Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

En slang till racer fråga. Tidigare har jag kört contis race serie, men när jag fått nya djupare hjul. Vad använder ni för slang till 28mm breda däck med 80mm ventil? Deras standard race (race 28) slang rekommenderas bara upptill 25mm, dom har dock en lite bredare variant men inte med 80mm ventil.
Ventilförlängare

Zlatko

Aktiv medlem
Hmm... måste vara svårt att stå ut med kedjerazzel.
Det är väl då det börjas skruvas på skruvar eller går tillbaka till sin LBS och klagar.
- Helt ny cykel och växlarna rasslar! Det här accepterar jag inte!!
-Jaha, du menade bokstavligen att det din första cykel! Sorry. Låt mig berätta om trim.
Eller så gör man som jag - frågar i den här tråden hur man får det att sluta att rassla.

Singular

Aktiv medlem
Börja med att tillse att växeln sitter rakt och rätt i höjd - det går antingen genom att syfta (och för frigången till klingan är en insexnyckel i rätt dimension en smidig tolk), eller så finns det praktiska verktyg. Jag har en variant från Campagnolo (såklart...) och det förenklar betänkligt.

kariyon

Medlem
Hur illa ser min kasett ut och bör jag byta kedja omgående? Använder bara de 5 minsta dreven.
2.jpg
1.jpg

kariyon

Medlem
Du bör byta både kedja och kassett och förmodligen även framdrevet.
Har nog inte sett en kedja som är mer slut, länkarna / rullarna mellan länkarna ser ju ut att glappa rätt mycket...
Hade det på känn men kan ingenting om cyklar så tusen tack för svaret, kedjan är väldigt lös i sidled.
Problemet är att cykeln är gammal och jag kommer snart köpa en gravel så vill inte lägga ner så mycket pengar på den, skulle det funka att bara byta kedja eller är det helt bortkastat när dreven ser ut som dom gör?

ostrand

Aktiv medlem
Hade det på känn men kan ingenting om cyklar så tusen tack för svaret, kedjan är väldigt lös i sidled.
Problemet är att cykeln är gammal och jag kommer snart köpa en gravel så vill inte lägga ner så mycket pengar på den, skulle det funka att bara byta kedja eller är det helt bortkastat ?
byter du bara kedja så kommer den förmodligen att kugga över eftersom kedja + kassett (och drev fram) slits "ihop". En ny kedja har helt annat avstånd mellan länkarna.

plussen

Ny medlem
Köpt nya vevarmar till min cykel... Men nu när jag skruvar fast så blir det för tight så det tar nästan emot när jag trampar? Kan man sätta en bricka eller nåt emellan eller vad gör man?

Berk

Aktiv medlem
Köpt nya vevarmar till min cykel... Men nu när jag skruvar fast så blir det för tight så det tar nästan emot när jag trampar? Kan man sätta en bricka eller nåt emellan eller vad gör man?

Vad tar emot vad?

Jag antar att du inte har bytt vevlagret.

Om en vevarm (nästan) tar emot en kedjestag kan man ofta sätta en distans på vevaxeln, om det är en två-delat vevparti.

mzi

Aktiv medlem
Att det blir hög friktion. Så det är nog att axeln är lite för kort i förhållande till lagret/vevhuset.

Berk

Aktiv medlem
Att det blir hög friktion. Så det är nog att axeln är lite för kort i förhållande till lagret/vevhuset.

Trodde inte det var fallet, för att en bricka bara skulle göra saken värre.

Om det är för hög friktion måste man lösa vevarmen och släppa lite på lagerspänningen,

Pfaff

Aktiv medlem
Om det NÄSTAN tar emot tar det inte emot. Lägger du då dit en bricka lär det ta emot.
Men en bild säger kanske mer om hur det egentligen ligger till. 😉

kais01

Aktiv medlem
Då ska jag se till att byta allt, tusen tusen tack för hjälpen!
cykeln förtjänar det oavsett om just du skall fortsätta använda den.. kostar ett antal rimliga hundralappar.

ändå fantastiskt hur denna 'kassett' stått emot när kedjan är så extremt sliten. inte säkert du får lika hög kvalitet efter bytet.

att bara byta kedja är dömt att misslyckas, kräver isf renovering av kassetten, ett projekt för den vane och händige.

Markusmanki

Medlem
Borde man vara orolig om man fått punktering men hittar ingen reva eller liknande på däcket ? Och om man går från 28 mm däck till 25 måste man köpa smalare slang eller kan man använda samma ?

Bornlikethis

Aktiv medlem
Borde man vara orolig om man fått punktering men hittar ingen reva eller liknande på däcket ? Och om man går från 28 mm däck till 25 måste man köpa smalare slang eller kan man använda samma ?
Sannolikt snakebites, dvs slanget blivit klämd mellan däck och fälg - dvs inget konstigt.

Slangar har vanligtvis en specifik däckbredd de funkar för så börja med att titta där.

Vanligtvis funkar dock slangar för 28mm även på 25mm. Det brukar funka att ligga utanför spannet, speciellt några millimeter uppåt. Men om man har möjligheten att göra rätt från början ska man nog göra det.

Bilagor

• 168325_Continental_Tube_Schlauch_Cross_28_SV42.png
    168325_Continental_Tube_Schlauch_Cross_28_SV42.png
    438.6 KB · Besök: 8

ooms

Aktiv medlem
Gränsen mellan racerslang och touringslang går ju där nånstans. Så det beror lite på vad du har för slang just nu. Jag skulle säga att en 700x18-25mm slang funkar utan problem i ett 28mm däck, men jag skulle inte försöka knöla in en 700x28-37mm slang i ett 25mm däck.

Markusmanki

Medlem
Det var inga problem att få in slangen i däcket. Är mer orolig att det ska smälla på lördag på Ironman när man cyklar även om jag kört några turer på nya däcket med samma slang

Ilritorno

Aktiv medlem
Då skulle jag definitivt byta slang. Bara att du tänker på det som ett orosmoment ger dig ju svaret. Det är skillnad om det vore en tremils fikarunda du skulle ut på.

Purchaser

Aktiv medlem
Om man har en för lång kedja, behöver man då köpa en ny och mäta in rätt eller kan man korta befintlig? Om det går behöver man något speciellt för att få ihop den igen??

Har kedjebrytare så det har jag koll på i varje fall 😆

Pfaff

Aktiv medlem
Om man har en för lång kedja, behöver man då köpa en ny och mäta in rätt eller kan man korta befintlig? Om det går behöver man något speciellt för att få ihop den igen??

Korta den nya kedjan med din kedjebrytare. Räkna antalet länkar på gamla kedjan och korta nya motsvarande.
Snabblänk för hopfogandet.

marr

Moderator
Forumvärd

Är den befintliga kedjan för lång pga. slitage eller för lång från början bara?

kais01

Aktiv medlem
Jag fick punktering igår på en latexslang. När jag pumpade upp den hemma för att lokalisera punkteringen blev den såhär. Är bara skrota slangen eller kan man laga den?

Visa bilaga 574530
bara att släppa tillbaka den och köra vidare. men om motsvarande bulle uppstår precis intill skarven kan det bli en permanent förtunning, med ökad risk för framtida punka.

kais01

Aktiv medlem
om du nätt och jämnt fyller slangen, och den får plats i däcket finns ingen anledning till byte som jag ser det.

märkningen på de flesta slangar gör att man snarast frestas till för smal slang, som får blåsas upp hårt inne i däcket eftersom slangen egentligen är för smal för utrymmet. ger viss vikbesparing, men den uttänjda slangen bör vara känsligare för punka. och lagar du den gör lappen att slangen blir ännu onaturligt smal på det stället. kan i värsta fall ge en bump.

mtbkr

Aktiv medlem
Blir snart med nya hjul som har centerlock för första gången. Är jag dumsnål om jag skaffar 6-håls adapter istället för att köpa nya CL-skivor?

Topp