Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Earlslick

Aktiv medlem
Varför MÅSTE vissa gå genom hela pendeltåg/tunnelbanetågen? Går det inte att gå på perrongen? Måste man verkligen klämma sig förbi några semesterpackade cyklar (hypotetiskt exempel) för att kliva av nästa dörr? Vid dåligt väder kan jag tänka mig vissa fördelar, men då det är apvarmt och kvavt inne i vagnarna, är det bättre att motionera där? Hobby? Ett sätt att träffa folk?
Har du cykeln på t-banan? Då är du inte i tokholm.

Masjevel

Aktiv medlem
Varför MÅSTE vissa gå genom hela pendeltåg/tunnelbanetågen? Går det inte att gå på perrongen? Måste man verkligen klämma sig förbi några semesterpackade cyklar (hypotetiskt exempel) för att kliva av nästa dörr? Vid dåligt väder kan jag tänka mig vissa fördelar, men då det är apvarmt och kvavt inne i vagnarna, är det bättre att motionera där? Hobby? Ett sätt att träffa folk?
Man "sparar" några sekunder genom att gå framåt eller bakåt i tåget medan det rullar istället för att gå samma sträcka på perrongen. Stockholmare har inte hur mycket tid som helst... ;-)

Framfall

Aktiv medlem
Jag har några däck, 28x2.35” (60-622) dessa passar perfekt på mina 29” fälgar…
Skulle 60-559 (26 x 2.35) passa på 27,5” fälg?? Eller tänker jag fel?

n3wton

Aktiv medlem
Välkommen till den fantastiska världen av däckstorlekar angivna i tum. Finns ingen logik..

Just 28- och 29-tumsdäck är smidigt nog exakt samma storlek på fälgen, vilket är 622 mm. Titta alltid på millimeterangivelserna för däck, mao!

Ess85

Medlem
Är det töntigt om man köper en fullface hjälm för stigcykling fast man är nybörjare? att det liksom skriker "Try Hard"

Berk

Aktiv medlem
Man "sparar" några sekunder genom att gå framåt eller bakåt i tåget medan det rullar istället för att gå samma sträcka på perrongen. Stockholmare har inte hur mycket tid som helst... ;-)

Jag tror att det är rätt förklaring.

Åt andra sidan ser stockholmare aldrig att det har öppnats en ny kassa i matbutiken, även om det är 8 personer i kön, för att dom tittar på mobilen.

BFS

Aktiv medlem
Jag har också tänkt tanken. Men funkar det tidsmässigt? De stod still på perrongen idag. Och på tåget började de gå genom tåget (i värmen).

Atakua

Aktiv medlem
Sheldon Brown's tabell för däckstorlekar, I tummar till ISO: https://sheldonbrown.com/tire-sizing.html#iso

Tumstorlekar är helt galna, hej siffror betyder ingenting. Det förekommer till exempel att vissa 27tumsdäck har större diameter än 27.5 tumdäck.

mzi

Aktiv medlem
Nån har nog skrivit fel då. 15×100 och 12×142 verkar rimligare. Det är millimeteragivelser för navaxeln, just de där siffrorna var standard på MTB innan boost. Det är alltså tjocklek och bredd som är angiven.

pme

Aktiv medlem
Någon som vet om man får in en budget-racer i bagaget på en Peugeot 108 om man tar av hjulen och fäller baksätena?

n3wton

Aktiv medlem
Någon som vet om man får in en budget-racer i bagaget på en Peugeot 108 om man tar av hjulen och fäller baksätena?
Det kan inte finnas så små bilar att en liten racer utan hjul inte skulle gå in i den! Det brukar gå att ställa en racer i baksätet om man har av hjulen.

Bengt-re

Aktiv medlem
Det kan inte finnas så små bilar att en liten racer utan hjul inte skulle gå in i den! Det brukar gå att ställa en racer i baksätet om man har av hjulen.
20220729_200356.jpg

Det finns då små bilar....

Pfaff

Aktiv medlem

Budget-räsrar är kanske större än små räsrar?
Nå, jag hade tidigare en liten Fabia - sedan, heter det nog. Där fick jag plats med en räser med endast avtaget framhjul. Och ett baksäte nerfälld. Eller kanske uppfälld (?) utan problem. En 108:a kan inte vara mycket mindre.

slice me nice

Aktiv medlem
Ok jag saknar klämman till höger bromsreglage SRAM level ult och vill fästa den ihop med xx1, vilken klämma ska jag ha?
5C0F3238-E8ED-4B57-9B67-225466AF56C9.jpeg

En sån här?

Petter.T

Aktiv medlem
Ok jag saknar klämman till höger bromsreglage SRAM level ult och vill fästa den ihop med xx1, vilken klämma ska jag ha?

En sån här?
Nej det är denna du behöver.

retrieverdog

Aktiv medlem
Behöver jag ett speciellt kabelkit för mekaniska skivbromsar eller är det samma till skiv- och fälgbroms?

Jag ska ju ha "compressionless", är det Jagwire som gäller eller finns det bättre alternativ?

Bengt-re

Aktiv medlem
Behöver jag ett speciellt kabelkit för mekaniska skivbromsar eller är det samma till skiv- och fälgbroms?

Jag ska ju ha "compressionless", är det Jagwire som gäller eller finns det bättre alternativ?
Jagwire fungerar bra, de finns i lite olika prisklasser har jag för mig. Jag kör samma kit på både skiv och fälgbromsade cyklarna. Nogrannhet i installationen och utvärdera/optimera längden på höljen kan ge klara prestandavinster och även längre livslängd.

Har du mekaniskt ok placerat tokigt bak och cyklar vintertid så lägg lite möda på att undvika att få vatten i höljet - hur man löser det är lite infekterat och jag känner mig för seren för tjafs - ge det omtanke och lös det bra! Vad som är bra får du nog själv komma fram till.

retrieverdog

Aktiv medlem
Jagwire fungerar bra, de finns i lite olika prisklasser har jag för mig. Jag kör samma kit på både skiv och fälgbromsade cyklarna. Nogrannhet i installationen och utvärdera/optimera längden på höljen kan ge klara prestandavinster och även längre livslängd.

Har du mekaniskt ok placerat tokigt bak och cyklar vintertid så lägg lite möda på att undvika att få vatten i höljet - hur man löser det är lite infekterat och jag känner mig för seren för tjafs - ge det omtanke och lös det bra! Vad som är bra får du nog själv komma fram till.
Tackar! 👍

Topp