Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

CCS

Aktiv medlem
Jag skulle byta kassett på en gammal mtb jag renoverar. Till min förvåning är det bara 8 drev på den nybeställda 10-speedkassetten. Vad är det jag missar?
Brukar inte de minsta dreven vara med eller har det blivit fel?
Visa bilaga 564278
De två minsta dreven brukar ju vara lösa, och fastsatta provisoriskt med nån plastbit eller buntband på resten av kassetten, så det är bara att reklamera om kartongen i övrigt är tom.

Riby

Aktiv medlem
Brittiska vevlager är vänstergängade på högersidan och högergängade på vänstersidan. Vad är fördelen med det?

På högersidan roterar vevarmarna åt höger när man trampar, och vevlagret bör då sakta lossna.

Singular

Aktiv medlem
Brittiska vevlager är vänstergängade på högersidan och högergängade på vänstersidan. Vad är fördelen med det?

På högersidan roterar vevarmarna åt höger när man trampar, och vevlagret bör då sakta lossna.
Tvärtom - det dras åt. Italienskgängade (som ju är högergängade på båda sidorna) lider ibland av att av drivsidan gängar upp sig själv (om man exempelvis inte dragit fast det ordentligt).

Berk

Aktiv medlem

På pedalerna är riktigtningen av gängorna tvärtom från vad man skulle tänka för att precessionen är vad gör att dom skruvar sig själva fast. Jag skulle tänka att det är samma sak med en vevlager. På nätet hittar man på några ställen att det är för att kulorna i vevlagret trycker i motsätt riktning. Jag tror dock att den förklaringen är fel och precession finns också där.

kais01

Aktiv medlem
På pedalerna är riktigtningen av gängorna tvärtom från vad man skulle tänka för att precessionen är vad gör att dom skruvar sig själva fast. Jag skulle tänka att det är samma sak med en vevlager. På nätet hittar man på några ställen att det är för att kulorna i vevlagret trycker i motsätt riktning. Jag tror dock att den förklaringen är fel och precession finns också där.
pedalgängornas riktning lär vara sedan tiden med höghjulingar; för att pedalerna skall skruva ur sig ifall pedal-lagren skär, istället för att vrida sönder cyklistens fötter sittandes fast i den tidens pedalkorgar.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Vad är det vi ser på bilden? Är det blåa vevlagret? Var finns kullagret? Hänger inte riktigt med..

Den animationen hjälper inte riktigt.

Vad som händer med en pedal är att delen av gängen av pedalaxeln som sitter på utesidan trycks ned och upp på innesidan av vevarmen. Så pedalaxeln står inte precis vågrätt mot vevarmen. Pedalaxeln gör en precession runt raka linjen mot vevaxeln och den precession går i motsatt riktning som rotationen av pedalarna. Den precisionen gör att pedarlarna skruvar fäst.

kais01

Aktiv medlem
det där är väl verkligen ett specialfall vid precis lagom glapp och friktion?

animationen gäller väl dessutom möjligen vevlager? och med vevlager varierar gängriktningen som nämnts bortom logik.

som jag ser det skruvar däremot alla pedaler vid trampande rörelse tendensvis ur sig, av skäl jag angav ovan.

d_anders

Aktiv medlem
Animationen avser vevlager och inte pedaler som sagt.
Nu är jag inget mekanik-geni så det här är kanske fel, men så här har jag fattat det:
Kullagret är egentligen irrelevant.
Blå cirkel är vevlagret som inte riktigt fyller ut vevlagerhuset. Blå kvadrat är vevpartiets axel som roterar framåt när man trampar. I och med att vevlagret är lite för litet för sitt hål så kommer centrum av vevpartiets axel att börja rotera moturs som syns i animationen, Därmed får vevlagret tendens till att "skruva ur sig" om det är högergängat.

kais01

Aktiv medlem
jo att det får den effekten när grejorna glappar är ju möjligt att ta till sig. men om det inte glappar, dvs är åtdraget är det svårt att tänka sig en åtskruvande effekt på t ex pedaler, där gängningen i branchen ändå är konsekvent.

vissa hävdar dock att pedaler knappt behöver dras åt, att de skulle vara sas självåtdragande, och att det skulle vara skälet till deras gängning. andra hävdar som sagt skyddsmekanismen för foten vid lagerhaveri.

kanske finns källor från sent 1800-tal som vet besked...

och intressant är att man verkar tänka annorlunda när det gäller vevlagren. där gäller kaos.

d_anders

Aktiv medlem
Precessionen för pedalerna blir väl i princip likadant fast ett steg enklare som sagt. Höger pedal rotererar moturs vilket gör att dess axelcentrum (alltså den gängade delen vid vevarmen som aldrig till 100% kommer fylla ut hålet) kommer att rotera åt motsatt håll (se animationen) dvs medurs och därför dras höger pedal åt i och med att den är högergängad.

hanek082

Aktiv medlem
En rätt enkel fråga men så jag slipper beställa fel, precis köpt en begagnad landsvägscykel med 55 mm höga fälgar, vad lär man beställa för slangar till dessa? Antar att jag behöver extra lång ventil?

Singular

Aktiv medlem
En rätt enkel fråga men så jag slipper beställa fel, precis köpt en begagnad landsvägscykel med 55 mm höga fälgar, vad lär man beställa för slangar till dessa? Antar att jag behöver extra lång ventil?
Räkna med att du vill ha minst 15mm uppstick - antingen köper du som nämnt 80mm-slang eller så får du pyssla med lämpliga förlängare.

Bengt-re

Aktiv medlem
Skärmavbild 2017-06-26 kl. 23.13.11.png

Magnusg__

Medlem
Första turen på länge idag med en av mina hojjar. Upptäcker att bromsverkan är nära noll och ett fasligt gnissel. Samma sak bak och fram. Har den blivit så av att bara stå? Det blev successivt bättre under turen, mindre gnissel och mer broms men långt ifrån bra.

Kom på att det sista jag gjorde var att tvätta cykeln med ljummet vatten och lite Yes. Är det detta som är problemet? Har dock inte blivit så på övriga cyklar som tvättades samtidigt på samma sätt.

Vad kan jag göra åt detta? Bara att fortsätta bromsa bort det eller bita i det sura och köpa nya skivor och klossar?

Mback72

Aktiv medlem
Första turen på länge idag med en av mina hojjar. Upptäcker att bromsverkan är nära noll och ett fasligt gnissel. Samma sak bak och fram. Har den blivit så av att bara stå? Det blev successivt bättre under turen, mindre gnissel och mer broms men långt ifrån bra.

Kom på att det sista jag gjorde var att tvätta cykeln med ljummet vatten och lite Yes. Är det detta som är problemet? Har dock inte blivit så på övriga cyklar som tvättades samtidigt på samma sätt.

Vad kan jag göra åt detta? Bara att fortsätta bromsa bort det eller bita i det sura och köpa nya skivor och klossar?
Upplevde samma sak på min vardagscykel efter att den stått några månader. Kör några kilometer med lätt anliggande bromsar så värmer du upp skivorna och beläggen. Då och då trampar du upp rejäl fart och bromsar hårt till näst intill stillastående. Upprepa tills bromsarna tar som de ska igen. Funkade bra för mig.

Magnusg__

Medlem
Upplevde samma sak på min vardagscykel efter att den stått några månader. Kör några kilometer med lätt anliggande bromsar så värmer du upp skivorna och beläggen. Då och då trampar du upp rejäl fart och bromsar hårt till näst intill stillastående. Upprepa tills bromsarna tar som de ska igen. Funkade bra för mig.
Tack för tipset!

Kashedian

Aktiv medlem

Bengt-re

Aktiv medlem

jag kör med kmc kedjelås på allt.

ahem, men på wipperman följer det ju med kedjelås kom jag på...
De är jättebra, men tar i på vissa N/W framdrev. Påverkar väl inte funktionen, men lite irriterade att höra varje kedjevarv

kais01

Aktiv medlem
De är jättebra, men tar i på vissa N/W framdrev. Påverkar väl inte funktionen, men lite irriterade att höra varje kedjevarv
ja så är det. wippermanns har ett lite konstigt överdimensionerat kedjelås. men bra funktion.

kmc tycker jag ändå varit bra och smidiga, hållit kedjans livslängd och lämpligt antal öppningar för rengöring av kedjan. vilket är typ ett par tre gånger om man kör med kedjesmörj som harmonierar med smutsen kedjan går i.

vid kedjebyte brukar gamla låset få åka med på resorna som reserv.

Berk

Aktiv medlem
De följer med och de håller ihop kedjan. Vet inte exakt vilka andra kvaliteter de ska tänkas ha.

De ska inte går sönder! Enda gång i mitt livet jag har haft problem med en kedje var när jag trampade sönder en Sram (11-delat) kedjelås på en brant häll. Nu skulle många säga att det är pga tillverkaren, men kedjelås är svagaste länken i en kedjan.

Nu jag skriver det minns jag myggatacken när sonen kedjan öppnades på stigen efter jag hade sätt tillbaka två länk på kedjan som jag hade tagit bort. Men när jag gjorde det visste jag att man måste använda kedjelås och inte återanvända en nit.

Rattnalle

Aktiv medlem
De ska inte går sönder! Enda gång i mitt livet jag har haft problem med en kedje var när jag trampade sönder en Sram (11-delat) kedjelås på en brant häll. Nu skulle många säga att det är pga tillverkaren, men kedjelås är svagaste länken i en kedjan.

Nu jag skriver det minns jag myggatacken när sonen kedjan öppnades på stigen efter jag hade sätt tillbaka två länk på kedjan som jag hade tagit bort. Men när jag gjorde det visste jag att man måste använda kedjelås och inte återanvända en nit.
Jag har svaga ben tror jag för jag har bara lyckats trampa sönder en kedja en gång än så länge. Så kan inte riktigt uttala mig om hur olika lås skiljer sig där.

kais01

Aktiv medlem
det går ju en trend med kedjelås bland tillverkarna. det går också en trend att de bara ska användas vid ett tillfälle.

och vad ska man då ha kedjelås till🤪?

Rattnalle

Aktiv medlem
det går ju en trend med kedjelås bland tillverkarna. det går också en trend att de bara ska användas vid ett tillfälle.

och vad ska man då ha kedjelås till🤪?
Fortfarande mycket enklare att använda än en nit.

Vad tillverkaren säger och vad som funkar är dessutom två olika saker. Jag har iofs inte provat att öppna så många gånger men ett par tre håller de tolvdelade låsen från shimano för åtminstone.

Berk

Aktiv medlem
Fortfarande mycket enklare att använda än en nit.

Vad tillverkaren säger och vad som funkar är dessutom två olika saker. Jag har iofs inte provat att öppna så många gånger men ett par tre håller de tolvdelade låsen från shimano för åtminstone.

Här återvänder många kedjelås, inklusive jag själva (den som gick sönder hade jag bara monterat en gång). Konsensus verkar vara att man kan återanvända minst tre gånger utan problem.

Berk

Aktiv medlem
Jag har svaga ben tror jag för jag har bara lyckats trampa sönder en kedja en gång än så länge. Så kan inte riktigt uttala mig om hur olika lås skiljer sig där.

Sedan jag kör singlespeed har jag orimligt starka ben. Använder nu aldrig lättare växel än 32/28 och tror att jag körde 32/24 när kedjan gick sönder.

När jag såg andra köra för några veckor sen var jag förvånad att många använder lättaste växel (32/52) där jag kör dobbel så tung växel.

hanek082

Aktiv medlem
Sedan jag kör singlespeed har jag orimligt starka ben. Använder nu aldrig lättare växel än 32/28 och tror att jag körde 32/24 när kedjan gick sönder.

När jag såg andra köra för några veckor sen var jag förvånad att många använder lättaste växel (32/52) där jag kör dobbel så tung växel.
Jag har försökt att lära mej cykla på lätta växlar de senaste åren då man håller bättre så länge det inte är väldigt korta backar. Körde själv ss under någr år men tycker det passar bättre på banor som håller jämn hastighet och utan stora backar.

Har aldrig trampat av en kedja förutom då man växlat dåligt samtidigt..

Topp