Ute efter en ren "kartfunktion" när jag är ute och kör i skogen och försöker leta nya trevliga spår att följa, från strava/trailforks. Ska inte behöva planera rutten i förväg, utan mer möjliggöra att ta nya sidospår.
Vilken GPS ger mest bang for the buck? Övriga funktioner är irrelevanta/onödiga.
Men den lär ju behöva vara uppkopplad, då troligen via mobiltelefonen i väskan. Alternativt bra på att synka upp området jag ska cykla i?
Funderar rent av om de inte är bäst med bara en "offer-mobil", i ett hyffsat fodral och bra hållare?
Kör
https://gpx.studio/ (på dator då den blir för liten på telefon/platta) och lägg till Strava överlägget så ser du var folk cyklat (tror det är från några månader tillbaka så de är ganska så aktuella spår). Sen planerar man sin cykling där och laddar sen över till sin GPS eller en GPX App i telefonen. Går utmärkt att göra små avstickare i planeringen men att leda tillbaka dem till huvudspåret igen ifall man märker att de inte ger något eller att man inte hinner med dem?
Jag brukar också kolla Naturkartan.se för att hitta vanliga stigar och små skogsvägar. Framför allt då jag är ute i skogen och vill se var jag är någonstans. I kombination med Strava och kartläget så brukar jag hitta rätt. Men att tro att en GPS på styret ger dig nya förslag när du är ute och cyklar blir nog lite svårt. Dels så är kartan lite svårläst där och även om man lägger till segment/trialfoks i GPS'en så blir det svårt att få en bra översikt eller att välja något bra?
Ett annat roligt sätt är att "stalka" de som cyklar nära dig på Strava och se var de cyklar. Många av de spår jag åker ganska frekvent numera är spår jag hittat via de som bor nära mig eller de som jag träffar på när jag är ute och cyklar på lite mer ödsliga ställen.
Trailforks använder jag ytterst sällan då den är skitkass på att visa var folk cyklar om man inte befinner sig typ i Stockholm/Göteborg eller där det finns någon "Trailforksnerd" som orkat lägga in sina spår. Där jag cyklar så hittar jag sällan något på Trailforks och skulle det finnas något så är det lite rörigt att se var de bra spåren går (typ Delsjön i GBG där man får bra mycket bättre körning med guidning av en lokal "guru"!) ;)
Val av hårdvara så funkar ju vilken mobil som helst som har GPS och kan köra någon typ av GPX app. Sen en vettig hålare på styret, typ Quad Lock, så kan du ha din vanliga telefon där. Sitter bergsäkert och deras fodral skyddar telefonen väldigt bra. Kostar dock nästan lika mycket som en beggad enklare Garmin!
Vill du ha en renodlad GPS så funkar nog även de billigaste tillräckligt bra för just navigation. Bara de kan ladda GPX-filer och visar var du ska åka. Garmin/Wahoo's billigaste varianter är väl en ganska så säkert kort och går säkert att hitta beggade till en bra peng?