Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

1. Vågar man ge sig på en cold set på en ram från 120 till 135 tror ni? Är det för mycket?

2. Vet någon ett bra ställe att få tag på Nishiki-dekaler? Ebay hade inte mycket att erbjuda

Berk

Aktiv medlem
Bra tips på lite tjockare ramskydd till downtuben efterfrågas?

Jag sätte skydd från All Mountain Style på min sons MTB och den verkar riktigt tuff, coola design också. Det finns säkert många andra att välja emellan.

3M på rulle är billigast, men jag vet inte hur tjock man kan få den.

MagerValp

Aktiv medlem
Om man kopplar loss en bromsslang från oket, är det samma konstruktion och tillvägagångssätt som i handtaget med oliv och plupp?

weldion

Aktiv medlem

LWB

Aktiv medlem
1. Vågar man ge sig på en cold set på en ram från 120 till 135 tror ni? Är det för mycket?

2. Vet någon ett bra ställe att få tag på Nishiki-dekaler? Ebay hade inte mycket att erbjuda
Jag ger mig på ett svar utan att riktigt veta. Om någon annan läser och vet så bidra gärna med en mild tillrättavisning eller en hejdlös bekräftelse.

Jag utgår ifrån att det gäller en stålram?

Om det gäller en väldigt exklusiv ram så hade jag nog själv varit försiktig och nöjt mig med 120 till 126 mm. Men om det är en mer jordisk varelse vi har att göra med så hade jag spänt ett par remmar runt ”bridge:arna” på kedje- och sadelstagen (för att skona svetsarna/lödningarna) och gjort ett försök. Ta det vackert bara, och blås av operationen om det börjar osa katt.

Ang. dekaler så har jag hört om en hel del som tipsar om velocals.com.

Lycka till och uppdatera oss gärna på dina framsteg!

Berk

Aktiv medlem
Jag ger mig på ett svar utan att riktigt veta. Om någon annan läser och vet så bidra gärna med en mild tillrättavisning eller en hejdlös bekräftelse.

Jag utgår ifrån att det gäller en stålram?

Om det gäller en väldigt exklusiv ram så hade jag nog själv varit försiktig och nöjt mig med 120 till 126 mm. Men om det är en mer jordisk varelse vi har att göra med så hade jag spänt ett par remmar runt ”bridge:arna” på kedje- och sadelstagen (för att skona svetsarna/lödningarna) och gjort ett försök. Ta det vackert bara, och blås av operationen om det börjar osa katt.

Ang. dekaler så har jag hört om en hel del som tipsar om velocals.com.

Lycka till och uppdatera oss gärna på dina framsteg!
Efter åtskilliga timmars läsning och en nästintill manisk blick i ögonen bestämde jag mig tyvärr för att avblåsa projektet. Ramen har egentligen inget högre värde i sig, men dels är dels ärvd av en kär släkting och dels har jag gett den till min sambo. Har nu ohälsosamma tankar om att köpa en ram endast för att få testa detta, happyride är direkt hälsovådligt för mig och min plånbok.

Ska kika in velocals, tack för tipset!

LWB

Aktiv medlem
Efter åtskilliga timmars läsning och en nästintill manisk blick i ögonen bestämde jag mig tyvärr för att avblåsa projektet. Ramen har egentligen inget högre värde i sig, men dels är dels ärvd av en kär släkting och dels har jag gett den till min sambo. Har nu ohälsosamma tankar om att köpa en ram endast för att få testa detta, happyride är direkt hälsovådligt för mig och min plånbok.

Ska kika in velocals, tack för tipset!
Var bor du? Jag har en krockad/stukad Peugeot lvg-ram som inte duger till något, men ett sånt test kunde nog funka. Finns strax utanför Jönköping.

kais01

Aktiv medlem
det är ingen större konst vidga en baktriangel från säg 120 till 135 så länge man inte försöker ta ut böjen intill infästningen till vevpartiet.

här ses när jag gjorde motsvarande operation på en titanvagga till en brompton. korta stag och därmed mera böj.

inga problem med detta:)
9D3673F2-6B18-47F4-9E00-0116F0C6ED13.jpeg

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag är en amatör i sammanhanget, berätta mer.

Roterande vikt innebär väl i detta fallet fälgens vikt?
Och däck/slang. Ett enkelt sätt att testa tunga däck på ett hjulpar som man normalt kör med lätta racerdäck. Det är inte bara det högre rullmotståndet som tar ysterheten ur känslan...

Men jo - givetvis är fälgen det som påverkar roterande massan på ett hjul absolut mest.

moros

Aktiv medlem
Frågan är ju vad som räknas som billigt? Vissa letar efter något för 3000 andra 6000 och vissa tycker att 10000 är ett par billiga extrahjul för pendling eller vinteråka. I den första kategorin är nog 1600g svårt. Vad är billigt för dig?

När det gäller vikten, i många fall på billiga systemhjul är det ju svårt eller omöjligt att veta vikten på fälgen, då har man inte så mycket annat att gå på än totalvikten i sitt urval. Sen kan man såklart leta efter ett par däck som väger 50 eller 100g mindre för att få lägre total roterande vikt. Men det kanske också innebär andra kompromisser.

Pfaff

Aktiv medlem
Och däck/slang. Ett enkelt sätt att testa tunga däck på ett hjulpar som man normalt kör med lätta racerdäck. Det är inte bara det högre rullmotståndet som tar ysterheten ur känslan...

Men jo - givetvis är fälgen det som påverkar roterande massan på ett hjul absolut mest.

-och ekrar med nipplar. Hur stor del av ekrarnas vikt som skall räknas in överlåter jag till insjenörerna här att räkna ut.

n3wton

Aktiv medlem
En hyfsat lätt fälg väger typ 380 gram. Ett hyfsat lätt däck och en hyfsat lätt slang kanske 350 gram tillsammans. Däcket sitter normalt sett längst ut, så jag har senaste tiden blivit mer och mer ängslig över att köra med för tunga däck. Jag som inte är ängslig alls i normala fall. Tråkiga tråkiga tröghetsmoment..😛

Här pratar vi landsväg och grus då ska sägas. För mtb plussar man på säg 100 gram för fälgen och 3548493627 gram för däck.

Bengt-re

Aktiv medlem
En hyfsat lätt fälg väger typ 380 gram. Ett hyfsat lätt däck och en hyfsat lätt slang kanske 350 gram tillsammans. Däcket sitter normalt sett längst ut, så jag har senaste tiden blivit mer och mer ängslig över att köra med för tunga däck. Jag som inte är ängslig alls i normala fall. Tråkiga tråkiga tröghetsmoment..😛

Här pratar vi landsväg och grus då ska sägas. För mtb plussar man på säg 100 gram för fälgen och 3548493627 gram för däck.
Får man tråkigt någon dag så kan man ju räkna på hur mycket 1 kg tyngre däck påvekar accelarationen från 20 till 40 vid samma effekt, luftmotstånd och totalvikt.

Pfaff

Aktiv medlem
Får man tråkigt någon dag så kan man ju räkna på hur mycket 1 kg tyngre däck påvekar accelarationen från 20 till 40 vid samma effekt, luftmotstånd och totalvikt.

För vi som är lagda mer åt det humanistiska hållet ter sig matematiska gåtor skrämmande och lite som att bli lämnade ensamma på en främmande planet.

kais01

Aktiv medlem
Kan VR lösa problemet även med vintertrötta cyklister?
Visa bilaga 533354

Man kollar bigmollos randovideor eller andra relaterade filmer och blir på så sätt mycket gladare.
vr-glasögon i skogen eller trafiken skulle vara nåt?

tror vi får nöja oss med maktens rosa glasögon:)

för övrigt gillar jag vintercykling.

JMKbiker

Medlem
Tog steget och köpte spd-pedaler. Finns det någon grundregel för hur klossarna ska sitta? Vad ska man tänka på, flytta fram eller bak beroende om det känns si eller så?
Provade en kort sväng runt huset men för kort tur och oerfaren för att bedöma själv.

20220115_194759.jpg

Berk

Aktiv medlem
Tjena

Vad är ratchet? Är det samma sak som pawls eller annat? Nej jag kan inte så mycket om hjul och dess uppbyggnad, jag cyklar istället. 😎

Ratchet kan vara två olika konstruktioner. En en pawls som hakar i tänder. Andra är star-ratchet med två ringar med tänder som hakar i varandra som någon länkade ovan. Man måste veta mer för att veta vilken av dom två det är.

n3wton

Aktiv medlem
Personligt som sagt. Kloss framåt innebär mer vadinkoppling åtminstone, vilket av vissa är en dålig grej. Jag kör klossar längst bak sedan bikefit och trivs bra med det.

Sidojustering kan avhjälpa knäproblem om sådana dyker upp. Finns någon grundregel som jag inte kommer ihåg.

Börja med att bara köra och justera om behov dyker upp. Mitten-mitten som utgångsläge.

Berk

Aktiv medlem
Tog steget och köpte spd-pedaler. Finns det någon grundregel för hur klossarna ska sitta? Vad ska man tänka på, flytta fram eller bak beroende om det känns si eller så?
Provade en kort sväng runt huset men för kort tur och oerfaren för att bedöma själv.

Längst fram eller bak är oftast inte bäst. Jag skulle börja med att sätta dom i mitten. Efter några tur kan du prova längre fram eller bak och känna om det blir bättre.

jonte987

Aktiv medlem
Bakom tårna,typ, hade jag innan enligt någon gammal instruktion. Nu har jag max bak. Det är nog mer modernt utförs och framför allt bra för knäna

JMKbiker

Medlem
Tack för all snabba synpunkter och tips. Alla verkar vara överens om att börja med att ha dom längst fram inte är bra.
Vilket var så jag monterade.. :ROFLMAO:
Kanske blir en lite längre provtur imorgon.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer