Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

ol__

Aktiv medlem
Kvällens mek gav två frågor jag egentligen inte vill/vågar ställa:

1) Jag fann en tunn bricka på arbetsbänken. Ca 30,5 mm invändigt, ca 0,4 mm tjock. Känns som den kanske skulle suttit i styrlagret? 😬 brukar det sitta så tunna brickor i, ochi så fall, var då? Om det spelar roll så handlar det om stronglightlagerkoppar som fått enduro-lager.

2) Hur lätt ska vevlager glida? Monterat nytt ultegra bsa vevlager, och monterat ett par äldre fsa gossamer (egentligen tillfälligt tills andra vevar är på plats). Behövde knacka lite för att få in vevarmarna, räckte inte med att bara trycka med handkraft. När jag snurrar till dem så spinner de 1-2 varv.... känns väl som det brukar kunna spinna bättre än så? 😬

Atakua

Aktiv medlem
aldrig hört rapporteras att standardtunga styrstammar av alu eller stål går av utmattningsvägen, knappast standardtunga styren heller, men lätta alustyren flexar en del, och är i farozonen.

när det gäller pedaler är det nästan alltid en tvåstegsprocess. en slitageanvisning från ett lager, eller en smäll ger början till ett brott, som sedan fullbordas med utmattning. så ser det ut att vara på din bild?

rent generellt håller stålpedalaxlar livslångt.

Visa bilaga 591083
Jag håller med att det var en kombination av ett smäll (snarare flera smäll på stenar) kompletterat med slitage som har förtunnat och försvagat axeln precis vid bussningen. Något liknande händer väl inte styrstammen på en pendelcykel.

d_anders

Aktiv medlem
Spekulationsläge på:

Den tunna metallbrickan kan vara en mikrospacer som ibland behövs för att "vulkanen" ska kunna sätta tryck mot lagret innan det bottnar. Om du kan justera styrlagret för trögt utan den så behövs den inte.

Nya ht2 kan vara lite småsega, så det behöver inte vara något fel. Dubbelkolla dock så att du har fått igenom axeln ordentligt. Du skulle även kunna testa att lossa veven, lätta lite på förspänningsskruven och montera igen.

Rattnalle

Aktiv medlem
Kvällens mek gav två frågor jag egentligen inte vill/vågar ställa:

1) Jag fann en tunn bricka på arbetsbänken. Ca 30,5 mm invändigt, ca 0,4 mm tjock. Känns som den kanske skulle suttit i styrlagret? 😬 brukar det sitta så tunna brickor i, ochi så fall, var då? Om det spelar roll så handlar det om stronglightlagerkoppar som fått enduro-lager.

2) Hur lätt ska vevlager glida? Monterat nytt ultegra bsa vevlager, och monterat ett par äldre fsa gossamer (egentligen tillfälligt tills andra vevar är på plats). Behövde knacka lite för att få in vevarmarna, räckte inte med att bara trycka med handkraft. När jag snurrar till dem så spinner de 1-2 varv.... känns väl som det brukar kunna spinna bättre än så? 😬
Fräscha lager är lite tröga på det sättet. Det ska inte ta emot när du snurrar det men det stannar ganska fort. Fett och annat bromsar. Ett gammalt nästan slut lager däremot snurrar i evigheter.

HejaSverige!

Aktiv medlem
Ok, läste just AB, exakt när bestämdes det att alla kvinnor över 80(?) heter Agda egentligen, vad är motsvarigheten hos män, kommer inte upp något självklart namn som jag hört nämnas?

johan44

Aktiv medlem
Behöver ett happy-domslut. Pedaler är alltid olika gängade höger-vänster. Men om man har fyrkantsvevparti, kan bulten som drar fast vevarmen vara olika gängad på höger och vänster sida? Har aldrig varit med om det men kollega hävdar att det finns...

Berk

Aktiv medlem
Behöver ett happy-domslut. Pedaler är alltid olika gängade höger-vänster. Men om man har fyrkantsvevparti, kan bulten som drar fast vevarmen vara olika gängad på höger och vänster sida? Har aldrig varit med om det men kollega hävdar att det finns...

Jag har aldrig hört om det, men dit finns då många olika, gamla, "standard" att jag inte kan utesluta det.

Har kollegan inte växlad ihop det med vevlagret som har (oftast) olika gänga på vänster och högersidan?

weldion

Aktiv medlem
Kan vara så att han tänker på gängan för vevlagret in i "vevhuset"?

Emax

Medlem
Köpte ett par Torch 3 med dubbla BOA spännen. Med chans för att vara korkad, men kan man inte spänna upp dessa BOA spännen genom att dra dom upp och sen "lossnar" hela liksom. Nu måste man snurra upp dom som man gör när man spänner dom och det suger.

Berk

Aktiv medlem
Köpte ett par Torch 3 med dubbla BOA spännen. Med chans för att vara korkad, men kan man inte spänna upp dessa BOA spännen genom att dra dom upp och sen "lossnar" hela liksom. Nu måste man snurra upp dom som man gör när man spänner dom och det suger.

Det ser inte ut som en fråga (du inte vågar ställa). Men jag kan svara ändå. Jag trodde att ordet "Snap", som Specialized använder betydde att man kan drar upp dom för att öppna upp skon. Men jag ser nu på boa.com att S2 inte har den funktion. Bra att veta! Nu undrar jag dock vad Specialized vill säga med "Snap".

Jag kan bara trösta dig med att mina Specialized Defroster Trail skor har Boa som man kan drar upp för att öppna upp, men inte drar bakåt för lossna lite, också jobbigt! Ännu jobbigare för att både sidorna är högergängad och jag har muskelminne från mina andra skor som har vänstergängad på vänsterskon.

weldion

Aktiv medlem
Är det bara jag som gillar Shimanos nya förpackningar?
A2928E22-CF82-49E7-B0A4-5EEF2E949978.jpeg

Gregorz

Aktiv medlem
Är helt oinsatt och ointresserad av dämpade gafflar men sitter nu på en Rock Shox Dart 3 jag inte vet vad jag ska göra av? Är en sån användbar för nån idag eller är den helt out of date och bara att hiva i Mälaren?

Skruff

Aktiv medlem
Om man börjar på en tom ram, hur vet man vilket vevlager/axellängd man ska ha för att inte dreven ska bita i ramen?
Jag har ett vevparti att använda men behöver införskaffa vevlager.

Atakua

Aktiv medlem
Ta en titt på tillverkarens hemsida.
Annars vad som gäller är ett experiment eller simulation. Om du har ett vevlager, montera det på ramen, sedan skruva på vevpartiet. Mäta kedjelinjen. Blir den för liten, köp ett vevlager med motsvarande längre axel. Blir det för stor, gäller en kortare axel.

1667458645513.png

Atakua

Aktiv medlem
Om man börjar på en tom ram, hur vet man vilket vevlager/axellängd man ska ha för att inte dreven ska bita i ramen?
Jag har ett vevparti att använda men behöver införskaffa vevlager.
Och sedan är det också skillnaden mellan JIS och ISO vevlager och vevpartier, så man behöver ha koll på vilken typ vevparti man håller på att installera.

Berk

Aktiv medlem
Och sedan är det också skillnaden mellan JIS och ISO vevlager och vevpartier, så man behöver ha koll på vilken typ vevparti man håller på att installera.

Ännu värre: axeln behövs inte sticka ut lika mycket på både sidorna. Drivsidan är oftast längre, men det kan också vara tvärtom. Jobbigt om en vevarm sticker ut 3 mm mer än de andra. Jag har haft problem att en arm tar i och de andra inte. Jag förstår inte hur man ska veta vilken axel man behöver till en given vevparti. Här är en, inkomplett, lista av axel:

Mikael82

Ny medlem
Ni som kapat era styren; gör ni det med rörkap/röravskärare, bågfil med tuff guide från Parktool, bara bågfil eller något annat? Vad är att rekommendera och nått man borde tänka på?
Kört med rörkap. Funkar fint på alu för mig. Att tänka på dock är att rörets diameter blir lite större precis vid kapningen (kapen skär inte av röret till 100% utan pressar också undan material vilket gör att änden ”sväller” lite)

Joham

Aktiv medlem
Kört med rörkap. Funkar fint på alu för mig. Att tänka på dock är att rörets diameter blir lite större precis vid kapningen (kapen skär inte av röret till 100% utan pressar också undan material vilket gör att änden ”sväller” lite)
Intressant! Jag har inte kapat än men tänker att jag investerar i en kap för att få det fint. Men borde räcka att fila lite efter antar jag då, eller? :s

Atakua

Aktiv medlem
För metallrör (alu/stål) gäller röravskärare och avfilning. Man måste fila ner den tjockare kanten, annars glider styrstammen inte på styrröret.

För kolfiberrör måste man använda bågfil med små fina tänder samt guide. Annars riskerar man krossa fiber med röravskärare. Munskydd behövs också.

n3wton

Aktiv medlem
Intressant! Jag har inte kapat än men tänker att jag investerar i en kap för att få det fint. Men borde räcka att fila lite efter antar jag då, eller? :s
Filar du så mycket som behövs efter att du rörkapat blir det fult. Bättre att såga och sen fila ned graderna precis i snittet än att få svullet rör från rörkap.

Med rörkapen kan du ritsa ett märke på styret som du sedan sågar efter.

Sågmall är överflödigt, men så är jag inte så ängslig över sådana saker heller och har lite handlag för att såga rakt.

jonte987

Aktiv medlem
pratar vi styrrör eller styren? Har aldrig haft problem med att styret blir deformerat av kapningingen.
Styrrör är bättre att såga med en guide.

Emil777

Aktiv medlem
Behöver man egentligen ett reservhjul till sin mtb.

Reservhjulet kommer att vara ett väl använt hjul som tagit mycket stryk. Det är riktat så gått det går och navet har jag precis lyckas laga efter att filat bort stukad metall som ”högg”. Lagren är OK. Så det är funkis.

Förstahjulet har bättre nav (dt-350) och fälg som dessutom är ”rak” / ostukad.

Vad kan man ha andrahjulet till?
Bara ha som otymplig reservdel på endurotävlingar/resor.
Eller kommer det bara bli liggande och jag borde göra mig av med det?

manneblask

Aktiv medlem

Reservhjulet kommer att vara ett väl använt hjul som tagit mycket stryk. Det är riktat så gått det går och navet har jag precis lyckas laga efter att filat bort stukad metall som ”högg”. Lagren är OK. Så det är funkis.

Har du plats så är det ju bra för "worst case scenario" t.ex. i bikepark eller vid tävlingar. Det är ju Murphys lag oavsett, ta du med dig det så kommer vanliga hjulen hålla :)

Rattnalle

Aktiv medlem

Jag ser egentligen mest behovet om man ofta byter däck och vill ha t ex ett hjul som alltid är redo för bikepark med rätt däck. Som ren reserv har jag aldrig haft några kompletta hjul och känner väl inte heller att jag saknat det heller. Nån extra fälg däremot har jag haft liggande till och från för att kunna bygga om hjulet lite snabbt om det blir kris.

C-dale

Aktiv medlem
Varför använder man inte samma teknik på vanliga framdämpare som man gör på leftys. Skulle det inte bli bättre om man gjorde att innerbenen rullar mot ytterbenen istället för att ha det baserat på att dem glider mot varandra? Det borde ju ge bättre small bump sensetivity

Är det någon ensamrätt eller är det något jag har missat?
Förmodligen patenterat. C-dale har gjort dubbelkrona gafflar med nållager men det blev nog för tungt o dyrt.

n3wton

Aktiv medlem
Såg är säkert bäst men det funkar bra med rörkap. Jag har filat efteråt, men inget överdrivet och det ser inte fult ut. Du kommer få fila även om du sågar så minimal skillnad i praktiken skulle jag säga
Instämmer. Skillnaden i resultat är förmodligen hårfin!😊

Jag använder rörkap ganska ofta, men enda gången det är cykelrelaterat är när jag kapar stagen till skärmarna. Där är det det optimala verktyget!😊

Berk

Aktiv medlem
Instämmer. Skillnaden i resultat är förmodligen hårfin!😊

Jag använder rörkap ganska ofta, men enda gången det är cykelrelaterat är när jag kapar stagen till skärmarna. Där är det det optimala verktyget!😊

Aha, det där är riktigt bra information!
Jag har sågat (för) många minuter för att kapa stagen till sonens cykel. Hade inte tänkt på det. Rörkapen sliter inte när man kapar stag i stål?

n3wton

Aktiv medlem
Aha, det där är riktigt bra information!
Jag har sågat (för) många minuter för att kapa stagen till sonens cykel. Hade inte tänkt på det. Rörkapen sliter inte när man kapar stag i stål?
Jo, massivt stål är nog tveksam framgång på kanske. Dessutom för smala för att kapa på vettigt sätt kan jag tänka mig. På finskärmarna jag monterat har det alltid varit stag i alu.

Kashedian

Aktiv medlem
Finns det ett vettigt, lite billigare alternativ till Surly Corner Bar om man vill sätta MTB-reglage på något som påminner om bockstyre?

simson

Aktiv medlem
Hej å gokväll!
Man har ju så smått börjat beställa jul och hjulklappar (alldeles för många ), fick ett sånt här sms igår
D038CF61-3A30-4589-8FB0-05C1C9E1429F.png

har aldrig sett nåt liknande men visst är det ett scam, även om det tidsmässigt passar in med våra beställningar…?
Eller?

Topp