Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Förmodligen, det har legat i garaget i ett par decennier iallafall. Fungerar utmärktJag har samma ställ. Mekonomen sekelskiftet?

Förmodligen, det har legat i garaget i ett par decennier iallafall. Fungerar utmärktJag har samma ställ. Mekonomen sekelskiftet?
Ju större skärm och desto bättre upplösning desto enklare att följa rutter och spår.Om man redan är inne i Garmins ekosystem med klocka och Connect, blir man nöjd med en Edge 130+ om man mest vill kunna få lite hjälp att följa sina egna rutter och så? Gillar enkelt och billigt, men det får helst inte vara dåligt.
Men inte strukturerad wo om man vill ha det? Tror 130 har det numeraJu större skärm och desto bättre upplösning desto enklare att följa rutter och spår.
Enl Prisjakt verkar en Edge 130+ kosta 1.500SEK
Kan du öka +500 SEK så tycker jag att Garmin Edge Explore för 2kSEK är ett MYCKET bättre val för just navigering.
Vet inte. Köpte en cykel där typ allt var slitet på, utom tian tydligen. Den kuggade över när man tog i efter byte till 36t, men tror det blev bra efter bskruvsinställningen…Tian är i nyskick!
Men vad här hänt med låsringen?
Vet inte. Köpte en cykel där typ allt var slitet på, utom tian tydligen. Den kuggade över när man tog i efter byte till 36t, men tror det blev bra efter bskruvsinställningen…
Vad är det?Men inte strukturerad wo om man vill ha det? Tror 130 har det numera
Om du vill styra en trainer med den. Eller köra strukturerat ute med effektmätareVad är det?![]()
Fast det vill jag inte. Jag vill egentligen bara ha hjälp att hålla mig på spåret. Jag vill heller inte ha touchskärm.Om du vill styra en trainer med den. Eller köra strukturerat ute med effektmätare
Jo, det kan den säkert, men det vore nog smidigare att ha det hela fast på styret. Om någon har en 130+ och känner att det är dags att uppgradera, PM:a mig!Kan inte klockan hålla dig på rätt väg?
Har en Edge 800 du kan få för några hundralappar/flaskor vin annars. Har visserligen touchskärm men navigering och annat funkar ändå som det skaFast det vill jag inte. Jag vill egentligen bara ha hjälp att hålla mig på spåret. Jag vill heller inte ha touchskärm.![]()
Håller med, för navigering så är större skärm bättre. Jag har en Edge 530 men även denna tycker jag är på gränsen för att fungera bra till navigering. Edge explore ser ju ut som en bra kompromiss om man klarar sig utan structured workouts (vilket jag inte gör).Ju större skärm och desto bättre upplösning desto enklare att följa rutter och spår.
Enl Prisjakt verkar en Edge 130+ kosta 1.500SEK
Kan du öka +500 SEK så tycker jag att Garmin Edge Explore för 2kSEK är ett MYCKET bättre val för just navigering.
Kikar på Edge Explore som tipsades om, men din kanske vore något? Köper gärna begagnat också. Hur är den jämfört med en nyare variant tro?Har en Edge 800 du kan få för några hundralappar/flaskor vin annars. Har visserligen touchskärm men navigering och annat funkar ändå som det ska
Kikar på Edge Explore som tipsades om, men din kanske vore något? Köper gärna begagnat också. Hur är den jämfört med en nyare variant tro?
Tack!(skall behålla min 800, skriver bara lite om vad jag tycker om den)
Jag har en 800, precis skaffat en 1040. Är teknik/statistiknörd och kan inte låta bli att ha igång bägge på en del rundor för att jämföra. Trodde det skulle vara större skillnad, är faktiskt lite imponerad av hur bra 800 ändå är.
Några punkter om 800 (enligt min erfarenhet)
- Batteritiden, kan nog bli svårt om rundan är upp mot 10 timmar.
Kommer tyvärr inte ihåg hur mycket som var kvar efter min 4-timmare igår, men tror det var under 50%
- Navigation, lite långsam ibland med anvisningar, men GPSen är helt ok. I skog tappar GPS en del dock.
- Vet inte om man kan få in "modern" OpenStreet i den. När jag köpte min 2013 visste jag inte så mycket om vilken karta som är bra, köpte en "vanlig" Europakarta, den visar inte cykelbanor etc. Så vet inte hur bra den kan lägga upp rutter. Tror inte heller den har inställningar för "vägar att undvika".
- Lite svårt att se/tyda kartan när anvisningar visas. Inte bara för att displayen är mindre, känns som lite blekare/mindre kontrast.
- Är man beredd på att man nån gång måste stanna och kolla lite extra vid navigering så funkar 800 bra.
- Största nackdelen med 800 som jag tycker är att den inte kan kopplas ihop med en Varia (radar). Nu när jag använt det på 1040 så skulle jag sakna det enormt mycket om jag skulle köra med 800.
https://www.panaracer.co.uk/shop-c1.../panaracer-gravel-king-slick-folding-tyre-p67 kanske?Behöver nya däck
Visa bilaga 570636
Varit nöjd med Bontrager AW3 (punkteringsskyddade), och bra rull, 700x28.
Vad rekommenderas? Gäller en gravel/touring, blir lite grusväg ibland men prioriterar att rulla bra på asfalt. Och gärna "punkteringsskyddade".
Det där är hos tillverkaren. De finns t.ex. här https://www.bikester.se/panaracer-g...-28-622-M751505.html?vgid=G1031672&cgid=36947x28 var dock out of stock.
Punkteringsskyddade och bra rull på samma gång, det låter som en utopi! Om du själv varit nöjd med AW3 skulle jag rekommendera dem över vad någon marketing-sväljare på internet rekommenderar.. Jag har såklart ett svar på frågan (dvs däck jag själv aktivt valt och kört hårt/långt/grusigt med), men det är nog för långt ifrån vad du söker att det inte ens är värt att nämna.Behöver nya däck
Visa bilaga 570636
Varit nöjd med Bontrager AW3 (punkteringsskyddade), och bra rull, 700x28.
Vad rekommenderas? Gäller en gravel/touring, blir lite grusväg ibland men prioriterar att rulla bra på asfalt. Och gärna "punkteringsskyddade".
Så ska det vara. Jag har ingen 10vxl lvg men väl en trainer med 11s lvg Body och det är samma distans för lvg 10 och mtbHur var det nu då?
Shimano 10 delad lvg kassett passar på mtb body men inte 11 delad, visst?![]()
Okej, så om jag inte har framväxel ska jag välja 1x lever?Det är väl om det ska monteras ensamt, eller tillsammans med ett annat reglage? Dvs om du har framväxel eller inte.
Hur var det nu då?
Shimano 10 delad lvg kassett passar på mtb body men inte 11 delad, visst?![]()
Tack för filmen, på en gammal XT har jag gjort det (men kan inte minnas att täcklocket var "integrerat" utan fick skaffas separat), och det var lite därför jag var/är inne på att göra det även på SL-M315.Vet inte om det är exakt rätt modell
Vet du vilket kassett det är?De flesta 11s passar inte. Men det finns en 11s kassett, 11-32 eller 11-34, som marknadsförs som både lvg och MTB som passar MTB body.
Är du säker på det? Är det inte 10-delade CS-HG500 du tänker på (den enda 10-delade lvg-kassett som man inte behöver 1mm-distans till, den är ”inbyggd” redan)?De flesta 11s passar inte. Men det finns en 11s kassett, 11-32 eller 11-34, som marknadsförs som både lvg och MTB som passar MTB body.
Tooth,Hej,
Vad beter T:et efter kuggantalet på kassetter? Typ 11-32T
Eller snarare teeth
Eller till och med tänder. (Fast teeth är nog mest rätt. )Eller snarare teeth
sorry för sent svar, snöade in bland annat på trimmers och deras trådar några dagar (oregon flexiblade 3,0 nu införskaffat, gick att köra visar det sig i vanlig matartrumma - och det rockar som ett snurrande sågblad)Är tian sliten, @kais01 ?
Tack! Sidan pratar dock om hur man gör loggorna sticka ut än att få mer "stealth" utseende. Men kanske hittar jag någonting på dess webbsajt, jag behöver bläddra lite.Går det inte med en däckpenna tex?
![]()
Måla på däck – snygga däck med vita däckpennor
Vi har både pennorna och tipsen. Brukar du också fylla i texten på däcken? Eller är det första gången du ska snygga till däcksidorna? Det är riktigt populärt att göra till våren - och oavsett om det är din rutin sedan många år eller inte så har vi pennornpenstore.se