Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

josofin

Aktiv medlem
Ramen/länkaget har 140 mm slaglängd, orginaldämpare är 205x57,5, men ramen är även kompatibel med 205x62,5 dämpare. Innebär det att en dämpare som är 205x62,5 ger ytterligare 5 mm slaglängd i bak?? (Funderar inte på att byta dämpare för att få mer slag, men det skulle vara ett litet plus i kanten).

Berk

Aktiv medlem
Ramen/länkaget har 140 mm slaglängd, orginaldämpare är 205x57,5, men ramen är även kompatibel med 205x62,5 dämpare. Innebär det att en dämpare som är 205x62,5 ger ytterligare 5 mm slaglängd i bak?? (Funderar inte på att byta dämpare för att få mer slag, men det skulle vara ett litet plus i kanten).

Nej. Om länkget är linjärt ger det 140*62,5/57,5=152 mm slag. Troligtvis är lenkaget lite progressivt, då det blir lite mindre, gissar på 150 mm.

josofin

Aktiv medlem
Du har väl high-end grejor? Finns ofta 3rd party länkar om man vill labba ännu mer.
Vet inte vad som räknas som high-end 🤔.. En Transition alu-ram i detta fall. Brukar börja med att labba lite lagom, men man vet ju aldrig vart det slutar 🙃. Tack för tipset, bra att veta för framtida infall...

kais01

Aktiv medlem
Jag har den ovanstående varianten - till bromsarna. Nödvändigt om man har bromsar utan frikoppling för att få av hjulet utan att släppa ut luften. Typ campabromsar eller direct mount bromsar och schimano STI reglage
campabromsar har funktionen inbyggd i handtaget. den svarta pinnen skjuts åt sidan, och då släpps mer vajer ut när man släpper handtaget.

påverkar inte bromspunkten, så säkrare om man t ex glömmer reaktivera efter ett snabbt byte av hjul. kan på ett säkert sätt manövreras under färd och dessutom lätt aktiveras om en eker går och det blir visst sidokast på fälgen. det blir lite längre slag i handtaget bara, bromsförmågan är oförändrad.

i like.
. BAD5FE35-8099-4D5F-ABE3-9E059D518EA4.jpeg

jonte987

Aktiv medlem
Vet inte vad som räknas som high-end 🤔.. En Transition alu-ram i detta fall. Brukar börja med att labba lite lagom, men man vet ju aldrig vart det slutar 🙃. Tack för tipset, bra att veta för framtida infall...
Kan sluta var som helst. Fanns inte till min cykel.

Framfall

Aktiv medlem
Jag kör en mullet med dt swiss hjul, med 54 ratchet känner jag att jag blir ifrånrullad av kompisar.
Är det combon 27,5 hjul med ökat motstånd av 54 ratchet som gör det eller har jag något annat som är vajsing?
Min ht som är 29” rullar bättre…

Berk

Aktiv medlem
Jag kör en mullet med dt swiss hjul, med 54 ratchet känner jag att jag blir ifrånrullad av kompisar.
Är det combon 27,5 hjul med ökat motstånd av 54 ratchet som gör det eller har jag något annat som är vajsing?

Det kan inte har med ratchet att göra. Om det är på slätt underlag gör större hjul inte mycket, men i stök rullar större hjul klart bättre. Däck och däcktryck ger dock ofta största skillnaden.

EDIT: och utför såklart kroppsvikt, kanske behöver du äta mer godis, chips och hamburgare?

BJS

Aktiv medlem
campabromsar har funktionen inbyggd i handtaget. den svarta pinnen skjuts åt sidan, och då släpps mer vajer ut när man släpper handtaget.

påverkar inte bromspunkten, så säkrare om man t ex glömmer reaktivera efter ett snabbt byte av hjul. kan på ett säkert sätt manövreras under färd och dessutom lätt aktiveras om en eker går och det blir visst sidokast på fälgen. det blir lite längre slag i handtaget bara, bromsförmågan är oförändrad.

i like.
. Visa bilaga 602822
Jo, därför det inte finns på bromsarna och om man kör campabromsar med shimanoreglage behöver man en inline justering

n3wton

Aktiv medlem
Om du trampar har ratcheten ingen bromsande effekt, och knappt när du frihjular heller för den delen. Trampa hårdare så går det fortare.

Jag sätter mina pengar på att du har biffigare däck på 27,5-tummaren, vilket gör mycket mer för rullet än däckstorleken.

kais01

Aktiv medlem
misstänk inte navet, om det inte är något fel på det.

det är stor skillnad i rull med olika däck, och det är tydlig broms om du på ojämnt underlag kört med för högt däcktryck. 1,5 bar och däröver bromsar rejält på t ex makadam.

bredare fälg med sammalika däck ger något bättre rull. 29 ger inte bättre rull än 27,5 på asfalt, marginellt bättre rull på makadam, och betydligt bättre över grova stenkistor.

bakdäcket och däcktrycket är mest att misstänka.

emigus

Aktiv medlem
2 år gamla Schwalbe Maraton Winter där en bit av kant-tråden tittar ut är det bra att slänga?

Går det att klippa av och klara sig? Känns som om det är kanttråd kvar, men däcket hoppade av fälgen efter 1 månad och jag får inte det att stanna på plats med denna fälg/däck kombon igen

IMG_20230121_155108.jpg

Pfaff

Aktiv medlem
2 år gamla Schwalbe Maraton Winter där en bit av kant-tråden tittar ut är det bra att slänga?

Går det att klippa av och klara sig? Känns som om det är kanttråd kvar, men däcket hoppade av fälgen efter 1 månad och jag får inte det att stanna på plats med denna fälg/däck kombon igen

Visa bilaga 604186
Det självpunkterande däcket. Om det ens stannar kvar på fälgen.

kais01

Aktiv medlem
men vafan.

det där hände mina nästan nymonterade marathon winter före jul. punka. jag knipsade av den fria tråden och satte på en lapp.

häromdagen punka igen, skrev om det i pendlingstråden. tog med cykeln hem via tunnelbanan, och pumpade mig efter tågresa sista kilometrarna hem.

5D24035D-CF5F-41A5-9C17-AFA2403F21F1.jpeg

idag tog jag av däcket och möttes av en sällsam syn. nu var det två mycket längre ståltrådar istället för en, och båda hade penetrerat slangen, som var uppträdd som på ett grillspett. trådarna som frampumpade ur ett litet hål på insidan av däckkanten, hade alltså inte lossat åt sidan. gåtfullt.

kasserade däcket och monterade på ett återigen nytt, ur en senare batch. så hoppas jag på bättre framgång denna gång.

för att undvika däcksortens notoriska risk för dubbpunka avstod jag från nedslipning av även det nya däckets dubbar, utan monterade över de redan nedslipade från det kasserade däcket.
.
EA200DB5-5C10-449E-88FC-E60B4EE1C446.jpeg

emigus

Aktiv medlem
men vafan.

det där hände mina nästan nymonterade marathon winter före jul. punka. jag knipsade av den fria tråden och satte på en lapp.

häromdagen punka igen, skrev om det i pendlingstråden. tog med cykeln hem via tunnelbanan, och pumpade mig efter tågresa sista kilometrarna hem.

Visa bilaga 604222

idag tog jag av däcket och möttes av en sällsam syn. nu var det två mycket längre ståltrådar istället för en, och båda hade penetrerat slangen, som var uppträdd som på ett grillspett. trådarna som frampumpade ur ett litet hål på insidan av däckkanten, hade alltså inte lossat åt sidan. gåtfullt.

kasserade däcket och monterade på ett återigen nytt, ur en senare batch. så hoppas jag på bättre framgång denna gång.

för att undvika däcksortens notoriska risk för dubbpunka avstod jag från nedslipning av även det nya däckets dubbar, utan monterade över de redan nedslipade från det kasserade däcket.
. Visa bilaga 604224
Fantastiska däck det här! Kommer inte dubbarna vandrande in i slangen så kommer kanttråden och punkterar...
Får bli ett Soumi eller Conti istället!

NickPick

Aktiv medlem
men vafan.

Visa bilaga 604222

. Visa bilaga 604224
När var däcket tillverkade? Dubbpunka skedde väl innan 2017 eller så… verkade försvinna när dom döptes till ”plus”.

kais01

Aktiv medlem
När var däcket tillverkade? Dubbpunka skedde väl innan 2017 eller så… verkade försvinna när dom döptes till ”plus”.
det som pajade var före 2017, men hade inga problem med inträngande dubb, ännu är väl bäst att tillägga. men dubbarna alltså något nedslipade av mig. det bar också delvis det enormt tjocka gummit i däcksidorna, för bättre rull. där texten stod:)

men är inte plus-modellen med dubbla dubbrader??

på det nu nymonterade däcket står på lappen 2017, och på däcket marathon active. med mindre stil står k-guard, vilket väl betyder ett lager kevlar, och inte det tjocka skumplastlagret från plus? det skymtade ett gulvitt aramidlager i vissa av dubbhålen...

upplys oss gärna om du vet detaljer om detta:)

SIE

Aktiv medlem
På grus/pendlar/trainer/klädhängarhojen sitter idag ett par ödmjuka 650b WTB Frequency i23-hjul tillsammans med WTB Byway 47-däck. Hur mycket pengar bör jag minst lägga på ett par lättare/snabbare 700c-hjul (Edit: och däck då) om jag vill att det skall märkas någon skillnad vill vardags eller på längre turer? Bor inte i alperna, dock Göteborg.

uandt

Aktiv medlem
På grus/pendlar/trainer/klädhängarhojen sitter idag ett par ödmjuka 650b WTB Frequency i23-hjul tillsammans med WTB Byway 47-däck. Hur mycket pengar bör jag minst lägga på ett par lättare/snabbare 700c-hjul (Edit: och däck då) om jag vill att det skall märkas någon skillnad vill vardags eller på längre turer? Bor inte i alperna, dock Göteborg.
Köp bra däck bara så blir det bättre. Wtb däck, i alla fall de jag haft är usla och tar mycket glädje ur cykling

SIE

Aktiv medlem
Köp bra däck bara så blir det bättre. Wtb däck, i alla fall de jag haft är usla och tar mycket glädje ur cykling
Ok! Nästa fråga blir isf om tips på ”roligare” däck, stl 650b. Eller är det 700c som gäller då?

Edit: upplever inte nuvarande setup som kass, men förstår att lättare hjul och däck blir annorlunda och är lite nyfiken. Frågan är väl hur hårt man måste ta i för att det skall märkas av.

Raftö

Aktiv medlem
Jag följer tråden, den får nog fler svar. Jag satte för många år sedan ett par shimano-fälgar på en nishiki- hybrid och trodde jag skulle trilla av bakom cykeln första gången jag trampade till, det är den känslan du söker. 4kkr kostade det då men nu kan jag inte svara.

uandt

Aktiv medlem
Ok! Nästa fråga blir isf om tips på ”roligare” däck, stl 650b. Eller är det 700c som gäller då?
Var det cykelkraft som säljer panaracers för ett par hundralappar nu? Iofs omöjligt att säga om de gör saken bättre...

För en sprättigare cykel skulle jag köpa en gammal aluracer istället för nya hjul. Kostar ungefär lika många tusenlappar

Framfall

Aktiv medlem
Grabben har ballongdäck på sin cykel, hur ”smala” däck kan man klämma på?
Innerdiameter på fälgen är 35mm.
Tror cykelvasan går lättare utan 3,8” breda däck 😁

flapjackin

Aktiv medlem
Köpte ett ovalt garbaruk drev passande 130bcd, till mina campavevar med 130bcd. Varför funkar d inte? Har mätt mellan hålen o d e samma mått.

Bilagor

• CED72CF6-221F-4BE4-BA2E-4E690CB2613A.jpeg
    CED72CF6-221F-4BE4-BA2E-4E690CB2613A.jpeg
    583.3 KB · Besök: 28
  • 8896CE92-2862-4882-AB24-E60C66525379.jpeg
    8896CE92-2862-4882-AB24-E60C66525379.jpeg
    518.7 KB · Besök: 26

MagerValp

Aktiv medlem
Varför i #@%?! skriver inte droppertillverkarna ut max isättningslängd? Jag vill ju veta vilken som är den största droppern som får plats. Gah!

Köp & Sälj

Topp