Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Berk

Aktiv medlem
Vad är det som gör att en sån här https://www.cykelgear.se/reservdela...r3b10fanfXEm-C05Z694nwM7ooUS96hgaAvWLEALw_wcB endast fungerar till 1x9, 1x10 och 1x11? Ett av barnen på gruppcyklingens kedja hoppar av hela tiden för att plastguiden har gått sönder och funderade då på om en sån här skulle funka istället. Han har 1x6 växlar.

Enda jag jan tänka på är att kedjan kan vara för bredd. Men en 1x6 kedje blir också mindre skevt, så kanske funkar det ändå.

Men vet du om kedjan hoppar av på ovansidan eller på undersidan av drevet? Jag misstänker att kedjan på min sons citycykel, som är en gammal MTB med 1x8 utan clutch, hoppar av först på undersidan av drevet.

Rassemouse

Aktiv medlem
Enda jag jan tänka på är att kedjan kan vara för bredd. Men en 1x6 kedje blir också mindre skevt, så kanske funkar det ändå.

Men vet du om kedjan hoppar av på ovansidan eller på undersidan av drevet? Jag misstänker att kedjan på min sons citycykel, som är en gammal MTB med 1x8 utan clutch, hoppar av först på undersidan av drevet.
Nej, det vet jag faktiskt inte. Men det var när det var lite hopp eller stök som kedjan hoppa av, så inte omöjligt att den hoppar av på undersidan först.

Pfaff

Aktiv medlem
Jag köpte på mig en begagnat MTB i vintras. Trots byte av växelvajer (till heldragen istf en tredelat med gott om möjlighet för lera att tränga in) går växling till mindre krans sådär, i synnerhet på de två-tre minsta. 11 vx, 11-46 kassett
Är det ett känt SLX- fenomen, kan fjädern bli slapp? Inget jag känner igen från ett långt cykelliv på landsväg.

Rassemouse

Aktiv medlem
Jag köpte på mig en begagnat MTB i vintras. Trots byte av växelvajer (till heldragen istf en tredelat med gott om möjlighet för lera att tränga in) går växling till mindre krans sådär, i synnerhet på de två-tre minsta. 11 vx, 11-46 kassett
Är det ett känt SLX- fenomen, kan fjädern bli slapp? Inget jag känner igen från ett långt cykelliv på landsväg.
Är växelörat rakt? Hade liknande problem förut på en sram nx eagle 12 delad och då var örat lite böjt. Efter att jag rätat till det så blev det bättre.

HåkanC

Aktiv medlem
Ett av barnen på gruppcyklingens kedja hoppar av hela tiden för att plastguiden har gått sönder och funderade då på om en sån här skulle funka istället.
Om det skulle kunna vara intressant för dig att slöjda själv kan du kolla här;

Allroad

Aktiv medlem
Däckhelveten som typ vägrar gå på/av fälg vid säsongsbyten, vad fan gör man? Bryter liksom av däckjärn efter däckjärn för att det är så jävulskt tight.

Pfaff

Aktiv medlem
Däckhelveten som typ vägrar gå på/av fälg vid säsongsbyten, vad fan gör man? Bryter liksom av däckjärn efter däckjärn för att det är så jävulskt tight.

Skaffar sig starkare tummar :-)
Det finns de som förespråkar en sån här grunka https://www.bikester.se/red-cycling-products-tire-clamp-M739106.html

Om den funkar vet inte jag. Det finns även gedignare verktyg om du googlar på däckkrängare cykel. Glömmer du skriva cykel får du fram riktigt rejäla don.

RoyalMoose

Ny medlem
Jag sitter och kollar på ny diskbromsskiva och blir lite förvirrad när det står "external" och "internal" när man ska välja sin variant. Vad är skillnaden? Hur vet jag vad jag har nu? Det känns som att det borde vara uppenbart men jag vill helst inte beställa fel

HåkanC

Aktiv medlem
Jag sitter och kollar på ny diskbromsskiva och blir lite förvirrad när det står när man ska välja sin variant. Vad är skillnaden? Hur vet jag vad jag har nu? Det känns som att det borde vara uppenbart men jag vill helst inte beställa fel
Om det är bromsskiva du menar så är det låsringen till Centerlock-skivor som finns i två varianter,
tandningen på insidan "internal"
shimano-center-lock-ring-for-quick-release-and-12-mm-thru-axle-sm-rt81.jpg

eller på utsidan "external"
shimano-center-lock-ring-for-15-20-mm-thru-axle-sm-hb20.jpg

Sitter navet med en axel >12mm funkar det troligen inte med "internal" låsringen.
"External" låsringen brukar vara dyrare, men funkar även med 12mm TA.

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem

DIY

Ridley

Aktiv medlem
Två tips som funkar för mig: Se till så att kanten som redan är på fälgen ligger i mitten på fälgen i fördjupningen samt spraya rikligt med såp/diskmedelsvatten på fälg och däck. Ps, glöm inte att trycka upp ventilen så att däcket får plats mellan ventil och fälg.

Vad är det som gör att en sån här https://www.cykelgear.se/reservdela...r3b10fanfXEm-C05Z694nwM7ooUS96hgaAvWLEALw_wcB endast fungerar till 1x9, 1x10 och 1x11? Ett av barnen på gruppcyklingens kedja hoppar av hela tiden för att plastguiden har gått sönder och funderade då på om en sån här skulle funka istället. Han har 1x6 växlar.
Innerbredden som skiljer, fler växlar på cykeln= smalare kedja. 6växlar bör bli typ HG40 kedja i dagsläget, 3/32" bred. Borde fungera ändå, ser ut att gå bra att bredda kedjestyraren med shims också om kedjan skulle kärva. Jag skulle ta den. :)

Arthur Dent

Ny medlem
Har precis köpt ny cykel(nåja, ny för mig iaf) första jag äger med hydrauliska bromsar, vill byta så frambroms hamnar på höger sida men går det att bara vända bromshandtagen uppochned? Är shimanobromsar men vilken modell vet jag inte.

scott730plus

Aktiv medlem
På min cykel är det orginal 11-36T .. shimano.

Kan jag köpa en kasett som är typ 11-46T eller iaf 11-42? Är enda problemet att eventuellt kedjan blir för kort eller vad ska man tänka på mer?

moros

Aktiv medlem
På min cykel är det orginal 11-36T .. shimano.

Kan jag köpa en kasett som är typ 11-46T eller iaf 11-42? Är enda problemet att eventuellt kedjan blir för kort eller vad ska man tänka på mer?
Behöver nog lite mer detaljer kring det då det kan skilja på vilken body som sitter på navet och vilken bakväxel. Du skriver heller inte hur många växlar det gäller. På 11-delat har väl inte Shimano ens en egen 11-36, men jag kan ha fel. 11-36 fungerar dock med en bakväxel för 11-34 men där går gränsen i så fall. Så det kan handla om att eventuellt bakväxeln också behöver bytas. Skriv cykelmodell, eller i alla fall modell på bakväxel/växelgrupp. En bild skadar inte.

moros

Aktiv medlem
Har precis köpt ny cykel(nåja, ny för mig iaf) första jag äger med hydrauliska bromsar, vill byta så frambroms hamnar på höger sida men går det att bara vända bromshandtagen uppochned? Är shimanobromsar men vilken modell vet jag inte.
Tyvärr är ju Shimanos handtag specifika för höger/vänster, det du behöver göra är att flytta den hydrauliska bromsslangen. Det är en ganska enkel operation och man kan lyckas utan att få luft i systemet. Men jag hade säkrat upp med ett bleed-kit och mineralolja för att toppa upp och lufta ur.

scott730plus

Aktiv medlem
Behöver nog lite mer detaljer kring det då det kan skilja på vilken body som sitter på navet och vilken bakväxel. Du skriver heller inte hur många växlar det gäller. På 11-delat har väl inte Shimano ens en egen 11-36, men jag kan ha fel. 11-36 fungerar dock med en bakväxel för 11-34 men där går gränsen i så fall. Så det kan handla om att eventuellt bakväxeln också behöver bytas. Skriv cykelmodell, eller i alla fall modell på bakväxel/växelgrupp. En bild skadar inte.

Det som sitter på cykeln nu är en shimano deore cs-hg500 11-32T. Orginal tror jag det var 11-36T. Det är en 10växlad mtb som det sitter på.

Bakväxel är en Shimano SLX Shadow 10d bakväxel long cage.

MrSthlm

Aktiv medlem
Tänkte byta vajer för framväxeln på min Ultegra 6800 men tycker det är lite luddigt att förstå hur vajern ska fästa i själva muttern/framväxeln på bästa sätt. I manualen skrivs även luddigt om en "converter" vilket ska vara den här lilla pinnen på bilden (min pil).

Något att tänka på eller det bör bli rätt om jag drar vajern på samma sätt som på bilden, dvs att kabeln löper rakt igenom och sedan bara drar åt muttern?

Bild jag plockade från nätet:
1652702961801.png

moros

Aktiv medlem
Det som sitter på cykeln nu är en shimano deore cs-hg500 11-32T. Orginal tror jag det var 11-36T. Det är en 10växlad mtb som det sitter på.

Bakväxel är en Shimano SLX Shadow 10d bakväxel long cage.
Är det en m670 så är nog 36t max.

Kanske kan man pressa den lite till med en längre b-skru, men till 42 eller 46 är nog tveksamt. Så gissningsvis ny bakväxel om du vill ha bra funktion.

Är det så att du konverterar till 1x så kanske nya Deore m5120 är funkis, den tar 46t i 1x10

Emil777

Aktiv medlem
Har provat en sån till pojken. Den höll en timme innan den sprack.
Har sen provat en annan grövre modell an kedjestyrare också. Den gick också paj, men det tog ett par dagar.
Numera sitter det koppling (clutch) på bakväxeln och han tappar sällan kedjan nu och de få gångerna det händer är det lätt att sätta tillbaka kedjan.
Så mitt tips är en baväxel med koppling.

Trim

Aktiv medlem
Nu mera finns mycket på tuben beskriver två bra böcker cykelbok är tidens cykelbok bra beskrivning ekra hjul och ta hand om din cykel av Chris Sidwells fanns beskrivning Shimano STI vajer byte och underhålla kraftöverföring.

Nu kommer jag på var jag sett ett rostigt fram nav det var i tonåren med morsans cykel for genom isen bror och jag hade varit ute Och cyklat på isen och den gick genom vid strand kanten tillbaka blev inte ta i sär fören senare men navet had rostat så det gick inte rädda de andra klarade sig den ekra jag om fram navet senare så de var det som var fel med navet på bilden som inslag han med 2 år gammal cykel kört i vatten pöl upp till nav.

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Däckmarknaden är minst sagt jobbig senaste tiden för de vassaste 28 mm tubeless däcken för racer. 🙃 För övriga däckdimensioner dock lite lättare (tror jag). "Intressant" situation för cyklister som vill utrusta deras cyklar med fräscha TL däck inför tex Vätternrundan.

GP5000 S TL 28 mm verkar dock plötsligt dykt upp några ex till överpris på wiggle samt ett st par (?) på hollandbikeshop (säkert borta nu).

Liiite bättre för Schwalbe Pro-One Addix TLE 28 mm men sannerligen inte mycket.

Jag ger efter stor tvekan Schwalbe Pro-One Addix TLE 28 mm en chans nu (har varit så himla nöjd med GP5000 TL & GP5000 S TL) men skulle inte förvåna mig om denna order strular (däcken skulle komma in i lager "nästa vecka"). 🙃

Allroad

Aktiv medlem
Vad kan ha hänt här? Tyckte det såg konstigt ut när kedjan fortsatte att rulla fastän man slutat trampa, den snurrar bara om man använder mycket handkraft :/

Vad gör man åt detta tro?

Fick inte till det med inbäddande av video :/

Bengt-re

Aktiv medlem
Vad kan ha hänt här? Tyckte det såg konstigt ut när kedjan fortsatte att rulla fastän man slutat trampa, den snurrar bara om man använder mycket handkraft :/

Vad gör man åt detta tro?

Fick inte till det med inbäddande av video :/

Skuret lager i bodyn kanske. Plocka isär och byt det som gått sönder.

SIE

Aktiv medlem
Har nya Sram Code R-bromsar sedan en vecka tillbaks som verkar ha anammat principen "sämst när det gäller":

Frambromsen har egenskapen att konsekvent "tappa trycket" när jag cyklar snabbt över stökigare stigar och hojen får jobba lite (men inte annars), som om någon spontant justerat bromshandtagets reach till att bita mycket längre in. Väl nere på lugnare mark återhämtar bromsen sig efter några pump, inte helt olikt efter att man har haft hojen uppochner i ofrivilligt meksammanhang.

Mitt liv är spännande nog utan att ha en klenis till frambroms, hur löser jag detta?

Manurhin2

Aktiv medlem
Däckmarknaden är minst sagt jobbig senaste tiden för de vassaste 28 mm tubeless däcken för racer. 🙃 För övriga däckdimensioner dock lite lättare (tror jag). "Intressant" situation för cyklister som vill utrusta deras cyklar med fräscha TL däck inför tex Vätternrundan.

GP5000 S TL 28 mm verkar dock plötsligt dykt upp några ex till överpris på wiggle samt ett st par (?) på hollandbikeshop (säkert borta nu).

Liiite bättre för Schwalbe Pro-One Addix TLE 28 mm men sannerligen inte mycket.

Jag ger efter stor tvekan Schwalbe Pro-One Addix TLE 28 mm en chans nu (har varit så himla nöjd med GP5000 TL & GP5000 S TL) men skulle inte förvåna mig om denna order strular (däcken skulle komma in i lager "nästa vecka"). 🙃
Pro one tle is da shit👍🚴‍♂️💨

jonte987

Aktiv medlem
Jag ligger fortfarande sömnlös pga mysteriet flathead skruv på pad skruven på br-m91xx. Varför är det inte insex som m8000?

Gatuzzo

Medlem
På min gravel finns det skruvhål på överröret likt ett fäste för flaskhållare. Men flaskhållare ska nog inte där, misstänker att det måste vara en väldigt liten flaska för gaffelröret blir liksom vägen.

någon som använder det här fästet och till vad?

SIE

Aktiv medlem
På min gravel finns det skruvhål på överröret likt ett fäste för flaskhållare. Men flaskhållare ska nog inte där, misstänker att det måste vara en väldigt liten flaska för gaffelröret blir liksom vägen.

någon som använder det här fästet och till vad?
Det finns små väskor som har motsvarande infästning så du slipper använda spännband.
7164967F-A518-4E5C-B60E-E9B10AA05BB1.jpeg

Topp