Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

NickPick

Aktiv medlem

Bilagor

• BF48B5C4-F79F-450D-8884-48B7E15CBE56.jpeg
    BF48B5C4-F79F-450D-8884-48B7E15CBE56.jpeg
    996.2 KB · Besök: 84

retrieverdog

Aktiv medlem
Om man redan är inne i Garmins ekosystem med klocka och Connect, blir man nöjd med en Edge 130+ om man mest vill kunna få lite hjälp att följa sina egna rutter och så? Gillar enkelt och billigt, men det får helst inte vara dåligt.

HåkanC

Aktiv medlem
Om man redan är inne i Garmins ekosystem med klocka och Connect, blir man nöjd med en Edge 130+ om man mest vill kunna få lite hjälp att följa sina egna rutter och så? Gillar enkelt och billigt, men det får helst inte vara dåligt.
Ju större skärm och desto bättre upplösning desto enklare att följa rutter och spår.
Enl Prisjakt verkar en Edge 130+ kosta 1.500SEK
Kan du öka +500 SEK så tycker jag att Garmin Edge Explore för 2kSEK är ett MYCKET bättre val för just navigering.

jonte987

Aktiv medlem
Ju större skärm och desto bättre upplösning desto enklare att följa rutter och spår.
Kan du öka +500 SEK så tycker jag att Garmin Edge Explore för 2kSEK är ett MYCKET bättre val för just navigering.
Men inte strukturerad wo om man vill ha det? Tror 130 har det numera

Berk

Aktiv medlem
Vet inte. Köpte en cykel där typ allt var slitet på, utom tian tydligen. Den kuggade över när man tog i efter byte till 36t, men tror det blev bra efter bskruvsinställningen…

Ah, då har förre ägaren tagit av låsningen utan rätt verktyg.

EDIT: eller kanske försökt att tar av.

d_anders

Aktiv medlem
Ja, navigera blir kanske bökigt. Jag tänkte att du följde ett förutbestämt spår och att den kanske klarade av att meddela när det är dags att svänga.

DanielS

Aktiv medlem
Håller med, för navigering så är större skärm bättre. Jag har en Edge 530 men även denna tycker jag är på gränsen för att fungera bra till navigering. Edge explore ser ju ut som en bra kompromiss om man klarar sig utan structured workouts (vilket jag inte gör).

Vill man ha Edge Explore och redan har en klocka kanske man kan köra structured workouts mha klockan.

me.I.am

Aktiv medlem
Kikar på Edge Explore som tipsades om, men din kanske vore något? Köper gärna begagnat också. Hur är den jämfört med en nyare variant tro?

(skall behålla min 800, skriver bara lite om vad jag tycker om den)
Jag har en 800, precis skaffat en 1040. Är teknik/statistiknörd och kan inte låta bli att ha igång bägge på en del rundor för att jämföra. Trodde det skulle vara större skillnad, är faktiskt lite imponerad av hur bra 800 ändå är.

Några punkter om 800 (enligt min erfarenhet)
  • Batteritiden, kan nog bli svårt om rundan är upp mot 10 timmar.
    Kommer tyvärr inte ihåg hur mycket som var kvar efter min 4-timmare igår, men tror det var under 50%

• Navigation, lite långsam ibland med anvisningar, men GPSen är helt ok. I skog tappar GPS en del dock.

• Vet inte om man kan få in "modern" OpenStreet i den. När jag köpte min 2013 visste jag inte så mycket om vilken karta som är bra, köpte en "vanlig" Europakarta, den visar inte cykelbanor etc. Så vet inte hur bra den kan lägga upp rutter. Tror inte heller den har inställningar för "vägar att undvika".

• Lite svårt att se/tyda kartan när anvisningar visas. Inte bara för att displayen är mindre, känns som lite blekare/mindre kontrast.

• Är man beredd på att man nån gång måste stanna och kolla lite extra vid navigering så funkar 800 bra.

• Största nackdelen med 800 som jag tycker är att den inte kan kopplas ihop med en Varia (radar). Nu när jag använt det på 1040 så skulle jag sakna det enormt mycket om jag skulle köra med 800.

retrieverdog

Aktiv medlem
(skall behålla min 800, skriver bara lite om vad jag tycker om den)
Jag har en 800, precis skaffat en 1040. Är teknik/statistiknörd och kan inte låta bli att ha igång bägge på en del rundor för att jämföra. Trodde det skulle vara större skillnad, är faktiskt lite imponerad av hur bra 800 ändå är.

Några punkter om 800 (enligt min erfarenhet)
  • Batteritiden, kan nog bli svårt om rundan är upp mot 10 timmar.
    Kommer tyvärr inte ihåg hur mycket som var kvar efter min 4-timmare igår, men tror det var under 50%

• Navigation, lite långsam ibland med anvisningar, men GPSen är helt ok. I skog tappar GPS en del dock.

• Vet inte om man kan få in "modern" OpenStreet i den. När jag köpte min 2013 visste jag inte så mycket om vilken karta som är bra, köpte en "vanlig" Europakarta, den visar inte cykelbanor etc. Så vet inte hur bra den kan lägga upp rutter. Tror inte heller den har inställningar för "vägar att undvika".

• Lite svårt att se/tyda kartan när anvisningar visas. Inte bara för att displayen är mindre, känns som lite blekare/mindre kontrast.

• Är man beredd på att man nån gång måste stanna och kolla lite extra vid navigering så funkar 800 bra.

• Största nackdelen med 800 som jag tycker är att den inte kan kopplas ihop med en Varia (radar). Nu när jag använt det på 1040 så skulle jag sakna det enormt mycket om jag skulle köra med 800.
Tack!

me.I.am

Aktiv medlem
Behöver nya däck

20220724_192529_ed.JPG

Varit nöjd med Bontrager AW3 (punkteringsskyddade), och bra rull, 700x28.

Vad rekommenderas? Gäller en gravel/touring, blir lite grusväg ibland men prioriterar att rulla bra på asfalt. Och gärna "punkteringsskyddade".

nisseson

Aktiv medlem

n3wton

Aktiv medlem
Behöver nya däck

Visa bilaga 570636

Varit nöjd med Bontrager AW3 (punkteringsskyddade), och bra rull, 700x28.

Vad rekommenderas? Gäller en gravel/touring, blir lite grusväg ibland men prioriterar att rulla bra på asfalt. Och gärna "punkteringsskyddade".
Punkteringsskyddade och bra rull på samma gång, det låter som en utopi! Om du själv varit nöjd med AW3 skulle jag rekommendera dem över vad någon marketing-sväljare på internet rekommenderar.. Jag har såklart ett svar på frågan (dvs däck jag själv aktivt valt och kört hårt/långt/grusigt med), men det är nog för långt ifrån vad du söker att det inte ens är värt att nämna.😛

Daniel08

Medlem
Har tänkt köpa till en dropper post men blir osäker på vad jag ska välja för ”färg” mellan ”Black - 1x lever” och ”Black - 2x lever”. Någon som vet om det är någon väsentlig skillnad?

mzi

Aktiv medlem
Det är väl om det ska monteras ensamt, eller tillsammans med ett annat reglage? Dvs om du har framväxel eller inte.

kais01

Aktiv medlem
sorry för sent svar, snöade in bland annat på trimmers och deras trådar några dagar (oregon flexiblade 3,0 nu införskaffat, gick att köra visar det sig i vanlig matartrumma - och det rockar som ett snurrande sågblad)

iaf ser man ett tydligt men sparsamt slitage av typen smide med lite uttryckta kanter på övre delen av taggarna till växel 4-9. just 10an är detta bara nätt och jämnt skönjbart. övriga växlar knappast alls.

borde gå utan hopp med ny kedja, men en liten slipning hade inte skadat, och ger crispa nybilskänslan tillbaka.

hur lirar kassetten?

Atakua

Aktiv medlem
Jag har Maxxisdäck med gula loggor. Jag är inte särskilt förtjust i loggorna och skulle vilja måla över dem med något svart.

Jag har tittat på Youtube att man kan måla över loggorna med 3M Single Step Primer: https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/p/d/v100736000/
Det verkar dock att medlet inte är lätt att hitta på webbutiker.
Finns det några alternativ, förutom en svart sharpie?

HejaSverige!

Aktiv medlem
Går det inte med en däckpenna tex?

Atakua

Aktiv medlem
Går det inte med en däckpenna tex?
Tack! Sidan pratar dock om hur man gör loggorna sticka ut än att få mer "stealth" utseende. Men kanske hittar jag någonting på dess webbsajt, jag behöver bläddra lite.

BFS

Aktiv medlem
Varför MÅSTE vissa gå genom hela pendeltåg/tunnelbanetågen? Går det inte att gå på perrongen? Måste man verkligen klämma sig förbi några semesterpackade cyklar (hypotetiskt exempel) för att kliva av nästa dörr? Vid dåligt väder kan jag tänka mig vissa fördelar, men då det är apvarmt och kvavt inne i vagnarna, är det bättre att motionera där? Hobby? Ett sätt att träffa folk?

Topp