Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

nisseson

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Med risk för att bli utbuad så är jag helt nöjd med PD-M324 kombipedal.
Om jag hade haft fler cyklar dedikerade till olika ändamål hade jag nog gått på PD-M520 men kombi funkar bra när man vill kunna använda cykeln till olika saker.
Buuuuu! 🙂 Nejdå, för rätt cykel och användning så är kombipedal en bra lösning.

Vill man då köra med kombi så är PD-EH500 ett roligare val än M324 i mina ögon. Kör själv med föregångaren A530 som kombipedal på multitoolet (pendling/gravel/touring-cykeln).
 

HåkanC

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Med risk för att bli utbuad så är jag helt nöjd med PD-M324 kombipedal.
Även jag får väl lov att komma ut ur garderoben som kombipedalanvändare
Även jag började med PD-M324 men jag är inte nöjd med den, efter några år risade de ihop sig ganska rejält. Därför har jag nu
PD-T8000
2021-shimano-deore-xt-mtb-spd-trekking-pedals-flat-side.jpg

De har jag (ännu) efter 5-6 år inget att klaga på.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Buuuuu! 🙂 Nejdå, för rätt cykel och användning så är kombipedal en bra lösning.

Vill man då köra med kombi så är PD-EH500 ett roligare val än M324 i mina ögon. Kör själv med föregångaren A530 som kombipedal på multitoolet (pendling/gravel/touring-cykeln).
Och här kanske man ska förtydliga att rätt rätt cykel och rätt användning inte är en mtb som körs i skogen, så som jag anar att den som frågade gör eftersom nuvarande setup var plattisar med 5-10. Då är m520 ett fullt rimligt prova på val.
 

kais01

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
rh_crank_one_by.jpg

Vart kan man hitta vevpartier med dubbla kedjeskydd nu för tiden? finns det ens för modern standard?
det där ser ut som ett trippelvevparti där man satt två bashar/kedjeskydd istället för största och minsta klingan. det ser lyxigt ut, typ rene herse. om det nu inte är en kopia.

med singelklinga och bakväxel råder ständiga problem med att kedjan hoppar, särskilt när framklingan börjar bli sliten. eller om framklingan är tänkt att användas ihop med växel, dvs tänderna är lite smalare längre ut redan från början.

bascherna löser det problemet.

klingor med raka tänder har sedan länge varit relativt svåra svåra få tag i. (gebhardt.cz tillverkar på beställning)

andra sätt att lösa det är en kedjestyrare, och/eller narrow wide framklinga. även det antagligen svårt att hitta i stor storlek och för en så ovanlig infästning

men skulle nogsamt ta vara på det där mycket fina vevpartiet. är klingan sliten är den lätt att renovera:)
 

NickPick

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag behöver få ur pressfit dub ur en sparkram utan att paja något. Går det bra med dorn (don?) eller måste jag uppsöka cykelbutik alt köpa verktyg? Ska byta till shimano och pressa i brukar gå bra…
Tycker att det är liten ”kant” att slå på.
 

n3wton

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag behöver få ur pressfit dub ur en sparkram utan att paja något. Går det bra med dorn (don?) eller måste jag uppsöka cykelbutik alt köpa verktyg? Ska byta till shimano och pressa i brukar gå bra…
Tycker att det är liten ”kant” att slå på.
Kör på lite försiktigt. Lagret kommer gå sönder men det är inte så noga om det ändå ska bytas tänker jag. Jag har en pressfitcykel, noll dedikerade verktyg förutom en lagerpress. Kör på!
 

n3wton

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Vevlagret är sprillans nytt så tänkte återbruka det lagom tills cykeln ska säljas…
Då är det svårt. Jag försökte slå ut ett på min mtb eftersom jag misstänkte att det var det som gav missljud ifrån sig. Löste det inte utan att det gick sönder. Missljudet visade sig sedan komma från länkaget dessutom..😛
 

Tokig

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Fruns hoj har en trist framgaffel: Suntour NEX-E25 DS, QR, 28", Skivbroms
Vilken stel gaffel kan man tänka sig att byta till? (Eller bättre dämpad)
 
Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Fruns hoj har en trist framgaffel: Suntour NEX-E25 DS, QR, 28", Skivbroms
Vilken stel gaffel kan man tänka sig att byta till? (Eller bättre dämpad)

Jag säger Manitou Markhor, om du vill har en relativt billig och bra dämpad gaffel. Här med rakt 1 1/8" gaffelrör och 100 mm slag (går att höja till 120 mm med distans som följer med), men kanske behöver du tapered:

 

GanskaPerfekt

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Fruns hoj har en trist framgaffel: Suntour NEX-E25 DS, QR, 28", Skivbroms
Vilken stel gaffel kan man tänka sig att byta till? (Eller bättre dämpad)
Jag föreslår Rockshox Paragon Gold RL Solo Air om det ska vara en bra dämpad gaffel som inte väger så mycket och som inte ändrar geometrin på cykeln alltför mycket mer än några millimeter i gaffellängd.

 
Senast ändrad:

GanskaPerfekt

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

SIE

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Behöver en slang att ha i sadelväskan på räsern. Kör TL 25mm däck (28mm i praktiken), kommer ev gå upp till GP5000S TR 30 eler 32mm. Har inte mycket plats i sadelväskan. Vilken slang på 50-100g väljer jag?
 

Tokig

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag föreslår Rockshox Paragon Gold RL Solo Air om det ska vara en bra dämpad gaffel som inte väger så mycket och som inte ändrar geometrin på cykeln alltför mycket mer än några millimeter i gaffellängd.

Tack för tipset. Antar det finns nån adapter om befintlig gaffel är med kona?
 

GanskaPerfekt

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Tack för tipset. Antar det finns nån adapter om befintlig gaffel är med kona?
Ja det finns att köpa löst till. Vad är det för cykel mer exakt?

Tillägg: Men troligen är det vanligt rakt 1 1/8" rör på den befintliga gaffeln. Ser bara såna bilder när jag googlar just nu.

Exempel på spec-sida:

Tillägg 2: Och den där Paragon Gold RL finns även i lager för ungefär samma pris hos Bike24 och Bike-Discount om du föredrar någon av dom istället, men jag upptäckte häromdagen att Bike-Discount har nyligen höjt standardfrakten från 9,99Euro till 14,99Euro medan dom två andra fortfarande ligger kvar på 9,99€.

Tillägg 3: Sen är det ju nästan obligatoriskt att ha en gaffelpump om man har en luftgaffel, om det nu inte redan finns i hushållet. T.ex. en sån här:
 
Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Behöver en slang att ha i sadelväskan på räsern. Kör TL 25mm däck (28mm i praktiken), kommer ev gå upp till GP5000S TR 30 eler 32mm. Har inte mycket plats i sadelväskan. Vilken slang på 50-100g väljer jag?
Jag brukade köra med Conti Race Light, har nog en sån i sadelväskan idag också. 65 g. Butyl och åldras därför inte nämnvärd. Du lär ju aldrig få användning för den om du har den med dig 😄
De är avsedda för 20-25 mm men funkar bra även på 28 så gissar att det funkar även på 30 iaf.
 

Tokig

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Ja det finns att köpa löst till. Vad är det för cykel mer exakt?

Tillägg: Men troligen är det vanligt rakt 1 1/8" rör på den befintliga gaffeln. Ser bara såna bilder när jag googlar just nu.

Exempel på spec-sida:

Tillägg 2: Och den där Paragon Gold RL finns även i lager för ungefär samma pris hos Bike24 och Bike-Discount om du föredrar någon av dom istället, men jag upptäckte häromdagen att Bike-Discount har nyligen höjt standardfrakten från 9,99Euro till 14,99Euro medan dom två andra fortfarande ligger kvar på 9,99€.
En Scott sub cross 10 eller nått liknande
 

waikato

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Renoverar ett hjul med FH-A410 nav. Bodyn är 34 mm bred.
Den har kört 7-delad kassett utan spacer och tänkte att den inte kan ta 8-delad.
Men RJ säger att det är de kortare, 30 mm ish, varianterna som inte tar 8/9/etc delat.
Vad stämmer?

Tack
 
Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Renoverar ett hjul med FH-A410 nav. Bodyn är 34 mm bred.
Den har kört 7-delad kassett utan spacer och tänkte att den inte kan ta 8-delad.
Men RJ säger att det är de kortare, 30 mm ish, varianterna som inte tar 8/9/etc delat.
Vad stämmer?

Tack
Hur mäter du 34 mm? Sitter precis med ett nytt nav jag fick idag och skjutmåttet ligger på skrivbordet så jag kan mäta.
 

waikato

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Hur mäter du 34 mm? Sitter precis med ett nytt nav jag fick idag och skjutmåttet ligger på skrivbordet så jag kan mäta.
Schysst, jag mätte den ytan som är i kontakt med kassetten. Dvs i axelns riktning från navet till bodyns slut.
Så här:

Han får 35 mm, kanske är mitt plast skjutmått sämre än sämst.
 

waikato

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Eller, han mäter ju inte hela bodyns längd.. Undrar om inte jag satte skjutmåttet här.

Får kika sen igen.
 

Bilagor

  • Screenshot_20230321_183518.jpg
    Screenshot_20230321_183518.jpg
    131.7 KB · Besök: 5

aben

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Schysst, jag mätte den ytan som är i kontakt med kassetten. Dvs i axelns riktning från navet till bodyns slut.
Så här:

Han får 35 mm, kanske är mitt plast skjutmått sämre än sämst.
34,5 mm fick jag med ett bra skjutmått och jag testade med en 8-delad kassett som passade.

Edit1. Men nu hittade jag en 2 mm shimsring i lådan så rätt mått för 8-delad kassett bör vara 32,5 mm.

Läste på lite och mitt nav är för 11-delat men med shims även för 8-10-delat.

Edit2. Plockade fram ett annat nav för 8-10-delat och samma mått på det navet är 33 mm.
cbuBVCs.jpg
 
Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag vet inte. Är det så du har förstått saken? Det är mycket rimligt. Kanske blir att byta bakhjul helt o hållet med andra ord.
Även enl Sheldons sida skall FH-A410 vara RSX för 7-delad kassett

Där mäts mäts splinsen på bodyn för en 7-delad kassett till 31mm
freehub-body-length-HC.JPG



Man hittar mkt hos Sheldon, tex denna "8 Of 9 On 7" som kanske kan vara intressant.
 
Senast ändrad:

Tokig

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Ja det finns att köpa löst till. Vad är det för cykel mer exakt?

Tillägg: Men troligen är det vanligt rakt 1 1/8" rör på den befintliga gaffeln. Ser bara såna bilder när jag googlar just nu.

Exempel på spec-sida:

Tillägg 2: Och den där Paragon Gold RL finns även i lager för ungefär samma pris hos Bike24 och Bike-Discount om du föredrar någon av dom istället, men jag upptäckte häromdagen att Bike-Discount har nyligen höjt standardfrakten från 9,99Euro till 14,99Euro medan dom två andra fortfarande ligger kvar på 9,99€.

Tillägg 3: Sen är det ju nästan obligatoriskt att ha en gaffelpump om man har en luftgaffel, om det nu inte redan finns i hushållet. T.ex. en sån här:
Beställde en Paragon gold, blev köp från bikester ca 2400 sek inkl fraktfritt, har pump sen tidigare. Återkommer efter bytet av gaffel med intryck
 

Bobbysynth

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Mitt bakhjul glappar och efter div. undersökningar är slutsatsen att lagren sannolikt behöver bytas. Hjulen är billigare Novatec kolhjul för landsväg (R3 Disc Stealth) och jag har läst att lagren inte alltid är på topp när det gäller just Novatec. Nöjd med hjulen i övrigt.

1. Lönar det sig att slänga i nya lager från t.ex. SKF och får jag då potentiellt bättre hållbarhet än tidigare pga. högre kvalitet?
2. Hur vet jag vilket nav jag har så jag kan ordna rätt lagertyp?
3. Klarar man ett byte utan specialverktyg?

Tacksam för input.
 

Elias.Å

Ny medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Vet någon hur man får ut en avbruten bult från ett Truvativ vevlager då bulten gått av?
 

Bilagor

  • 7842E313-DA12-4B63-B8C8-6AF647BF0FF7.png
    7842E313-DA12-4B63-B8C8-6AF647BF0FF7.png
    259.6 KB · Besök: 21
Topp