Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

SIE

Aktiv medlem
Debuterar med clipless.

Pedaler: Crankbrothers Double Shot 1, nya
Klossar: de som kom med pedalerna, nya
Skor: Giro Code Techlace, nästan nya

Klossar iskruvade med tillverkarkorrekt moment 4Nm.

Problem: visst glapp i ena pedalen (eller ja, pedal/sko) i höjdled.

Lösning: ?

Batavus

Aktiv medlem
Debuterar med clipless.

Kan en av skruvarna ha blivit litet snedgängad? Har hänt mig. Föreslår en fullkomlig omstart.

thomaslundstrom

Aktiv medlem

Det ska väl inte vara något problem om jag kör detta vevparti med 105 reglage och bakväxel?
Har läst att det ska uppstå lite strul när man blandar grx och landvägskompenenter

Vevpartiet blandat med 105 framväxel kan strula pga olika offset. Kör du 1x eller med grx framväxel lär det lira bra.

weldion

Aktiv medlem

Det ska väl inte vara något problem om jag kör detta vevparti med 105 reglage och bakväxel?
Har läst att det ska uppstå lite strul när man blandar grx och landvägskompenenter

SIE

Aktiv medlem
Kan en av skruvarna ha blivit litet snedgängad? Har hänt mig. Föreslår en fullkomlig omstart.
Nog fan är väl glipan mellan klossen och sulan höger i bild lite större?

82A36BA7-54D8-4517-94BF-F2E5A17AB13E.jpeg

Kan det lösas med shims?

Berk

Aktiv medlem
Nog fan är väl glipan mellan klossen och sulan höger i bild lite större?

Visa bilaga 595319

Kan det lösas med shims?

Om du har glapp skulle jag tänka att det bara blir värre med shims.

Men vet du om du har glapp mellan pedal och kloss eller kloss och skon?

Jag har bara erfarenheter med Shimano SPD. Där sitter klossen helt fast i pedalen och klossen borde sitta fast på skon, så det kan inte vara glapp i höjdled. Det kan dock hända att skon han vackla lite till höger och vänster.

SIE

Aktiv medlem
Om du har glapp skulle jag tänka att det bara blir värre med shims.

Men vet du om du har glapp mellan pedal och kloss eller kloss och skon?

Jag har bara erfarenheter med Shimano SPD. Där sitter klossen helt fast i pedalen och klossen borde sitta fast på skon, så det kan inte vara glapp i höjdled. Det kan dock hända att skon han vackla lite till höger och vänster.
Glappet är mellan kloss och sko (edited), i sidled alltså insida till utsida av fot. Inte helt lätt att fånga på film.

Berk

Aktiv medlem
Glappet är mellan kloss och sko (edited), i sidled alltså insida till utsida av fot. Inte helt lätt att fånga på film.

Svårt att säga om det är mellan kloss och sko eller/och kloss och pedal. Men det ser precis ut som vacklandet jag menade. Det beror på hur hög pedalarna, hur lång ner dobbarna på skor kommer och hur klossen sitter på skor. Skulle gissa att din skillnad på höger och vänster kommer från tillverkningstoleranser på skorna. Mina skor vacklar mindre, men jag vet inte om Crankbrothers kloss/pedal kombo kanske ger mer vacklande än Shimano SPD.

Brakastruten

Aktiv medlem
Hur skall lagren någonsin kunna justeras
20221125_213503.jpg
lättare på DMR V6-pedaler? Är det bara att NÖTA ut dem? Känner inga kanter på kragen.

Senast ändrad:

Bellyboy

Aktiv medlem
Har någon tips på skosnören till lvg skor?
Snörena på mina giro empire ger snart upp och vägrar beställa ett uppsättning från UK.

SIE

Aktiv medlem
Debuterar med clipless.

Lösning:

Efter att ha testat samtliga kombinationer av höger/vänster pedal/kloss/sko är slutsatsen att det alltid blir glapp för vänster kloss oavsett pedal eller sko. Tack för allas medverkan, stay safe out there!

jonte987

Aktiv medlem
Flickans 10s xtr har växlat perfekt sen jag förlängde kedjan en bra bit över spec men nu märker jag att det känns lite knarrigt på minsta när den står på trainern.

Jag ser inte riktigt att för lång kedja kan göra det? Den spänner med marginal och klarar ju 2x.
Byta kassett?

Berk

Aktiv medlem
Flickans 10s xtr har växlat perfekt sen jag förlängde kedjan en bra bit över spec men nu märker jag att det känns lite knarrigt på minsta när den står på trainern.

Jag ser inte riktigt att för lång kedja kan göra det? Den spänner med marginal och klarar ju 2x.
Byta kassett?

Minsta växel eller drev?

Är det inte tid att byta kedja isf kassett då? Eller är kedjan ny?

jonte987

Aktiv medlem
Minsta drev sliter klart mest, om man använder den lika mycket som andra drev. Har det använda mycket?
Kan vara. Satt på ett begnat hjul. Jag får kolla på det. Det är en sunrace vars enda värde är att den passar bättre mot spacern på trainern än shimans billigare modeller

jonte987

Aktiv medlem
Minsta drev sliter klart mest, om man använder den lika mycket som andra drev. Har det använda mycket?
20221126_175335.jpg

Lite bättre med annan kassett men då blir det som väntan knas med allt annat pga spacer.

Ska se om jag hittar en bild på 771 baksida. 9s xt sitter bra pga spindel konstruktion

Edit. Xt är kanske lite bättre men sitter också nitar dumt till.

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Någon som har ett tips på en bra intervalltimer för Apple Watch?
Har Intervals Pro på klockan nu, men den kostar om man vill lägga in egna intervallprogram. Vill veta om det finns bättre alternativ.
Måste vara tydlig när intervallen ändras.
Tycker Intervals Pro är hyfsat tydlig, men det är inget fel om den är extremt tydlig.

kais01

Aktiv medlem

Byta kassett?
det där drevet utifrån bilden tycks inte slitet överhuvudtaget. har man rätt framklinga används knappt 11t vid irl-cykling. har man för liten framklinga och använder 11t mer kontinuerligt slits det ut på kort tid.

att det knorrar och uppstår friktion på 11t är en inbyggt funktion i detta drev. eller defekt om du så vill. det är inget vidare. typ nästan acceptabelt med helt ny kedja, men snart börjas det...

12t står emot betydligt bättre och 13t astronomiskt bättre.

jonte987

Aktiv medlem
det där drevet utifrån bilden tycks inte slitet överhuvudtaget. har man rätt framklinga används knappt 11t vid irl-cykling. har man för liten framklinga och använder 11t mer kontinuerligt slits det ut på kort tid.

att det knorrar och uppstår friktion på 11t är en inbyggt funktion i detta drev. eller defekt om du så vill. det är inget vidare. typ nästan acceptabelt med helt ny kedja, men snart börjas det...

12t står emot betydligt bättre och 13t astronomiskt bättre.

Ok, hon kör inte mycket på 11an i zwift så kanske kan ignorera detta då kassetten sitter överlägset bäst på trainern.

Du menar generellt 11an inte just sunrace?

Kan ju säkert bli värre eftersom kedjan går på två olika kassetter.

Edit. Tack

kais01

Aktiv medlem
ja 11t generellt garanterar hög friktion, kuggig framfart, och vid redan sparsam användning raskt slitage.

kan man få till drivlinan utan dessa smådrev är det fördelaktigt. kan vara svårt på 1x, men lätt på 2x.

på 1x har man fördelen att de knappt kommer till användning, är mera som en nödväxel i nedförsbacke och medvind.

Kashedian

Aktiv medlem

Försöker klura ut vad gör styrlager som passar till en Surly Karate Monkey från 2009.. informationen jag hittar på nätet säger zs44/ec44 och då borde väl den passa?

Atakua

Aktiv medlem

Försöker klura ut vad gör styrlager som passar till en Surly Karate Monkey från 2009.. informationen jag hittar på nätet säger zs44/ec44 och då borde väl den passa?
Inte precis. "EC44" betyder egentligen en ~1cm högre nedre kopp än "ZS44", dock kopparnas yttre diametrar är samma (== 44 mm)

ZS44:
1669675217814.png

EC44:

1669675143536.png

Om man trycker in en ZS44-kopp istället för EC44 sänker det cykelns framsida med ~1cm.

CCS

Aktiv medlem
Här finns mer i ämnet att läsa:

CCS

Aktiv medlem

den borde väl vara helt rätt i såna fall?
Nej, det du länkar slutar på EC44/40 vilket är för Tapered styrrör, vilket ju även står i länken/rubriken.

Du ska ha med EC44/30 nertill om det ska vara utanpåliggande (ExternalCup) för rakt styrrör 1 1/8" hela vägen, som jag skrev och som det jag länkade till ovanför.
(bild nedanför)

Finns säkert något liknande att hitta på Bikester om det ska köpas där.

Screenshot_20221130-051620-947.png

Senast ändrad:

SIE

Aktiv medlem
Vilken quarq-effektmätarvevarm passar till hoj med Sram Apex1 175mm vevarm/BB30 PF vevlager? Frågar åt en kompis.

moros

Aktiv medlem
Vet att det finns någon "forumhjälptråd" men hittar inte den. Så frågan är. Var finns den?

Eller är det någon mer som har problem med editorn i Android 13? Efter uppdateringen så är allt utgråat. Inställning? Rättigheter?

Screenshot_20221202_215421_Chrome.jpg

cykloton

Aktiv medlem
Hjälp med gaffel-service-kit!

Köpte ett servicekit till rockshox pike, tänkte att det passar min gaffel eftersom det stod 2018+, min gaffel är fr. 2019. Nu när jag sökte på modellnumret ser jag att servicekitet är till en pike B1 och inte B2 vilket min är, vad räknas som en pike B1 eller vad betyder det?
16700569666401104221385209822609.jpg

Min gaffel har modellnr. 50T85134795
Alltså en rockshox pike rc 140mm 2019, charger 2 dämpare. Debonair.

Står B1 för charger 1, eller är det solo air?

HåkanC

Aktiv medlem

Troligen inga problem, om det går att justera ut framväxeln de 1-2mm som krävs.
Jag har ST-R9120, FD-R7000, FC-RX600-11 och RD-RX800 på en cykel
och med GRX-vevpartiet växlar det bättre jmf med det vevparti som jag hade innan.

Rattnalle

Aktiv medlem
Är det nån som sett Shimanos 10-45-kassett som slx eller xt samt matchande medium cage bakväxel i lager nånstans? 12-delat.

Senast ändrad:

CCS

Aktiv medlem
Är det nån som sett Shimanos 10-45-kassett som slx eller xt samt matchande medium cage bakväxel i lager nånstans? 12-delat.

Rattnalle

Aktiv medlem

Va fasen jag tyckte jag kollade på båda ställena.. suck. Och tack!

Topp