Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Berk

Aktiv medlem
Då körde jag nog exakt fel timme när solen bländade mest.

Det berör. Jag undviker att köra lvg vid solnedgången för att det så snart blir mörkt och man inte ser så bra (utan bra ljus).

I skogen har man ingen farliga bilor runtomkring och har jag ofta starka lampor med.

fhloston

Aktiv medlem

K.B

Medlem
Är såna där mao. Gjorda för cykelhjälmar.
Är det nån som testat, funkar det så beställer jag direkt i morrn.
Mycket vill ha mer som det heter. 😎

BJS

Aktiv medlem
Är såna där mao. Gjorda för cykelhjälmar.
Är det nån som testat, funkar det så beställer jag direkt i morrn.
Mycket vill ha mer som det heter. 😎
Ehhh.... ja - tror inte att jag ens minns när jag senast cyklade utan cykelkeps under. En finess är att den också ökar livslängden på hjämens inredning. En keps är enkel att sanera från svett...

kais01

Aktiv medlem
Var ute på en lvg tur i kväll, solen står ju så lågt på horisonten så fläckvis ser jag ju inte om det står nåt/nån på vägen framför mig trots att jag har solglasögon.
Hur gör ni i såna här lägen, Har ni nåt knep.
tvätta solglasögonen. eller dito med vanliga glasögonen.

om det inte hjälper kontakta vården med frågeställning starr.

K.B

Medlem
Jag skrev visst ordet "fläckvis" men menade vissa avsnitt av vägen där solen lyser mig mitt i ögonen.
Men du har helt rätt, jag börjar få starr på ena ögat enligt optikern.
tvätta solglasögonen. eller dito med vanliga glasögonen.

om det inte hjälper kontakta vården med frågeställning starr.

HåkanC

Aktiv medlem
Var ute på en lvg tur i kväll, solen står ju så lågt på horisonten så fläckvis ser jag ju inte om det står nåt/nån på vägen framför mig trots att jag har solglasögon.
Hur gör ni i såna här lägen, Har ni nåt knep.
Om du inte vill ha keps finns det pannband/svettband med solskärm
Halo "Visorband"
halo-pullover-visorband-white.jpg

https://haloheadband.eu/en/visorband/195-halo-pullover-visorband-white.html

Jag är själv en nöjd och flitig användare av både deras cykelkeps och (cykel-)solskärm
halo_keps_solskaerm-jpg.498417

Pannbandet i Halo har en "hängränna" i silikongummi i underkant fram som gör att det fungerar riktigt bra under lång tid utan att svett tränger igenom och droppar ned i ögonen.
a208b7132a38723f4d91e3338f5145ae.jpg

https://www.haloheadband.com

Earlslick

Aktiv medlem
Om du inte vill ha keps finns det pannband/svettband med solskärm
Halo "Visorband"
halo-pullover-visorband-white.jpg

https://haloheadband.eu/en/visorband/195-halo-pullover-visorband-white.html

Jag är själv en nöjd och flitig användare av både deras cykelkeps och (cykel-)solskärm
halo_keps_solskaerm-jpg.498417

Pannbandet i Halo har en "hängränna" i silikongummi i underkant fram som gör att det fungerar riktigt bra under lång tid utan att svett tränger igenom och droppar ned i ögonen.
a208b7132a38723f4d91e3338f5145ae.jpg

https://www.haloheadband.com
Fast den där hjälmen skulle jag inte lita på, den ser lite liten ut och sen har han den käckt på svaj. 😀

Bilagor

• Screenshot_20220813_131236.jpg
    Screenshot_20220813_131236.jpg
    65.5 KB · Besök: 17

NickPick

Aktiv medlem
Behöver man ”shim ring” på ett dt240nav? Mitt är kass så kör utan på prov. Har tydligen ingen sån ring på mitt dt350…

P

Paco

Guest
Är cykelgross en utbrytning från cykelcrossen och är den isf sanktionerad av UCI?
3A35B2DD-C880-4EF7-A342-2D2F8E449F0E.jpeg

RäsTobbe

Aktiv medlem
Fick en något underlig fundering, det har blivit många el-cyklister i stan men varför går de så ofta i snigelfart? Ser ofta medelsvensscyklister trampa på i runt 10km/h på sina fina dyra batterihästar, hiskeligt sakta tycker jag när potentialen finns att trycka 25 utan väldigt mycket större ansträngning.
Även när vägen är bred och lång och helt fri från hinder och andra trafikanter går det också såhär sakta.
Kanske de undrar lika mycket varför jag cyklar så fort när jag "blåser" förbi i 20km/h?
Det slog mig idag när jag mötte en gubbe på elcykel som kom i just snigelfart och efter att våra blickar möttes tände vi båda till och började tävla.

kebarb

Aktiv medlem
Jag har en cykelrelaterad fråga som jag inte vågar ställa.

Vad är det för styre, handtag, sadelstolpe och styrstam som sitter monterat på den här hojen på bilden?

intensem9.jpg

ooms

Aktiv medlem
Fick en något underlig fundering, det har blivit många el-cyklister i stan men varför går de så ofta i snigelfart? Ser ofta medelsvensscyklister trampa på i runt 10km/h på sina fina dyra batterihästar, hiskeligt sakta tycker jag när potentialen finns att trycka 25 utan väldigt mycket större ansträngning.
Även när vägen är bred och lång och helt fri från hinder och andra trafikanter går det också såhär sakta.
Kanske de undrar lika mycket varför jag cyklar så fort när jag "blåser" förbi i 20km/h?
Det slog mig idag när jag mötte en gubbe på elcykel som kom i just snigelfart och efter att våra blickar möttes tände vi båda till och började tävla.
De är inte intresserade av att det ska gå fort, de vill slippa anstränga sig.

DanielS

Aktiv medlem
Inget jag lagt märke till, men jag cyklar oftast runt pendlingstid. De som är på väg till jobbet ser oftast ut att cykla runt max-hastigheten. Ibland ser man ju elcyklar på utflykt, då håller de väl ett tempo som känns trevligt antar jag.

Sedan undrar jag också hur man tävlar mot någon man möter?

RäsTobbe

Aktiv medlem
Inget jag lagt märke till, men jag cyklar oftast runt pendlingstid. De som är på väg till jobbet ser oftast ut att cykla runt max-hastigheten. Ibland ser man ju elcyklar på utflykt, då håller de väl ett tempo som känns trevligt antar jag.

Sedan undrar jag också hur man tävlar mot någon man möter?
Vi möttes i en korsning och skulle åt samma håll, möttes så precis så båda var tvungen att stanna så vi kom in på nya vägen jämsides, inga ord utbyttes utan bara blicken sen bar det av :)

Zlatko

Aktiv medlem
Mekanisk och teknisk idiot.
Några veckor gammal canyon endurace med shimano 105 (2x11) Front derailleur skaver mot kedjan på de högsta växlarna på båda framdreven (eller vad de kan heta). Google säger mig både att "så kan det vara, inga konstigheter" och att det går att fixa.

Googlade mig fram till en lösning som jag tänkte att tom jag borde kunna klara.
SmartSelect_20220814-114402_Gallery.jpg

Sen insåg jag att jag inte ens fattar vad som åsyftas med "left hand shifter one click". Eller betyder det helt enkelt "växa lite till, utan att egentligen växla, så derailleurn flyttar ut sig lite"?
I så fall löser det tyvärr inte mitt problem - det skaver ändå.

Har även googlat fram park tools videos om indexera, adjust derailleur, växlar och hej och hå. Men det är för mycket skruvar, reglage och hit och dit. Det kommer sluta med att jag skruvar bort mig fullständigt; alla växlar kommer skava, bakhjulet trillar av och fan vet allt.

En enkel lösning vore ju suveränt. Gärna förklarad som att ni talar till en 7-åring 😂

Senast ändrad:

Putte--

Aktiv medlem
Mekanisk och teknisk idiot.
Några veckor gammal canyon endurace med shimano 105 (2x11) Front derailleur skaver mot kedjan på de högsta växlarna på båda framdreven (eller vad de kan heta). Google säger mig både att "så kan det vara, inga konstigheter" och att det går att fixa.

Googlade mig fram till en lösning som jag tänkte att tom jag borde kunna klara.
Visa bilaga 574134
Sen insåg jag att jag inte ens fattar vad som åsyftas med "left hand shifter one click". Eller betyder det helt enkelt "växa lite till, utan att egentligen växla, så derailleurn flyttar ut sig lite"?
I så fall löser det tyvärr inte mitt problem - det skaver ändå.

Har även googlat fram tool parks videos om indexera, adjust derailleur, växlar och hej och hå. Men det är för mycket skruvar, reglage och hit och dit. Det kommer sluta med att jag skruvar bort mig fullständigt; alla växlar kommer skava, bakhjulet trillar av och fan vet allt.

En enkel lösning vore ju suveränt. Gärna förklarad som att ni talar till en 7-åring 😂
Menar du att den skaver när du ligger på stora fram och stora bak, eller stora lilla? För när kedjan ligger på stora-lilla som är tyngsta växel så ska den inte skava alls då kedjelinjen är rak. Men cyklar du på stora- stora så ligger kedjan diagonalt och då kan skrap uppstå, det går ju givetvis att justera bort men kvävs noggrannhet.

d_anders

Aktiv medlem
Du får följa en guide, t ex park tools, för justering av framväxel. Är cykeln ny så kan du ju höra av dig till butiken så får de ordna en lösning.

Zlatko

Aktiv medlem
Menar du att den skaver när du ligger på stora fram och stora bak, eller stora lilla? För när kedjan ligger på stora-lilla som är tyngsta växel så ska den inte skava alls då kedjelinjen är rak. Men cyklar du på stora- stora så ligger kedjan diagonalt och då kan skrap uppstå, det går ju givetvis att justera bort men kvävs noggrannhet.
Du har rätt. Jag som gick vilse i lilla-stora-djungeln. Lilla bak betyder högre växel, högre blir i mitt huvud stor 😂

Lilla fram, lilla bak = ett sjuhelvetes skav. Då tar kedjan i rätt ordentligt. Även "näst-lilla" bak skaver rätt rejält.

Stora/stora = skav, men inte lika jäkligt som ovan.

Stora/lilla = det är fan ett litet skav där också. Men litet.

(Med disclaimern att jag tydligen har svårt å skilja på stor å liten 😂)

Putte--

Aktiv medlem
Du har rätt. Jag som gick vilse i lilla-stora-djungeln. Lilla bak betyder högre växel, högre blir i mitt huvud stor 😂

Lilla fram, lilla bak = ett sjuhelvetes skav. Då tar kedjan i rätt ordentligt. Även "näst-lilla" bak skaver rätt rejält.

Stora/stora = skav, men inte lika jäkligt som ovan.

Stora/lilla = det är fan ett litet skav där också. Men litet.

(Med disclaimern att jag tydligen har svårt å skilja på stor å liten 😂)
Låter som att du behöver justera ändlägena på framväxeln något. Justera, växla lite upp och ner och justera lite till tills du når perfektion eller när du känner dig nöjd.

Zlatko

Aktiv medlem
Låter som att du behöver justera ändlägena på framväxeln något. Justera, växla lite upp och ner och justera lite till tills du når perfektion eller när du känner dig nöjd.
Jag får väl ge mig på det då....
Det är ju när man är rädd man har chansen att vara modig 😉

Och för att undgå misstag, "justera ändlägena på framväxeln", då snackar vi de här två skruvarna?
20220814_132733.jpg

Zlatko

Aktiv medlem
Jo.
Det kan även för mitt dåliga öga se ut som växeln sitter för högt. 1-2 mm mellan växel o stora klingan.
Ja, såg nån video om det också. Det är absolut mer utrymme än 1-2 mm. Det börjar allt mer lukta en snabb inlämning till LBS. Borde väl inte kosta många hundralappar att skruva till det där. Då lär det ju bli rätt i alla fall.

BJS

Aktiv medlem
Ja, såg nån video om det också. Det är absolut mer utrymme än 1-2 mm. Det börjar allt mer lukta en snabb inlämning till LBS. Borde väl inte kosta många hundralappar att skruva till det där. Då lär det ju bli rätt i alla fall.
Det är inte svårt. Det kan hända att det blir bra med bara justetingen av vajerspänningen (den brukar jag iofs finjustera när jag cyklar, på de cyklar som fortfarande har möjligheten att göra det ifrån styret.

johsa

Ny medlem
En slang till racer fråga. Tidigare har jag kört contis race serie, men när jag fått nya djupare hjul. Vad använder ni för slang till 28mm breda däck med 80mm ventil? Deras standard race (race 28) slang rekommenderas bara upptill 25mm, dom har dock en lite bredare variant men inte med 80mm ventil.

Topp