Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

DanielS

Aktiv medlem
Hej å gokväll!
Man har ju så smått börjat beställa jul och hjulklappar (alldeles för många ), fick ett sånt här sms igår Visa bilaga 592235
har aldrig sett nåt liknande men visst är det ett scam, även om det tidsmässigt passar in med våra beställningar…?
Eller?
Jag ser bara halva din screenshot men det är mycket vanligt med den typen av scam/fishing-sms.

kais01

Aktiv medlem
kommer med jämna mellanrum oavsett om du beställt något eller inte.

undvik gärna att ens bekräfta att du finns, genom att varken öppna eller kasta bort messet.

MagerValp

Aktiv medlem
Vad är happyexpertisens synpunkter på b-skruv och kedjelängd?
IMG_6595.jpeg
IMG_6593.jpeg
IMG_6594.jpeg

Raftö

Aktiv medlem
Ny korkad fråga: Är en 140 gaffel 1 cm kortare än en 150 från samma märke, eller är de lika långa men fjädringsvägen är olika? Jag har en Fox 34 Perfomance Elite 140 på en ram som är spec:ad för 150.

Ergo: detta skulle,eller skulle inte, ge 0,5 cm lägre BB.

Bakgrund, jag får ca 0,5 cm högre BB mha flip chip och ev skulle en längre gaffel ge lite den med..

Edit: rättade stavning.

jonte987

Aktiv medlem
det skiljer 1cm om det inte bara är samma märke utan samma modell. Sen är det väl säkert inte många mm hit och dit i vilket fall.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ny korkad fråga: Är en 140 gaffel 1 cm kortare än en 150 från samma märke, eller är de lika långa men fjädringsvägen är olika? Jag har en Fox 34 Perfomance Elite 140 på en ram som är spec:ad för 150.

Bakgrund, jag får ca 0,5 cm högre BB mha flip chip och ev skulle en längre gaffel ge lite den med..

Tänk på sag med, det blir väl 8mm om du kör med 20%.

Raftö

Aktiv medlem
det skiljer 1cm om det inte bara är samma märke utan samma modell. Sen är det väl säkert inte många mm hit och dit i vilket fall.
Ok då får jag kolla gaffel för gaffel. En Fox 34 Performance Elite 140 skulle ersättas men något bra som är 150 isf men till vad, det är ju en annan tråd men kanske inte en Fox. Har hört att Lyrik är bra t ex så jag får kolla att BB rör sig åt rätt håll bara.

n3wton

Aktiv medlem
Ok då får jag kolla gaffel för gaffel. En Fox 34 Performance Elite 140 skulle ersättas men något bra som är 150 isf men till vad, det är ju en annan tråd men kanske inte en Fox. Har hört att Lyrik är bra t ex så jag får kolla att BB rör sig åt rätt håll bara.
Du letar efter A2C-måttet. Axle to crown.

Berk

Aktiv medlem

1 cm längre gaffel ger ungefär 7 mm extra höjd vid styrlagret när man sitter på cyklen pga sag och gaffelrörsvinkeln. Det ger 3 mm högre vevlager.

Raftö

Aktiv medlem
Tror jag skulle ha nytta även av små tillskott till höjt BB. Min känsla för hur hög cykeln är (lågt pedalerna går) ger små jävligt osköna touchar i stenar och annat.

Peach

Medlem
Nu är min fina hoj tvättad och spa-behandlad inför vintern som får spenderas på väggen vid sängen.

Kedjan är ännu torr, dvs inte smord.

Ska jag göra det eller ska cykeln få stå torr tills i vår? Vad säger ni som kan?

weldion

Aktiv medlem
Nu är min fina hoj tvättad och spa-behandlad inför vintern som får spenderas på väggen vid sängen.

Kedjan är ännu torr, dvs inte smord.

Ska jag göra det eller ska cykeln få stå torr tills i vår? Vad säger ni som kan?
Har du tvättat den med vatten? I sådana fall så kör på med olja.

Peach

Medlem
Den är tvättad med vatten så jag smörjer den - tack för svar!

Köpt för att hängas på väggen - japp! Just denna hoj kör jag bara på den fina delen av året. Nu på vintern (då menar jag grusiga GC-banor) kör jag fulhojen som får ta vinterstryk.

Kashedian

Aktiv medlem
Cyklade med punka i bakhjulen i typ 40km, fråga inte varför.. däcket har inga synliga hål, ska det slängas direkt eller värt att prova först?

n3wton

Aktiv medlem
Cyklade med punka i bakhjulen i typ 40km, fråga inte varför.. däcket har inga synliga hål, ska det slängas direkt eller värt att prova först?
Vräng däcket ut och in och böj det "åt fel håll". Då ser du om det finns några skärskador i det. Om det har sådana längsgående skador hade inte jag cyklat på däcket längre. Utan skador är det bara att köra.

ENEP

Medlem
Kan jag köra 11-växlad kassett på denna?
Sitter idag 9-växlat och blir inte klok på de olika shimano hyperglide body som finns.
Shimano 105 ”5500” nav.

Om inte, finns det body att byta så man kan köra 11-växlar eller är det andra nav som gäller?

Bilagor

• BDE81140-C59E-4BFB-8CFB-0E9A2CF7499C.jpeg
    BDE81140-C59E-4BFB-8CFB-0E9A2CF7499C.jpeg
    631.1 KB · Besök: 15

nisseson

Aktiv medlem

Berk

Aktiv medlem
Kan jag köra 11-växlad kassett på denna?
Sitter idag 9-växlat och blir inte klok på de olika shimano hyperglide body som finns.
Shimano 105 ”5500” nav.

Om inte, finns det body att byta så man kan köra 11-växlar eller är det andra nav som gäller?

Det är en body till 9/10 växlar. Men det finns 11-delade kassetter, som Shimanos 11-34, som passar en 10-delat body.

ENEP

Medlem
Jag brukar gå hit när det är klurigt, hoppas du kan hitta svar där! https://bike.bikegremlin.com/1259/bicycle-rear-hub-compatibility/
Kollade lite där och även på sheldon.
Eventuellt passar en 11-kassett för mtb på 7/8/9-body men en 11-kassett landsväg passar inte.

Funkar en 11-kassett för mtb ihop med en landsvägsbakväxel?
Det är en body till 9/10 växlar. Men det finns 11-delade kassetter, som Shimanos 11-34, som passar en 10-delat body.
Och den lirar ihop med valfri 11vxl bakväxel för landsväg?
Hur vet man vilka 11 delade kassetter som passar?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Eventuellt passar en 11-kassett för mtb på 7/8/9-body men en 11-kassett landsväg passar inte.

Edco tillverkar en (snordyr) 11s-kassett som funkar på smala (8-10)-delade bodys. https://www.edco-wheels.co.uk/product/monoblock-cassettes/

Berk

Aktiv medlem

Det berör (bara) på om bakväxel klara största drevet. Man kan hitta det i specsen av bakväxeln. Shimano bakväxel funkar ofta med 2-4 tänder större drev än specat.

Alla MTB 11-delade kassetter till Shimano HG body passar. Shimano säljer några 11-34 och 11-36 också som lvg-kassett, men då kommer dom med en distansring som man kan lämna bort på en 10-delat body. Jag har aldrig sett en 11-delat kassett till 10-delat med mindre än 34t på största drevet. Största drevet sitter längre inåt än största drevet på en 10-delat kassett och måste klara baksidan av bodyn och ekrarna.

Topp