Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Berk

Aktiv medlem
N+1 och så...
Jag är mer en "ett ändamål, ett par skor"-person. Nu har jag visserligen två par cykelskor men det beror mer på att jag uppgraderade mig nyligen.

Det handlar inte så mycket om väder, har andra starkare överdrag vid regn eller kyla. Det är mer när vädret i sig inte medför något behov av skydd som jag tänkte mig nåt aero/dammskydd. Det verkar dock främst marknadsförasa för LVG.

Ja kör MTB (XC) skor till lvgcykling och använder lvgoverdrag till dom. Köper överdrag än storlek större, i mitt fall XL isf L.

DarkMatter

Aktiv medlem
Ja kör MTB (XC) skor till lvgcykling och använder lvgoverdrag till dom. Köper överdrag än storlek större, i mitt fall XL isf L.
Kanske kan prova det. De jag hade, som pajade, var dock onesize.
Problemet är ju att hålen på undersidan är designad för SPD-SL och inga "dobbar" på sidorna.
Skorna är för övrigt Fizik Terra X5.

Berk

Aktiv medlem
Kanske kan prova det. De jag hade, som pajade, var dock onesize.
Problemet är ju att hålen på undersidan är designad för SPD-SL och inga "dobbar" på sidorna.
Skorna är för övrigt Fizik Terra X5.

Jag skulle tänka att onesize är för små. Jag har både neopren vinteröverdrag och "näsöverdrag*. I båda är hål till SPD-SL precis tillräcklig stor så att dom inte har kontakt med marken vid dobborna. Enda nackdel är att man måste vrida dom rätt för att får hålet på rätt plats.

zinkpasta

Aktiv medlem
Nån som vet om det går att plocka bort växelindikatorn på ett Shimano SL-M315-reglage, och kanske även var man isåfall kan hitta ett täcklock (eller vad som nu behövs bytas)?

Fult:
1658691508490.png

jonte987

Aktiv medlem
Det är väl bara att kolla om det är skruvat eller helgjutet. Det ser ut på bilden som det är helgjutet. I så fall blir det svårt utan att skära?

Enligt spec går det inte eftersom det saknar OPTICAL GEAR DISPLAY_with (removable)

Makten

Aktiv medlem
Hur får man dän en dylik styrtapp? Jag antog att klämmans skruv samtidigt drar i en expander, men det sitter som berget. Kanske lossa underifrån om man tar bort stänkan?

20220725_163102.jpg

CCS

Aktiv medlem
Hur får man dän en dylik styrtapp? Jag antog att klämmans skruv samtidigt drar i en expander, men det sitter som berget. Kanske lossa underifrån om man tar bort stänkan?

Visa bilaga 569718
Lossa skruven på toppen några varv, knacka sen ordentligt på skruvskallen så den glider ner en aning tillsammans med klämexpandern nere i gaffeln. Sen borde det gå att ta isär.

NLC

Aktiv medlem
Varför är SVT så vansinnigt fokuserade vid nationalitet i rapporteringen av cykel och när det ändå är så - varför inte få det rätt ?

89FBF4E0-6DA7-47B5-8FED-57BEF670AB72.jpeg

AdamLR

Aktiv medlem
Varför är SVT så vansinnigt fokuserade vid nationalitet i rapporteringen av cykel och när det ändå är så - varför inte få det rätt ?

Visa bilaga 569767
Att Borgström " körde in på 23:e plats" är också ganska intetsägande. Att hon satt med i förstaklungan borde det stå (och för pluspoäng kanske någon rad om att hon var med och drog ända in i slutet av loppet).

Bra kört Julia!

kolan

Aktiv medlem
Mitt Nobby Nic bak börjar bli dåligt och jag funderar på att byta ut det. Har kikat lite på Maxxis aggressor 2.3, skulle ni säga att det är likvärdigt? Vill helst inte ha något med större rullmotstånd, det är tillräckligt jobbigt med HT och Delsjön ^^

Berk

Aktiv medlem
Mitt Nobby Nic bak börjar bli dåligt och jag funderar på att byta ut det. Har kikat lite på Maxxis aggressor 2.3, skulle ni säga att det är likvärdigt? Vill helst inte ha något med större rullmotstånd, det är tillräckligt jobbigt med HT och Delsjön ^^

Agressor rullar inte lätt. DHR II rullar lite lättare och det är en jättebra däck. Rekon rullar klart lättare. Dissector är också en möjlighet om du vill har Maxxis. Schwalbes Wicked Will rullar otroligt lätt, men har troligtvis låg dämpning.

kolan

Aktiv medlem
Eftersom jag inte fick tag i ett nytt bakhjul sist utan kör på med mitt gamla hjul med nytt nav så har jag bara 23 mm innermått så det gör det lite svårare.
Är egentligen rätt nöjd med NN som däck men dubbarna slits snabbt så ett likvärdigt alternativ hade varit fint.

ybs

Aktiv medlem
Jag blir galen. Köpte en beg Trek xo 1 från 2007 i mars för att pendla. Cykeln är cool, väger inte så mycket, kan ta upp till 40mm däck samt stänkskärmar(med lite trix). En helt perfekt cykel baserat på mina önskemål. Men jag får fan inte till en bekväm position sett till sadeln/häcken. Har testat lite olika sadlar samt vinkel och sadelposition men det blir inte bra. Nu senast en "specialized power comp" 155mm som jag fått från specialized-butik efter att ha mätt sittbenen. Premiärturen blev puckat nog en väldigt lång runda vilket slutade i att jag bröt halvvägs pga av smärta i sittbenen. Tydligen skulle domningar/lite ömhet i sittbenen vara positivt då det betyder att sadeln funkar. Om jag har tur så minskar smärtan efter ett par rundor till och då är allt frid och fröjd men jag vågar inte hoppas. Funkar det inte säljer jag den och köper en mer modern gravel. Har bara svårt att förstå vad detta beror på? Är mtb:are och rätt ny på bockstyre men fan det här är inte rimligt. Kan en cykel vara helt fel för en person - nä verkar mysko. Ev är storleken en för liten(56 cm ska tydligen vara m för den här modellen och jag brukar ha l med mina 184cm)men det ska väl inte kunna spela någon större roll. Har börjat glutta på en canmondale topstone i desperation. Vad säger ni kunniga om ovan och geon på min nuvarande - det är väl inget märkligt med den?? https://geometrygeeks.bike/compare/cannondale-topstone-1-2021-lg,trek-x01-2009-56cm/

slice me nice

Aktiv medlem
Har aldrig mekat SRAM tidigare så blir konfunderad: hur får man på kassetten på xd-bodyn?

Jag har sett på youtube där det bara verkar vara att skruva på med vanligt kassettverktyg, men kassetten tar ju i splinesen längst in vilket förhindrar att jag skruvar något alls.

Jag vågar inte ta i ifall jag gör fel, men det kanske bara är kraft som saknas?

Bilagor

• 018905C3-A5E0-4597-A0A8-9A121772E461.jpeg
    018905C3-A5E0-4597-A0A8-9A121772E461.jpeg
    738.5 KB · Besök: 13

DarkMatter

Aktiv medlem
Jag blir galen. Köpte en beg Trek xo 1 från 2007 i mars för att pendla. Cykeln är cool, väger inte så mycket, kan ta upp till 40mm däck samt stänkskärmar(med lite trix). En helt perfekt cykel baserat på mina önskemål. Men jag får fan inte till en bekväm position sett till sadeln/häcken. Har testat lite olika sadlar samt vinkel och sadelposition men det blir inte bra. Nu senast en "specialized power comp" 155mm som jag fått från specialized-butik efter att ha mätt sittbenen. Premiärturen blev puckat nog en väldigt lång runda vilket slutade i att jag bröt halvvägs pga av smärta i sittbenen. Tydligen skulle domningar/lite ömhet i sittbenen vara positivt då det betyder att sadeln funkar. Om jag har tur så minskar smärtan efter ett par rundor till och då är allt frid och fröjd men jag vågar inte hoppas. Funkar det inte säljer jag den och köper en mer modern gravel. Har bara svårt att förstå vad detta beror på? Är mtb:are och rätt ny på bockstyre men fan det här är inte rimligt. Kan en cykel vara helt fel för en person - nä verkar mysko. Ev är storleken en för liten(56 cm ska tydligen vara m för den här modellen och jag brukar ha l med mina 184cm)men det ska väl inte kunna spela någon större roll. Har börjat glutta på en canmondale topstone i desperation. Vad säger ni kunniga om ovan och geon på min nuvarande - det är väl inget märkligt med den?? https://geometrygeeks.bike/compare/cannondale-topstone-1-2021-lg,trek-x01-2009-56cm/
Kort fråga bara, brukar du variera din position? Lite på hoodsen, lite i bocken?
Ståcykla med jämna och hyfsat täta mellanrum?

Tänker på att man på MTB naturligt står mycket mer. På LVG/grus kanske man inte tänker på att göra det alltid.

ybs

Aktiv medlem
Kort fråga bara, brukar du variera din position? Lite på hoodsen, lite i bocken?
Ståcykla med jämna och hyfsat täta mellanrum?

Tänker på att man på MTB naturligt står mycket mer. På LVG/grus kanske man inte tänker på att göra det alltid.
Tack jo försöker alternera rätt mycket. Svårt att jämföra med mtb också då man oftast inte har en så aggressiv ställning. Som exempel har jag en sdg bel air 3.0 sadel till min allebike alpha och där är den grym. Köpte en likadan till treken och det var inte alls lika bra - vilket kanske inte är så konstigt men ändå

Mback72

Aktiv medlem
Har aldrig mekat SRAM tidigare så blir konfunderad: hur får man på kassetten på xd-bodyn?

Jag har sett på youtube där det bara verkar vara att skruva på med vanligt kassettverktyg, men kassetten tar ju i splinesen längst in vilket förhindrar att jag skruvar något alls.

Jag vågar inte ta i ifall jag gör fel, men det kanske bara är kraft som saknas?
Passa in den med splinesen och lägg den på plats. Lägg sedan lite lätt tryck på den med handen samtidigt som du skruvar åt den med kassettverktyget. Själva muttern inuti kassetten går lite trögt så var försiktig om det börjar gå ännu trögare innan den är dragen i botten. Då kan du ha dragit den i ”villgäng”, eller cross thread som det nog heter på engelska.

Pfaff

Aktiv medlem

Känns lite overkill att byta cykel för att sadeln inte passar….
Sadeln är ju en öm punkt s.a.s. och på lvg sitter man ju rätt mycket. Själv sitter jag alltid och hela tiden numera pga artros och cyklar därför enbart med lädersadlar på mina cyklar. De formar sig ju med tiden efter kontaktpunktens form och fason. Även om de är tunga i förhållande till alla plastsadlar är det nog ingen tillfällighet att så många ultradistanscyklister svär till sadeltypen. Kan va värt att prova, begagnade kommer titt som tätt på K&S. Gissningsvis för att säljarna inte förstått att de måste köras in.
Men köp inte en bredare än som passar. Den vanligaste Brooksen som kommer ut, B17, är för bred om du ska ha 155 mm.

slice me nice

Aktiv medlem
Passa in den med splinesen och lägg den på plats. Lägg sedan lite lätt tryck på den med handen samtidigt som du skruvar åt den med kassettverktyget. Själva muttern inuti kassetten går lite trögt så var försiktig om det börjar gå ännu trögare innan den är dragen i botten. Då kan du ha dragit den i ”villgäng”, eller cross thread som det nog heter på engelska.

Tack, ska prova ikväll

ybs

Aktiv medlem
Känns lite overkill att byta cykel för att sadeln inte passar….
Sadeln är ju en öm punkt s.a.s. och på lvg sitter man ju rätt mycket. Själv sitter jag alltid och hela tiden numera pga artros och cyklar därför enbart med lädersadlar på mina cyklar. De formar sig ju med tiden efter kontaktpunktens form och fason. Även om de är tunga i förhållande till alla plastsadlar är det nog ingen tillfällighet att så många ultradistanscyklister svär till sadeltypen. Kan va värt att prova, begagnade kommer titt som tätt på K&S. Gissningsvis för att säljarna inte förstått att de måste köras in.
Men köp inte en bredare än som passar. Den vanligaste Brooksen som kommer ut, B17, är för bred om du ska ha 155 mm.
Absolut overkill i normala fall. Men jag har ju cyklat rätt många mil med den och testat flera olika sadlar. Var ute senast för en stund sen och testade ånyo den senaste sadeln med lite olika vinklar o positioner. Krampkänslor och en isande ömsom varm känsla vid sittbenen så något mysko är det med positionen jag inte får till på den här jonnen som leder till problem med blodcirkulationen och utmattning i "rumpmusklerna". Ska för skojs skull testa en modern gravel i veckan dvs en annan bockstyrecykel och se hur det känns. För det här funkar inte - känns som man köpt nya skor i rätt storlek men som ändå inte passar ens fot typ. Sen kan du ha en poäng med typ en brooks-sadel men jag är jäääävligt skeptisk. Här krävs mirakel

fhloston

Aktiv medlem
Jag ska byta vänstervev på min SRAM dub till effektvev. Så vitt jag förstår sitter det bara med en "skruv" på höger sidan. Problemet är att jag inte får isär det hela... Jag har bänt och bankat med gummiklubba.

Finns det några knep, eller gör jag helt fel?

(axel sitter på vänsterveven, som referens nedan den nya vänsterveven)

Höger sida skruv, urskruvad...

DSC_2675.JPG

Nya vänsterveven med axeln och gängor

DSC_2676.JPG

WSMC

Aktiv medlem

Visa bilaga 569767
Ja, det är för sopigt.
Kan det här vara en förmildrande omständighet :giggle:

wukkaN

Aktiv medlem
Vet inte var man ska fråga men testar här :)

Ser det här för taskigt ut? On one hello Dave på en Thule xpress 970. Kan jag åka 60 mil norr sådär? Har aldrig kört cykeln bakom förut..

81FD03F9-744A-4CB9-B6DE-7A4E3DB0210D.jpeg

wukkaN

Aktiv medlem
Sätt något spänt band/snöre mellan varje hjul och ram så de inte kan snurra av vinddraget
Yes box, varje hjul fixeras :)

Jag ser inte avgasröret heller, men häng inte däcket framför det.
Yes box, det ska vara till höger om jag inte misstar mig. Dubbelkollar innan avfärd, däcken är ju sprillans nya :)

Passa så att framhjulet inte blir blästrat av grussprut om ni kör på grusväg!
Kolla att inte cykelns framhjul slår i backen när du kör över gupp!
Är lite orolig för det här. Tror inte jag får plats med hjulet i bilen :/

Kanske sticker ut lite mycket på sidorna(höger).
Visa bilaga 570011
Får mäta imorgon innan vi drar iväg men tror att det är på det berömda håret att det blir lagligt.

Får tweaka imorgon och se om det funkar. Känns dumt att chansa, får kanske ta med gesräsern istället.

Mback72

Aktiv medlem
Finns det några knep, eller gör jag helt fel?
Kanske du gör det klassiska felet att ta bort den yttre brickan (den det står DUB på)?
Den ska sitta kvar och fungera som avdragare när skruven skruvas ur. Lossa skruven tills den går emot insidan av brickan. Sedan kommer det att gå trögt, men fortsätt skruva tills vevarmen pressas av axeln. Så är det på DUB till MTB i alla fall. Borde vara lika på LVG.

fhloston

Aktiv medlem
Kanske du gör det klassiska felet att ta bort den yttre brickan (den det står DUB på)?
Den ska sitta kvar och fungera som avdragare när skruven skruvas ur. Lossa skruven tills den går emot insidan av brickan. Sedan kommer det att gå trögt, men fortsätt skruva tills vevarmen pressas av axeln. Så är det på DUB till MTB i alla fall. Borde vara lika på LVG.

Tack!

Så var det.
Då blev det så enkelt som det stod i den fåordiga instruktionen jag hittade, och den 8 sekunders video som visade. Ingen omnämde den yttre brickans existens.

kais01

Aktiv medlem

Ser det här för taskigt ut? On one hello Dave på en Thule xpress 970. Kan jag åka 60 mil norr sådär? Har aldrig kört cykeln bakom förut..

Visa bilaga 570001
ja så kan det bli med en modernt lång cykel:)

redan med mindre utstick drar bränsleförbrukningen iväg, om det är motorvägsfart vi talar om.

bortsett från rent lagliga aspekter, med märkning av utstickande gods och liknande bestämmelser som jag inte har riktigt koll på, skulle jag nog ändå ta av ena hjulet och centrera cykeln. finns det inte plats i bagaget kan ju det lösa hjulet spännas fast på t ex cykelramen.

heta avgasers effekt på cykeldäck och även kolfiberfälgar är omvittnad:)

kolan

Aktiv medlem
Köpte ett par Shimano PD-GR500 pedaler i måndags och efter en runda ute i skogen idag kan jag känna ett litet glapp upp/ner när jag ruckar med handen på vänster pedal.
Bör jag gå tillbaka till LBS med pedalerna eller är det inte så noga?
Sökte på nätet och hitta en "Shimano PD-GR500 flat pedals review" där det står
"Cons:Cup and cone bearing tolerances not great; platform shape and size not perfect"
och
"Finally, I noticed there was some axle play from new. I verified the cup-and-cone style bearings were within spec and tightened correctly.
There didn’t appear to be any faults or anomalies, and balancing free-spinning bearings with the tension required to reduce play can be tricky with the cup-and-cone system. Notably, we couldn’t feel them moving on the trail."
Menar han att trots rätt lagerspänning kan det glappa och att det inte är helt 100?

Senast ändrad:

kaj a

Aktiv medlem

Visa bilaga 570001
Testa haka höger pedal i cykelstället så kommer ramen skjutas framåt/uppåt och kan inte kasa ner. Sätt något som skydd runt stället så att inte pedalskruvarna repar sönder för mycket.

Om höger hållare på stället redan är i vinkeln på ramen, testa sätt hållaren mellan hjul och sadelrör så att cykeln hamnar mer till vänster.

hyfsatseg

Aktiv medlem

Visa bilaga 570001

Finns det någon anledning till att du inte sätter cykeln så att den högra (sett från denna vinkeln) hamnar på andra sidan av sadelstolpen? Gör jag något fel som gör det? 😳
IMG_20220728_151514_1.jpg

Senast ändrad:

wukkaN

Aktiv medlem
Testa haka höger pedal i cykelstället så kommer ramen skjutas framåt/uppåt och kan inte kasa ner. Sätt något som skydd runt stället så att inte pedalskruvarna repar sönder för mycket.

Om höger hållare på stället redan är i vinkeln på ramen, testa sätt hållaren mellan hjul och sadelrör så att cykeln hamnar mer till vänster.
Finns det någon anledning till att du inte sätter cykeln så att den högra (sett från denna vinkeln) hamnar på andra sidan av sadelstolpen? Gör jag något fel som gör det? 😳 Visa bilaga 570396
Tack, jag gjorde så som du på bilden och det blev mycket bättre. Så bra att den klarade sig helt anmärkningsfritt hela 60 mil norrut.

D536A9CC-C0C4-4A47-A04C-DD6177E4708E.jpeg

Konstig vinkel på kameran men hjulen sticker inte alls ut så långt som det ser ut, inte heller är framhjulet nedanför bumpern bak.
C8D31E5B-0DB4-4383-A628-32AE1F228AF7.jpeg 9B3DAAFD-A6B4-4237-8720-689CF419E23A.jpeg

Alles gut, alltså. Tack för alla tips!

Topp