Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Kashedian

Aktiv medlem
Kollade på GRX-gruppen 1x11 och den var helt klart intressant. Bara 42t på vevpartiet dock och Shimano har inget x1-vevparti med 50-ich tänder.

Kan man sätta på ett SRAM-vevparti till den, eller ett vevparti från ett annat märke för den delen?

Kashedian

Aktiv medlem

marr

Moderator
Forumvärd

Kashedian

Aktiv medlem
Visst är alla Shimanos STI-reglage som använts med fälgbroms kompatibla med mekaniska skivbromsar? Det är väl samma vajermekanism?

/Nybörjare

Framfall

Aktiv medlem
Går det att sälja ett nästan nytt aka nästan nyskick Thule VeloSpace XT 3?
Fått husvagn och cyklarna behöver lastas på taket…

Går det få nått för det gamla cykelstället eller ska man ha det kvar ifall frugan får för sig att husvagn är lite b?

glitch

Aktiv medlem
Går det att sälja ett nästan nytt aka nästan nyskick Thule VeloSpace XT 3?
Fått husvagn och cyklarna behöver lastas på taket…

Går det få nått för det gamla cykelstället eller ska man ha det kvar ifall frugan får för sig att husvagn är lite b?
Varför skulle det inte gå? Om du däremot tror att du ska få nästan nypris för det kan det bli svårare.

JMKbiker

Medlem
Gjorde en liten flygtur i spenaten igår. Fästet till min edge 830 gick sönder, en plasthalvmåne gick av. Går det att köpa insatsen löst? Googlade lite men hittade bara till ett annat fäste som jag inte tror passar? Infällt fäste

Garminfaste.PNG

Berk

Aktiv medlem

d_anders

Aktiv medlem
Går det att få tag i en cable guide liknande den här?
VQSD_ndbdWF1f3Jeoot1jLutP6Nc5uPbM8EO6OWuSmw.jpg

Behöver vara smalt mellan vajrarna och med hålet vid sidan om (går väl iofs att limma annars). En standard guide går att fula dit åt fel håll, men då hamnar vajern till framväxeln för långt åt sidan för att det ska fungera vettigt.

Pfaff

Aktiv medlem

d_anders

Aktiv medlem
Ja, om den har normal krökning och höjd borde den kunna gå. Man kan ju yxa till den lite om det behövs. Återstår att se om den går att hitta inom EU.

WSB

Aktiv medlem
Hmm.. pinsamt nog har jag skitdålig koll på vevlager i och med alla standarder som finns (i mitt huvud lever ISIS-lager fortfarande och FSA är ledande inom segmentet)

Jag har ett sånt här SRAM DUB BB92 https://www.sram.com/en/service/models/bb-dub-pf-a1 och jag byter dom allt för ofta.. finns det verkligen inget annat jag kan köra som håller lite längre? Är jag låst till SRAM pga DUB?

Alla mina googlingar leder till diverse spekulationer och flera frågetecken dyker upp.. Någon med erfarenhet?

Berk

Aktiv medlem
Hmm.. pinsamt nog har jag skitdålig koll på vevlager i och med alla standarder som finns (i mitt huvud lever ISIS-lager fortfarande och FSA är ledande inom segmentet)

Jag har ett sånt här SRAM DUB BB92 https://www.sram.com/en/service/models/bb-dub-pf-a1 och jag byter dom allt för ofta.. finns det verkligen inget annat jag kan köra som håller lite längre? Är jag låst till SRAM pga DUB?

Alla mina googlingar leder till diverse spekulationer och flera frågetecken dyker upp.. Någon med erfarenhet?

Du kan köra många andra vevlagrar, men då behöver du byta vevparti. Vet inte om ett andra vevlager håller längre än DUB. Jag har aldrig haft problem med mina.

mcperand

Aktiv medlem

C-Bear gör ett riktigt bra lager som passar, med keramiska kulor, men det kostar mer än fyra SRAM så frågan blir väl hur jobbigt du tycker det är att byta. Håller du ditt lager väl infettat under skyddsbrickan med ett vattentåligt fett?

WSB

Aktiv medlem
C-Bear gör ett riktigt bra lager som passar, med keramiska kulor, men det kostar mer än fyra SRAM så frågan blir väl hur jobbigt du tycker det är att byta. Håller du ditt lager väl infettat under skyddsbrickan med ett vattentåligt fett?
Jodå, kör marinfett och kollar till det lite då och då. Tror det är en kombination av att vevpartiet gillar att skruva loss sig självt (alltså spännringen som gör förspänningen) till och från samt att jag cyklar mycket (och till och från efterföljande tvätt). Så det är inte så konstigt egentligen att vevlagret ger upp rätt så fort.

C-bears verkar intressant, men som du säger så är det ruskigt dyrt. Problemet med SRAM-lagret å andra sidan är att det är svårt att få tag på under pandemin (nu hittade jag visserligen det på bike-discount).

Berk

Aktiv medlem
Tror det är en kombination av att vevpartiet gillar att skruva loss sig självt (alltså spännringen som gör förspänningen) till och från samt att jag cyklar mycket (och till och från efterföljande tvätt).

Dom loser sig ofta. Jag skruvar fast skruvan tajtare efter jag har ställt i spänningen och nu losnar den inte.

Det finns också spännringen i alu, men dom kostar mycket.

mcperand

Aktiv medlem
Jodå, kör marinfett och kollar till det lite då och då. Tror det är en kombination av att vevpartiet gillar att skruva loss sig självt (alltså spännringen som gör förspänningen) till och från samt att jag cyklar mycket (och till och från efterföljande tvätt). Så det är inte så konstigt egentligen att vevlagret ger upp rätt så fort.

C-bears verkar intressant, men som du säger så är det ruskigt dyrt. Problemet med SRAM-lagret å andra sidan är att det är svårt att få tag på under pandemin (nu hittade jag visserligen det på bike-discount).
Jag bytte till slut till Shimanos enklare Hollowtech-II-lager (och nytt vevparti förstås) och har aldrig ångrat mig, inga problem alls.

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag bytte till slut till Shimanos enklare Hollowtech-II-lager (och nytt vevparti förstås) och har aldrig ångrat mig, inga problem alls.
Det är billigt, enkelt och pålitligt. Sen att det finns de som har tur med sina dub-lager motsäger inte att väldigt många har stora problem med livslängden.

weldion

Aktiv medlem
Den enda standarden som jag har haft problem med är DUB. Slits ut snabbare än mina GXP- och HTII-hojar.
GXP håller till och med för min polare vars hoj jag helrenoverar inför varje säsong åt honom.
Den ligger nedplockad nu och 5 av 8 svinglager saknar helt kullagerkulor, men GXP snurrar på.

WSB

Aktiv medlem
Får bli ett nytt DUB-lager och när det är slut (typ runt midsommar antar jag..) så blir det nytt vevparti och lager från Hope eller Shimano..

Booten

Aktiv medlem
Flyttade en sunrace kassett, 11 delat, från ett hjul till ett annat, vid montering på nya hjulet sprack en distansring i plast. Är det tillbehör till bodyn eller kassetten? Hjulet är ett Lapierre XC hjul. Provade montera utan plastringen med en annan lite tunnare metallring som tillhör ett annat hjul men kassetten glappar.

weldion

Aktiv medlem
Flyttade en sunrace kassett, 11 delat, från ett hjul till ett annat, vid montering på nya hjulet sprack en distansring i plast. Är det tillbehör till bodyn eller kassetten? Hjulet är ett Lapierre XC hjul. Provade montera utan plastringen med en annan lite tunnare metallring som tillhör ett annat hjul men kassetten glappar.
Satt distansen mellan dreven i kassetten eller bakom kassetten?
Mellan dreven = tillhör kassetten.
Bakom kassetten = bodyn. Skall vara 1.85 mm tjock högst troligt.

Booten

Aktiv medlem
Satt distansen mellan dreven i kassetten eller bakom kassetten?
Mellan dreven = tillhör kassetten.
Bakom kassetten = bodyn. Skall vara 1.85 mm tjock högst troligt.
Jag tappade den i golvet så allt for åt alla håll… således ingen koll på var den satt. Mitt skjutmått klarar inte så små toleranser.. men den är strax under 2mm.

Manurhin2

Aktiv medlem
Får bli ett nytt DUB-lager och när det är slut (typ runt midsommar antar jag..) så blir det nytt vevparti och lager från Hope eller Shimano..
Om du har ett vevparti som harmonerar med resten av gruppen så köp ett gänget pressfitlager, löser problemet permanent.

Booten

Aktiv medlem
Du bör köpa ett nytt skjutmått, så du kan läsa av annat än bara hela millimetrar.
Tanken har slagit mig men det är mycket man borde köpa… nu behöver jag dock en distans. Ibland, dock väldigt väldigt sällan , önskar jag att jag bodde kvar i Stockholm och inte i Dalaskogarna… En smula bättre utbud av cykelverkstäder där.

me.I.am

Aktiv medlem
Jag tappade den i golvet så allt for åt alla håll… således ingen koll på var den satt. Mitt skjutmått klarar inte så små toleranser.. men den är strax under 2mm.
Förmodligen en dum fråga, men du vet hur man normalt läser av tiondels mm på skjutmått? Har nog aldrig sett ett skjutmått som inte har det.
Själv trodde jag det var fel på min första momentnyckel, trodde den skulle släppa vid uppnått moment, inte klicka.

Booten

Aktiv medlem
Förmodligen en dum fråga, men du vet hur man normalt läser av tiondels mm på skjutmått? Har nog aldrig sett ett skjutmått som inte har det.
Själv trodde jag det var fel på min första momentnyckel, trodde den skulle släppa vid uppnått moment, inte klicka.
Ingen dum fråga alls…det är billig rackare från Jula och jag ser inte hur jag läser ut mindre än hela mm… kan givetvis vara skit bakom spakarna..

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer