Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Andreas12345678

Aktiv medlem
Tog och köpte mig en garmin edge explore (inte den senaste, tyckte man borde få något halvvettigt för 2000kr). Efter en fråga tidigare här i tråden om en skärm med navigering för MTB, i övrigt utan krav egentligen.
Min grundfråga utan att spåra iväg blir, är garmin edge explore verkligen bra, känn ju som teknik från 90-talet? Borde jag ha gått på explore 2 istället?

Kört första passet och är verkligen inte imponerad, förvisso gick inget som tänkt så har väl inte "riktigt" testat den.
Legat på hyllan i 2 veckor pga förkylning och annan träning, men bootade upp den och hade 70% batteri, efter att synkat lite strava segment samt nån halvbuggig trailforks-app ( de reviews jag läste om den var inte imponerande) så hade jag 40% kvar. (på bara några minuter).
Som jag förstått de så borde jag skaffa trailforks pro och ladda in deras overlay och bara köra med den?

Väl ute så kunde jag inte begripa hur jag starta ett träningspass, kunde bara välja navigera eller välja färdig rutt. Men där var de skit bakom spakarna och till slut lyckades jag starta ett vanligt träningspass.
Men sen tar de några minuter, och klockan börjar larma om att jag ska sänka ljusstyrkan för att spara batteri. Tittar till på skärmen och jag har 11% batteri. Sagt och gjort, sänker ljusstyrkan.
Så nästa fråga blir, är tanken att man inte har skärmen igång utan att den suger allt batteri? Eller finns är något "ljus-löst" läge där man fortf ser skärmen?
För sen dröjde de inte många minuter till förns den gick i något viloläge, förvisso reggade den hela passet (så den kunde uppenbarligen vara igång i 90 minuter till). Men kartan blev jag utan efter 15 min på cykeln, vilket var mitt enda syfte.

Så hann väl för den del inte inte riktigt se om enheten kunde hjälpa mig att hitta några stigar som jag hade satt span på att utforska, men de får väl bli nästa pass.
Batteri-problemen kanske var nån skitgrej nu i början bara, men jag hade laddat den fullt när jag fick hem den, sen bara legat på hyllan avstängd. Men som van med en fenix6, som "nästan aldrig" behövde laddas. Så blev jag lite paff.

Till råga på allt iskalla händer av allt "plocka av handsken" för att fixa strulen där i början, de där med touchscreen och vantar vettefan.. Gah.

MagerValp

Aktiv medlem
Väl ute så kunde jag inte begripa hur jag starta ett träningspass, kunde bara välja navigera eller välja färdig rutt. Men där var de skit bakom spakarna och till slut lyckades jag starta ett vanligt träningspass.
Men sen tar de några minuter, och klockan börjar larma om att jag ska sänka ljusstyrkan för att spara batteri. Tittar till på skärmen och jag har 11% batteri. Sagt och gjort, sänker ljusstyrkan.
Så nästa fråga blir, är tanken att man inte har skärmen igång utan att den suger allt batteri? Eller finns är något "ljus-löst" läge där man fortf ser skärmen?
Vet inte om du fått ett måndagsex eller om det var något tillfälligt strul, men jag känner inte igen det alls från min Explore som jag körde i ett år eller så. Inga problem att köra en runda på ett par tre timmar nånting med kartan på hela tiden och någorlunda ljus skärm. Vet inte hur många procent det brukade vara kvar när jag kom hem igen, men kort och gott tillräckligt mycket så att jag inte brydde mig.

Se till att den är fulladdad och kör en vända till. Är det lika illa igen har du kanske köpt en enhet som legat på hyllan några år innan den såldes, med dåligt batteri som resultat. Kontakta i så fall Garmins support, de är extremt hjälpsamma.

Andreas12345678

Aktiv medlem
Vet inte om du fått ett måndagsex eller om det var något tillfälligt strul, men jag känner inte igen det alls från min Explore som jag körde i ett år eller så. Inga problem att köra en runda på ett par tre timmar nånting med kartan på hela tiden och någorlunda ljus skärm. Vet inte hur många procent det brukade vara kvar när jag kom hem igen, men kort och gott tillräckligt mycket så att jag inte brydde mig.

Se till att den är fulladdad och kör en vända till. Är det lika illa igen har du kanske köpt en enhet som legat på hyllan några år innan den såldes, med dåligt batteri som resultat. Kontakta i så fall Garmins support, de är extremt hjälpsamma.
Låter hoppfullt!

Andreas12345678

Aktiv medlem

Suttit med den en stund nu, avaktiverat samtliga garmin-maps och kör bara trailforks egna karta. Nu ser den betydligt mkt mer smutt ut och går bra mycke snabbare (får jag intryck av i alla fall).
Nog för att de vore fint att få in sjöar också iofs, så lär väl aktivera någon karta till. Men jag får upp hoppet i alla fall!
Tros allt fixande så har den bara tappat någon procent batteri, mer rimligt än tidigare idag.

d_anders

Aktiv medlem
Hur ska jag träna för att bli seg?

Realistiskt sett hinner jag cykla i snitt 3h pendling per vecka samt kanske 3-4 timmar till utöver det. Vissa träningsveckor kommer dock att bli korta och några längre. Mitt mål med träningen är att bli bättre på ganska långa turer, säg 5 timmar och uppåt. Snabba framsteg prioriteras inte och framförallt inte om de även medför snabbt tapp de veckor då det bara blir pendling.

Min tanke är att köra nästan bara runt lt1 och slänga in lite vo2max om det känns som att utvecklingen stannat av. Inget revolutionerande förstås, men när man läser så verkar nästan alla som gör något liknande köra 10+ timmar / vecka.

DarkMatter

Aktiv medlem

Realistiskt sett hinner jag cykla i snitt 3h pendling per vecka samt kanske 3-4 timmar till utöver det. Vissa träningsveckor kommer dock att bli korta och några längre. Mitt mål med träningen är att bli bättre på ganska långa turer, säg 5 timmar och uppåt. Snabba framsteg prioriteras inte och framförallt inte om de även medför snabbt tapp de veckor då det bara blir pendling.

Min tanke är att köra nästan bara runt lt1 och slänga in lite vo2max om det känns som att utvecklingen stannat av. Inget revolutionerande förstås, men när man läser så verkar nästan alla som gör något liknande köra 10+ timmar / vecka.
Har inget bra svar på din fråga men några funderingar. Vad är det som just nu hindrar dig från längre turer? Vad säger stopp först?
För egen del har jag kört ett fåtal (för mig) längre turer på 4-5 timmar och det är nästan alltid axlar och nacke som börjar klaga först. Benen blir såklart också sega men det är inte den begränsande faktorn.

n3wton

Aktiv medlem

Det är svårt att bli bra på något som man inte tränar på. Konstant problem när man har tight om tid.

Jag som småbarnsförälder och långdistans-wannabe har kämpat många år för att bli tåligare på längre turer, men det är svårt. Min strategi är att bida min tid och bygga en stark fysik på det jag har tid med, varpå det blir lättare när man får mer tidstillgång allt eftersom barnen blir äldre. Bara det senaste året (mina barn är 6 och 8) har det blivit mycket mer tid till cyklingen.

Sen kämpade jag själv flera år med att långa turer var jobbiga som satan. När jag började planera och öka energiintaget gick saker mycket bättre. Tipset är alltså att se över vad du behöver få i dig för att palla att cykla länge. Jag äter redan inom en timme och därefter varje halvtimme om jag ska cykla längre än 2 timmar. Ska det gå fort blir det energidryck också. Utan energi orkar jag ingenting efter 90 minuter..

Har inget bra svar på din fråga men några funderingar. Vad är det som just nu hindrar dig från längre turer? Vad säger stopp först?
För egen del har jag kört ett fåtal (för mig) längre turer på 4-5 timmar och det är nästan alltid axlar och nacke som börjar klaga först. Benen blir såklart också sega men det är inte den begränsande faktorn.
När man cyklar långt tycker jag man hela tiden upptäcker nya "svaga länkar". Så fort man löst en grej tillkommer en annan.

Om du tar i mer kommer du bli mer trött i benen och mindre i nacken.😛

Masjevel

Aktiv medlem

Förenklat så blir man bra på det man tränar, så för att bli segare över längre distanser behöver du träna på det. Kör dina pendlingar som LT1 pass men släng in lite Vo2max i dessa lite då och då. Försök sen få till ett längre pass på helgen, gärna upp mot minst 3 timmar där du lägger in inslag av tid runt SST/tröskel (2x20, 2x30, 1x40 osv) för att vänja kroppen dels för längre distanser men även för att hålla ett högt jämt tempo längre stunder.

d_anders

Aktiv medlem
Sen i höstas har jag egentligen bara pendlat. Körde 1,5 timme runt 190w igår och tror att min aeroba tröskel ligger där eller möjligen ett par watt högre. Skulle gärna kunna hålla runt 200w i 5-10 timmar i sommar. Förra sommaren brukade jag hamna runt 160w om det skulle kännas rimligt behagligt. Aerobiska tröskeln låg gissningsvis då en bit över 200w (kunde köra 2h@260w på vintern och kom sen av mig med träningen).

Jag har inte gjort något ftp-test nu, men gissar på runt 230w. Jag vill alltså trots ont om träningstid fokusera på att höja min kapacitet över långa körtider och då även förhoppningsvis höja Aerobiska tröskeln lite.

n3wton

Aktiv medlem
Sen i höstas har jag egentligen bara pendlat. Körde 1,5 timme runt 190w igår och tror att min aeroba tröskel ligger där eller möjligen ett par watt högre. Skulle gärna kunna hålla runt 200w i 5-10 timmar i sommar. Förra sommaren brukade jag hamna runt 160w om det skulle kännas rimligt behagligt. Aerobiska tröskeln låg gissningsvis då en bit över 200w (kunde köra 2h@260w på vintern och kom sen av mig med träningen).

Jag har inte gjort något ftp-test nu, men gissar på runt 230w. Jag vill alltså trots ont om träningstid fokusera på att höja min kapacitet över långa körtider och då även förhoppningsvis höja Aerobiska tröskeln lite.
Jag har inte analyserat mina siffror så vidare ingående, men jag skulle säga att jag kör typ 55-66 % av FTP på långa turer i snitt. Jag har nog aldrig varit över 200 watt på något som är 20 mil eller mer, vad jag vet iallafall (har inte alltid effektmätare). Då har jag en FTP på ca 300 eller däromkring.

Ju mer jag funderar desto mer osäker blir jag på siffrorna ovan, men spontant kändes det som att du behöver en ganska bra FTP alternativt vara väldigt seg för att hålla 200 watt i 10 timmar.

Edit: senaste "snabba" turen på 20 mil och 2000 hm höll jag 29,7 km/h, 140 i snittpuls (188 max), 191 watt (angiven FTP 302) och vikt ca 84 kg. Då var det jobbigt på slutet..

d_anders

Aktiv medlem
Runt 300w kan jag nog nå i ftp (genom att köra en massa ss och en del vo2max), det har jag gjort förut. Däremot var jag då aldrig i närheten av att göra 190w i 10h och tror inte att jag hade haft en chans. Jag vill minnas att efter 3-4 timmar så dog orken och hade jag gått för hårt fram tills dess så fick jag rulla på 130-150w sen. Däremot så kunde jag köra ss i 2-3 timmar.

Några träningstips för att lägga fokus på aerobisk uthållighet i första hand, aerobisk tröskel i andra hand och anaerobisk tröskel i tredje hand?

Manurhin2

Aktiv medlem

IM

Aktiv medlem

weldion

Aktiv medlem
Har provat att köra igång ett träningsprogram från Garmin där Garmin fyller min Garmin 530 med träningspass som jag skall köra för att följa träningsprogrammet.
Tycker inte att det är tydligt i cykeldatorn när jag är ute och trampar att jag gör "rätt".
Använder bara effektveven för att veta att jag ligger inom rätt spann för att hamna i rätt träningszon.
Körde första programmet igår som skulle vara Z2 och då tänkte jag att det skulle vara tydligt i displayen att man låg inom rätt effektområde.
Kom bara upp en timer som visade hur lång tid som jag hade cyklat och hur mycket tid som är kvar.

Någon som kört sådant träningsprogram och vet hur man får fram tydligheten i cykeldatorn för att veta att man ligger rätt och även vad man skall göra?
Idag så skall det skall vara intervaller och då blir det något svårare att hålla koll på alla spann för varje zon än när man bara skall ligga i Z2.

Tänkte jag man kunde få till liknande intervallkörning i Zwift.
image.png

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Har provat att köra igång ett träningsprogram från Garmin där Garmin fyller min Garmin 530 med träningspass som jag skall köra för att följa träningsprogrammet.
Tycker inte att det är tydligt i cykeldatorn när jag är ute och trampar att jag gör "rätt".
Använder bara effektveven för att veta att jag ligger inom rätt spann för att hamna i rätt träningszon.
Körde första programmet igår som skulle vara Z2 och då tänkte jag att det skulle vara tydligt i displayen att man låg inom rätt effektområde.
Kom bara upp en timer som visade hur lång tid som jag hade cyklat och hur mycket tid som är kvar.

Någon som kört sådant träningsprogram och vet hur man får fram tydligheten i cykeldatorn för att veta att man ligger rätt och även vad man skall göra?
Idag så skall det skall vara intervaller och då blir det något svårare att hålla koll på alla spann för varje zon än när man bara skall ligga i Z2.

Tänkte jag man kunde få till liknande intervallkörning i Zwift.
Visa bilaga 606061
Kan svara mig själv.
Man gör likadant som jag gjorde igår (tror jag) men idag så fungerar det precis som jag önskar.

Pxlnav

Medlem
Köpte dyr momentnyckel. Monterade bromsskivor och kassett på hjul, men det kom aldrig något klick. Jag drog så hårt jag orkade. Kan man vara för svag för 40 nm?

Berk

Aktiv medlem
Köpte dyr momentnyckel. Monterade bromsskivor och kassett på hjul, men det kom aldrig något klick. Jag drog så hårt jag orkade. Kan man vara för svag för 40 nm?

40 Nm är mycket. Jag behöver en lång vevarm och mycket kraft för det. Jag har dock sett folk som är mycket starkare än mig.

Jag hoppas dock att du inte försökte sätta upp till 40 Nm på skruvarna till skivorna.

d_anders

Aktiv medlem
Nej du kan inte vara för svag för 40Nm i och med att du säkert hade skapligt lång hävarm. Drar du i tangentens riktning med endast 20cm arm så blir det ändå bara som att lyfta ca 20kg.

Berk

Aktiv medlem

En annan orsak kan vara att du inte känner igen klicket. Jag kände inte igen klicket på min (dyr) momentnyckel de första gång jag använde den.

Ek21

Medlem
Vad är standard kedjelängd Shimano 50-34 / 11-32?

När jag ändå är på tråden antar jag standardlängd på cage är ”medium” och ej ”short”?

Archtop

Aktiv medlem
Hörni det här med fin-dojor och cyklar.

När jag har cyklat med skinn-skor tidigare har jag fått en metallfärgad avsmetning på sidan av skon från vevarmen.

Finns det något sätt att undvika detta?

C-dale

Aktiv medlem
Om du har cykeln i din ägo är det bara att räkna antalet länkar på den befintliga kedjan eller om du ändrar storlek på drev eller kassett följa en guide på Youtube eller Park Tool manuals.

kais01

Aktiv medlem
ursäkta en ovetande, men hur kommer det sig att denna fråga om antal länkar så ofta återkommer på vårt forum? typ hur långt är ett snöre.

kedjelängd är väl något man mäter på plats i samband med monteringen? så det blir lagom. det numeriska antalet länkar på mina cyklar har jag ingen vidare aning om. men det brukar bli några över på en kedja på 114. iofs lite på gränsen på min brommie med 69t framklinga.

DanielS

Aktiv medlem
ursäkta en ovetande, men hur kommer det sig att denna fråga om antal länkar så ofta återkommer på vårt forum? typ hur långt är ett snöre.

kedjelängd är väl något man mäter på plats i samband med monteringen? så det blir lagom. det numeriska antalet länkar på mina cyklar har jag ingen vidare aning om. men det brukar bli några över på en kedja på 114. iofs lite på gränsen på min brommie med 69t framklinga.
Om man har valet på 114 eller 116 länkar när man köper en kedja kanske man undrar vad man ska ha? Har man aldrig bytt kedja kanske man inte vet att tanken är att man ska kapa till rätt längd.

Köp & Sälj

Topp