Berk
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag trodde att hål var för låg positionerad för 26" fälgar, men kanske inte då?
Speciell lösning, canti hamnar alltså mitt emellan de två. De metalldelarna har inte jag. Och behöver inte, kör skivor.
Ramen/länkaget har 140 mm slaglängd, orginaldämpare är 205x57,5, men ramen är även kompatibel med 205x62,5 dämpare. Innebär det att en dämpare som är 205x62,5 ger ytterligare 5 mm slaglängd i bak?? (Funderar inte på att byta dämpare för att få mer slag, men det skulle vara ett litet plus i kanten).
Ok, så iaf mer slag! Toppen, tack!Nej. Om länkget är linjärt ger det 140*62,5/57,5=152 mm slag. Troligtvis är lenkaget lite progressivt, då det blir lite mindre, gissar på 150 mm.
Du har väl high-end grejor? Finns ofta 3rd party länkar om man vill labba ännu mer.Ok, så iaf mer slag! Toppen, tack!
Vet inte vad som räknas som high-end 🤔.. En Transition alu-ram i detta fall. Brukar börja med att labba lite lagom, men man vet ju aldrig vart det slutar 🙃. Tack för tipset, bra att veta för framtida infall...Du har väl high-end grejor? Finns ofta 3rd party länkar om man vill labba ännu mer.
campabromsar har funktionen inbyggd i handtaget. den svarta pinnen skjuts åt sidan, och då släpps mer vajer ut när man släpper handtaget.Jag har den ovanstående varianten - till bromsarna. Nödvändigt om man har bromsar utan frikoppling för att få av hjulet utan att släppa ut luften. Typ campabromsar eller direct mount bromsar och schimano STI reglage
Kan sluta var som helst. Fanns inte till min cykel.Vet inte vad som räknas som high-end 🤔.. En Transition alu-ram i detta fall. Brukar börja med att labba lite lagom, men man vet ju aldrig vart det slutar 🙃. Tack för tipset, bra att veta för framtida infall...
Jag kör en mullet med dt swiss hjul, med 54 ratchet känner jag att jag blir ifrånrullad av kompisar.
Är det combon 27,5 hjul med ökat motstånd av 54 ratchet som gör det eller har jag något annat som är vajsing?
Min ht som är 29” rullar bättre…
Jo, därför det inte finns på bromsarna och om man kör campabromsar med shimanoreglage behöver man en inline justeringcampabromsar har funktionen inbyggd i handtaget. den svarta pinnen skjuts åt sidan, och då släpps mer vajer ut när man släpper handtaget.
påverkar inte bromspunkten, så säkrare om man t ex glömmer reaktivera efter ett snabbt byte av hjul. kan på ett säkert sätt manövreras under färd och dessutom lätt aktiveras om en eker går och det blir visst sidokast på fälgen. det blir lite längre slag i handtaget bara, bromsförmågan är oförändrad.
i like.
. Visa bilaga 602822
Om du trampar har ratcheten ingen bromsande effekt, och knappt när du frihjular heller för den delen. Trampa hårdare så går det fortare.Jag kör en mullet med dt swiss hjul, med 54 ratchet känner jag att jag blir ifrånrullad av kompisar.
Är det combon 27,5 hjul med ökat motstånd av 54 ratchet som gör det eller har jag något annat som är vajsing?
misstänk inte navet, om det inte är något fel på det.Jag kör en mullet med dt swiss hjul, med 54 ratchet känner jag att jag blir ifrånrullad av kompisar.
Släng. Tyvärr2 år gamla Schwalbe Maraton Winter där en bit av kant-tråden tittar ut är det bra att slänga?
Går det att klippa av och klara sig? Känns som om det är kanttråd kvar, men däcket hoppade av fälgen efter 1 månad och jag får inte det att stanna på plats med denna fälg/däck kombon igen
Visa bilaga 604186
Det självpunkterande däcket. Om det ens stannar kvar på fälgen.2 år gamla Schwalbe Maraton Winter där en bit av kant-tråden tittar ut är det bra att slänga?
Går det att klippa av och klara sig? Känns som om det är kanttråd kvar, men däcket hoppade av fälgen efter 1 månad och jag får inte det att stanna på plats med denna fälg/däck kombon igen
Visa bilaga 604186
Jag tycker att de fungerar som framdäck, men har svurit mer än en gång genom åren över dem...Det självpunkterande däcket. Om det ens stannar kvar på fälgen.
även jag:) bilden tagen med panoramafunktionen.Litet sidospår men ganska talande bild i tiden, noterar att samtliga sitter/står med telefonen i handen! 😏 Visa bilaga 604236
Fantastiska däck det här! Kommer inte dubbarna vandrande in i slangen så kommer kanttråden och punkterar...men vafan.
det där hände mina nästan nymonterade marathon winter före jul. punka. jag knipsade av den fria tråden och satte på en lapp.
häromdagen punka igen, skrev om det i pendlingstråden. tog med cykeln hem via tunnelbanan, och pumpade mig efter tågresa sista kilometrarna hem.
Visa bilaga 604222
idag tog jag av däcket och möttes av en sällsam syn. nu var det två mycket längre ståltrådar istället för en, och båda hade penetrerat slangen, som var uppträdd som på ett grillspett. trådarna som frampumpade ur ett litet hål på insidan av däckkanten, hade alltså inte lossat åt sidan. gåtfullt.
kasserade däcket och monterade på ett återigen nytt, ur en senare batch. så hoppas jag på bättre framgång denna gång.
för att undvika däcksortens notoriska risk för dubbpunka avstod jag från nedslipning av även det nya däckets dubbar, utan monterade över de redan nedslipade från det kasserade däcket.
. Visa bilaga 604224
När var däcket tillverkade? Dubbpunka skedde väl innan 2017 eller så… verkade försvinna när dom döptes till ”plus”.men vafan.
det där hände mina nästan nymonterade marathon winter före jul. punka. jag knipsade av den fria tråden och satte på en lapp.
häromdagen punka igen, skrev om det i pendlingstråden. tog med cykeln hem via tunnelbanan, och pumpade mig efter tågresa sista kilometrarna hem.
Visa bilaga 604222
idag tog jag av däcket och möttes av en sällsam syn. nu var det två mycket längre ståltrådar istället för en, och båda hade penetrerat slangen, som var uppträdd som på ett grillspett. trådarna som frampumpade ur ett litet hål på insidan av däckkanten, hade alltså inte lossat åt sidan. gåtfullt.
kasserade däcket och monterade på ett återigen nytt, ur en senare batch. så hoppas jag på bättre framgång denna gång.
för att undvika däcksortens notoriska risk för dubbpunka avstod jag från nedslipning av även det nya däckets dubbar, utan monterade över de redan nedslipade från det kasserade däcket.
. Visa bilaga 604224
det som pajade var före 2017, men hade inga problem med inträngande dubb, ännu är väl bäst att tillägga. men dubbarna alltså något nedslipade av mig. det bar också delvis det enormt tjocka gummit i däcksidorna, för bättre rull. där texten stod:)När var däcket tillverkade? Dubbpunka skedde väl innan 2017 eller så… verkade försvinna när dom döptes till ”plus”.
Drifting?Vad är detta för nåt ?
Typ bakhjulssldda?
Bästa däcken för schralping?
Hej, ni som kan det här, vad kör ni för däck? Vilken bredd? 27.5 eller 29? Mjukt eller hårt gummi? Kan vi reda ut det här innan våren är jag tacksam😃happyride.se
Köp bra däck bara så blir det bättre. Wtb däck, i alla fall de jag haft är usla och tar mycket glädje ur cyklingPå grus/pendlar/trainer/klädhängarhojen sitter idag ett par ödmjuka 650b WTB Frequency i23-hjul tillsammans med WTB Byway 47-däck. Hur mycket pengar bör jag minst lägga på ett par lättare/snabbare 700c-hjul (Edit: och däck då) om jag vill att det skall märkas någon skillnad vill vardags eller på längre turer? Bor inte i alperna, dock Göteborg.
Ok! Nästa fråga blir isf om tips på ”roligare” däck, stl 650b. Eller är det 700c som gäller då?Köp bra däck bara så blir det bättre. Wtb däck, i alla fall de jag haft är usla och tar mycket glädje ur cykling
Var det cykelkraft som säljer panaracers för ett par hundralappar nu? Iofs omöjligt att säga om de gör saken bättre...Ok! Nästa fråga blir isf om tips på ”roligare” däck, stl 650b. Eller är det 700c som gäller då?
Maxxis har flera XC-däck i 2.4WT som ju är avsedd för 30-40 mm fälg, så det är väl ett säkert kort.Grabben har ballongdäck på sin cykel, hur ”smala” däck kan man klämma på?
Innerdiameter på fälgen är 35mm.
Tror cykelvasan går lättare utan 3,8” breda däck 😁
Tycker den här är praktisk att ha för att antingen ta reda på BCD eller bekräfta detsamma:Köpte ett ovalt garbaruk drev passande 130bcd, till mina campavevar med 130bcd. Varför funkar d inte? Har mätt mellan hålen o d e samma mått.
Köpte ett ovalt garbaruk drev passande 130bcd, till mina campavevar med 130bcd. Varför funkar d inte? Har mätt mellan hålen o d e samma mått.
Maxxis Rekon 24x2.20" WT dessa lär väl funka va?Maxxis har flera XC-däck i 2.4WT som ju är avsedd för 30-40 mm fälg, så det är väl ett säkert kort.
Japp, efter lite närmare efterforskningar så har ja också lärt mig d. Försent, dremmeln e framme.Om jag inte minns fel har Campagnolo inte 130 mm BCD men 135 mm.
Låter riskabelt...Japp, efter lite närmare efterforskningar så har ja också lärt mig d. Försent, dremmeln e framme.
kör 2.25 på 40i och det funkar kanon.Grabben har ballongdäck på sin cykel, hur ”smala” däck kan man klämma på?
Innerdiameter på fälgen är 35mm.
Tror cykelvasan går lättare utan 3,8” breda däck 😁
Jo, ja gav upp.Låter riskabelt...
Gött!kör 2.25 på 40i och det funkar kanon.