Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

imme7

Medlem
Hej! Har just nu en crescent starren, som jag vill uppgradera något. Har redan satt stel gaffel och ett mindre vevparti. Nästa steg jag tänkte mig är att byta till bock har Sora shifters (3503 3x9), men funkar det med min altus framväxel (M313 eller M310 minns ej exakt) för tre delat? och bakväxel Alivio? Ska man skita i det eller är det värt

HåkanC

Aktiv medlem
Har just nu en crescent starren, som jag vill uppgradera något. Har redan satt stel gaffel och ett mindre vevparti. Nästa steg jag tänkte mig är att byta till bock
Vilka delar som funkar, eller ej, med varandra kan jag inte hjälpa dig med
Men jag undrar om du har tagit den mer utsträckta sittställningen med bockstyre med i beräkningen?
Bike-Size-Flat-Bar-vs-Drop-Bar.jpg

Ska man skita i det eller är det värt
För det allra mesta brukar man säga att det inte är värt det,
att det är bättre att spara pengarna och lägga dem på en "riktig" bockstyrecykel.
Men om du ser ombyggnaden som en hobby, vad är du då beredd att betala?

Der Kaiser

Aktiv medlem
Såg för ett litet tag sen en diskussion som involverade slitna Shimano STI-reglage som inte funkade eller inte funkade när det blev kallt, och lösningen skulle vara att spraya nån sorts fett nånstans i reglagen.
Jag har det problemet, så fort det blir minusgrader så kan jag bara växla nedåt.... Har tidigare bytt både wire och bromsvätska, så kan iallafall bända tillbaks, eller fram, gummihöljet. Men var däri sprayar man? Och vad för spray?

Berk

Aktiv medlem
Såg för ett litet tag sen en diskussion som involverade slitna Shimano STI-reglage som inte funkade eller inte funkade när det blev kallt, och lösningen skulle vara att spraya nån sorts fett nånstans i reglagen.
Jag har det problemet, så fort det blir minusgrader så kan jag bara växla nedåt.... Har tidigare bytt både wire och bromsvätska, så kan iallafall bända tillbaks, eller fram, gummihöljet. Men var däri sprayar man? Och vad för spray?

Jag har haft samma problem med Shimano MTB växelreglage och då sprutar jag Teflonspray genom ett hål och då funkar dom som ny. Jag vet inte vilken ställe är bäst på lvg STI-reglage.

HåkanC

Aktiv medlem
Jag har haft samma problem med Shimano MTB växelreglage och då sprutar jag Teflonspray genom ett hål och då funkar dom som ny. Jag vet inte vilken ställe är bäst på lvg STI-reglage.
1297768027916-ihl9ft863ibw-97f344e.jpg

Spraja där man trär in växelvajern, men gör det inte inomhus; det brukar droppa svart "gucka" ur reglaget och undvik gärna Teflon(PTFE), av både hälso och miljöskäl, eftersom det kan öka risken för högt kolesterolvärde och flera cancerformer.

Berk

Aktiv medlem
1297768027916-ihl9ft863ibw-97f344e.jpg

Spraja där man trär in växelvajern, men gör det inte inomhus; det brukar droppa svart "gucka" ur reglaget och undvik gärna Teflon(PTFE), av både hälso och miljöskäl, eftersom det kan öka risken för högt kolesterolvärde och flera cancerformer.

Bra poäng! Tänkte inte på det. Min burka teflonspray är mer än 15 år gammal. På den tiden var problemet mindre känt. Finns det ett sätt att "återvinna" burkan så att teflon inte hamnar i miljön?

imme7

Medlem
Vilka delar som funkar, eller ej, med varandra kan jag inte hjälpa dig med
Men jag undrar om du har tagit den mer utsträckta sittställningen med bockstyre med i beräkningen?

För det allra mesta brukar man säga att det inte är värt det,
att det är bättre att spara pengarna och lägga dem på en "riktig" bockstyrecykel.
Men om du ser ombyggnaden som en hobby, vad är du då beredd att betala?
Jag sitter ganska raceigt på mitt raka styre, men tror nog kanske det är bäst som du säger att lägga krut på en cykel som är optimerad för det. Har en specialized diverge som saknar lite delar, är nog mer värt att bygga upp den. Men tack för insikten!

Skruff

Aktiv medlem
Jag har problem med att få cantilever bromsklossen parallell med fälgen, den vill gärna angripa i en vinkel, något tips?

Berk

Aktiv medlem
Jag har problem med att få cantilever bromsklossen parallell med fälgen, den vill gärna angripa i en vinkel, något tips?

Cantilever är jobbiga. Man ska ställa in dom lite skevt, ungefär 1 mm närmare fälgen på framsidan än på baksidan, lite beroende på hur mycket bromsarna och infästningar flexar.

EDIT: man kan lägga ett 1 mm tjock plastbit emellan fälgen och baksidan av klossarna om man vill göra inställningen enklare.

Senast ändrad:

Gregorz

Aktiv medlem
Vad heter/var hittar man muttern som ska sitta här?
Shimano.

Bilagor

• IMG_20221208_123846_267.jpg
    IMG_20221208_123846_267.jpg
    314 KB · Besök: 14
  • IMG_20221208_130030_737.jpg
    IMG_20221208_130030_737.jpg
    182.1 KB · Besök: 10

tonimakaroni

Aktiv medlem
Hej! Har just nu en crescent starren, som jag vill uppgradera något. Har redan satt stel gaffel och ett mindre vevparti. Nästa steg jag tänkte mig är att byta till bock har Sora shifters (3503 3x9), men funkar det med min altus framväxel (M313 eller M310 minns ej exakt) för tre delat? och bakväxel Alivio? Ska man skita i det eller är det värt
En lösning är ju annars Surly Corner bar, finns väl några butiker i EU som har den inne då du använder samma reglage du redan har.

https://surlybikes.com/blog/the_surly_corner_bar_dropbar_mountain_bike_handlebar

Batavus

Aktiv medlem
Litet vinkel ska det vara, för att få en mjuk inbromsning. På ena sidan finns en liten, liten skruv, som justerar parallelliteten eller vad det heter mellan bromsklossarna. ...Så de hamnar på rätt avstånd från fälgen på bägge sidor.

Berk

Aktiv medlem
Vad finns att tänk på när man fraktar cykel på taket på bilen i minusgrader?

Jag kör Thule Thruride. Där är enda problemet att låsningen till framaxeln kan har frusits fast. Då tar jag med en värmepåse för att öppna den. Det brukar bara hända när snön på biltaket smälter och fryser igen.

Framfall

Aktiv medlem
Jag kör Thule Thruride. Där är enda problemet att låsningen till framaxeln kan har frusits fast. Då tar jag med en värmepåse för att öppna den. Det brukar bara hända när snön på biltaket smälter och fryser igen.
Jag tänker på bromsar och så, vi har -6 just nu och vi kommer ha -10 när vi åker…

HåkanC

Aktiv medlem
QUOTE="Framfall, post: 4244273, member: 62810"]
Jag tänker på bromsar och så, vi har -6 just nu och vi kommer ha -10 när vi åker…
[/QUOTE]
Hur åker du?
Är det bromsar i det du åker i?
Kommer de att fungera i de temperaturer du åker i?

Kashedian

Aktiv medlem
Nej, det du länkar slutar på EC44/40 vilket är för Tapered styrrör, vilket ju även står i länken/rubriken.

Du ska ha med EC44/30 nertill om det ska vara utanpåliggande (ExternalCup) för rakt styrrör 1 1/8" hela vägen, som jag skrev och som det jag länkade till ovanför.
(bild nedanför)

Finns säkert något liknande att hitta på Bikester om det ska köpas där.

Visa bilaga 596082
spinner vidare på frågan.. utöver att ramen sjunker 1cm typ om man kör med zero stack istället för external cup så borde zc funka också?

HåkanC

Aktiv medlem
Ja vad gör Sixten fors då? Okänt riktigt namn.
Vad han gör nu har jag ingen aning om, men hans happyhistoria är talande
Han blev tidsbegränsat avstängd två ggr för att han inte klarade av att följa reglerna.
Efter tredje regelbrottet blev han permanent avstängd

Men han klarade inte av hålla sig härifrån utan kom tillbaka och postade i början av detta år, under en helt annan sig, men det upptäcktes och han blev ännu en gång permanent avstängd

Men om han finns här igen för femte gången under en tredje sig har jag ingen aning om.

BJS

Aktiv medlem
Jag vet mkt väl vem Sixten är, han heter dock inte Bengt.
Bengt-re finns kvar här under annat nick men med annan svansföring.
Ja, blanda inte ihop mig med "Sixten" - jag delar inte en värdering eller ens en åsikten med den #*#*#.

Och om nu eventullt undrade varför jag lessnade på "happy" är att happy blev Nazzy. Rasism, homofobi och hånande av sjuka människor hejas på och moderades inte - sorry, lite acceptens har jag, men när det är helt okej att bedriva nazzepropaganda helt öppet - då tappade ni mig.

Nazza på och haila vidare när ni kör svartrykande dieselbilar när ni skall på stan och knacka bögar och jaga svartingar.

Skäms för fan....

marr

Moderator
Forumvärd
Ja, blanda inte ihop mig med "Sixten" - jag delar inte en värdering eller ens en åsikten med den #*#*#.

Och om nu eventullt undrade varför jag lessnade på "happy" är att happy blev Nazzy. Rasism, homofobi och hånande av sjuka människor hejas på och moderades inte - sorry, lite acceptens har jag, men när det är helt okej att bedriva nazzepropaganda helt öppet - då tappade ni mig.

Nazza på och haila vidare när ni kör svartrykande dieselbilar när ni skall på stan och knacka bögar och jaga svartingar.

Skäms för fan....
What?

Manurhin2

Aktiv medlem

Skäms för fan....
Eftersom du citerar mig:

Vilka är "ni" ?
Jag anser mig inte vara varken homofobisk, rasistisk eller nazistisk.

marr

Moderator
Forumvärd
Det fanns för några månader sen några "otrevliga" ilägg i, jag tror, memes tråden. Du kommenterade på ett inlägg, men tog inte bort det. Jag vet inte om det fanns ännu fler, men det verkar vara så från Bengts ilägg.
Aha, från en meme tråd alltså.....

n3wton

Aktiv medlem
Känns som ens happyberoende inte är helt urspårat eftersom både Sixtens återkomst och ånyo fall samt det @BJS skriver om gått mig helt förbi.

Tråkigt att du känner så @BJS - jag har uppriktigt saknat dina inlägg! Nya signaturen har inte fastnat ännu så jag kanske helt enkelt missat att det är du.😛

Jag står gärna upp mot eventuella nazistiska åsikter (men sådana lär ju knappast på vädras här), dieselbilar eller annan inskränkthet. Om inte inskränkningen handlar om att korrekt rammaterial är stål, att foto från NDS är strikt förbjudet och annat självklart och odiskutabelt.

Topp