollade lite nogrannare hur slitna mina bromsklossar var, de var ganska slitna -> bygel var nästan i höjd med materialet på klossen

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Visa bilaga 516548
Har problem med att "bygel" för mina bromsklossar böjts två gånger i år, har någon varit med om något liknande? (inbromsningen som fick de att gå sönder var inte specielt kraftig)

Har haft nuvarande bygel+ bromsar i 4-6månader och cyklar i princip varje dag så de är ingen katastrofalt monteringsfel då den hållit för många bromsningar. Bromsklosarna har legat rätt såvida jag kan se från monteringen, sprinten ligger i hålet osv..
Trist att få sånna här fel då klossarna har ganska många mil kvar i sig.

Bromsoket är Shimano m425

EDIT: Kollade lite nogrannare hur slitna mina bromsklossar var, de var ganska slitna -> bygel var nästan i höjd med materialet på klossen

Ja, då är slitaget väl boven.

Jag hörde en förskräckligt ljud när jag bromsade på en brant grusväg utför mitten i en semester i Dolomiterna. Upptäckte att klossarna var sliten och fjädern tog emot bromsskivan. Hade inte tänkt att tar med extra bromsklossarna på semester. Kunde klippa av vertikala bitarna av fjädern och köra ut semestern.

kais01

Aktiv medlem
ja, man kan alltså ta bort bygeln om det här inträffar på tur, och man inte har reservbelägg med sig.

funktionen är att backa belägget i glappet i gapet för att hindra släpande oljud, men det är inte fjäderbygeln som backar själva kolven, utan det sker med hjälp av hysteresen i kolvpackningen.

Purchaser

Aktiv medlem
Hur ser det ut med utbud i bikster butiken i Stockholm? Kommer ha vägarna till vår kungliga huvudstad inom kort och funderar på bra butiker att besöka med bra utbud av tex hjälmar, skydd osv?

Tips!?

slice me nice

Aktiv medlem
4D893472-0442-43BD-9942-E11FFC1A03C7.jpeg
Hur installerar man konverterare till DT Swiss-nav? Drar man ut den befintliga först eller trycker man konverteraren för qr rätt in?

Vågar inte ta i för hårt om jag gör fel. Försökt dra lite med tång men det verkar sitta på rätt stadigt.

Ilritorno

Aktiv medlem
Hur ser det ut med utbud i bikster butiken i Stockholm? Kommer ha vägarna till vår kungliga huvudstad inom kort och funderar på bra butiker att besöka med bra utbud av tex hjälmar, skydd osv?

Tips!?

Var där i måndags första gången. Lite besviken, utifrån hur bra deras näthandel är hade jag lite förväntningar på att de skulle ha en del vart fall. Men deras utbud i butiken är rätt kasst. Cyklar verkar de ha en hel del. Kollade mest efter kläder, fanns inte mycket alls.

weldion

Aktiv medlem
Hmm så jag behöver ta loss bromsskivan först menar du?
Ska min nya end cap ersätta den gamla eller ska den rätt in i? Dimensionen verkar stämma för det senare
Du måste skruva bort muttern till bromsskivan, sedan så tar du en tång och tar ett stadigt grepp om endcapen som redan sitter där och rycker till. Sedan så trycker du dit din nya endcap och skruvar tillbaka muttern.

Purchaser

Aktiv medlem
Var där i måndags första gången. Lite besviken, utifrån hur bra deras näthandel är hade jag lite förväntningar på att de skulle ha en del vart fall. Men deras utbud i butiken är rätt kasst. Cyklar verkar de ha en hel del. Kollade mest efter kläder, fanns inte mycket alls.
Ok tack för svar, var det jag var lite rädd för. Hade ju varit trevligt att kunna testa lite saker innan man köper...

slice me nice

Aktiv medlem
Du måste skruva bort muttern till bromsskivan, sedan så tar du en tång och tar ett stadigt grepp om endcapen som redan sitter där och rycker till. Sedan så trycker du dit din nya endcap och skruvar tillbaka muttern.
Typiskt att jag drog åt låsringen (det är den du menar va?) för kung och fosterland precis innan då. Får testa imorgon. Tack för tips

slice me nice

Aktiv medlem
Update: funkade! Men ack vad mycket man behövde ta i, kändes lite otrevligt med risk för att paja nåt.

Theodoren

Medlem
Både och!
Du har två ratchets (hopar jag). De rafflande sidorna måste sitta mot farandra. Dom tänderna är de (kritiska) delarna som greppar i varandra när du trampar och glider mot varandra när du inte trampar.
Där satt jag hjärtat i halsgropen..
Flög isär vid däckbyte(brukade lite våld när däcket inte riktigt centrera sig...)
Hittade den andra kuggen efter en del letande/tur.
TUSEN TACK! Lärde man sig nått nytt :)

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer