Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

eucalyptus

Aktiv medlem
Min tur att ställa dum fråga! På växelburen, skiljer en aning från fabrikat och modell, men alla ha gemensamt att det oftast är piggar som man måste dra kedjan igenom. En pigg i botten som på bild och sedan en annan i mitten (som många gör misstaget av att missa och då rullar kedjan på den piggen istället).

Frågan är, vad fan fyller dessa för funktion? Jag har tagit bort mina då det förenklar bytet mellan kedjor gånger 10000.

red-etap-axs-launch-levers-xx1-img_0537-cxmagazine_1-1280x853.jpg

DanielS

Aktiv medlem
Min tur att ställa dum fråga! På växelburen, skiljer en aning från fabrikat och modell, men alla ha gemensamt att det oftast är piggar som man måste dra kedjan igenom. En pigg i botten som på bild och sedan en annan i mitten (som många gör misstaget av att missa och då rullar kedjan på den piggen istället).

Frågan är, vad fan fyller dessa för funktion? Jag har tagit bort mina då det förenklar bytet mellan kedjor gånger 10000.

Visa bilaga 526145
Nu har jag inte kollar närmare på SRAMs växlar men på Shimano så tänker jag att det ser ut på det sättet för att stabilisera de två delarna av "växelburen".

Fishy

Aktiv medlem
Funderar på att använda mitt ”finhjul” i kolfiber till trainern. Finns det någon nackdel med detta eller kan det påverka hjulet negativt?

nieves

Aktiv medlem
Det starkaste säljargumentet de använder är väl att ett vanligt däck ska slitas mer när det är på Trainern. Ingen aning hur väl det stämmer, men låter väl inte orimligt.
Frågar du mig samt 2 andra av mina vänner så är det inte så. I min värld är Tacx trainerdäck 23mm rena skräpet.
Andra kanske har andra erfarenheter vilket är bra för dom.

eucalyptus

Aktiv medlem
Nu har jag inte kollar närmare på SRAMs växlar men på Shimano så tänker jag att det ser ut på det sättet för att stabilisera de två delarna av "växelburen".
Hmm, de sitter ju ändå inte ihop? Bara skruvarna som håller samma de två armarna.
Likadant på min XTR M9100 växel, tänkte kapa bort dessa då de är i vägen hela när man ska dra igenom kedjan (redan gjort på SRAM). Förstår inte om det skulle vara något skydd på något vis om ena växeltrissan släpper, meningslöst :D

Dum fråga för dumtråden ;)

shimano-xtr-rd-m9100-schaltwerk-11-12-fach-gs-1.jpg

613W-oM8wPL._AC_SX425_.jpg

SRAGNOBB

Ny medlem
Jag har en vägcykel med SRAM Force AXS 12spd (XDR body) och en MTB 12 spd (NX) (XD body).

Kan jag vill köra dessa på samma trainer (Kickr Core), vad ska jag använda för hub till Kickern och vilken kassett?
Fungerar det att köra en 12spd XDR kassett Road på min NX MTB t.ex. och vice versa?

C-dale

Aktiv medlem
Jag har en vägcykel med SRAM Force AXS 12spd (XDR body) och en MTB 12 spd (NX) (XD body).

Kan jag vill köra dessa på samma trainer (Kickr Core), vad ska jag använda för hub till Kickern och vilken kassett?
Fungerar det att köra en 12spd XDR kassett Road på min NX MTB t.ex. och vice versa?
Lvg- kassetter är lite längre än mtb do.Så du kan använda mtb-kassett +spacer på XDR body, men lvg-kassett blir för lång på XD body.

DarkMatter

Aktiv medlem
Har börjat fundera på nya hjul, dels som en uppgradering och dels för att ha ett extra hjulpar.
Min kunskap om hjul sträcker sig inte längre än till att det finns många olika standarder så behöver hjälp med vad jag ska söka efter.

Har Shimano 10-delat bak (var 8x från börja), HG antar jag (?), centerlock bromsskivor och QR.
Räcker den informationen? Om nej, vad mer behöver jag kolla upp?
Vad ska jag söka efter?

Bonus vore tips på bra hjul i lägre prisklass. Gärna tubeless ready så man har den möjligheten.
Ska användas både för nöje och pending. Helst inte kolfiber.
Behöver kunna ta 40 mm däck.

weldion

Aktiv medlem

Är du säker på att du har en NX-kassett på en XD-body?

DarkMatter

Aktiv medlem
Har börjat fundera på nya hjul, dels som en uppgradering och dels för att ha ett extra hjulpar.
Min kunskap om hjul sträcker sig inte längre än till att det finns många olika standarder så behöver hjälp med vad jag ska söka efter.

Har Shimano 10-delat bak (var 8x från börja), HG antar jag (?), centerlock bromsskivor och QR.
Räcker den informationen? Om nej, vad mer behöver jag kolla upp?
Vad ska jag söka efter?

Bonus vore tips på bra hjul i lägre prisklass. Gärna tubeless ready så man har den möjligheten.
Ska användas både för nöje och pending. Helst inte kolfiber.
Behöver kunna ta 40 mm däck.
Fungerar något sånt här månntro?

Pfaff

Aktiv medlem
Fungerar något sånt här månntro?

Borde fungera. Du har ju QR-adapter med i paketet och 22 mm inre tar väl hand om 40 mm däck. Även större.
Enda som inte framgår är vikten men det har kanske mindre betydelse?

DarkMatter

Aktiv medlem
Följdfråga. Det står att den har "Road UST" slanglöst system. Jag kan ingenting om sånt.
Är det bra? Funkar det med, säg, Gravelking?

Pfaff

Aktiv medlem

DarkMatter

Aktiv medlem

DarkMatter

Aktiv medlem
Står det UST, TLR, TLE, TLC mm ska det gå bra.
Slang går också bra men varför? Iofs tappar slang luft direkt vid punka om det nu ska va en fördel… 😁
Mest för att jag är feg och lat och har använt slang hela mitt liv men aldrig provat slanglöst men ändå inte vill utesluta det i framtiden om jag ändå ska köpa nya hjul 😅

DanielS

Aktiv medlem
Hmm, de sitter ju ändå inte ihop? Bara skruvarna som håller samma de två armarna.
Likadant på min XTR M9100 växel, tänkte kapa bort dessa då de är i vägen hela när man ska dra igenom kedjan (redan gjort på SRAM). Förstår inte om det skulle vara något skydd på något vis om ena växeltrissan släpper, meningslöst :D

Dum fråga för dumtråden ;)

Visa bilaga 526254
Visa bilaga 526255
Ok, dom nya shimano mtb-växlarna har en annan konstruktion än på min ultegra lvg och min gamla deore. Svårt att säga utan att se den i verkligheten men jag tänker att den kanske blir lite stabilare i sidled med den piggen kvar på plats.

freddes

Aktiv medlem
Polare som köpt två hojar, varpå dessa kommer ligga nerförpackade till våren/sommaren i Åre. Dämparna är dock ihoptrycka, ska man lossa på cyklarna i lådorna så dämparna är i normalläge? Eller de tar inte skada av att vara ihoptryckta?

Hej.
Ska köpa en effektmätare till min gravel med GRX och tänkte göra det enkelt och byta ut ena vevarmen.
Frågan är om det även funkar med exempelvis 4iii 105 vevarm(som kostar hälften av 4iii GRX) eller om det är olika mått på dem?

Är det någon som har någon erfarenhet av mitt försök till budget trimning?

Joham

Aktiv medlem
Försöker lista ut vilket vevlager jag ska ha till X-caliber 7 2018 med Deore M5100 vevparti. (Hur väljer man?)
Läste på ett där det stod enligt nedan. Men vad betyder det att ”gänga/fräsa vevhylsan?
D7FF8DC2-452A-4671-A99C-235C301A15E3.jpeg

moros

Aktiv medlem
Hej.
Ska köpa en effektmätare till min gravel med GRX och tänkte göra det enkelt och byta ut ena vevarmen.
Frågan är om det även funkar med exempelvis 4iii 105 vevarm(som kostar hälften av 4iii GRX) eller om det är olika mått på dem?

Är det någon som har någon erfarenhet av mitt försök till budget trimning?
Q faktor något bredare på GRX eller hur? Så vänster pedal behöver väl en bricka eller två.

Bengt-re

Aktiv medlem
Ja/Nej? Det finns en.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer