Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

HåkanC

Aktiv medlem
Nja, Shimano HG-800 11-34 marknadsförs som kassett på "Ultegra nivå" till både lvg och mtb.
Den liksom HG-R700 kräver inte en 11-delad lvg-body utan passar på en MTB-body och det var därför jag skrev "MTB-kassetter"
Men du vet alltså inte om ngn 11-delad 11-36 HG-kassett (från Shimano) trots att du skrev
Shimano säljer några 11-34 och 11-36 också som lvg-kassett
Det stämde alltså inte?

Berk

Aktiv medlem
Den liksom HG-R700 kräver inte en 11-delad lvg-body utan passar på en MTB-body och det var därför jag skrev "MTB-kassetter"
Men du vet alltså inte om ngn 11-delad 11-36 HG-kassett (från Shimano) trots att du skrev

Det stämde alltså inte?

Nej, jag vet inte från en Shimano 11-36 11-delat kassett. Jag blandade ihop det med Sram som har en. Själva skulle jag köpa en Sram kassett om jag skulle behöva en och Shimano inte har.

apan_

Aktiv medlem
Varför har äldre racercyklar två framklingor med nästan samma storlek? Det skiljer ju bara några få tänder jämfört med dagens normala 50/34.
Finns säkert någon bra förklaring men det ser rätt lustigt ut med knappt någon skillnad på dom.

ooms

Aktiv medlem
52-42 var väl vad det brukade vara, är ju ändå 10 tänders skillnad. Var du klen fick du köra trippel. 50-34 kom för att många inte ville skylta med att de var klena och behövde trippel, Så det så.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Varför har äldre racercyklar två framklingor med nästan samma storlek? Det skiljer ju bara några få tänder jämfört med dagens normala 50/34.
Finns säkert någon bra förklaring men det ser rätt lustigt ut med knappt någon skillnad på dom.

Linjecykel är en konservativ idrott och det tas väldigt små steg i en väldigt lugnt takt. Blir cyklarna för bra på för kort tid så blir gubbar och UCI upprörda, det måste undvikas. För ~100 år sen fick vi två utväxlingar istället för en och det var nästan lika illa som det stora kriget, men liksom med kriget så återhämtade vi oss till slut och resan fortsätter.

apan_

Aktiv medlem
Såg i köp&sälj en med 52/47, och liknande ser man ju titt som tätt där de nästan ser lika stora ut. Det är ju ändå rätt liten skillnad. Men förr kanske alla var starkare? 💪

Berk

Aktiv medlem
Såg i köp&sälj en med 52/47, och liknande ser man ju titt som tätt där de nästan ser lika stora ut. Det är ju ändå rätt liten skillnad. Men förr kanske alla var starkare? 💪

Då kan man finjustera utväxling fram. Troligtvis är skillnaderna mellan drev bak då 2 eller 3 tänderna. Jag tycker att det är en konstigt system. Förstår inte varför det valdes. Kanske för att man redan hade frihjul med stora steg bak och ett drev fram?

Singular

Aktiv medlem
På riktigt gamla grejor var tanken att man skulle halvväxla, dvs använda framklingorna som ett mellansteg mellan bakdreven. Då var det relativt små skillnader mellan kakorna fram.

Skruff

Aktiv medlem
Jag håller på att montera cantileverbromsar på en gammal mtb. Skruvarna som fäster bromsen mot gaffeln går riktigt segt. Jag sprutade in 556 i hålet, väntade 20 minuter och testade sedan med en skruv som var infettad... Fortfarande tungt att skruva.
Något tips på hur man får fina gängor igen?

Är det dumt att skruva in en gängtapp och försöka fräscha upp dom?

weldion

Aktiv medlem
Jag håller på att montera cantileverbromsar på en gammal mtb. Skruvarna som fäster bromsen mot gaffeln går riktigt segt. Jag sprutade in 556 i hålet, väntade 20 minuter och testade sedan med en skruv som var infettad... Fortfarande tungt att skruva.

Det är bra att skruva in en gängtapp och snygga till gängorna.
Håller på med en gammal stålhoj just nu och där har samtliga gängor fått sig en omgång av "tappen".

42Hz

Aktiv medlem

Nej, det är sådant de kan användas till. =)

Skruff

Aktiv medlem
Det är bra att skruva in en gängtapp och snygga till gängorna.
Håller på med en gammal stålhoj just nu och där har samtliga gängor fått sig en omgång av "tappen".
Lite olja på tappen och jobba sig inåt med fram- och tillbakavridningar. Finns det något annat att tänka på?

Batavus

Aktiv medlem
På riktigt gamla grejor var tanken att man skulle halvväxla, dvs använda framklingorna som ett mellansteg mellan bakdreven. Då var det relativt små skillnader mellan kakorna fram.
Man flyttade också kedjan för hand mellan framklingorna. - Än längre tillbaka vände man på bakhjulet, hihi!

Emil777

Aktiv medlem
Kanske fel tråd men...

Glasfiberspackel....
Jag har igår kväll försökt laga en tjock spånskiva med det.
Kommer det att funka?
Jag har fyllt i en skada som är ca 1cm djup och 10x10cm stor.

Hur länge luktar polystyren/plastic padding ?
Målar man över det annars, för att stoppa lukten/gaserna?

Mvh
/ 4:a i slöjd

Vad är detta för verktyg?
Jag hittade den för något år sen på en stig i skogen under en cykeltur, men jag har ingen aning om vad den är till för.

Bilagor

• IMG_20221119_110654.jpg
    IMG_20221119_110654.jpg
    551.8 KB · Besök: 66

Rattnalle

Aktiv medlem
Beror på snön/isen/slasket. På hård is föredrar jag smala. När snön/isen ger med sig är smala hemska. På packad snö funkar breda bättre.
Beror kanske på var man bor men jag har aldrig upplevt att mina nuvarande 42or är breda nog att ge nån direkt märkbart bättre prestanda av det skälet så känns mest som jag åker runt med extra vikt. Kommer köpa 35 nästa gång tror jag.

BFS

Aktiv medlem
Beror kanske på var man bor men jag har aldrig upplevt att mina nuvarande 42or är breda nog att ge nån direkt märkbart bättre prestanda av det skälet så känns mest som jag åker runt med extra vikt. Kommer köpa 35 nästa gång tror jag.
Jag har 37 mm på de däck jag använder mest. Har bredare, men de greppar sämre nästan överallt.

Bellyboy

Aktiv medlem
Hej.

Ska flytta över min hydrauliska ultegra grupp till en ny ram. Hur gör ni med befintlig olja i kabeln? Vad är bra att tänka på? Jag har bara erfarenhet utav fälgbroms, så tips skulle uppskattas.

moros

Aktiv medlem
Hej.

Ska flytta över min hydrauliska ultegra grupp till en ny ram. Hur gör ni med befintlig olja i kabeln? Vad är bra att tänka på? Jag har bara erfarenhet utav fälgbroms, så tips skulle uppskattas.
Är det intern dragning? Det är ju görbart att koppla loss utan alltför mycket läckage. Men har du ändå haft oljan i systemet ett tag så skulle jag nog ändå gjort en komplett fyllning och luftning. Skall man bara byta ett ok eller handtag så kan det vara görbart utan att blöda igenom hela systemet.

Bellyboy

Aktiv medlem
Är det intern dragning? Det är ju görbart att koppla loss utan alltför mycket läckage. Men har du ändå haft oljan i systemet ett tag så skulle jag nog ändå gjort en komplett fyllning och luftning. Skall man bara byta ett ok eller handtag så kan det vara görbart utan att blöda igenom hela systemet.
Yes kablarna går internt. Kanske att jag frigör kabeln från oket och låter den rinna ut i en flaska eller liknande ? Kommer skrota alla kablar i samband med bytet

weldion

Aktiv medlem
Jag fick för mig att skillnaden ligger i fälgbredden, och därmed i hur mkt däck man kan klämma in där.. eller?

Har aldrig rört ett 29" däck i mitt liv ska sägas 😅
När du kikar på däck så kan du alltid kika på millimetermåttet (622 mm) och bara ta hänsyn till vilken bredd som din ram/gaffel klarar av. Sedan, som Berk nämner, är det lämpligt att ta hänsyn till fälgens bredd också. Det gäller åt båda håll. För smala däck på en för bred fälg och tvärtom.

Topp