Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

kais01

Aktiv medlem
Om man har valet på 114 eller 116 länkar när man köper en kedja kanske man undrar vad man ska ha? Har man aldrig bytt kedja kanske man inte vet att tanken är att man ska kapa till rätt längd.
ja det vore ju en attraktiv tanke att alla cyklar skulle ha en av dessa längder. nyligen har det när jag tänker efter börjat säljas längre varianter till tror jag el*yklar?

det är ju iaf trevligt att man frågar, även om även en googling förstås bör ge svaret att man kapar till rätt längd.

kommer att tänka på en lbs långt tillbaka som sålde shimano gx på metervara..

Brakastruten

Aktiv medlem
Vilka delar ser ni alltid till att ha hemma i reserv? Standarder och modenycker sänker värdet på det man har, eller så blev man plötsligt utan under coronan!

kais01

Aktiv medlem
för mtb behövs större beredskap. några däck, slangar, kedjor, kassetter växelöron, bromsbelägg, ett par pedaler, spinnhjul och ekrar och vajrar är väl skönt att slippa få stopp för.

om man inte vill vara en sådan hamster utan köpa när behov uppstår, är en andracykel är inte dumt. är också en social tillgång, kan lånas av gästande kompisar eller familj.

Bonsaifall

Aktiv medlem
Vad använder man en sån här ram till? BMX eller? Ser extremt liten ut 😅

2A1AAB98-E618-4D34-BEF2-60D84CF4C74A.jpeg

Berk

Aktiv medlem
Ok, det är just ”race” varianten jag vill ha. Tack ändå👍

Man kan får dom med svarta loggor (och brun stomme), lite dyra dock.

weldion

Aktiv medlem
Hur går det för Muc-Off? Verkar inte vara samma spons på deras "smörjmedel" till olika YouTubekanaler längre.
Nu så har stora Muc-Off-förespråkaren GCN också bytt smörjmedel från Muc-Off till något med inte lika färgglada förpackningar som tidigare märke.

Bonsaifall

Aktiv medlem
Hur går det för Muc-Off? Verkar inte vara samma spons på deras "smörjmedel" till olika YouTubekanaler längre.
Nu så har stora Muc-Off-förespråkaren GCN också bytt smörjmedel från Muc-Off till något med inte lika färgglada förpackningar som tidigare märke.
Vilket smörjmedel är det du menar?
Jag kör deras rengöringskit och lagerfett och de funkar bra 👍🏻

ooms

Aktiv medlem
Ingen har väl sagt att Muc-off inte funkar, men man får ju betala 4-5 ggr vad motsvarande produkter kostar. Jag gissar att mängden människor som går att lura är begränsad, och att de kanske nått den gränsen nu.

weldion

Aktiv medlem
Ingen har väl sagt att Muc-off inte funkar, men man får ju betala 4-5 ggr vad motsvarande produkter kostar. Jag gissar att mängden människor som går att lura är begränsad, och att de kanske nått den gränsen nu.
Fast en del av deras produkter fungerar faktiskt ganska så kass. Inga problem att hitta något som är både billigare och bättre om man jämför deras sortiment.

Bonsaifall

Aktiv medlem
Fast en del av deras produkter fungerar faktiskt ganska så kass. Inga problem att hitta något som är både billigare och bättre om man jämför deras sortiment.
Har du exempel på alternativ till deras tvätt exempelvis? Lagerfettet var det billigaste jag kunde hitta när jag gjorde ”research” så upplever inte alls samma sak som ni. Betalade 210kr för 450g av deras ”Bio Grease”.
Deras rengöring kostar 57kr/L om man köper 5liters dunk och ca 90kr om man köper 1L åt gången.

weldion

Aktiv medlem
Har du exempel på alternativ till deras tvätt exempelvis? Lagerfettet var det billigaste jag kunde hitta när jag gjorde ”research” så upplever inte alls samma sak som ni. Betalade 210kr för 450g av deras ”Bio Grease”.
Deras rengöring kostar 57kr/L om man köper 5liters dunk och ca 90kr om man köper 1L åt gången.

Bonsaifall

Aktiv medlem
Det
Funkar gul såpa lika bra är det ju grymt. Tar det bort fett lika lätt och är biologiskt nedbrytbart?
Det fettet du länkade är dock dyrare. 450g av det kostar 310kr. 100kr mer än muc-offs.

Håller med er om vissa saker dock, exempelvis handskar som kostar 20kr på andra ställen men de tar 90kr för.

Framfall

Aktiv medlem
Det

Funkar gul såpa lika bra är det ju grymt. Tar det bort fett lika lätt och är biologiskt nedbrytbart?
Det fettet du länkade är dock dyrare. 450g av det kostar 310kr. 100kr mer än muc-offs.

Håller med er om vissa saker dock, exempelvis handskar som kostar 20kr på andra ställen men de tar 90kr för.
Fast biltemas fett är 1000ggr bättre! Och det sitter kvar!

weldion

Aktiv medlem
Det

Men det vinner på att det är bättre.
Tallsåpan: http://www.tallsapa.com/

Bonsaifall

Aktiv medlem
Fast biltemas fett är 1000ggr bättre! Och det sitter kvar!
Får inte heller konsistensen som torkad tandkräm efter ett tag heller.
Hmm okej, rätt ny i detta så¨har följt onlinerescensioner och folk verkar nöjda med muc-offs.Får ta slut på denna burken och se hur den funkar. Har funkat bra till en början i alla fall :)
Såg nu att många rekommenderar helt olika saker, vissa shimanos egna, andra Galli, andra biltema osv osv.
Cykeldjungeln är svårnavigerad ;)

weldion

Aktiv medlem
Hmm okej, rätt ny i detta så¨har följt onlinerescensioner och folk verkar nöjda med muc-offs.Får ta slut på denna burken och se hur den funkar. Har funkat bra till en början i alla fall :)
Såg nu att många rekommenderar helt olika saker, vissa shimanos egna, andra Galli, andra biltema osv osv.
Cykeldjungeln är svårnavigerad ;)
Ja, Muc-Off har lyckats med att få ut sina produkter. Bra om du testar andra saker också tycker jag.
Nu så blir det kanske lite extremt när jag inte kan säga en enda positiv sak om Muc-Offs produkter.
Andra tillverkare är något mer anonyma om man jämför med Muc-Off, då Muc-Off verkar satsa en hel del av budgeten på marknadsföring.
Har provat "Bio Grease" och jag gillar inte konsistensen när den är ny, inte heller när den torkar in och blir som torkad tandkräm och jag gillar inte heller fettets bristande förmåga att hålla bort fukt. Att allt skall ha så starka parfymer i sig gillar jag inte heller.

Bonsaifall

Aktiv medlem
Ja, Muc-Off har lyckats med att få ut sina produkter. Bra om du testar andra saker också tycker jag.
Nu så blir det kanske lite extremt när jag inte kan säga en enda positiv sak om Muc-Offs produkter.
Andra tillverkare är något mer anonyma om man jämför med Muc-Off, då Muc-Off verkar satsa en hel del av budgeten på marknadsföring.
Har provat "Bio Grease" och jag gillar inte konsistensen när den är ny, inte heller när den torkar in och blir som torkad tandkräm och jag gillar inte heller fettets bristande förmåga att hålla bort fukt. Att allt skall ha så starka parfymer i sig gillar jag inte heller.
Alright, kan förstå det. Inte användt så många andra så ionte så mycket att jämföra med. Men ska testa runt lite. Kör Dynamics All round-fett till montering. Sen deras rengöringskit tycker jag funkar bra :)

ooms

Aktiv medlem
Deras tvätt är vanlig alkalisk avfettning som de säljer till hutlöst pris. Går du på bilsidan får du en 5-litersdunk koncentrat för 300kr, som du späder 1:50 för att få motsvarighet till Muc-off. Dvs 1-2 kr/liter. Eller så köper du såpa.

n3wton

Aktiv medlem
Jo, jag!😛

Skämt åsido - problemet är väl inte att varje enskild sak är superkass. Den där kedjeoljan med blå text är förvisso snäppet sämre än att doppa sin cykel i tjära, men de har säkert någon annan produkt som duger till det den är tänkt till.

Problemet i mina ögon är att man enligt mucoff behöver ha sjuttioelva produkter för att hålla ordning på sin cykel. Avfettning har exempelvis inget att göra på en cykel, och vad allt det andra är orkar jag inte ens fundera på.

Jag cyklar ganska mycket. Använder cyklarna "på riktigt", dvs i regn, på vintern, i lera osv osv. Håller ordning på allt underhåll och all rengöring etc själv. Mina cyklar är allt som oftast i väldigt gott skick och ser i princip nya ut under väldigt lång tid (kolla någon av mina byggtrådar där jag bygger nytt på gammal ram etc).

De medel jag använder för underhåll är montagefett, kedjeolja, såpa, lampolja och bivax.

Såpa tvättar jag med - en skvätt såpa i varmt vatten och en supermjuk borste samt slang för att spola av. För alla andra cyklar än lerig mtb räcker det oftast med att torka med trasan med bivax som nämns nedan.

Lampolja lägger jag ibland kedjan eller andra "oljiga" delar såsom exempelvis en kassett i varefter jag skrubbar rent när allt ska vara "tipptopp".

Bivax gör jag rent ljusa däcksidor med på fälgbromsade cyklar (fungerar som magi!) och ganska ofta har jag en trasa lätt fuktad med flytande bivax som jag torkar av ram och annat med varpå allt skiner bättre än nytt.

Sen är det bara att cykla rakt in i solnedgången och leva lycklig i alla sina dagar.

Laan84

Aktiv medlem
Jo, jag!😛

Skämt åsido - problemet är väl inte att varje enskild sak är superkass. Den där kedjeoljan med blå text är förvisso snäppet sämre än att doppa sin cykel i tjära, men de har säkert någon annan produkt som duger till det den är tänkt till.

Problemet i mina ögon är att man enligt mucoff behöver ha sjuttioelva produkter för att hålla ordning på sin cykel. Avfettning har exempelvis inget att göra på en cykel, och vad allt det andra är orkar jag inte ens fundera på.

Jag cyklar ganska mycket. Använder cyklarna "på riktigt", dvs i regn, på vintern, i lera osv osv. Håller ordning på allt underhåll och all rengöring etc själv. Mina cyklar är allt som oftast i väldigt gott skick och ser i princip nya ut under väldigt lång tid (kolla någon av mina byggtrådar där jag bygger nytt på gammal ram etc).

De medel jag använder för underhåll är montagefett, kedjeolja, såpa, lampolja och bivax.

Såpa tvättar jag med - en skvätt såpa i varmt vatten och en supermjuk borste samt slang för att spola av. För alla andra cyklar än lerig mtb räcker det oftast med att torka med trasan med bivax som nämns nedan.

Lampolja lägger jag ibland kedjan eller andra "oljiga" delar såsom exempelvis en kassett i varefter jag skrubbar rent när allt ska vara "tipptopp".

Bivax gör jag rent ljusa däcksidor med på fälgbromsade cyklar (fungerar som magi!) och ganska ofta har jag en trasa lätt fuktad med flytande bivax som jag torkar av ram och annat med varpå allt skiner bättre än nytt.

Sen är det bara att cykla rakt in i solnedgången och leva lycklig i alla sina dagar.
Vilken typ av bivax kör du med?

n3wton

Aktiv medlem
Vilken typ av bivax kör du med?
Osäker på vad den heter, men den innehåller bivax och paraffinolja. Om jag ska vara ärlig vet jag inte om det är bivaxet eller paraffinoljan som är mirakelmedlet. Förmodar att det är paraffinet som gör vaxet flytande åtminstone.

Stilstudie i däcksidesrengöring (i kombination med lite diverse tyckerier om vilka däck som är snyggast😂): https://happyride.se/forum/threads/rengoering-skinwalldaeck-tips.3694083/

Bonsaifall

Aktiv medlem
Jo, jag!😛

Gillar detta! Tack för listan på dina diverse medel, ska testa och se om det passar mig med :D

jag har en äldre modell med lösa lager som jag redan öppnat och rengjort. men nu rullar frihjulet åt två håll. det är just på pulsen som jag lagt på för mycket fett tror jag

Waylost

Aktiv medlem
Jag kör idag plattisar och fiveten dojjor på både mtb samt grushojen.
Kommer jag få mer glädje av att testa SPD?

SIE

Aktiv medlem
Följande hjälmar passar/har passat mig bra de senaste åren:

Etto Stelvio stl L/XL
POC Tectal stl M
Bell Super Air stl M
Giro Fixture stl M

Testade en Giro Agilis i stl M när Stadium hade sina rabattdagar. Den kändes alldeles för liten, och ngn L fanns ej att tillgå.

Så nu är jag oviss. Kan det diffa så mkt i storlek (inom samma märke) att jag är korrekt L i Agilis trots att dess storleksguide även säger M till mina 57-58cm omkrets?

Edit: eller är det kanske så att jag är van vid att mtb-hjälmarna täcker mer av skallen, i motsats till en lvg-hjälm i samma stl? Jag är ju van vid att glipan mellan hjälm och ögonbryn är snudd på obefintlig.

Senast ändrad:
Topp