Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

StorTor

Medlem
Har köpt en ny thru-axle, aluminium, 142/12mm och 1,0 gängning. Ogängade delen är exakt rätt längd så den passar perfekt i ramen, men den gängade delen är ca 1cm för lång, med resultatet att den sticker ut på andra sidan. Funderar på att köpa en röravskärare för att kapa av 1cm. Kommer detta fungera eller riskerar jag fullständigt förstöra den fina gängningen?

HåkanC

Aktiv medlem
När jag behöver kapa skruvar brukar jag se till att ha en mutter påskruvad,
både som anhåll (för att få rakt snitt) och för att "rensa" gängorna när jag skruvar av den.

Ngt sådant kanske du kan göra?
Dvs skruva i TAn, kapa med en bågfil,
kanske med en tunn bricka som skydd mot ramen.

StorTor

Medlem
När jag behöver kapa skruvar brukar jag se till att ha en mutter påskruvad,
både som anhåll (för att få rakt snitt) och för att "rensa" gängorna när jag skruvar av den.

Ngt sådant kanske du kan göra?
Dvs skruva i TAn, kapa med en bågfil,
kanske med en tunn bricka som skydd mot ramen.
Tack, men att svinga runt en bågfil millimetrar från kolfiberramen kommer jag inte försöka. Ska försöka hitta en 12mm/1,0 mutter. Något tips på vem som kan sälja detta?

HåkanC

Aktiv medlem
att svinga runt en bågfil millimetrar från kolfiberramen kommer jag inte försöka.
Svingar du bågfilen har du fel teknik 😉

Men mer seriöst, det var med tanke på skydd jag skrev
med en tunn bricka som skydd mot ramen

Ska försöka hitta en 12mm/1,0 mutter. Något tips på vem som kan sälja detta?
Nu verkar det ha löst sig. men annars borde det finnas hos
Bor du i Sthlm har de en butik i Västberga

DanielS

Aktiv medlem
Hej!

Ska flytta ett par SRAM Guide RE mellan mina cyklar, intern dragning så behöver lossa bromsslangarna, dessutom behöver jag längre slang på den nya cykeln så måste nog byta slang (har mätt och vågar inte köra med den kortare). Går från Shimano till SRAM så kan inte återanvända slangen som sitter där idag antar jag?

Ska beställa ett gäng grejer men det service-kit jag behöver verkar inte finnas i lager där jag ska beställa.

Finns dock ett annat kit som borde vara rätt likt, kan man återanvända den del som sitter längst mot oket (inringad med rött nedan)? Det kit som matchar Guide R finns att beställa och funkar om den delen går att återanvända...

2021-12-05 12_32_22-Pro Quick-Fit Adapter Kits _ Jagwire — Mozilla Firefox.png

Bengt-re

Aktiv medlem
Har köpt en ny thru-axle, aluminium, 142/12mm och 1,0 gängning. Ogängade delen är exakt rätt längd så den passar perfekt i ramen, men den gängade delen är ca 1cm för lång, med resultatet att den sticker ut på andra sidan. Funderar på att köpa en röravskärare för att kapa av 1cm. Kommer detta fungera eller riskerar jag fullständigt förstöra den fina gängningen?
Rörkapen stödjer på vardera sidan av skärtrissan och kommer att paja gängan. Bågfil eller fräs är vad som fungerar. Och följ tipset om mutter på "insidan" den hjälper till att vika rätt yttersta gängan så att det enkelt går att montera efter operationen

Pfaff

Aktiv medlem
Hej!

Ska flytta ett par SRAM Guide RE mellan mina cyklar, intern dragning så behöver lossa bromsslangarna, dessutom behöver jag längre slang på den nya cykeln så måste nog byta slang (har mätt och vågar inte köra med den kortare). Går från Shimano till SRAM så kan inte återanvända slangen som sitter där idag antar jag?

Ska beställa ett gäng grejer men det service-kit jag behöver verkar inte finnas i lager där jag ska beställa.

Finns dock ett annat kit som borde vara rätt likt, kan man återanvända den del som sitter längst mot oket (inringad med rött nedan)? Det kit som matchar Guide R finns att beställa och funkar om den delen går att återanvända...

Visa bilaga 527061
Du får köpa ny slang. Även om den gamla är tom kommer du att kontaminera bromsvätskan med bromsolja om du återanvänder. Fräter på packningarna.

Waylost

Aktiv medlem
Jag har 2 par gtx rx570 fälgar, skulle flytta över kassetten (slx 11vxl 11-42) emellan dom. Det sitter en 1.85mm shim mellan kassett och freehuben, Läste att denna var för att köra 10 vxl på 11 huben. Kan den vara monterad nu för kedjelinjes skull?

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag har 2 par gtx rx570 fälgar, skulle flytta över kassetten (slx 11vxl 11-42) emellan dom. Det sitter en 1.85mm shim mellan kassett och freehuben, Läste att denna var för att köra 10 vxl på 11 huben. Kan den vara monterad nu för kedjelinjes skull?
Får du dit låsmuttern och kan dra så att det sitter har du gjort rätt. Får du inte dit muttern ta bort distansen. Glappar det eller största drevet tar i ekrarna sätt dit distans.

Det är den enkla lösningen. Orsaken till oredan är att kassetter med stort största drev är offcentrade (för att de går fria från ekrarna ändå) innåt för att passa på smalare body. Har du bred body behöver du distans för att få muttern att greppa.

Waylost

Aktiv medlem
Får du dit låsmuttern och kan dra så att det sitter har du gjort rätt. Får du inte dit muttern ta bort distansen. Glappar det eller största drevet tar i ekrarna sätt dit distans.

Det är den enkla lösningen. Orsaken till oredan är att kassetter med stort största drev är offcentrade (för att de går fria från ekrarna ändå) innåt för att passa på smalare body. Har du bred body behöver du distans för att få muttern att greppa.
Då låter jag den vara kvar bakom kassetten.
Tackar 👌

CCS

Aktiv medlem
Är på jakt efter ersättningspads till min Bell Super Air R MIPS, nån som lyckas hitta dem i lager nånstans inom EU?

Dessa alltså: https://www.gambacicli.com/en/bell-super-air-r-mips-padding-kit.html
(SKU: BELL-SUPER-AIR-R-PAD-KIT)
Här verkar alla storlekar finnas i lager.

zinkpasta

Aktiv medlem

DanielS

Aktiv medlem
Hej!

Visa bilaga 527061
Rätt kit fanns i lager på Söders cykelbutik (sthlm) till ett riktigt bra pris. Återstår bara att lära mig att lufta bromsar.

Emil777

Aktiv medlem
Varför läcker däcket vätska?

Det vi ser på bilden ör 1,5 år gamla Maxxisdäck och "Stans no tube" vätska.

Har hört, eller kanske t.o.m. läst, att Maxxis avråder från Stans vätska i sina däck.
Stämmer det påståendet, någon som upplevt samma?

7DEF9884-F8FB-41CE-990D-15B711B9B914.jpeg

Raggamuffin

Aktiv medlem

Har hört, eller kanske t.o.m. läst, att Maxxis avråder från Stans vätska i sina däck.

Visa bilaga 527342

Det du upplever är att det stämmer. Fyll på med ny vätska.

Berk

Aktiv medlem

Visa bilaga 527342

Jag använder alltid Schwalbe Doc Blue, som är samma som Stans och har aldrig haft problem med Maxxis däck.

Vilken Maxxis däck är det precis?

Emil777

Aktiv medlem
Jag använder alltid Schwalbe Doc Blue, som är samma som Stans och har aldrig haft problem med Maxxis däck.

Vilken Maxxis däck är det precis?
Tjena, "3C max terra exo protection" är det. Väldigt slitet nu.

Jag har vätska från Specialized hemma också. Den kanske inte läcker ut/fräter genom sidoväggarna.
Ska använda den vätskan istället när jag sätter dit ett nytt däck, men det är ett Michelin DH34.

fhloston

Aktiv medlem

Visa bilaga 527342

Jag har lika på det ena Maxxis, inte på det andra. Och det har pågått över ett år.
Inga problem, förutom att det kladdar...

Skogsgubben

Aktiv medlem
Vilka skruvar m.m. bör jag dubbelkolla / dra åt för säkerhetskull. Är helt färsk på cykelmeck och har ingen bra koll alls! Däcken snurrar spikrakt iaf och bromsarna är responsiva och sköna som fa-an!
De tips du redan har fått är viktigare, men det kan vara bra att kolla så att alla små skruvar för flaskställ är åtdragna. Det är trist när de lossnar och man behöver hitta nya.
Trevligt också att täppa igen hål för stänkskärmsmontering, så att det inte kommer in en massa smuts där. Tänker främst på det gängade hålet i framgaffeln. Går säkert att få rent med tops den dagen du vill använda det, men det kan nog vara pilligt.

StorTor

Medlem
Trevligt också att täppa igen hål för stänkskärmsmontering, så att det inte kommer in en massa smuts där. Tänker främst på det gängade hålet i framgaffeln. Går säkert att få rent med tops den dagen du vill använda det, men det kan nog vara pilligt.
Har inte hittat lämpliga skruvar med liten skalle, har du något experttips? Har funderat på att köra med silikon, borde vara hyfsat enkelt att pilla ut om de ska användas.

Rassemouse

Aktiv medlem
Jag har byggt ett hjul och nu köpt ett däck till det för att kunna komma ut och testa det. Fälgen har en inner bred på 30mm och nu när jag fick hem däcket så står det att det ska monteras på en fälg med minst 39mm i inner bred (inget som det stod nått om på hemsidan när jag beställde). Vilka problem kan uppstå om jag monterar det ändå? Har tänkt köra med slang om det spelar in.

DanielS

Aktiv medlem
Har ett hjul jag använt på Rockshox gaffel, försöker nu montera det i en Fox-gaffel men det verkar som det är olika "end caps"? Det var i så fall en standard jag inte uppmärksammat att det kunde skilja, boost ska det vara på båda..

Är DT370-nav så verkar finnas konverterings-kit men de kostar en bra slant för ett par distanser.. Lite svårt att förstå vilket kit som behövs också..

Edit: blev ju inte så mycket fråga av det, så frågan får bli vad jag behöver för konverteringskit. DT 370 boost nav med Rockshox tourque end caps till "vanlig" (?) end cap?

Senast ändrad:

Skogsgubben

Aktiv medlem
Har inte hittat lämpliga skruvar med liten skalle, har du något experttips? Har funderat på att köra med silikon, borde vara hyfsat enkelt att pilla ut om de ska användas.
Har inga bra tips tyvärr. Själv smutsade jag ner alla skrymslen på cykeln innan jag skruvade dit skärmarna. 😂
Tycker det låter som om det kan bli svårt att få bort silikon. Kanske bäst att i så fall gjuta en liten plugg som du trycker på plats när den har torkat? (Eller åka till en affär som säljer skruv på lösvikt)

Rassemouse

Aktiv medlem
Jag har byggt ett hjul och nu köpt ett däck till det för att kunna komma ut och testa det. Fälgen har en inner bred på 30mm och nu när jag fick hem däcket så står det att det ska monteras på en fälg med minst 39mm i inner bred (inget som det stod nått om på hemsidan när jag beställde). Vilka problem kan uppstå om jag monterar det ändå? Har tänkt köra med slang om det spelar in.
Bumpar min fråga kring hur det påverkar hjulet om fälgen är för smal för däcket?

Berk

Aktiv medlem
Bumpar min fråga kring hur det påverkar hjulet om fälgen är för smal för däcket?

Vilken däck är det? Skulle tänka att bara fatbike däck kräver minst 39 mm fälgbredde och då har man redan fatbike hjul, skulle jag tänka.

Bred däck på smal fälg ger lite stöd åt sidoväggar. Då behöver man hög tryck för att förhindra att däcket viker åt sidan när man lutar cykeln i kurvor. Högre trycket gör att man tappar det flesta fördelar av breda däck.

Rassemouse

Aktiv medlem
Utan mer info vet nog ingen bättre än leverantören
Fälgen är en 27,5” dt swiss e532 och däcket är ett maxxis rekon + (27,5” x2,8”)

Jag kikade på nån tabell jag hittade innan jag beställde däcket och enligt den tabellen så skulle ett 2,8” funka på en fälg med innerbredd 30mm. Men blev så fundersam när det står på förpackningen till däcket att det ska monteras på en fälg med minst 39mm innerbredd.

jonte987

Aktiv medlem
det är nog i alla fall ovanligt att köra 2.8 på 30mm men det är väl bara att testa....om det går är väl frågan om det är nån mening. 40mm har jag och det ser inte brett ut. Jag har också kört 2.35 på 18mm och det går det också

Berk

Aktiv medlem
Fälgen är en 27,5” dt swiss e532 och däcket är ett maxxis rekon + (27,5” x2,8”)

Jag kikade på nån tabell jag hittade innan jag beställde däcket och enligt den tabellen så skulle ett 2,8” funka på en fälg med innerbredd 30mm. Men blev så fundersam när det står på förpackningen till däcket att det ska monteras på en fälg med minst 39mm innerbredd.

Den går att köra utan problem på 30 mm fälg. Däcket verkar vara 2,6" bred i verkligheten. Jag kör riktiga 2,6" däck på 30 mm fälg med låg tryck. Med 35 mm fälg skulle man kunna köra ännu lite lägre tryck, men jag skulle gissa att du då skulle få genomslag med din körstil.

kais01

Aktiv medlem
det kommer att funka, och inte direkt uttalat dåligt. men långt ifrån så bra som det kan bli med rätt fälgbredd. du kommer kort sagt inte att kunna känna av det där riktiga plusflytet.

klart hedrande för maxxis att man där insett vad det krävs för fälg för ett riktigt bra resultat med 2,8 tums däck.

men det har varit en lång resa dit, och plusformatet nästan dog när folk studsade runt på sina hårt pumpade 2,8-3,0 på för smala fälgar.

Ilritorno

Aktiv medlem
Generella tabeller för vilka däckbredder som kompatibla med fälgar av visst mått har oftast större spann uppåt kontra tillverkares specifika uppgifter för en viss fälg. Kan kanske vara andra saker än bara ytter och innermått som gör att det fungerar mindre bra med bredare däck för en viss fälg, men kanske också bara större försiktighet med vad de vågar lova.

Pfaff

Aktiv medlem
Var har alla K:a Vägförvaltningens väghyvlar tagit vägen? Förr fanns de överallt på grusvägarna. Inte sett en på decennier.
Och nu skulle de verkligen behövas, mer potthål än väg var jag än cyklar.

0FC32D24-5EB9-429E-BE0D-FAE78323E75D.jpeg

weldion

Aktiv medlem
Var har alla K:a Vägförvaltningens väghyvlar tagit vägen? Förr fanns de överallt på grusvägarna. Inte sett en på decennier.
Och nu skulle de verkligen behövas, mer potthål än väg var jag än cyklar.

Visa bilaga 527804
Entreprenörerna fick väl för låg ersättning för ett så pass dyrt fordon.
Billigare för åkarna att sätta underbett på lastbilen och få till ett någorlunda resultat.

ooms

Aktiv medlem
De flesta grusvägar är väl enskilda, så det är nog en kombination av det weldion säger och hur mycket vägsamfälligheterna har att lägga på underhåll. Misstänker det även kan hänga på hur engagemanget är i dem, föreningsliv är ju inte så poppis numer. Urbaniseringen lär ha gjort sitt till också. Där jag växte upp och fortf tillbringar en del tid hyvlas vägarna iaf, men det är nog inte lika ofta som jag minns det fr barndomen.

Enligt denna artikel fr 2017 verkar det visst vara brist på förare också:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer