Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Andreas12345678

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Ute efter en ren "kartfunktion" när jag är ute och kör i skogen och försöker leta nya trevliga spår att följa, från strava/trailforks. Ska inte behöva planera rutten i förväg, utan mer möjliggöra att ta nya sidospår.
Vilken GPS ger mest bang for the buck? Övriga funktioner är irrelevanta/onödiga.

Men den lär ju behöva vara uppkopplad, då troligen via mobiltelefonen i väskan. Alternativt bra på att synka upp området jag ska cykla i?
Funderar rent av om de inte är bäst med bara en "offer-mobil", i ett hyffsat fodral och bra hållare?
 

MagerValp

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Ute efter en ren "kartfunktion" när jag är ute och kör i skogen och försöker leta nya trevliga spår att följa, från strava/trailforks. Ska inte behöva planera rutten i förväg, utan mer möjliggöra att ta nya sidospår.
Vilken GPS ger mest bang for the buck? Övriga funktioner är irrelevanta/onödiga.

Men den lär ju behöva vara uppkopplad, då troligen via mobiltelefonen i väskan. Alternativt bra på att synka upp området jag ska cykla i?
Funderar rent av om de inte är bäst med bara en "offer-mobil", i ett hyffsat fodral och bra hållare?
Garmin Edge Explore. Ladda in trailforkskartan på den så sköter den sig själv sedan.
 

MotoVeloce

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Ute efter en ren "kartfunktion" när jag är ute och kör i skogen och försöker leta nya trevliga spår att följa, från strava/trailforks. Ska inte behöva planera rutten i förväg, utan mer möjliggöra att ta nya sidospår.
Vilken GPS ger mest bang for the buck? Övriga funktioner är irrelevanta/onödiga.

Men den lär ju behöva vara uppkopplad, då troligen via mobiltelefonen i väskan. Alternativt bra på att synka upp området jag ska cykla i?
Funderar rent av om de inte är bäst med bara en "offer-mobil", i ett hyffsat fodral och bra hållare?
Kör https://gpx.studio/ (på dator då den blir för liten på telefon/platta) och lägg till Strava överlägget så ser du var folk cyklat (tror det är från några månader tillbaka så de är ganska så aktuella spår). Sen planerar man sin cykling där och laddar sen över till sin GPS eller en GPX App i telefonen. Går utmärkt att göra små avstickare i planeringen men att leda tillbaka dem till huvudspåret igen ifall man märker att de inte ger något eller att man inte hinner med dem?

Jag brukar också kolla Naturkartan.se för att hitta vanliga stigar och små skogsvägar. Framför allt då jag är ute i skogen och vill se var jag är någonstans. I kombination med Strava och kartläget så brukar jag hitta rätt. Men att tro att en GPS på styret ger dig nya förslag när du är ute och cyklar blir nog lite svårt. Dels så är kartan lite svårläst där och även om man lägger till segment/trialfoks i GPS'en så blir det svårt att få en bra översikt eller att välja något bra?

Ett annat roligt sätt är att "stalka" de som cyklar nära dig på Strava och se var de cyklar. Många av de spår jag åker ganska frekvent numera är spår jag hittat via de som bor nära mig eller de som jag träffar på när jag är ute och cyklar på lite mer ödsliga ställen.

Trailforks använder jag ytterst sällan då den är skitkass på att visa var folk cyklar om man inte befinner sig typ i Stockholm/Göteborg eller där det finns någon "Trailforksnerd" som orkat lägga in sina spår. Där jag cyklar så hittar jag sällan något på Trailforks och skulle det finnas något så är det lite rörigt att se var de bra spåren går (typ Delsjön i GBG där man får bra mycket bättre körning med guidning av en lokal "guru"!) ;)

Val av hårdvara så funkar ju vilken mobil som helst som har GPS och kan köra någon typ av GPX app. Sen en vettig hålare på styret, typ Quad Lock, så kan du ha din vanliga telefon där. Sitter bergsäkert och deras fodral skyddar telefonen väldigt bra. Kostar dock nästan lika mycket som en beggad enklare Garmin!
Vill du ha en renodlad GPS så funkar nog även de billigaste tillräckligt bra för just navigation. Bara de kan ladda GPX-filer och visar var du ska åka. Garmin/Wahoo's billigaste varianter är väl en ganska så säkert kort och går säkert att hitta beggade till en bra peng?
 
Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Vad han gör nu har jag ingen aning om, men hans happyhistoria är talande
Han blev tidsbegränsat avstängd två ggr för att han inte klarade av att följa reglerna.
Efter tredje regelbrottet blev han permanent avstängd

Men han klarade inte av hålla sig härifrån utan kom tillbaka och postade i början av detta år, under en helt annan sig, men det upptäcktes och han blev ännu en gång permanent avstängd

Men om han finns här igen för femte gången under en tredje sig har jag ingen aning om.
Han var ju lite underhållande också. Lade ju väldigt mycket energi på att diskutera här… jag hade aldrig någon dispyt med han , men är fortfarande nyfiken på vad han gör nowadays. Han var ju alltid 110 procent
 

n3wton

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Han var ju lite underhållande också. Lade ju väldigt mycket energi på att diskutera här… jag hade aldrig någon dispyt med han , men är fortfarande nyfiken på vad han gör nowadays. Han var ju alltid 110 procent
Han gjorde ju mycket gott också - det var både nytta och otrevligheter som haglade runt honom. Man funderar ju på vad han lägger den energin som han la på att berätta exakt vilken reach någon skulle ha på idag.
 

cykloton

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Hestra heli ski Vs Hestra Army leather heli ski, är det stor skillnad? Army låter coolare och står att lädret är tjockare, är det så att det blir klumpigt eller ska jag gå för army?
 

NickPick

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
behöver en billig lvggrupp med skivbroms och 2x11. Vilken är den billigaste cykeln att uppbringa som man kan slakta på delar?
Helst från nivå 105/rival.
 

revben

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Om man vill ha ett par dubbdäck i storlek 700c mellan ca 38-45mm som går att köra slanglöst vad bör man (jag) kolla på då? Det var bättre förr när det fanns färre alternativ.
 

NickPick

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Om man vill ha ett par dubbdäck i storlek 700c mellan ca 38-45mm som går att köra slanglöst vad bör man (jag) kolla på då? Det var bättre förr när det fanns färre alternativ.
Suomi routa finns väl i 50? Mina routa i 40mm är typ 37mm bred nu… kanske går till sig, vem vet.
Annars gör det att köra marathon winter slanglöst.
 

marr

Moderator
Forumvärd
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Är det off season nu?
Screenshot_20221217_183740_Chrome.jpg
 

Beagleboy

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Skärmdumpen antyder det, men det finns långt större tecken i tiden på att det snarare är frågan om no more season at all, för visst och vissa.

Intressekollar har döpts om till presale och flera branscher utnyttjar
" inkommande" i sin annonsering av ditten och datten kostbart. Bild kommer
( oftast aldrig).
Rimligt att anta att några inte vill skylta med sitt utsatta läge?
 

Skruff

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Om ni får säga ett medel för att få bort lim/olja/lort på skärmar och fälgar, vad blir det?

Tänkte ta polerandet hem till lägenheten med svamp, handskar, trasa och lacknafta(?). På verkstaden används allt från kemisk bensin till vanlig såpa.

Vad gör susen men är inte för stark?
 

GoranS

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Dynamit torde med säkerhet ta bort limresterna om applicerat i tillräcklig kvantitet och i exploderande tillstånd. Kan dock finnas oönskade biverkningar vad gäller fortsatt funktionsduglighet hos cykeln.
 

tonimakaroni

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Lim är petroleum baserat så kallavfettning, är den känsliga ytor omkring så blötlägg en duk med och dutta där du vill ha medlet.
Låt verka ca 5 min innan du börjar torka av/skrapa av.

Kör du även oljebaserat smörj på kedjan så har du en flaska över för rengöra kedjan i framtiden.
 

Bobbysynth

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
GRX Di2 bakväxel för kassett upp till 42t med 2x fram. Funkar det eller måste man köra bakväxeln för 2x (kassett upp tilm 34t) även om man kommer att köra 1x ett tag till iaf (kanske för alltid)? Vill smygstarta en uppgradering och välja ”rätt” bakväxel på en gång.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
GRX Di2 bakväxel för kassett upp till 42t med 2x fram. Funkar det eller måste man köra bakväxeln för 2x (kassett upp tilm 34t) även om man kommer att köra 1x ett tag till iaf (kanske för alltid)? Vill smygstarta en uppgradering och välja ”rätt” bakväxel på en gång.
Har du läst den här artikeln
ULTRA-WIDE RANGE GRX 2×11
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Om ni får säga ett medel för att få bort lim/olja/lort på skärmar och fälgar, vad blir det?

Tänkte ta polerandet hem till lägenheten med svamp, handskar, trasa och lacknafta(?). På verkstaden används allt från kemisk bensin till vanlig såpa.

Vad gör susen men är inte för stark?

Aceton är vanligtvis väldigt effektivt på limresrer. Nackdel: Luktar inte lika gott som thinner.
 

n3wton

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Men filmen hade jag av någon anledning inte kollat ordentligt. Där fanns ju svaret! Alltså kan jag köra bakväxeln för 2x med en 10-sp goatlink till dess jag i framtiden ev vill gå på 2x👍🏻
Bra att du hittade svaret!

Jag vill nyansera frågan lite genom att ifrågasätta om tvådelat fram kombinerat med stor range bak verkligen är vettigt. Vad är det man uppnår då? Om man ibland behöver verkliga granny-gears är det tveksamt om man någonsin behöver förslagsvis 50-11 som tyngsta växel. Detsamma åt motsatta hållet.

En kassett med stort spann är inte önskvärt, utan nödvändigt eftersom man saknar sin framväxel. Om man då har framväxel försvinner behovet av den dåliga kassetten.

Jag förstår behovet av (och använder) singelklinga i skogen. Överallt annars förstår jag inte poängen om man inte är riktigt överjävligt stark (och kan leva med enbart höga växlar) eller om man är riktigt överjäkligt långsam (av eget val eller nödvändighet obeaktat). Allt blir verkligen sämre - trögare växlingar med stenhård clutch, sned kedjelinje med effektförlust och ökat slitage som följd, och kör man inte med sned kedjelinje innebär det att man nyttjar ett fåtal drev väldigt mycket med fortsatt ökat slitage som följd.

Jag tror att det stora flertalet som kör singelklinga fram på grus- eller asfaltscykel har glömt av hur trevligt det är med framväxel bara för att man har blivit marketingbullshittad rätt in i fällan. Säger man "ååh så skönt att slippa ställa in framväxeln" så har man samtidigt ett totalt överseende med att behöva byta drivlina oftare vilket inte riktigt rimmar i min bok.

Jag har tre cyklar med singelklinga fram. En av dem räknas inte eftersom det är en Brompton med ett avskyvärt växelnav baktill. Den ena är en stigcykel och där går det inte att köra framväxel av tusen anledningar, så de sega växlingarna och det helt EXTREMA kedjeslitaget får man leva med. Den sista cykeln är en lastcykel utan (vettig) möjlighet till framväxelmontering. Man kan lika gärna köra kedjorna rakt i metallåtervinningen utan att passera lastcykeln där.😛
 

Bobbysynth

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Bra att du hittade svaret!

Jag vill nyansera frågan lite genom att ifrågasätta om tvådelat fram kombinerat med stor range bak verkligen är vettigt. Vad är det man uppnår då? Om man ibland behöver verkliga granny-gears är det tveksamt om man någonsin behöver förslagsvis 50-11 som tyngsta växel. Detsamma åt motsatta hållet.

En kassett med stort spann är inte önskvärt, utan nödvändigt eftersom man saknar sin framväxel. Om man då har framväxel försvinner behovet av den dåliga kassetten.

Jag förstår behovet av (och använder) singelklinga i skogen. Överallt annars förstår jag inte poängen om man inte är riktigt överjävligt stark (och kan leva med enbart höga växlar) eller om man är riktigt överjäkligt långsam (av eget val eller nödvändighet obeaktat). Allt blir verkligen sämre - trögare växlingar med stenhård clutch, sned kedjelinje med effektförlust och ökat slitage som följd, och kör man inte med sned kedjelinje innebär det att man nyttjar ett fåtal drev väldigt mycket med fortsatt ökat slitage som följd.

Jag tror att det stora flertalet som kör singelklinga fram på grus- eller asfaltscykel har glömt av hur trevligt det är med framväxel bara för att man har blivit marketingbullshittad rätt in i fällan. Säger man "ååh så skönt att slippa ställa in framväxeln" så har man samtidigt ett totalt överseende med att behöva byta drivlina oftare vilket inte riktigt rimmar i min bok.

Jag har tre cyklar med singelklinga fram. En av dem räknas inte eftersom det är en Brompton med ett avskyvärt växelnav baktill. Den ena är en stigcykel och där går det inte att köra framväxel av tusen anledningar, så de sega växlingarna och det helt EXTREMA kedjeslitaget får man leva med. Den sista cykeln är en lastcykel utan (vettig) möjlighet till framväxelmontering. Man kan lika gärna köra kedjorna rakt i metallåtervinningen utan att passera lastcykeln där.😛
För egen del handlar det enbart om att kunna köra samma bakväxel oavsett om jag kör 1x eller 2x i framtiden. Vill undvika att behöva byta bakväxel igen den dagen jag (eventuellt) konverterar till 2x, men under tiden fram tills dess ha tillräcklig range vid 1x där jag är OK med 1:1.
 

salle

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Bra att du hittade svaret!

Jag vill nyansera frågan lite genom att ifrågasätta om tvådelat fram kombinerat med stor range bak verkligen är vettigt. Vad är det man uppnår då? Om man ibland behöver verkliga granny-gears är det tveksamt om man någonsin behöver förslagsvis 50-11 som tyngsta växel. Detsamma åt motsatta hållet.

En kassett med stort spann är inte önskvärt, utan nödvändigt eftersom man saknar sin framväxel. Om man då har framväxel försvinner behovet av den dåliga kassetten.

Jag förstår behovet av (och använder) singelklinga i skogen. Överallt annars förstår jag inte poängen om man inte är riktigt överjävligt stark (och kan leva med enbart höga växlar) eller om man är riktigt överjäkligt långsam (av eget val eller nödvändighet obeaktat). Allt blir verkligen sämre - trögare växlingar med stenhård clutch, sned kedjelinje med effektförlust och ökat slitage som följd, och kör man inte med sned kedjelinje innebär det att man nyttjar ett fåtal drev väldigt mycket med fortsatt ökat slitage som följd.

Jag tror att det stora flertalet som kör singelklinga fram på grus- eller asfaltscykel har glömt av hur trevligt det är med framväxel bara för att man har blivit marketingbullshittad rätt in i fällan. Säger man "ååh så skönt att slippa ställa in framväxeln" så har man samtidigt ett totalt överseende med att behöva byta drivlina oftare vilket inte riktigt rimmar i min bok.

Jag har tre cyklar med singelklinga fram. En av dem räknas inte eftersom det är en Brompton med ett avskyvärt växelnav baktill. Den ena är en stigcykel och där går det inte att köra framväxel av tusen anledningar, så de sega växlingarna och det helt EXTREMA kedjeslitaget får man leva med. Den sista cykeln är en lastcykel utan (vettig) möjlighet till framväxelmontering. Man kan lika gärna köra kedjorna rakt i metallåtervinningen utan att passera lastcykeln där.😛
Jag håller med dig men du glömde VIKTEN, framväxel och extra klinga är tungt. Less is more! Sen är det fult. Fult is bad. 😂
 

HåkanC

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Berk

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Fast det plockar man sällan av på en bockstyrehoj (om vi nu pratar om en konvertering). Men visst, annars är de väl några gram man sparar genom att låsa in sig helt på 1x. På flat-bar är det lite lättare

Man vill väl inte köra med en ful och rasslande vänster växelspak på en 1x cykel??
 

NickPick

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Säljer man cyklar tjänar man ofta mer pengar på att sätta på färre grejer på cykeln, så 1x är väl inte alltid bara för att det är bra.
 

IM

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Vad är detta för body, och vad behöver jag för kassett för att den skall passa på?
 

Bilagor

  • PXL_20221221_180307842.jpg
    PXL_20221221_180307842.jpg
    520.1 KB · Besök: 51
  • PXL_20221221_180257874.jpg
    PXL_20221221_180257874.jpg
    493.4 KB · Besök: 51
  • PXL_20221221_180247384.jpg
    PXL_20221221_180247384.jpg
    558.2 KB · Besök: 51
Topp