Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

jonte987

Aktiv medlem
Frihjulet till mitt bakhjul har gett upp och något nytt verkar inte finnas i lager på väldigt länge pga pandemin. Då återstår väl bara att köpa ett nytt bakhjul, tyvärr har man det idiotiska 141 qr boost så det finns inte så många billiga alternativ runt 1500-2000.
Någon här som har något förslag (11 delat Shimano,6-bult)?
Undrar också hur mycket bredare ett däck blir om man går ifrån i23 till i30 och hur mycket utrymme som bör finnas mellan däck och kedjestag?
Köp med finare nav så finns det QR adapter?

kolan

Aktiv medlem
Köp med finare nav så finns det QR adapter?
Jo men då får jag ju lägga 3000 minst? Känns lite overkill på den här cykeln. Tänkte om någon visste något billigare alternativ.
Bontrager Comp Line 30 ska tydligen funka men det finns inga i lager och enligt Trek kommer inga nya förrän nästa år ^^

Berk

Aktiv medlem
Frihjulet till mitt bakhjul har gett upp och något nytt verkar inte finnas i lager på väldigt länge pga pandemin.

Är du säkert på det? Nav till många hjul från många tillverkare är tillverkad av Formula eller Novatec och frihjul till dom kan man ofta hitta om man letar lite längre.

jonte987

Aktiv medlem
Jo men då får jag ju lägga 3000 minst? Känns lite overkill på den här cykeln. Tänkte om någon visste något billigare alternativ.
Bontrager Comp Line 30 ska tydligen funka men det finns inga i lager och enligt Trek kommer inga nya förrän nästa år ^^
3000 per hjul tror jag inte

kolan

Aktiv medlem
Är du säkert på det? Nav till många hjul från många tillverkare är tillverkad av Formula eller Novatec och frihjul till dom kan man ofta hitta om man letar lite längre.
Jag har finkammat internet, här är ett som passar men "out of stock" Due 27 March 2022.
Ska jag inte kunna cykla på två månader minst?!? :) Litar inte på datumet heller i dessa tider ^^

Berk

Aktiv medlem
Jag har finkammat internet, här är ett som passar men "out of stock" Due 27 March 2022.
Ska jag inte kunna cykla på två månader minst?!? :) Litar inte på datumet heller i dessa tider ^^

Lite googling ger t.ex. det här:

kolan

Aktiv medlem
Om du har 32-ekrat och kan byta själv (eller känner någon som kan) så finns 141qr-nav löjligt billigt här:
Japp har kollat på det men jag har aldrig byggt så jag vågar mig inte på det ännu. Eventuellt om jag köper ett nytt hjul så ska jag köpa ett sånt och försöka byta ut navet och ha det hjulet som extrahjul.

kolan

Aktiv medlem
Senast ändrad:

tmalm

Aktiv medlem
Har en gammal världsmästarcykel som jag skulle vilja ha en 8 delad kassett eller frikrans på. Just nu sitter det en frikrans med 5 växlar på.
Kan jag byta ut den mot en sådan här:
https://www.cykelringen.se/frikrans-8-delad/ ?

Vad behöver jag tänka på?
Nej, åttadelad kassett passar inte på femdelat nav, du får byta nav eller hjul och du behöver även ny bakväxel och reglage, om det växelreglage du har nu inte har fasta lägen kan det nog funka ändå iofs. Och oavsett får du inte handla hos Cykelringen.

/T

Skruff

Aktiv medlem
Nej, åttadelad kassett passar inte på femdelat nav, du får byta nav eller hjul och du behöver även ny bakväxel och reglage, om det växelreglage du har nu inte har fasta lägen kan det nog funka ändå iofs. Och oavsett får du inte handla hos Cykelringen.

/T
Är cykelringen skit?

D

Deleted member 78355

Guest

DanielS

Aktiv medlem
Är cykelringen skit?

Men sedan gick de väl i konkurs? De som numera kallar sig cykelringen var det länge sedan jag hörde talas om..

kolan

Aktiv medlem

kolan

Aktiv medlem
Är du helt säkert? På flera sidor står att 204 är nya numret av 04, men jag vet inte mer än så.
Helt säker är jag inte men vågar inte chansa. Den butiken där jag köpte cykeln sa att dom inte hade något frihjul, att det var slut överallt och visste inte ens om dom skulle få in det igen. Sen när jag sökte på 204 så hitta jag det i deras webbutik, då borde ju verkstaden sagt att det är nya 04.
Tror jag ska vänta. En butik får eventuellt in Bontranger Comp Line 30 för 1500kr, köper ett sånt istället.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Helt säker är jag inte men vågar inte chansa. Den butiken där jag köpte cykeln sa att dom inte hade något frihjul, att det var slut överallt och visste inte ens om dom skulle få in det igen. Sen när jag sökte på 204 så hitta jag det i deras webbutik, då borde ju verkstaden sagt att det är nya 04.
Tror jag ska vänta. En butik får eventuellt in Bontranger Comp Line 30 för 1500kr, köper ett sånt istället.

Ja skulle tänka att FH-204k skulle passa, men är inte säkert. Om jag behövde en skulle jag fråga de tyska butiken om dom vet om den passar.

kolan

Aktiv medlem
Ja skulle tänka att FH-204k skulle passa, men är inte säkert. Om jag behövde en skulle jag fråga de tyska butiken om dom vet om den passar.
Kontaktade butiken där jag köpte cykeln och frågade och han sa att 204 skulle passa. Jag har undersökt navet lite och ena konan är lite sliten med, det är frågan om det är värt det. Bästa vore att riva ner hela hjulet och försöka bygga ett nytt med ett Shimano nav men det verkar som att jag kommer behöva nya ekrar med. Risken är att det slutar med att man sitter här med ett hjul som intagit formen av en ostbåge ^^

Har din ram Ai-offset? Om ja, då hamnar fälgen 3 mm off-center och behöver hjulet "dishas" om.
Nej ingen Ai-offset på den, det är väl mer på dom dyra cyklarna.
Det verkar lättare med hjul (som detta Bontrager) som har maskinlager, slippa det här med kulor, lagerspänning osv frihjulet går ju att serva med.

Senast ändrad:

Skruff

Aktiv medlem
Tänkte lossa på klingorna på en mtb. Vill göra 3x8 till 1x8.
Jag trodde de va vanliga insex skruvar, men min insexa kommer inte ner så djupt i skruvarna.. Det är som om botten liksom vore skålformad.
Går det förstå vad jag menar & i så fall, behövs det en speciell nyckel? 🙄

Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem
Jag trodde de va vanliga insex skruvar, men min insexa kommer inte ner så djupt i skruvarna.. Det är som om botten liksom vore skålformad.
Har aldrig stött på att det skulle vara några konstiga bultar eller något som vanliga verktyg inte löser, dock kan de sitta rätt hårt ibland...men jag har ju bara sett ett begränsat antal vevpartier.

Vad är det du har? Bild kanske?

Skruff

Aktiv medlem
Har aldrig stött på att det skulle vara några konstiga bultar eller något som vanliga verktyg inte löser, dock kan de sitta rätt hårt ibland...men jag har ju bara sett ett begränsat antal vevpartier.

Vad är det du har? Bild kanske?
Kan ta en bild imorgon.
Om jag inte fortsätter med 3x8, hittade ett nytt framreglage nu.

HåkanC

Aktiv medlem
Har du provat med torx?

Skruff

Aktiv medlem
Har du provat med torx?
Tack för svar, men jag är 97 % säker på insex. Kanten har insexmönster men det fanns inte djup nog för att nyckeln skulle kunna vrida tillräckligt utan att glida ur. Testade även med "klotet" på nyckelns andra sida.
Ska kika imorgon igen, och då ta parktools nycklar, de kanske är bättre.

me.I.am

Aktiv medlem
Tack för svar, men jag är 97 % säker på insex. Kanten har insexmönster men det fanns inte djup nog för att nyckeln skulle kunna vrida tillräckligt utan att glida ur. Testade även med "klotet" på nyckelns andra sida.
Ska kika imorgon igen, och då ta parktools nycklar, de kanske är bättre.
Du vet vad torx är?

ENEP

Medlem
En 70-tals stålracer med shimano positron 400, singel fram och 5vxl kassett.
Kan man byta ut bakhjulet och växelsystemet till något från en modernare racer? T.ex. shimano claris/sora/tiagra.. Tänker mest på om nyare bakhjul med HG-body passar och om växelöra tillåter en nyare växel.

MTB har jag bra koll på men gamla cyklar, not so much...

HåkanC

Aktiv medlem
En 70-tals stålracer med shimano positron 400, singel fram och 5vxl kassett.
Kan man byta ut bakhjulet och växelsystemet till något från en modernare racer?
Ja, oftast
Men är det värt jobbet?
Du kommer åtminstone att få bända isär bakgaffeln, eftersom moderna hjul har bredare nav,
och säkert en hel del andra mer eller mindre fullösningar.
Ramar med positronväxlar brukade inte vara särskilt bra ens på 70-talet.
Så än en gång: Är det värt jobbet?
Varför inte en modernare beg racer? Eller utgå från en 70-tals stålracer vars ram redan då var såpass bra att den slapp Positron.

mcperand

Aktiv medlem
Fasttorkad smuts i botten av hålet?

ENEP

Medlem
Ja, oftast
Men är det värt jobbet?
Du kommer åtminstone att få bända isär bakgaffeln, eftersom moderna hjul har bredare nav,
och säkert en hel del andra mer eller mindre fullösningar.
Ramar med positronväxlar brukade inte vara särskilt bra ens på 70-talet.
Så än en gång: Är det värt jobbet?
Varför inte en modernare beg racer? Eller utgå från en 70-tals stålracer vars ram redan då var såpass bra att den slapp Positron.

Det var just därför jag frågade, för att veta om det är lönt eller inte. Tanken var att köpa en billig begagnad drivlina och sen sätta den i direktdrivna trainern.
Men är det bökigt att få till så kan jag lika väl sälja den som den är och köpa en billig beg. modernare racer till trainern.

apan_

Medlem
Hur får jag dropperkabeln att inte bågna ut så? Den är intern en bit men som synes kommer den ut en sväng och har en förmåga att bli riktigt lång och jäklig där, kan bli spännande om den fastnar i något :)

Cykeln är en Vitus Nucleus 275..

IMG_20220125_161627.jpg

apan_

Medlem
Yes den glider ner från fronten, upp i sadelröret är inga problem och funktionen är normal. Kanske är så enkelt att börja med att korta ner höljet, och eventuellt sätta en tejp sen (vilket känns B, men ändå 🙇‍♂️ )

Berk

Aktiv medlem
Yes den glider ner från fronten, upp i sadelröret är inga problem och funktionen är normal. Kanske är så enkelt att börja med att korta ner höljet, och eventuellt sätta en tejp sen (vilket känns B, men ändå 🙇‍♂️ )

Då tror jag att plastbiten inte klämmer kabeln. Det brukar funkar att lindra en liten bit av tejp runt kabeln på punkten där den går genom plastbiten så diametern är större och den klämmer. Om du tar en små bit av tejp ses det inte.

jonte987

Aktiv medlem
Der är frågan om det hjälper tillräckligt att korta men är den för lång så..

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer