Ingen har väl sagt att Muc-off inte funkar, men man får ju betala 4-5 ggr vad motsvarande produkter kostar. Jag gissar att mängden människor som går att lura är begränsad, och att de kanske nått den gränsen nu.
Jo, jag!😛
Skämt åsido - problemet är väl inte att varje enskild sak är superkass. Den där kedjeoljan med blå text är förvisso snäppet sämre än att doppa sin cykel i tjära, men de har säkert någon annan produkt som duger till det den är tänkt till.
Problemet i mina ögon är att man enligt mucoff behöver ha sjuttioelva produkter för att hålla ordning på sin cykel. Avfettning har exempelvis inget att göra på en cykel, och vad allt det andra är orkar jag inte ens fundera på.
Jag cyklar ganska mycket. Använder cyklarna "på riktigt", dvs i regn, på vintern, i lera osv osv. Håller ordning på allt underhåll och all rengöring etc själv. Mina cyklar är allt som oftast i väldigt gott skick och ser i princip nya ut under väldigt lång tid (kolla någon av mina byggtrådar där jag bygger nytt på gammal ram etc).
De medel jag använder för underhåll är montagefett, kedjeolja, såpa, lampolja och bivax.
Såpa tvättar jag med - en skvätt såpa i varmt vatten och en supermjuk borste samt slang för att spola av. För alla andra cyklar än lerig mtb räcker det oftast med att torka med trasan med bivax som nämns nedan.
Lampolja lägger jag ibland kedjan eller andra "oljiga" delar såsom exempelvis en kassett i varefter jag skrubbar rent när allt ska vara "tipptopp".
Bivax gör jag rent ljusa däcksidor med på fälgbromsade cyklar (fungerar som magi!) och ganska ofta har jag en trasa lätt fuktad med flytande bivax som jag torkar av ram och annat med varpå allt skiner bättre än nytt.
Sen är det bara att cykla rakt in i solnedgången och leva lycklig i alla sina dagar.