D
Deleted member 78355
Guest
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Spänn in den mot ramen(lagomt!) med ett buntband, har jag gjort! eller är det fulmek?..
Ah precis, det stämmer. Kabeln går rätt löst igenom kabelgenomföringen, det är ingen gummitätning som klämmer åt. Det lät som en vettig lösning, och det var säkert så @jonte987 menade utan att jag förstod det först.Då tror jag att plastbiten inte klämmer kabeln. Det brukar funkar att lindra en liten bit av tejp runt kabeln på punkten där den går genom plastbiten så diametern är större och den klämmer. Om du tar en små bit av tejp ses det inte.
Positron är ett rätt bra system om man sköter det. När den bakre växelförarens indexeringar börjar slitas ut så är det nog dags att byta, dock. Är det en gammal Crescent du har eller? I s f är ramen av väldigt hög kvalitet men något kilo eller två tyngre än så kallade ”fina ramar” med muffar och reducerade rör. Klart att det är värt att fixa till den. Sätt på en femdelad frikrans och nåt med två klingor fram så har du en cykel för många år.En 70-tals stålracer med shimano positron 400, singel fram och 5vxl kassett.
Kan man byta ut bakhjulet och växelsystemet till något från en modernare racer? T.ex. shimano claris/sora/tiagra.. Tänker mest på om nyare bakhjul med HG-body passar och om växelöra tillåter en nyare växel.
MTB har jag bra koll på men gamla cyklar, not so much...
Jaha. Vad har jag köpt? Vevparti med Quarq för monark löd annonsen. Vilken BB-standard är det? Ursäkta bilderna. Det är en vanlig index a la gxp på non drive side.
Det är en gammal "Maraton". Tillverkad här i Sverige om jag förstått det rätt vilket är lite roligt så klart. Ramen verkar vara av bra kvalitet och väldigt stabil. Men det känns inte lönt att uppgradera den för min del och det jag hade tänkt ha den till. Då gör den sig nog bättre hos någon som uppskattar den :)Positron är ett rätt bra system om man sköter det. När den bakre växelförarens indexeringar börjar slitas ut så är det nog dags att byta, dock. Är det en gammal Crescent du har eller? I s f är ramen av väldigt hög kvalitet men något kilo eller två tyngre än så kallade ”fina ramar” med muffar och reducerade rör. Klart att det är värt att fixa till den. Sätt på en femdelad frikrans och nåt med två klingor fram så har du en cykel för många år.
Möjligt! Jag är jättedålig på standarder.Är det inte standard 24 mm axel?
Möjligt! Jag är jättedålig på standarder.
Lerjord kanske :-)Jag har tänkt bygga ett litet hopp för min dirthoj men har begränsad tillgång till jord/lera.
Om man ska beställa jord, vad väljer man då för typ? Ängsjord, dressjord, planteringsjord, anläggningsjord etc.
Kanske. Eller så sitter jag med 15 ton blomjord på tomten snart.Lerjord kanske :-)
Prata med din åkare vad du ska ha det till då vet han nog vad han ska hämta och var.
Ler tenderar ju att bli lite betongliknande när det packas (ex plogsula). Normalt sett en negativ egenskap men i det här fallet kan det nog vara bra. Tror dock att det kan vara svårt att hitta någon som säljer lerdominerade jordarJag har tänkt bygga ett litet hopp för min dirthoj men har begränsad tillgång till jord/lera.
Om man ska beställa jord, vad väljer man då för typ? Ängsjord, dressjord, planteringsjord, anläggningsjord etc.
- Kommer bromskit (Shimano M6120/7120 eller Magura MT5) med extra smådelar så jag kan klippa slangen och återmontera (intern dragning)?
- Är Magura MT5 så svåra att lufta efter klippt slang som vissa hävdar? Är Shimano lättare?
Då är det bara att köpa tulpanlökar.Kanske. Eller så sitter jag med 15 ton blomjord på tomten snart.
Eller ta en del av tipsen i byta karriärtråden.Då är det bara att köpa tulpanlökar.
Vad kör ni på för standardfett till pedaler, styrlager, osv? Och burk eller tub?
Shimano premium. Tub eller burk beroende på användningsområde.Vad kör ni på för standardfett till pedaler, styrlager, osv? Och burk eller tub?
LGMT-2Vad kör ni på för standardfett till pedaler, styrlager, osv? Och burk eller tub?
Vi kör med kapslade lager :-)
(men om behov uppstår; Campagnolos fina lithiumfett eller där tunt fett krävs, Shimanos gröna lagerfett)
Även om man har kapslade lager vill man har fett mellan styrlagtet och dammlockar, både vid övre och nedre lagret, för att förhindra att vatten tränger sig in.
Självklart. Men det smörjer ju inte lagret.
Nej jag undrade inte specifikt om att smörja lager, utan allmänt montagefett, typ. Kanske dåliga exempel, men sånt man kletar överallt där man inte vill att vatten och smuts ska leta sig in.
Vanligt kullagerfett duger till det mesta.Nej jag undrade inte specifikt om att smörja lager, utan allmänt montagefett, typ. Kanske dåliga exempel, men sånt man kletar överallt där man inte vill att vatten och smuts ska leta sig in.
Nej jag undrade inte specifikt om att smörja lager, utan allmänt montagefett, typ. Kanske dåliga exempel, men sånt man kletar överallt där man inte vill att vatten och smuts ska leta sig in.
Vad var det för fel på lite tunn tejp (som lossnade ibland ) när man tejpade ihop ändarna?Dubbelgängad plupp så man kan koppla ihop nya slangen med den gamla och använda den för att dra den nya genom ramen.
Vad heter delarna som är inringade på bilden?
Visa bilaga 536417
Absolut bästa fälgbromsen på marknaden? Kommer från skivbromsarnas värld så ingen koll
Shimano 105/Ultegra/Dyra bajs brukar väl nämnas i sammanhanget. Campagnolo Record osv med.
What?Ultegra brukade har bättre bromsklossar än Ultegra, vet inte hur det är nuförtiden.
Va? :sUltegra brukade har bättre bromsklossar än Ultegra, vet inte hur det är nuförtiden.
Ultegra är bra. Passa er för Ultegra, bara. :)