Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

unsuspected

Aktiv medlem
Har en 36.9mm sadelstolpsklämma nu men går det att få en 36.4mm att funka till en Demo 8 AL 2018 eller är jag fast med speciella mått?

Perestrojka

Ny medlem
Sugen på att byta från ett rakt styre till ett racestyre (gärna ett med lite flare)och undrar hur kostsamt/avancerat det ingreppet är? Den har 3x10 deoreXT med skivbromsar, och ett efter att ha tittat runt på internet så verkar det inte finnas jättemånga växelreglage som skulle funka. Undrar också om bromshandtagen, nyper "vanliga" bromshandtag lika hårt som racebromshandtag?
Tacksam för svar!

mzi

Aktiv medlem
Nej, det kommer inte funka utan att byta reglage. Men du kan fuska lite och till exempel köpa ett Corner Bar, som är typ som ett bockstyre men för samma reglage som på ett rakt styre.

DarkMatter

Aktiv medlem
Sugen på att byta från ett rakt styre till ett racestyre (gärna ett med lite flare)och undrar hur kostsamt/avancerat det ingreppet är? Den har 3x10 deoreXT med skivbromsar, och ett efter att ha tittat runt på internet så verkar det inte finnas jättemånga växelreglage som skulle funka. Undrar också om bromshandtagen, nyper "vanliga" bromshandtag lika hårt som racebromshandtag?
Tacksam för svar!
Det är hyfsat dyrt och lite komplicerat. Deore XT är väl för MTB? Det lär inte vara lätt att hitta några bockstyre-reglage som funkar till det. Och oavsett vilken drivlina du har, om du har hydrauliska bromsar får du räkna med 3k eller mer för reglagen.

Det teoretiska bästa fallet vore ifall du har mekaniska skivbromsar och hittar reglage som passar. Då är det svåraste du behöver göra att dra om växel- och bromskablar och justera allt.

Det mer realistiska scenariot är att du behöver byta drivlinan och dra nya hydraulslangar till bromsarna, vilket är en hel del jobb, om än görbart. Det går att göra, men här satt en LVG-drivlina på från börja så kompabilitet mellan vevpartier/vevlager inte var en faktor.

Jag tror att förslaget från mzi här ovan är bättre.

Janosch

Medlem
Scott RC PRO,
Vill köpa till ett extra bakhjul till trainern.
Vad ska man titta efter, är ju en djungel.
Kan avvara nuvarande kassett om möjligt då det blir en ny till våren.
Kan det stämma att jag har syncros xr2.0 tubeless?

Vilka specifikationer ska jag söka efter?
12x148 rak axel?
Kan man ha 27,5" för trainern?

nieves

Aktiv medlem
Scott RC PRO,
Vill köpa till ett extra bakhjul till trainern.
Vad ska man titta efter, är ju en djungel.
Kan avvara nuvarande kassett om möjligt då det blir en ny till våren.
Kan det stämma att jag har syncros xr2.0 tubeless?

Vilka specifikationer ska jag söka efter?
12x148 rak axel?
Kan man ha 27,5" för trainern?
27.5" eller iaf 650B uppblåst blir nästan samma som 700C iaf i 42mm.
Vad har du för mojänger(?) till trainern, kopplingar eller vad det heter, sent nu väldigt trött,😴

jonte987

Aktiv medlem
Ska man köpa dedikerat hjul är det väl bra att köpa ett med smal fälg som passar bra till trainer däck. 27.5 eller 29 spelar mindre roll. Är det lätt med däck till 27.5 just nu?

Sen vet i fan om jag orkat köpa nytt hjul för att köra on wheel trainer. Vet inte hur mycket sämre en direkt för 6000 är jämfört med on wheel för 5000?
Fast trainern finns kanske redan?

Köp en tunn slang också.

Janosch

Medlem
27.5" eller iaf 650B uppblåst blir nästan samma som 700C iaf i 42mm.
Vad har du för mojänger(?) till trainern, kopplingar eller vad det heter, sent nu väldigt trött,😴
Mm det är någon snabbkoppling man klämmer emot.
Men frågan är mer lutande mot vad min kassett är kompatibel med.
Är sram xx1 om det hjälper.

Janosch

Medlem
Ska man köpa dedikerat hjul är det väl bra att köpa ett med smal fälg som passar bra till trainer däck. 27.5 eller 29 spelar mindre roll. Är det lätt med däck till 27.5 just nu?

Sen vet i fan om jag orkat köpa nytt hjul för att köra on wheel trainer. Vet inte hur mycket sämre en direkt för 6000 är jämfört med on wheel för 5000?
Fast trainern finns kanske redan?

Köp en tunn slang också.
Trainern finns redan. Sedan finns eventuell tillgång till 27,5" trainerdäck.
Önskar hitta ett billigare hjul där min kassett passar. Försökt läsa mig till lite, men önskar beställa snarast så man kan börja nöta 😊

jonte987

Aktiv medlem
Trainerdäck krisen verkar vara över och inga problem till 27.5.

Det man får tänka på är att när man uppgraderar till en direktdriven står man med en jävla massa hjul, däck och kassetter

jonte987

Aktiv medlem
Trainern finns redan. Sedan finns eventuell tillgång till 27,5" trainerdäck.
Önskar hitta ett billigare hjul där min kassett passar. Försökt läsa mig till lite, men önskar beställa snarast så man kan börja nöta 😊
Alla hjul med XD Body om jag förstår dig rätt. Men inom 5 min kommer du att vilja ha extra (och billigare) kassett till trainern.
Kanske nx och Hg body

jonte987

Aktiv medlem
Verkar svårt att hitta boost under 1000?

Åtminstone jag vill också ha en skiva även på trainer hjulet. Så kassett, tunn slang och skiva

Perestrojka

Ny medlem
Nej, det kommer inte funka utan att byta reglage. Men du kan fuska lite och till exempel köpa ett Corner Bar, som är typ som ett bockstyre men för samma reglage som på ett rakt styre.

Det är hyfsat dyrt och lite komplicerat. Deore XT är väl för MTB? Det lär inte vara lätt att hitta några bockstyre-reglage som funkar till det. Och oavsett vilken drivlina du har, om du har hydrauliska bromsar får du räkna med 3k eller mer för reglagen.

Det teoretiska bästa fallet vore ifall du har mekaniska skivbromsar och hittar reglage som passar. Då är det svåraste du behöver göra att dra om växel- och bromskablar och justera allt.

Det mer realistiska scenariot är att du behöver byta drivlinan och dra nya hydraulslangar till bromsarna, vilket är en hel del jobb, om än görbart. Det går att göra, men här satt en LVG-drivlina på från börja så kompabilitet mellan vevpartier/vevlager inte var en faktor.

Jag tror att förslaget från mzi här ovan är bättre.
Tack för input! Förläste mig på vajrars pull ratio och blev lite skrämd av prisbilden så skotar iden att byta till klassiskt gravelstyre. Men Surlys bar gillar jag skarpt, ett sådant får det bli

Juhlin

Aktiv medlem
Hej Happy,
Brukar ni också skaka på huvudet åt alla som inte lyckas montera sina hjul tubeless? Det är ju enkelt, ibland bråkar det lite men trägen vinner. Det är ju inte algebra...

Men nu är jag lite trött på mina hjul.

Har redan provat 2 olika ventiler och tejpat om ett hjul, men lik förbannat läcker det som ett såll mellan fälg och ventil, någon input?
IMG_20211015_163437_hdr.jpg

jonte987

Aktiv medlem
Nej, men det finns tydligen ventiler med olika gummigrejor för att passa olika fälgar. Är det orgiginal så borde det funka

Berk

Aktiv medlem
Nej, men det finns tydligen ventiler med olika gummigrejor för att passa olika fälgar. Är det orgiginal så borde det funka

Varför skulle det behövas? Jag gör en lite håll i tejpen och trycker ventilen genom hålet. Har aldrig tänkt på att det skulle behövas olika gummi eller ventil till olika fälgar.

jonte987

Aktiv medlem
Varför skulle det behövas? Jag gör en lite håll i tejpen och trycker ventilen genom hålet. Har aldrig tänkt på att det skulle behövas olika gummi eller ventil till olika fälgar.
Det är väl för att maximera ytan mot botten skulle jag tro. Ingen aning om hur stort behovet är.

TinyTemper

Aktiv medlem
Helt utan att ha googlat. Vad gör man åt detta? Kul skada på tre åk gammal hoj 💩

Bilagor

• 20211016_130327.jpg
    20211016_130327.jpg
    405.4 KB · Besök: 64

dnfrr

Medlem
Går det bra med en "6- to 10-speed" kedjepiska för att lossa min 12-delade kassett eller måste jag köpa en som är specifikt 12-speed?

kais01

Aktiv medlem
eller så låser man största drevet i kassetten mot ett ekerkors med en grov skruvmejsel. eller roadside med en pinne.

vet knappt var jag har min kedjepiska längre...

Joham

Aktiv medlem
Hur ”bra” cykel krävs egentligen för att genomföra SWE cup enduro?
Jag förstår att det är en vag fråga, kanske ska formulera mig såhär istället: Hur tuffa är banorna egentligen?

dnfrr

Medlem
Har köpt ny hoj, som var i väldigt smutsigt skick när jag fick den. Plockar isär hela cykeln i princip för rengöring och service där det behövs. Sadeln har fått en hel del intorkad lera på undersidan som jag är på väg att få bort.
sedlo-4_991382958.jpg

(Bontrager Arvada - lånad bild)

Skruvade loss det som gick, vilket är plastdelen fäst med fem skruvar där bak och den med en skruv där fram. Verkar som att dom ska täcka sömmarna så att man kan skruva av dom om man vill byta överdrag, eller fyller dom någon annan funktion? Går det att få av skenorna på något sätt?

weldion

Aktiv medlem
Har köpt ny hoj, som var i väldigt smutsigt skick när jag fick den. Plockar isär hela cykeln i princip för rengöring och service där det behövs. Sadeln har fått en hel del intorkad lera på undersidan som jag är på väg att få bort.
sedlo-4_991382958.jpg

(Bontrager Arvada - lånad bild)

Skruvade loss det som gick, vilket är plastdelen fäst med fem skruvar där bak och den med en skruv där fram. Verkar som att dom ska täcka sömmarna så att man kan skruva av dom om man vill byta överdrag, eller fyller dom någon annan funktion? Går det att få av skenorna på något sätt?
Cykla istället för att skruva bort sadelns räls.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer