Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Berk

Aktiv medlem
Konverterade just till tubeless, och blev lite fundersam för det står "Tubeless - Min pressure 2.0 BAR & Max pressure 4.0 BAR"

Det är väl bara riktlinjer och nog kan jag väl köra lägre BAR än så? Lämnade just över 2 BAR i däcken över natten men om jag ändå tänkt köra lägre så är det kanske bäst att gå ut och sänka till något lägre?

Däcken i fråga är "Vittoria Barzo G2 29x2,35"

Tror att det inte är riktlinjer. Det måste vara för att undvika claims om någon gör något konstigt.

Men jag kör t.ex. min Specialized Butcher precis med hälften (0.85 bar) av specificerat min tryck (15 psi). Hur låg tryck man kan köra utan problem berör dock på hur mycket stöd sidoväggar ger, som MagerValp skrev, på hur bred fälg man kör som på och på hur aggressivt man kör.

Archtop

Aktiv medlem
Har du möjlighet att plåta styret och visa där det kör ihop sig?

…och så blir man förstås nyfiken på att få se ekipaget i dess helhet också. 😀
Jo, det ser ut som följer. Men min LBS har övertygat mig om att det nog borde gå att få plats någorlunda med reglagen ändå.

Bilagor

• Univega_reglage.jpg
    Univega_reglage.jpg
    71.7 KB · Besök: 38
  • Univega_BMX.jpg
    Univega_BMX.jpg
    118.3 KB · Besök: 37

retrieverdog

Aktiv medlem
Vad gör man åt diverse svarta cykelmärken på vita papperstapeter? Tänkte gå igenom de vanliga häxkonsterna med suddgummi, vitt bröd o.s.v. men är det något som fungerar särskilt bra? (Eller dåligt.)
Det finns sådana vita "magiska suddsvampar" som brukar få bort det mesta. Men jag vill äve slå ett slag för Ica Basics babywipes. Dom är makalösa på att få bort allt möjligt. Skulle nog inte använda dem till det de är tänkta för, men till nästan allt annat man kan tänkas vilja göra rent. 😄

AdamLR

Aktiv medlem
Det finns sådana vita "magiska suddsvampar" som brukar få bort det mesta. Men jag vill äve slå ett slag för Ica Basics babywipes. Dom är makalösa på att få bort allt möjligt. Skulle nog inte använda dem till det de är tänkta för, men till nästan allt annat man kan tänkas vilja göra rent. 😄
Det blev en ytterst lätt fuktad mikrofibertrasa. Faktiskt beskedligare fläckar än jag trodde. Men bra med tipsen till nästa gång!

Andreas12345678

Aktiv medlem
Läser på tcm ang ett hjulpar, "De breda fälgarna gör också att däcket får en bättre anläggningsyta och minskad risk för genomslag.".
Fälgarnas innerbredd är i de här fallet 23.5mm, har jag blivit happy-korrekt eller kan någon idag anse de som breda?
Ute efter ett par extra till stigraketen, men idag kör jag med 29mm innerbredd, dock bara 2.25" - 2.3" däck.
De är en tidsfråga innan bakfälgen rasar, böjt tillbaka kanten två gånger. Men tänker mest ha de gamla som reserv när jag köpt nytt.

Laan84

Aktiv medlem
Läser på tcm ang ett hjulpar, "De breda fälgarna gör också att däcket får en bättre anläggningsyta och minskad risk för genomslag.".
Fälgarnas innerbredd är i de här fallet 23.5mm, har jag blivit happy-korrekt eller kan någon idag anse de som breda?
Ute efter ett par extra till stigraketen, men idag kör jag med 29mm innerbredd, dock bara 2.25" - 2.3" däck.
De är en tidsfråga innan bakfälgen rasar, böjt tillbaka kanten två gånger. Men tänker mest ha de gamla som reserv när jag köpt nytt.

23,5 skulle jag inte köpa.. de flesta andra de har är bredare, samma text på alla verkar det som.

Berk

Aktiv medlem

Dom där är riktigt lätt, men inte så tuff. Min son kör på samma fälgarna, men han väger bara 35 kg (och har kört en bula i en). Jag skulle köpa något som är lite tuffare och bredare.

Andreas12345678

Aktiv medlem
Dom där är riktigt lätt, men inte så tuff. Min son kör på samma fälgarna, men han väger bara 35 kg (och har kört en bula i en). Jag skulle köpa något som är lite tuffare och bredare.
Jo egentligen blev jag sugen på en annons för ett par "Newmen Evolution X.A.25 SL 29" här på happy.
Men även de hade ju inneburit 4mm smalare än vad jag kör med idag.
Kör ju trots allt inte direkt breda däck, men borde jag i alla fall ha runt 30mm?

Berk

Aktiv medlem
Jo egentligen blev jag sugen på en annons för ett par "Newmen Evolution X.A.25 SL 29" här på happy.
Men även de hade ju inneburit 4mm smalare än vad jag kör med idag.
Kör ju trots allt inte direkt breda däck, men borde jag i alla fall ha runt 30mm?

25 mm funkar också om du inte kör breda däck och låg tryck.

Newmen Evolution är en av de bästa fälgarna som finns, i både 25 (riktigt lätt) och 30 (riktigt tuff).

Andreas12345678

Aktiv medlem
25 mm funkar också om du inte kör breda däck och låg tryck.

Newmen Evolution är en av de bästa fälgarna som finns, i både 25 (riktigt lätt) och 30 (riktigt tuff).
Lite lustigt de hela, då tcm hänvisade till de jag först länka här som ersättning för newmen hjulen.

En djungel är de. Hade de på annons bara vart lite närmre hemifrån så!

Tacksam att ha happy för att navigera i röran!

n3wton

Aktiv medlem
Jag hade inte gått ner till smalare fälgar än du redan har. Det är i väldigt stor grad fälgbredden som ger stabila egenskaper. Jag bytte 29-innebredd mot 25 en gång och det är ganska stor skillnad. Det kan ju vara lätt att hävda placebo bara, och jag har såklart inga fakta att presentera, men jag hade åtminstone aldrig gått tillbaks till 25-fälgar i dagens läge..

relaxer

Ny medlem
Köpte en CApra för några år sedan för att cykla lite stig och kanske lite enduro. Det blev vääldigt lite stig och enduro och mest DH några helger per säsong om jag ska vara ärlig.
Men nu vill dottern börja cykla i skogen så då tänkte jag ta tag i saken och ställa in cykeln ordentligt (vem bryr sig om sadelhöjd när man kör utför, sadeln är ändå bara till för att rädda arlset när man misslyckas :D)

Så, jag hittar massa tips för inställning av cykel för landsväg men för mtb så står det "någon cm lägre" t.ex. på sadelhöjd. Med ett innerbensmått på 91cm vad rekommenderar ni för sadelhöjd?
Gäller fortfarande sadelposition att framsida knät ska va lodrätt upp fårn centrum nav för mtb?

tacksam för tips

Berk

Aktiv medlem
Köpte en CApra för några år sedan för att cykla lite stig och kanske lite enduro. Det blev vääldigt lite stig och enduro och mest DH några helger per säsong om jag ska vara ärlig.
Men nu vill dottern börja cykla i skogen så då tänkte jag ta tag i saken och ställa in cykeln ordentligt (vem bryr sig om sadelhöjd när man kör utför, sadeln är ändå bara till för att rädda arlset när man misslyckas :D)

Så, jag hittar massa tips för inställning av cykel för landsväg men för mtb så står det "någon cm lägre" t.ex. på sadelhöjd. Med ett innerbensmått på 91cm vad rekommenderar ni för sadelhöjd?
Gäller fortfarande sadelposition att framsida knät ska va lodrätt upp fårn centrum nav för mtb?

tacksam för tips

Det är bara att prova och ser vad du tycker om bäst. Sadelhöjden på MTB varierar mycket pga preferenser.

C-dale

Aktiv medlem

tacksam för tips
Sadelhöjden blir bra om du precis når ner med hälen på skon på pedalen. Sadelposition är en smaksak. En ide' är att man har sadeln så långt bak att man kan lyfta händerna från styret utan att falla framåt om du trampar med hyfsat motstånd. En annan att sadeln är så långt fram att du kan trampa sittande och duktigt framåtlutad utan att behöva sätta dig på sadelspetsen för att hålla nere framhjulet.

Rattnalle

Aktiv medlem

tacksam för tips
Med dropper ser jag ingen anledning att inte ha högsta läget på en bra tramphöjd precis som på en landsvägscykel. Du kan ju släppa ner den lite vid behov ändå.

Berk

Aktiv medlem
Med dropper ser jag ingen anledning att inte ha högsta läget på en bra tramphöjd precis som på en landsvägscykel. Du kan ju släppa ner den lite vid behov ändå.

Om man har transportsträckor håller jag helt med. Om man har nästan noll transportsträcka kan det vara trevligt att har sadeln 1 cm lägre så man kan får den upp till optimalt stighöjd utan att behöva trycka ner den lite.

Rattnalle

Aktiv medlem
Om man har transportsträckor håller jag helt med. Om man har nästan noll transportsträcka kan det vara trevligt att har sadeln 1 cm lägre så man kan får den upp till optimalt stighöjd utan att behöva trycka ner den lite.
För mig är transporthöjden där jag får bra kraft samma höjd som jag vill ha vid trampning på stig fram tills det blir väldigt tekniskt, men ja mixen på hur man cyklar och är byggd spelar så klart in.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Någon som vet vilken adapter man behöver för att konvertera från 142mm TA till 135 mm QR?

Hjulen har senaste modellen DT Swiss 240 landsvägsnav för skivbroms.

Patrek

Medlem
Jag skulle byta kassett på en gammal mtb jag renoverar. Till min förvåning är det bara 8 drev på den nybeställda 10-speedkassetten. Vad är det jag missar?
Brukar inte de minsta dreven vara med eller har det blivit fel?
20220630_191923.jpg

nisseson

Aktiv medlem
Jag skulle byta kassett på en gammal mtb jag renoverar. Till min förvåning är det bara 8 drev på den nybeställda 10-speedkassetten. Vad är det jag missar?
Brukar inte de minsta dreven vara med eller har det blivit fel?
Visa bilaga 564278
😱 Jo det där måste blivit knasigt fel. Det ska var tio med...

Kassetten brukar komma inplastad i kartongen, var inte din det? Kanske därför de två minst trillat bort på vägen. Eller ett returex ingen kollat innan de sänt ut igen?

Patrek

Medlem
Aha, nej den var inte inplastad, så kan ju ha trillat ut som sagt. Jag får reklamera helt enkelt. Tack för snabbt svar!

d_anders

Aktiv medlem
Ja, frågan är lite otydligt ställd. Det framgår inte om ett helt styrlager eller endast själva kulorna/lagrena efterfrågas.

d_anders

Aktiv medlem
External Cup, alltså när koppen pressas fast och hamnar utanför styrröret.

Med styrrör menar jag headtube, vissa verkar snarast använda det som synonym till gaffelrör.

Berk

Aktiv medlem
External Cup, alltså när koppen pressas fast och hamnar utanför styrröret.

Med styrrör menar jag headtube, vissa verkar snarast använda det som synonym till gaffelrör.

Nu är jag inte svensk och vet inte vad rätt (teknisk eller och icke-teknisk) benämning är. Men jag använder ordet styrhuvudet för att undvika förvirring med gaffelrör.

Batavus

Aktiv medlem
Styre -> Styrstam -> Framgaffel, som löper genom styrröret, (fram- eller främre röret har jag sett någon gång). Om man inte har en enhjuling, för då ser det annorlunda ut.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp