Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

BFS

Aktiv medlem
Svårt med halflinks kombinerat med framväxel?
Jag måste erkänna att jag missade att fokusera på dropouten och fastnade på framväxel-ss-bak-grejen. Men ok, glöm för guds skull inte ett växelöra!
Jag fastnade helt på ss (och missade framväxeln). En halflink på en vanlig kedja är ju möjlig (fast det blir ju helt i onödan). Tur att du också känner samma sak vad gäller dropouten (funderade på om jag såg/tänkte i syne)!

Emil777

Aktiv medlem
Hallå, en IT-fråga !

Dotterns iphone7 vill inte koppla upp sig mot wifi. Det går liksom inte att slå på wifi i inställningar.
Jag har provat "återställa nätverksinställningar" också med det hjälper inte.

Det ser ut som på bilderna på hennes iphone7.
...Och hennes pappas värde sjunker som en sten just nu...
HJÄLP!

- Varför kan jag inte slå på wifi ?

Bilagor

• 65A02435-8722-4029-8FCD-68FE33F44862.jpeg
    65A02435-8722-4029-8FCD-68FE33F44862.jpeg
    435.9 KB · Besök: 128
  • DFA4BAAF-D864-47A0-B90F-10670B6ECE26.jpeg
    DFA4BAAF-D864-47A0-B90F-10670B6ECE26.jpeg
    505.8 KB · Besök: 132

nisseson

Aktiv medlem
Hallå, en IT-fråga !

Dotterns iphone7 vill inte koppla upp sig mot wifi. Det går liksom inte att slå på wifi i inställningar.

HJÄLP!

Ni har flight mode på?

marr

Moderator
Forumvärd
Hallå, en IT-fråga !

HJÄLP!

Snabb googling säger trasig wifi antenn invärtes.

DarkMatter

Aktiv medlem
Steg 1 borde vara omstart. Eventuellt kan man prova med att slå på och av flight mode först men det hjälper mest mot mobilnätverksproblem.
Steg 2 är väl vanligtvis googling vilket ju tyvärr verkar tyda på hårdvarufel.
Ett sista steg kan vara fabriksåterställning, men det är ju alltid jobbigt, särskillt om hårdvarufel är den troliga orsaken.

BAPEsta

Aktiv medlem
Har fått tokmycket problem med handlederna på senaste. Orsaken är arbetsrelaterade men tänker att jag vill avlasta dem så mycket som möjligt även utanför jobbet. Har idag rakt styre på min hybrid som jag cyklar ca 16km grusväg varje dag. Vad för styre skulle vara bäst att byta till? Vill 100% undvika bockstyre då det dels blir en för stor utgift för mig just nu samt att det inte är helt ovanligt att de stjäls tillsammans med reglage och allt i området kring min arbetsplats.

BJS

Aktiv medlem
Har fått tokmycket problem med handlederna på senaste. Orsaken är arbetsrelaterade men tänker att jag vill avlasta dem så mycket som möjligt även utanför jobbet. Har idag rakt styre på min hybrid som jag cyklar ca 16km grusväg varje dag. Vad för styre skulle vara bäst att byta till? Vill 100% undvika bockstyre då det dels blir en för stor utgift för mig just nu samt att det inte är helt ovanligt att de stjäls tillsammans med reglage och allt i området kring min arbetsplats.
Barends.

Det är rätt monterat mycket bra. Dock blir det långt till bromsarna så rekomenderas inte i tät trafik.

C-dale

Aktiv medlem
Ett styre som är ordentligt bakåtvinklat hjälper för mig. T.ex Syntace 12 eller 16 grader . Finns även styren med mer t.ex One-one Mary mm.

Emil777

Aktiv medlem
Steg 1 borde vara omstart. Eventuellt kan man prova med att slå på och av flight mode först men det hjälper mest mot mobilnätverksproblem.
Steg 2 är väl vanligtvis googling vilket ju tyvärr verkar tyda på hårdvarufel.
Ett sista steg kan vara fabriksåterställning, men det är ju alltid jobbigt, särskillt om hårdvarufel är den troliga orsaken.
Tyvärr hjälpte inte fabriksåterställning heller. Den hittar inte wifit helt enkelt.

MEN goda nyheter, swappie hade 12månaders garanti. Förhoppningsvis lagas den på garantin och jag får under två-tre veckor ge min dotter en sedelärande lektion i hur en RIKTIG mobil, med 3G och riktiga knappar funkar!
Win-win !

Nu 02:25, går jag och lägger mig efter att försökt skruva ihop en kraschad sram GX växel. Jävla....
Vad många delar den innehåller, 😬...

Hur man ska skruva ihop en sån tänker jag då INTE fråga om...

God natt !
☠️💀👻🤡

DanielS

Aktiv medlem
Kanske värt att prova att lägga mindre vikt på händerna? Bålträning kanske tar för mycket tid men kanske finns något i sittställningen att justera? En något kortare styrstam och/eller flytta fram sadeln? Men barends som någon nämnde är ju också en billig och enkel åtgärd.

Fishy

Aktiv medlem
Letar hjul till vinterprojektet med att bygga en gravel av en Trek Multitrack 750 -95. Tycker det är svårt att hitta något passande för detta. Terrängen blir väl allt från grus till stigar med rötter och stenar, alltså inget extremt.

Hur skulle dessa stå sig för ändamålet?

Tar tacksamt emot tips om passande hjul.

Fälgbroms
Clincher
100x135 axel
700c
Ta däck upp till 47 mm.
9,10-delat
Budget 2000kr

Fishy

Aktiv medlem
För smalt styre kan ge vinklade handleder. Testa ett bredare styre.

Pfaff

Aktiv medlem
Håll händerna framför dig. Ungefär där styret brukar finnas. Slappna av. Kolla hur du vinklar händerna.
Lite bakåt-neråt eller hur?

kais01

Aktiv medlem
ett vanligt upplägg är att folk vinklar upp ytterändarna, alltså backsweep blir snarare upsweep.

ett säkert sätt att få problem, särskilt med armbågarna.

J

JALS

Guest
Går det att ställa in Trailforks på min iPhone (12) så att den inte går i viloläge direkt när jag börjar cykla. Eller måste jag göra det via inställningen autolås i inställningar? (Då kommer det ju gälla alla appar och det är ju lite irriterande)

Waylost

Aktiv medlem
GC väg, inga linjer eller ens markering för att det är GC, en typisk småstad. Hör det till kutym att signalera att man passerar en gående bakifrån?
Jag sakta oftas in och ”smiter” förbi. Men hur bör jag göra? Folk blir rädd för både ringklockan och ett ”Hej hej”

DanielS

Aktiv medlem
GC väg, inga linjer eller ens markering för att det är GC, en typisk småstad. Hör det till kutym att signalera att man passerar en gående bakifrån?
Jag sakta oftas in och ”smiter” förbi. Men hur bör jag göra? Folk blir rädd för både ringklockan och ett ”Hej hej”
Ja man får försöka göra en bedömning varje gång vad som orsakar minst problem. Går dom mitt i vägen eller ser ostadiga ut brukar jag plinga. Är det gott om plats cyklar jag förbi i makligt tempo. "Hej hej" är det ingen som använder på den här typen av vägar där jag bor.

unsuspected

Aktiv medlem
Tyvärr hjälpte inte fabriksåterställning heller. Den hittar inte wifit helt enkelt.

MEN goda nyheter, swappie hade 12månaders garanti. Förhoppningsvis lagas den på garantin och jag får under två-tre veckor ge min dotter en sedelärande lektion i hur en RIKTIG mobil, med 3G och riktiga knappar funkar!
Win-win !

Nu 02:25, går jag och lägger mig efter att försökt skruva ihop en kraschad sram GX växel. Jävla....
Vad många delar den innehåller, 😬...

Hur man ska skruva ihop en sån tänker jag då INTE fråga om...

God natt !
☠️💀👻🤡
Har haft samma problem, laga eller byta ut är det enda tyvärr.

Allroad

Aktiv medlem
Blir inte klok på detta. På min pendlarhoj så har jag ett billigt 8-växels Shimano Acera och helt sporadiskt så hoppar kedjan av på framdrevet, oftast när man växlar från trög växel till lättare.

Har gjort växeljustering bak, bytt kassett, bytt kedja, rengjort kedja, smörjt kedja men problemet kvarstår. Är det bara för att jag bytte till ett större framdrev tro som detta sker? Häromdagen så hoppade kedjan av 4ggr på vägen till jobbet, var lagom småstörigt 🤣

nisseson

Aktiv medlem
Blir inte klok på detta. På min pendlarhoj så har jag ett billigt 8-växels Shimano Acera och helt sporadiskt så hoppar kedjan av på framdrevet, oftast när man växlar från trög växel till lättare.

Har gjort växeljustering bak, bytt kassett, bytt kedja, rengjort kedja, smörjt kedja men problemet kvarstår. Är det bara för att jag bytte till ett större framdrev tro som detta sker? Häromdagen så hoppade kedjan av 4ggr på vägen till jobbet, var lagom småstörigt 🤣
Vad hade du för framdrev förut, och vad har du nu? 1-delat eller 2/3?

d_anders

Aktiv medlem
Bild?
Rör sig bakväxeln ok och blir kedjan spänd?
Är framklingan rak och ordentligt åtskruvad?
Sitter bakhjulet riktat rakt framåt?

Allroad

Aktiv medlem
Du menar hur många kugg? Har för mig jag gick från 38T till 44T på framdrevet.
Bild?
Rör sig bakväxeln ok och blir kedjan spänd?
Är framklingan rak och ordentligt åtskruvad?
Sitter bakhjulet riktat rakt framåt?
Bakväxeln rör sig, bytte växelvajer för en dryg månad sedan och kedjan är spänd, den var sjukt spänd innan kedjebytet men det gjorde ingen skillnad.

Check på allt annat.

nisseson

Aktiv medlem
Du menar hur många kugg? Har för mig jag gick från 38T till 44T på framdrevet.

Bakväxeln rör sig, bytte växelvajer för en dryg månad sedan och kedjan är spänd, den var sjukt spänd innan kedjebytet men det gjorde ingen skillnad.

Check på allt annat.
Nej, jag tänker på modell. (T.ex. om förra var för 1x men nya har växelramper.)

Simpa85

Aktiv medlem
Tjena!

Råkade cykla ut utan att skruva fast navbromsen på min shimano nexus 7 vilket ju iofs var rätt dumt.
Nu verkar dock navet börja växla upp själv vid tramptag. Någon som har någon bra förståelse för vad som händer?

ezgif-1-0cb210ad8ec5.gif

d_anders

Aktiv medlem
Vajern sitter inte fast i navet som den ska. Enklast är att googla "Nexus 7 cable installation" och titta på en video / läsa.

Topp