Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Ilritorno

Aktiv medlem
Jag kunde. För mig fungerade det att koppla det till en viss större händelse där jag bestämt mig för att efter det skulle jag sluta. Första allvarliga försöket gjorde jag när fick första barnet. Gick ett år, sedan trillade jag dock dit igen. Andra när fyllde 40. Det gick bättre. Men det var några jobbiga år innan det började kännas stabilt. I slutändan handlar det väl om att man måste bestämma sig bara, och inte tro att man kan ta bara en denna gång. Även om det gått lång tid sedan man "slutade".
Lycka till.

Joem

Aktiv medlem
Jag kunde. För mig fungerade det att koppla det till en viss större händelse där jag bestämt mig för att efter det skulle jag sluta. Första allvarliga försöket gjorde jag när fick första barnet. Gick ett år, sedan trillade jag dock dit igen. Andra när fyllde 40. Det gick bättre. Men det var några jobbiga år innan det började kännas stabilt. I slutändan handlar det väl om att man måste bestämma sig bara, och inte tro att man kan ta bara en denna gång. Även om det gått lång tid sedan man "slutade".
Lycka till.
Bra där 👍
Tror inte jag har en enda kompis som ”lagt av” för att sedan trilla dit igen efter några månader. Jag vill lägga av med det och sedan aldrig vara i närheten av det igen. Motivationen finns men inte styrkan att låta bli - än.

cykelstöd

Aktiv medlem
Min polare löste det genom att börja röka, han har inte tagit en snus på ett bra tag nu. Själv körde jag cold turkey i våras och det har väl gått hyfsat bra, åker in någon prilla ibland om jag dricker öl bara.

Joem

Aktiv medlem
Min polare löste det genom att börja röka, han har inte tagit en snus på ett bra tag nu. Själv körde jag cold turkey i våras och det har väl gått hyfsat bra, åker in någon prilla ibland om jag dricker öl bara.
Ja, det är ju också ett alternativ. Ett packe John Silver utan filter så är en hemma. Nej, jag kommer köra som du, bara lägga av rakt upp och ner och bita ihop. 3 dosor kvar i kylen i skrivande stund. Sen..

nisseson

Aktiv medlem
Ja, det är ju också ett alternativ. Ett packe John Silver utan filter så är en hemma. Nej, jag kommer köra som du, bara lägga av rakt upp och ner och bita ihop. 3 dosor kvar i kylen i skrivande stund. Sen..
Släng de dosorna nu och sluta idag. Har du inte styrkan att göra det så har du knappast styrkan att göra det senare.

Masjevel

Aktiv medlem
Går det att sluta snusa? Hur gör man?
Absolut går det. Man måste dock vara 100% motiverad för det.
Jag slutade tvärt den 25 april 2019 efter +20 år. Livet just då var i övrigt skit så jag kände att nu får det vara slut med den här skiten. Det var iaf något jag kunde kontrollera.
Min fru var då dödssjuk i cancer och gick någon månad senare bort.
För mig tillhörde snus en tid i livet. Nu är det en annan tid.
Passade även i samma veva på att sluta dricka alkohol.
Vikten är stabil. Vilopulsen däremot sjönk med över 10 slag/minut.

Joem

Aktiv medlem
Absolut går det. Man måste dock vara 100% motiverad för det.
Jag slutade tvärt den 25 april 2019 efter +20 år. Livet just då var i övrigt skit så jag kände att nu får det vara slut med den här skiten. Det var iaf något jag kunde kontrollera.
Min fru var då dödssjuk i cancer och gick någon månad senare bort.
För mig tillhörde snus en tid i livet. Nu är det en annan tid.
Passade även i samma veva på att sluta dricka alkohol.
Vikten är stabil. Vilopulsen däremot sjönk med över 10 slag/minut.
Tråkigt att höra om din fru. Oerhört starkt av dig att ta dig igenom. Snacka om allt på en gång. Vad fan har jag att jämra mig över.

Manurhin2

Aktiv medlem
Om du bestämt dig själv o h verkligen vill så går det, baraa att bita ihop.
Om du tänker göra det för att någon annan påverkar dig och du egentligen inte är motiverad så är det mkt svårare.
Slutade röka & snusa helgen efter millennieskiftet och har inte provat sen dess.

MrSpock

Aktiv medlem
Köpte torxnycklar på Biltema. Vad betyder det att de är ”tamper proof ”. De är ihåliga, har det med det att göra?

Bilagor

• DAD47FDC-B30A-4BED-8386-599771A5DC60.jpeg
    DAD47FDC-B30A-4BED-8386-599771A5DC60.jpeg
    641.4 KB · Besök: 11
  • 694B1BCF-F015-4737-A483-6631610DF0C4.jpeg
    694B1BCF-F015-4737-A483-6631610DF0C4.jpeg
    751.3 KB · Besök: 9

Emil777

Aktiv medlem
Du kan alltid försöka sluta. Efter tillräckligt många försök lyckas man. Man blir bra på det man övar på. Det är alltså en strategi att öva på att sluta snusa tänker jag.
Jag behövde tre försök, hittills. Just nu är jag på år sju (ungefär) att inte snusa.

Dnuna

Medlem
Jag har ett Shimano 105 5800 vevparti. Kan det används till ramar med både 68 mm och 70 mm vevlgerhylsa? Blir himla osäker i denna fråga...🤔

mzi

Aktiv medlem
Jag bävar för det. 2022 ska bli året jag lägger ner med skiten för gott.
Jag köpte ett gäng dosor med nikotinfritt snus de första veckorna men slutade med det också. Det är två och ett halvt år sedan, har rökt och snusat i 20 år eller så innan dess.

Jag hittade den här guiden, på ett sajt som säljer snus som faktiskt var riktigt hjälpsam för mig:

Zlatko

Aktiv medlem
Kommer uppgraderingssjukan för alla som börjar med cykel?

Bara 2.5 månad sedan jag köpte en Canyon Endurace. Jag är jättenöjd med den, täcker alla mina behov och var flera tusen över min budget.
Ändå finner jag mig själv ständigt vara inne på köp&sälj, blocket och whatnot. "Jävlar vad snygg cykel! Vilka däck! En specialized borde man nog ha. Elektroniska växlar, det skulle jag nog verkligen behöva. Kolfiber, hur kan jag ens cykla utan en kolfiberram? Jag MÅSTE egentligen köpa en gravel också, det vore rent idiotiskt att inte köpa en !!"

Tycker mig inte vara den sortens person annars. När jag väl köpt en bil så kör jag den tills den är slut, löparskor används till de är trasiga, men cykel har väckt nåt jävla ha-begär.

MagerValp

Aktiv medlem
Tycker mig inte vara den sortens person annars. När jag väl köpt en bil så kör jag den tills den är slut, löparskor används till de är trasiga, men cykel har väckt nåt jävla ha-begär.
Förstår inte vad du menar. Jag har kvar samma cykel som jag köpte i början av 2021. Jag har bara bytt ut handtag, växelreglage, bakväxel, framklinga, vevparti, kedja, bromsar, bromsskivor, dropper, reglage, hjul, däck och framgaffel...

Emil87

Medlem
Jag cyklar på en spectral 29 och får ibland känslan av att den vill kasta mig över styret.
Jag ska försöka beskriva situationen.
Vid nedförslöpor sänker jag alltid droppern och då är det aldrig några problem, då ingjuter cykeln massor av självförtroende.
Men på platt (lite stökig) stig med droppern uppe får jag ibland känslan av att cykeln vill kasta mig framåt.

Jag förstår att det troligtvis kan ha massor av orsaker, för hög sadel? Fel tryck i gaffeln/dämpare? fel rebound?
Men vart skulle du börja felsöka?
Eller är det helt enkelt såhär det ska vara och svaret är "men sänk bara droppern din lata j*vel så är problemet löst!"

Inställningarna på dämpare är dom rekommenderade från fox, sadelhöjden är inställd enligt hälen på pedalen och lätt böj i knät-metoden.

MagerValp

Aktiv medlem
Jo, med droppern uppe så blir det ju känslan av en häst som försöker sparka av dig när bakhjulet skumpar i stök. Har jag en trampsektion med lätt stök där jag ändå vill vila benen lite så kör jag droppern på trekvart, så kan man lyfta lite på rumpan efter behov men ändå få stöd från sadeln.

Berk

Aktiv medlem
Varför väljer ”alla” (flera/några/en del/ någon iaf) att köra HT på vintern istället för FS?

För att fukten och gäggan orsaker mycket mer slitage på länkaget och dämparen. Och kanske också för att många kör lite mindre hård på hösten, så då saknar man dämpningen bak lite mindre.

Jag köpte en HT som komplement till FS för vintercykling, men äger nu "bara" två HT.

Rattnalle

Aktiv medlem
För att fukten och gäggan orsaker mycket mer slitage på länkaget och dämparen. Och kanske också för att många kör lite mindre hård på hösten, så då saknar man dämpningen bak lite mindre.

Jag köpte en HT som komplement till FS för vintercykling, men äger nu "bara" två HT.
Å andra sidan är det halare så dämpningen gör mer nytta än någonsin för att hålla cykeln kvar på stigen när man laddar på.

Men jag är ju också personen som tycker att köra HT är som att ha 17 grader inomhus för att det är kul med tjocka tröjor.

jonte987

Aktiv medlem
fast nu behöver man inte vänta på att det ska vara kul med tjocka tröjor och HT längre. Det räcker med krig, inflation och exportpriser på el.

jolov

Aktiv medlem
Helt ärligt nu, hur saltutsatt är en cykel man kör på takstället på vintern?

Jag körde från Bergen i norge till norra sverige med cykeln på taket.

Var lite nojjig, så lindade in allt jag kunde med plastfolie och smorde in kedjan osv.

Hade två partier av kedjan utanför plastfolien. När jag kom hem (2 dagar körning) så var den så pass rostig att jag valde att kasta kedjan istället.

Berk

Aktiv medlem
Å andra sidan är det halare så dämpningen gör mer nytta än någonsin för att hålla cykeln kvar på stigen när man laddar på.

Är det inte framförallt dämpningen fram? Eller förhindrar dämpning bak att bakhjulet svänger en halv meter i sidled när man kör på en diagonal liggande våt rött?

Rattnalle

Aktiv medlem
Är det inte framförallt dämpningen fram? Eller förhindrar dämpning bak att bakhjulet svänger en halv meter i sidled när man kör på en diagonal liggande våt rött?
Det är rätt mycket lättare att hålla stabilt tryck fram om bakhjulet inte är överallt tycker jag personligen.

Sen respekterar jag att man gillar olika saker. Men just underhållaspekten ser jag inte som kritisk i valet FS/HT på vintern. Två cyklar blir mer jobb än en oavsett tycker jag. Det som verkligen sliter på min cykel är när den tuggar ett antal tiotusentals höjdmeter utför på semestern.

Berk

Aktiv medlem
Sen respekterar jag att man gillar olika saker. Men just underhållaspekten ser jag inte som kritisk i valet FS/HT på vintern. Två cyklar blir mer jobb än en oavsett tycker jag. Det som verkligen sliter på min cykel är när den tuggar ett antal tiotusentals höjdmeter utför på semestern.

Jag har ägt två FS i flera år, men länkaget och dämpare har aldrig behövts underhåll, så kan inte säga mycket om det. Jag körde dock mcyket mindre mindre på FS än jag kör ny på mina HT.

Underhåll behövs för att saker sliter eller blir smutsig. Om man fördelar körtimmar över två cyklar behövs inte mer underhåll, förutom att fylla på med tubeless-vätska och byta däck om man inte kör samma däck året runt.

Framfall

Aktiv medlem
Jag körde från Bergen i norge till norra sverige med cykeln på taket.

Var lite nojjig, så lindade in allt jag kunde med plastfolie och smorde in kedjan osv.

Hade två partier av kedjan utanför plastfolien. När jag kom hem (2 dagar körning) så var den så pass rostig att jag valde att kasta kedjan istället.
Jag vill ju inte knö in cykeln i bilen, men det låter ju som begränsat med alternativ…

DoubleD

Aktiv medlem
Tjena.
Min son (13) håller på att bygga om sin gamla 24" Scott MTB (gissningsvis 4-5 år gammal). Han vill ha singelspeed och beställde ett 13 tandat frihjul bak men det är något för litet i gängan. Det är av märket Odyssey, BMX-prylar. Är det olika standarder? (Ja uppenbarligen tror jag). Kan någon peka ut en korrekt frihjulskugg man kan beställa? Måste inte vara just 13 kugg. Bara vilken standard vi skall leta efter. På Odyssey-frihjulet står det att det passar alla flip-flop hubs. Vad är det vi sannolikt har på en barn/ungdoms-MTB? Om vi kan få rätt google-ord blir vi djupt tacksamma. När den är färdig skall det blir en dirt-jumper.

Berk

Aktiv medlem
Tjena.
Min son (13) håller på att bygga om sin gamla 24" Scott MTB (gissningsvis 4-5 år gammal). Han vill ha singelspeed och beställde ett 13 tandat frihjul bak men det är något för litet i gängan. Det är av märket Odyssey, BMX-prylar. Är det olika standarder? (Ja uppenbarligen tror jag). Kan någon peka ut en korrekt frihjulskugg man kan beställa? Måste inte vara just 13 kugg. Bara vilken standard vi skall leta efter. På Odyssey-frihjulet står det att det passar alla flip-flop hubs. Vad är det vi sannolikt har på en barn/ungdoms-MTB? Om vi kan få rätt google-ord blir vi djupt tacksamma. När den är färdig skall det blir en dirt-jumper.

Ni har beställt ett BMX frihjul+drev medan ni behöver en single-speed kit, jag antar för Shimano HG body. Jag beställde den här, men allt funkar. Kommer med 13t drev, man kan köpa till andra storlekar. Om det är en vanlig MTB utan sliding dropouts behöver du också en kedjespännare.

DoubleD

Aktiv medlem
Ni har beställt ett BMX frihjul+drev medan ni behöver en single-speed kit, jag antar för Shimano HG body. Jag beställde den här, men allt funkar. Kommer med 13t drev, man kan köpa till andra storlekar. Om det är en vanlig MTB utan sliding dropouts behöver du också en kedjespännare.

Tack, men frihjul+drev behöver vi nog, det är ingen kassett. Kedjespännare finns.

Topp