Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

mtb565

Aktiv medlem
Vill gå från 180 till 200 bromsskiva bak på cykeln men blir inte klok på vilken adapter som gäller. Det borde väl bara vara +20mm. Varför är vissa adaptrar specade från 160 till 180, den går väl lika bra att gå från 180 till 200 isf? Det enda dom gör är ju att lägga på 20mm, eller?

Det är SRAM Guide RS bromsar på PM 180 fäste på ramen nu.

Exempel
https://www.bikester.se/tektro-brake-disc-adapter-front-pm-frame-fork-o160-180mm-M854077.html

https://www.bikester.se/magura-qm40-adapter-180-pm-6---160-pm-5-M344982.html

https://www.bikester.se/sram-20p-stolpfaste-1201669_3389317.html

Gör inte alla samma sak? Och märke bör inte spela roll?

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Vill gå från 180 till 200 bromsskiva bak på cykeln men blir inte klok på vilken adapter som gäller. Det borde väl bara vara +20mm. Varför är vissa adaptrar specade från 160 till 180, den går väl lika bra att gå från 180 till 200 isf? Det enda dom gör är ju att lägga på 20mm, eller?

Det är SRAM Guide RS bromsar på PM 180 fäste på ramen nu.

Exempel
https://www.bikester.se/tektro-brake-disc-adapter-front-pm-frame-fork-o160-180mm-M854077.html

https://www.bikester.se/magura-qm40-adapter-180-pm-6---160-pm-5-M344982.html

https://www.bikester.se/sram-20p-stolpfaste-1201669_3389317.html

Gör inte alla samma sak? Och märke bör inte spela roll?

Det kan bara vara samma adapter om riktningen där bromsinfästningen förflyter sig från 160 -> 180 och från 180 -> 200 är både precis radiell. Det funkar bara om utformning är rätt, som på den här adaptern från Hope:

Bellyboy

Aktiv medlem
Hej allihopa!
Behöver lite Campa hjälp. Framväxeln ballar ur om jag försöker fin justera den, vavjern tappar spänsten och kedjan går direkt ner på lill klingan. Ändläget är satt som den ska och reglaget går tre klick innan den går upp på stora.
Kan man ens trimma med campa? Jag är novis på campa och en rätt kass ”mekaniker”

Tack.

Berk

Aktiv medlem
Om man vill byta till tubeless och har slangdäck idag, kan man byta fälg på ett vanligt däck och bara byta ut mot en tubelessreadyfälg?

Jag förstår inte. Man byter inte fälg på ett däck, man byter fälg på ett hjul.

För att köra tubeless behöver man en tubeless compatible fälg, en tubeless compatible däck, en tubeless ventil och tubeless vätska. Din nuvarande fälg och däck kan redan både vara tubeless compatible, eller bäde inte, eller en compatible och den andra inte.

Pfaff

Aktiv medlem
Hej allihopa!
Behöver lite Campa hjälp. Framväxeln ballar ur om jag försöker fin justera den, vavjern tappar spänsten och kedjan går direkt ner på lill klingan. Ändläget är satt som den ska och reglaget går tre klick innan den går upp på stora.
Kan man ens trimma med campa? Jag är novis på campa och en rätt kass ”mekaniker”

Tack.

Nu var det ett tag sedan jag hade Campagnolo men minns inte att det var nåt särskilt med just framväxeln.
Men det finns ju lite hjälp att få, som tex här https://www.campagnolo.com/media/fi...mechanical units - Campagnolo_Rev05_09_17.pdf

Annars finns det gott om amrisar som med mundiarre och allt för långa videor på nätet visar hur det ska gå till. sök campagnolo front derailleur adjustment

uandt

Aktiv medlem
Hej allihopa!

Tack.
Posta en bild på reglaget. De strular lite olika beroende på årgång

Bellyboy

Aktiv medlem

Bilagor

• 6F305606-C4C1-4774-971B-E3238E027339.jpeg
    6F305606-C4C1-4774-971B-E3238E027339.jpeg
    567.6 KB · Besök: 39
  • 76D9E13D-6493-456E-BB3C-418390DE65BC.jpeg
    76D9E13D-6493-456E-BB3C-418390DE65BC.jpeg
    641 KB · Besök: 39

Purchaser

Aktiv medlem
Funderar på att mot bättre vetande skaffa en cykel (lvg/gravel) till min sambo för att se om hon trots allt inte tycker det vore lite kul att cykla. Hon är dock 155 cm finns det cyklar i lämplig strl eller får man kolla på någon form barncykel?? Tittar man på 48/S så brukar de anges från 160 och uppåt, kan det gå att köra med dessa ändå?

d_anders

Aktiv medlem
Övervägt en lätt cykel med snabba däck och rakt styre? Kan nog vara svårt att få en ovan att gilla ett "påtvingat" bockstyre. Hon kan ju köpa en till cykel om hon blir biten.

Jag förstår inte. Man byter inte fälg på ett däck, man byter fälg på ett hjul.

För att köra tubeless behöver man en tubeless compatible fälg, en tubeless compatible däck, en tubeless ventil och tubeless vätska. Din nuvarande fälg och däck kan redan både vara tubeless compatible, eller bäde inte, eller en compatible och den andra inte.
Jag ska förstås i så fall byta fälg på ett hjul. Fälgen är inte tubeless kompatibel, har tubeless på min racer/lvg så har alla sakerna. Jag behöver i så fall byta fälgen eller bygga ett nytt hjul helt.

jonte987

Aktiv medlem
Om den poppar och sitter kvar när du släppt ut luften så är det väl gott nog. Poppar den men släpper ska man nog inte köra på för lågt tryck.

Edit. Man kan byta fälgar ja.

fhloston

Aktiv medlem
Det är 26 tum MTB, Deore nav. Däcken är tubeless kompatibelt, Continental Race King, nya. Har tubeless på racern så vill ha det även på MTB. Fälgen är omärkt men vad jag kan se inte tubeless kompatibel

Jag kör tubeless på mina icke tubeless ready hjul (MTB). De har rätt fälgkant, jag har bara tejpat fälgen. Det kan vara kinkigt vid skarven, ena hjulet fick jag tejpa om någon gång innan det blev så pass tätt att trycket höll hyfsat över natten utan vätska.

På mtb hade jag vågat chansa även om fälgarna officiellt inte är TL kompatibla. Aldrig på lvg dock.
Nu när jag tittar i fälgen ser det ut som det har en sån där sk hylla som tubelessfälgar har. Får väl slänga på tejp och köpa en ventil och testa då helt enkelt 🌛

Bilagor

• Screenshot_20220811-013356.png
    Screenshot_20220811-013356.png
    522.5 KB · Besök: 26

jonte987

Aktiv medlem
Jag kör tubeless på mina icke tubeless ready hjul (MTB). De har rätt fälgkant, jag har bara tejpat fälgen. Det kan vara kinkigt vid skarven, ena hjulet fick jag tejpa om någon gång innan det blev så pass tätt att trycket höll hyfsat över natten utan vätska.
Även på TLR verkar det kunna skilja väldigt på hur det håller utan gucka. Fick aldrig rätt på det men det verkar kunna läcka rätt bra och ändå funka. Misstänket passform på ventilen

kais01

Aktiv medlem
Nu när jag tittar i fälgen ser det ut som det har en sån där sk hylla som tubelessfälgar har. Får väl slänga på tejp och köpa en ventil och testa då helt enkelt 🌛
hyllan är i sammanhanget smal, men tycks ha en inre kant. bra isf.

det är väl bara att testa att poppa däcket, sedan prova med riktad press från sidan hur lätt det är att få till en burp. gärna med lägre lufttryck i däcket än vad som är aktuellt att åka på.

min gissning är att det är svårt att trycka av däcket från hyllan, och då bör det vara ok. beror ju också på hur exakt däcket är måttat.

vissa här har uttryckt osande frustration över att dylik hyllkant försvårar poppning, men jag tycker den är ett bättre koncept än de något bredare hyllor men utan kant som kommit fram som alternativ. smal hylla utan kant är iaf inte lämpligt köra slanglöst.

uandt

Aktiv medlem
Då vet jag inte. Har ett ädre campa reglage som har lite svårt "hålla emot" fjädern i framväxeln och därför växlar ner av sigsjälvt ibland. Nyare campa trodde jag var immunt mot sånt

ENEP

Medlem
Bytt styre och stam. Är vinkel/position på styre och reglage i hyfsat neutralt/okej utgångsläge på bilderna?

Bilagor

• 712E267F-3E36-412E-B098-D4D75FAEBA37.jpeg
    712E267F-3E36-412E-B098-D4D75FAEBA37.jpeg
    914.7 KB · Besök: 30
  • E7AA8886-2B96-423D-8EBF-1A989F078D93.jpeg
    E7AA8886-2B96-423D-8EBF-1A989F078D93.jpeg
    1.2 MB · Besök: 29

Berk

Aktiv medlem
Bytt styre och stam. Är vinkel/position på styre och reglage i hyfsat neutralt/okej utgångsläge på bilderna?

Det är mycket personligt.
Jag skulle vinkla styret upp en snäppet så att styränderna visar nedåt två grader. Och jag skulle ville har handtag mindre uppåtriktad. Om ändrar dom två sakerna kommer ytorna på hoodsen och styret i nästan samma plan, som är trevligt om man vill variera positionen av händerna.
Men andra är troligtvis helt nöjd med som du har det nu.

Zlatko

Aktiv medlem
Jag har dragit igång ett träningsprogram för cykel i garmin. Om jag förstår detta pass rätt så ska jag alltså hitta en backe som tar mig minst 20 min att ta sig uppför?
Screenshot_20220812-105550_Connect.jpg

Bor jag på ett ovanligt platt ställe? Jag kan inte ens i min vildaste fantasi komma på en backe som tar 20 minuter att ta sig uppför? Jag skulle kalla det ett berg 😂

Zlatko

Aktiv medlem
Minst 10 km sträcka utan rödljus, farliga korsningar, osv.... Jag skulle köpa en trainer istället. Som medtrafikant skule jag inte vilja möta någon 19 minuter in i ett zon-4 pass på platten
Jag har en trainer, ouppackad i garaget. Pallar inte att försöka få igång den innan det är nödvändigt. 27 grader och sol, då vill man ju vara ute. Jag tolkar det som att det viktigaste är jag håller mig i zon 4, så får väl blåsa med lite högre kadens på en ödslig landsväg.

K.B

Medlem
Var ute på en lvg tur i kväll, solen står ju så lågt på horisonten så fläckvis ser jag ju inte om det står nåt/nån på vägen framför mig trots att jag har solglasögon.
Hur gör ni i såna här lägen, Har ni nåt knep.

Berk

Aktiv medlem
Var ute på en lvg tur i kväll, solen står ju så lågt på horisonten så fläckvis ser jag ju inte om det står nåt/nån på vägen framför mig trots att jag har solglasögon.
Hur gör ni i såna här lägen, Har ni nåt knep.

Har aldrig haft detta problem på lvg. På MTB har jag ofta haft detta problem, men då har man en visir på hjälmen och kan man vinkla ner visiren och huvudet så att man just inte ser solen men man fortfarande ser tillräcklig lång framåt.

K.B

Medlem
Har aldrig haft detta problem på lvg. På MTB har jag ofta haft detta problem, men då har man en visir på hjälmen och kan man vinkla ner visiren och huvudet så att man just inte ser solen men man fortfarande ser tillräcklig lång framåt.
Då körde jag nog exakt fel timme när solen bländade mest.

Köp & Sälj

Topp