Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Paco

Aktiv medlem
Hej Bullen.

Som de flesta av er vet så har jag en förkärlek för SS och funderar på att bygga en lätt lvg.

Har redan min Fixie inc som jag kör 18/48. Vill gärna upp på 50+ i fram men då börjar det bli trögt uppför.
Tanken slog mig då man kanske kan köra med framväxel ihop med en sån här
3B83EA8A-0332-4BB1-8D4A-993F509A0B89.png

Skulle det funka tror ni?

Och som vanligt så är det inte flickan i filmen som har skrivit brevet.

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Hej Bullen.

Som de flesta av er vet så har jag en förkärlek för SS och funderar på att bygga en lätt lvg.

Har redan min Fixie inc som jag kör 18/48. Vill gärna upp på 50+ i fram men då börjar det bli trögt uppför.
Visa bilaga 530646

Klart att det går. En schlupf fram annars så slipper du ändrad kedjelängd?

TazD

Medlem
Hej Bullen.

Visa bilaga 530646

Har annars ett gammalt hederligt hammersmith vevparti från 2011 liggandes…men det var ju bara det där med vikten….
Kanske gör sig bättre på en ”ss-jib/park cykel” som man vill ha två lägen på(och där man kan räkna hem lite av vikten när man slipper styrare och bash).

TazD

Medlem
Har annars ett gammalt hederligt hammersmith vevparti från 2011 liggandes…men det var ju bara det där med vikten….
Kanske gör sig bättre på en ”ss-jib/park cykel” som man vill ha två lägen på(och där man kan räkna hem lite av vikten när man slipper styrare och bash).
Fast där hade jag otur när jag tänkte. Går ju inte att köra ett 50t på det.

Berk

Aktiv medlem

Till den anledningen kör jag Sram Automatix nav på min "SS*. Bra koncept, men lite dåligt utförande. Tillverkas tyvärr inte längre. Skulle också har varit bättre att har tyngsta växel som direkta växeln.

Kashedian

Aktiv medlem
Har hittat en ganska billig tempohoj med bra ram, hjul och kompenenter.

Vad bör man tänka på när man konverterar en tempohoj till racer? Förutom att sätta på bockstyre med tillhörande reglage och att geometrin är något skev (går nog att ordna med ny styrstam) så är jag osäker på hur en tempohoj beter vid klättring exempelvis.

Finns det en risk att ramen känns svampig (förutom viktfrågan naturligtvis)?

Bengt-re

Aktiv medlem
Har hittat en ganska billig tempohoj med bra ram, hjul och kompenenter.

Vad bör man tänka på när man konverterar en tempohoj till racer? Förutom att sätta på bockstyre med tillhörande reglage och att geometrin är något skev (går nog att ordna med ny styrstam) så är jag osäker på hur en tempohoj beter vid klättring exempelvis.

Finns det en risk att ramen känns svampig (förutom viktfrågan naturligtvis)?
Varför inte låta tempojonnen förbli tempojonne? Ganska mycket delar som inte är lika mellan tempo och vanlig racer. Dessutom brukar det alltid gå sälja fungerade tempocyklar - finns alltid någon som villhöver en tempocykel och eftersom de oftast inte går långt, kraschar eller cyklas i dåligt väder så kan de bli gamla med bibehållen funktion.

Manurhin2

Aktiv medlem
Hej Bullen.

Visa bilaga 530646

Fattar inget, om det är en Bullenfråga ska det väl vara till en kompis?

Hej!

Tittar på en fixie för vardagspendling. Har tittat på Fixie inc. Betty Leeds med ramstorlek 60. Kruxet är att jag är 196 cm lång, någon som har erfarenhet av modellen och vet hur den skulle funka?
Mvh,
Henrik

Berk

Aktiv medlem
Hej!

Tittar på en fixie för vardagspendling. Har tittat på Fixie inc. Betty Leeds med ramstorlek 60. Kruxet är att jag är 196 cm lång, någon som har erfarenhet av modellen och vet hur den skulle funka?
Mvh,
Henrik

Jag kör en Fixie Inc Floater som funkar perfekt till min pendling. Ramen är lite kort till 196 cm i storlek 60. Men skulle tänka att den passar om du byter till en längre stam.

kais01

Aktiv medlem
Hej Bullen.

Visa bilaga 530646

kör du fixie blir det svampigt med en kedjespännare. instämmer i bengts förslag om en schlumpf speed drive. den är låst både bakåt och framåt, och passar därigenom bra om man gillar fixie. kan växlas stillastående. inga kablar:)

det blir isf aktuellt med en betydligt mindre framklinga eftersom växeln ger ett plus på 65 procent på den högre växeln.

du har väl cirka 71 växeltum idag, ökar du det till exempelvis 85 kan du mata 30+ kmh vid vanlig cykling, och ha en 51 växeltum växel för klättring i backar. det skulle innebära framklinga på 40 med 18t bak.

kör schlumpf på en bromptoncykel, och efter någon månads inkörning och smörjning med syntetmotorolja istället för fett har den gått lätt och fint i snart tio år.

Senast ändrad:

gandhi

Aktiv medlem
Köpt en stålram med diverse gängade hål för att fästa vajerhöljen längs topprör, underröret och kedjestag. M2-hål.
Jag kommer köra singlespeed så jag behöver inga höljen förutom till bromsslangen längs undersidan av överröret.

Bör jag täppa igen dem med M2-skruvar för att undvika inträngning av smuts och fukt eller ska jag låta dem fungera som drän?

Jag har sprejat insidan med linolja så den har väl ett skapligt rostskydd.

Bengt-re

Aktiv medlem
Köpt en stålram med diverse gängade hål för att fästa vajerhöljen längs topprör, underröret och kedjestag. M2-hål.
Jag kommer köra singlespeed så jag behöver inga höljen förutom till bromsslangen längs undersidan av överröret.

Bör jag täppa igen dem med M2-skruvar för att undvika inträngning av smuts och fukt eller ska jag låta dem fungera som drän?

2mm hål är nog för små för att dränera vettigt så sätt du dit skruvar. Det hade jag gjort iaf.

SIE

Aktiv medlem
Mina Shimano MT-500 med 180mm fram/bak och organiska belägg biter inte bra nog när det går lite snabbare. Jag vill uppgradera till 200mm skivor. Vilken post-mount adapter behöver jag till bromsen för att den skall lira med de nya större skivorna?

jonte987

Aktiv medlem
Ja det ser ju inte ut att sitta någon adapter så då är det väl 180 till 200 som berk säger.
Oklart för mig om det är samma som 160 till 180. Utgår man ifrån 160 så är det en förskjutning mellan 180 och 203

CCS

Aktiv medlem
Ja det ser ju inte ut att sitta någon adapter så då är det väl 180 till 200 som berk säger.
Oklart för mig om det är samma som 160 till 180. Utgår man ifrån 160 så är det en förskjutning mellan 180 och 203
Enligt herr Shimano så kräfvas specifika modeller till 180 respektive 203:

Martin.G

Ny medlem
Hej,
Håller på att banka ut mitt vevlager. bb-mt500-pa.
Började med att få ut denna del:
20220108_155337.jpg

Och det ser ut såhär i ramen:
20220108_155343.jpg

Bara att banka ur "drive side" och sedan jobba ut mittenröret? Blev lite osäker när den svart ytterringen satt kvar från det att kullagret lossnade. Alla tips mottages med tacksamhet 🤜🤛

Little Stereo

Aktiv medlem

Låter lämpligt, använd gärna nylonskruv som finns i välsorterade hobbyaffärer. De spar både vikt och rostar inte fast.

n3wton

Aktiv medlem
Hej,
Håller på att banka ut mitt vevlager. bb-mt500-pa.
Började med att få ut denna del:
Visa bilaga 532216

Och det ser ut såhär i ramen:
Visa bilaga 532217

Bara att banka ur "drive side" och sedan jobba ut mittenröret? Blev lite osäker när den svart ytterringen satt kvar från det att kullagret lossnade. Alla tips mottages med tacksamhet 🤜🤛
Allt ska ut. Charmen med pressfit är att man inte kan demontera och återmontera utan att det blir skräp av allt när man tar ut lagren, typ.

jonte987

Aktiv medlem
Insåg just att jag monterat 10s MTB kassett på 9s Body utan spacer. Ska det inte vara spacer? Skiten fungerar men det ska den kanske inte?

BAPEsta

Aktiv medlem
Blev ikväll bestulen på styret, broms-/och växelreglage på min helt ok hybrid. Inga värstingreglage eller styre. Har styre och styrstam liggandes hemma men har varken reglage eller verktyg för att sätta ihop en hydraulisk bromslina från grunden så det behöver ju lämnas in på verkstad.

Frågan är då: Är det ens värt att nämna för försäkringsbolaget (Första gången i mitt liv jag blivit av med/bestulen/pajjat något)? Och om ja: Ska jag rapportera alla delar, trots att jag har extra styre och styrstam liggandes? Kan man inkludera verkstadskostnader i det hela?

n3wton

Aktiv medlem
Blev ikväll bestulen på styret, broms-/och växelreglage på min helt ok hybrid. Inga värstingreglage eller styre. Har styre och styrstam liggandes hemma men har varken reglage eller verktyg för att sätta ihop en hydraulisk bromslina från grunden så det behöver ju lämnas in på verkstad.

Frågan är då: Är det ens värt att nämna för försäkringsbolaget (Första gången i mitt liv jag blivit av med/bestulen/pajjat något)? Och om ja: Ska jag rapportera alla delar, trots att jag har extra styre och styrstam liggandes? Kan man inkludera verkstadskostnader i det hela?
Tråkigt att höra.☹️

Om du hade haft flera cyklar och en av dina cyklar blev stulen, skulle du då behöva låta bli att anmäla att den blev stulen för att du ändå hade en annan cykel att använda istället?

Självklart ska allt anmälas. Vet inte hur det funkar i detalj, men om det blir en skada som accepteras av försäkringsbolaget kommer du ställas skadefri, minus självrisk. Det bör innebära att du får de stulna sakerna ersatta inklusive det arbete som krävs alternativt värdet av det arbete som krävs. Det kommer även göras ett åldersavdrag på grejerna.

Min erfarenhet är att försäkringsbolag är smidiga att ha att göra med. Men då har jag också bara haft ett enda försäkringsbolag under hela livet..

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer