Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

roefv

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Hej!

Vet inte om jag klantat till det, när jag skulle montera nya TL-däck så poppade dom inte, efter en snabb googling så var det någon som rekommenderade lite Glidex (vvs-smörj med silikon) på däckskanten, sagt å gjort så poppade däcken riktigt fint och det blev tätt, men nu blev jag fundersam om det finns en risk att däcken kommer snurra/kränga på fälgen och att glidex:et kommer förstöra däcken? Någon som använt glidex?!?
 

lmoberg

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Nån som har koll på hur man byter vajer på denna dropper post? Hittar inga dokument om den, det är en Red Cycling Products.

IMG_20211018_222924.jpg


IMG_20211018_222939.jpg
 

TinyTemper

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Berk

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Fick hem det nyss, och nu ligger det på och härdar. Lite rinnigt och det kommer att vara några ängsliga timmar innan jag vet hur det blev men håller tummarna för att det blir bra 🙈.

Posta gärna en närbild när allt är färdigt!

Min sons gaffel har bara tappat lite färg, ingenting djupt, så har inte prioriterat lagning.
 

snajgel

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag har quick release bak och trough axel fram. Om jag vill köpa nytt hjulset, måste jag då leta efter ett som matchar det eller kan jag köpa med through axel på båda och sedan använda någon adapeter för qr bak?
 

weldion

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag har quick release bak och trough axel fram. Om jag vill köpa nytt hjulset, måste jag då leta efter ett som matchar det eller kan jag köpa med through axel på båda och sedan använda någon adapeter för qr bak?
Det beror lite på. Alla nav går inte att konvertera. DT Swiss brukar gå att byta mellan olika standarder genom att byta "end caps" på navet.
Så välj hjul med omsorg, så du inte köper ett hjulpar som inte går att konvertera.
 

velovin

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Det beror lite på. Alla nav går inte att konvertera. DT Swiss brukar gå att byta mellan olika standarder genom att byta "end caps" på navet.
Så välj hjul med omsorg, så du inte köper ett hjulpar som inte går att konvertera.

Tänk också på att DT:s endcaps har samma kilopris som kokain. Finns fullösningar med en slags insticksadapter från TA till QR. Hinner inte länka något nu, men googla.
 

weldion

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Tänk också på att DT:s endcaps har samma kilopris som kokain. Finns fullösningar med en slags insticksadapter från TA till QR. Hinner inte länka något nu, men googla.
Ofta får man med QR-end caps när man köper ett hjul med TA från DT.
T.ex. detta hjul för 12x100/12x142:
"Included in delivery: Tubeless rim tape 25mm, tubeless valve 63mm, IS 6-bolt adapter, QR endcaps, 15x100mm endcaps"
 

Allroad

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Får man brake-checka på VOID-klädd OneUp-gravelpojke som ligger i röva på elcyklist på pendlingssträcka? Mvh, frågar åt en vän.
 

TinyTemper

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Posta gärna en närbild när allt är färdigt!

Min sons gaffel har bara tappat lite färg, ingenting djupt, så har inte prioriterat lagning.
Lagat! Skulle, som jag redan misstänkte från början, vilja säga att det är fulare nu. MEN det känns knappt, så jag gissar att lagningen ändå fyllt sin funktion. (Och som jag sagt tidigare så ska man inte lita på folk med "shiny equipment" 😆 så jag får väl vara nöjd såhär...)
20211023_133333.jpg
 

Berk

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Lagat! Skulle, som jag redan misstänkte från början, vilja säga att det är fulare nu. MEN det känns knappt, så jag gissar att lagningen ändå fyllt sin funktion. (Och som jag sagt tidigare så ska man inte lita på folk med "shiny equipment" 😆 så jag får väl vara nöjd såhär...)Visa bilaga 519765

Helt ok, tycker jag! Viktigaste är att det är helt slätt.

Har du också lagt de tre mindre repor längst ned?
 

TinyTemper

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Helt ok, tycker jag! Viktigaste är att det är helt slätt.

Har du också lagt de tre mindre repor längst ned?
Ja, även de är "lagade" dock så försvann all färg därifrån i samband med att jag slipade i slutet. Tolkar det som att de reporna var mycket ytligare än vad jag trodde från början och att de kanske egentligen bara behövde slipas lite.
 

Berk

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Vad är en lagom vikt på ett hjulpar som ska tåla stig och xc? Vikt/effekt/upplevelse/pris?

Här är en bra referens, 1760 gram:

Newmen fälgar är riktigt bra. Om man bygger själva eller hitta en ok hjulbyggare kan man får dom billigare med andra nav.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Vad är en lagom vikt på ett hjulpar som ska tåla stig och xc? Vikt/effekt/upplevelse/pris?
Om du är ute efter prestanda och/eller märkbar skillnad är inte totalvikten (inom rimliga gränser) lika intressant som den roterande vikten + den laterala styvheten.
Dvs däck + fälgvikt märks mer än (typ)50-150g skillnad i navvikt, jmf tex med 1-2 dl mer i vattenflaskan. Märker du den skillnaden?
Den laterala styvheten hos hjulen är även den viktig för upplevelsen och den kommer ffa från fälgen och antalet ekrar.
Läs mer här.

Redigerat: La till länken
 

Framfall

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Om du är ute efter prestanda och/eller märkbar skillnad är inte totalvikten (inom rimliga gränser) lika intressant som den roterande vikten + den laterala styvheten.
Dvs däck + fälgvikt märks mer än (typ)50-150g skillnad i navvikt, jmf tex med 1-2 dl mer i vattenflaskan. Märker du den skillnaden?
Den laterala styvheten hos hjulen är även den viktig för upplevelsen och den kommer ffa från fälgen och antalet ekrar.
Läs mer här.

Redigerat: La till länken
Okej, får läsa lite, gick från däck på 1,3 kg till 640g och hojjen blev som en raket 😁
Lite lockande om man kan få lite mer av samma, dvs en cykel som känns snabbare och snärtigare.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
gick från däck på 1,3 kg till 640g och hojjen blev som en raket
Då vet du precis vad jag menar!
Lite lockande om man kan få lite mer av samma, dvs en cykel som känns snabbare och snärtigare.
Det är vi många som vill ha.
Om du hittar hjul + däck som du blir nöjd med får du gärna återkomme, här eller i en egen tråd.

Själv byggde jag under den gångna vintern 29" boosthjul, med asymmetriska 365+373g kinakolfälgar, för 5,8kSEK, som jag har skrivit om här några ggr tidigare.
Jag är nöjd med dem, men jag vet inte vad hjulen väger, jag har bara vägt fälgarna inte de kompletta hjulen.
 

Fishy

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Ska påbörja ett projekt med 1x9 drivlina.

Är det klingan, vevpartiet eller kombon som gör den kompatibel med X antal växlar/drev på kassett?

T.ex. om jag har en 9-dels kassett med spacer på en 10-body borde det fungera med vevparti och klinga avsedd för 1x10?
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Ska påbörja ett projekt med 1x9 drivlina.

Är det klingan, vevpartiet eller kombon som gör den kompatibel med X antal växlar/drev på kassett?

T.ex. om jag har en 9-dels kassett med spacer på en 10-body borde det fungera med vevparti och klinga avsedd för 1x10?
9 och 10 delade kedjor har samma innermått så klinga för singelklinga är identisk mellan 9 och 10 delat.
 

Rassemouse

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Göra års service av gaffeln nu innan vintern eller till våren? Har kört ca 40-45h sen senaste nederbens servicen. Så börjar ändå bli dags för en till sån.
Tänker att vintern kan slita en del på grejerna så frågan är om det är bäst att ha den ny servad inför vintern eller se till att fräscha upp den efter? Vad säger expertisen här?

(Cykeln utsätts för kyla och snö här under vintern men inte så mycket salt och slask.)

Edit: har inte tillgång till varmverkstad så underviker så mycket skruvande på cykeln som möjligt under vinterhalvåret.
 

NickPick

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag behöver krokar för att hänga upp cykelhjul. Max 60cm "djupa". Finns något bra eller får man bygga eget? De flesta är upp till 20cm
 

weldion

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag behöver krokar för att hänga upp cykelhjul. Max 60cm "djupa". Finns något bra eller får man bygga eget? De flesta är upp till 20cm
Om du har möjlighet att använda taket, så tycker jag att dessa krokar är bra. Rymmer 2 par hjul per krok.
Annars så har jag inget tips.

Så har jag gjort det i garaget med CO-krokarna:
IMG_1229.jpeg
 
Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

velovin

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

BFS

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Det lär väl underlätta iaf. Tror jag sett SS-spännare som fästs på axeln och kedjestaget också, och kanske kan man hitta en sån som klarar framväxel också. Annars känns det som ett trevlig projekt.
Jag är ingen hejare på dropouts men vissa (inkl den på bilden) känns veka (och/eller olämpliga) utan bakväxelöra. Det finns ju halflinks också (men jag skulle satsa på nån sorts spännare).
 

Freddie L

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag är ingen hejare på dropouts men vissa (inkl den på bilden) känns veka (och/eller olämpliga) utan bakväxelöra. Det finns ju halflinks också (men jag skulle satsa på nån sorts spännare).
Svårt med halflinks kombinerat med framväxel?
Jag måste erkänna att jag missade att fokusera på dropouten och fastnade på framväxel-ss-bak-grejen. Men ok, glöm för guds skull inte ett växelöra!
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer