Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Pfaff

Aktiv medlem
Mitt bakhjul glappar och efter div. undersökningar är slutsatsen att lagren sannolikt behöver bytas. Hjulen är billigare Novatec kolhjul för landsväg (R3 Disc Stealth) och jag har läst att lagren inte alltid är på topp när det gäller just Novatec. Nöjd med hjulen i övrigt.

1. Lönar det sig att slänga i nya lager från t.ex. SKF och får jag då potentiellt bättre hållbarhet än tidigare pga. högre kvalitet?
2. Hur vet jag vilket nav jag har så jag kan ordna rätt lagertyp?
3. Klarar man ett byte utan specialverktyg?

Tacksam för input.
Inte helt säkert du hittar rätt kullagerstorlek hos SKF men något bättre hittar du bara du tar måtten (IDXBXYD tex 15726) Köp inte de biligaste i rätt strl. Googla på kullager + dimension + tillägget 2RS som anger att lagret är tätat på bägge sidor.
Och visst är det lönt. Det är lagren som hjulet rullar på.
Med lite tur behöver du bara en värmepistol som du försiktigt använder runt navet, ibland ramlar det gamla lagret bara ut. Annars får du slå lite försiktigt runt insidan.

Senast ändrad:

Bobbysynth

Aktiv medlem
Inte helt säkert du hittar rätt kullagerstorlek hos SKF men något bättre hittar du bara du tar måtten (IDXBXYD tex 15726) Köp inte de biligaste i rätt strl. Googla på kullager + dimension + tillägget 2RS som anger att lagret är tätat på bägge sidor.
Och visst är det lönt. Det är lagren som hjulet rullar på.
Med lite tur behöver du bara en värmepistol som du försiktigt använder runt navet, ibland ramlar det gamla lagret bara ut. Annars får du slå lite försiktigt runt insidan.
Toppen. Tack för tips!

GanskaPerfekt

Aktiv medlem
Nu dök gaffeln upp, får ge mig på den imorgon för byte. Nått speciellt o tänka på vid montage?
Nja, jag vet ju inte exakt hur mycket mekvana du har sen innan. Men det viktigaste är väl först och främst att när den gamla gaffeln är avmonterad att flytta över lagerbanan/lagersätet (Crown race) som sitter fastpressat hårt längst ner på styrröret, till den nya gaffeln. Sen slå i en ny stjärnmutter (Star Nut) lagom långt ner innuti det samma röret. Och sen beräkna noga, och mäta minst 2 ggr innan du ev. kapar av onödigt uppstick av styrröret.

För övrigt vet jag inte. Kanske starta en separat tråd med bilder under arbetets gång annars, om det uppstår många frågor. 🙂

Tokig

Aktiv medlem
Nja, jag vet ju inte exakt hur mycket mekvana du har sen innan. Men det viktigaste är väl först och främst att när den gamla gaffeln är avmonterad att flytta över lagerbanan/lagersätet (Crown race) som sitter fastpressat hårt längst ner på styrröret, till den nya gaffeln. Sen slå i en ny stjärnmutter (Star Nut) lagom långt ner innuti det samma röret. Och sen beräkna noga, och mäta minst 2 ggr innan du ev. kapar av onödigt uppstick av styrröret.

För övrigt vet jag inte. Kanske starta en separat tråd med bilder under arbetets gång annars, om det uppstår många frågor. 🙂
Antar att lagret sitter pressat på röret?, enklare att köpa ett nytt lager, gått som cykelpendlare i 5-6 år så dags o byta iallafall

BuTTuS

Aktiv medlem
Bricka mellan pedal och vevarm, är det ett måste? Kommer jag att dö om jag kör utan? Upptäckte just att jag inte har det på alla mina cyklar…

Berk

Aktiv medlem
Bricka mellan pedal och vevarm, är det ett måste? Kommer jag att dö om jag kör utan? Upptäckte just att jag inte har det på alla mina cyklar…

Antar att brickan är för att fördela kraften av åtdragning av pedalen över en tillräckligt stor yta. Brickorna följer med några vevpartier, och då står det instruktionerna att man måste använda den. Men andra vevpartier kommer utan. Jag har ännu inte hittat någon logik.

BuTTuS

Aktiv medlem
Antar att brickan är för att fördela kraften av åtdragning av pedalen över en tillräckligt stor yta. Brickorna följer med några vevpartier, och då står det instruktionerna att man måste använda den. Men andra vevpartier kommer utan. Jag har ännu inte hittat någon logik.
Aha, för jag har också hittat en påse med ett par brickor, får försöka lista ut var de borde sitta då… :-)

Varför snurrar inte kedjan längre bakåt vid bakåttramp? 10 växlad tror jag med Shimano Deore kassette. Kanske alltid varit så 🫣? Eller något som är fel?

Tubeeen

Ny medlem
Förutom det uppenbara - färgen - vad är det för skillnad på Maxxis-däck med vit respektive gul text/logga? Gummiblandning? Vikt? Etc

waikato

Aktiv medlem
Detta skulle vara ett självutdragande vevparti (Deore FC-M530). Men hel bulten kom ut... och partiet sitter kvar. Vad gör man då? 🙄

Bilagor

• 16801102483827738712554557515212.jpg
    16801102483827738712554557515212.jpg
    511.6 KB · Besök: 34

waikato

Aktiv medlem
Känner inte till exakt den modellen, men är det där allt du skruvat lös, finns det inte en bult också, hur ser det ut i "hålet" ?
Den är gängor på insidan men ingen axel att trycka från emot. Det är hollowtech utan den där sedvanliga lilla i sexan som jag är van vid.

Men nu snackade jag med en cykelsamarit, han sa att man för denna modell ska ha ett särskilt verktyg.. Verkar som jag kan låna det också.

tommygunxs

Aktiv medlem
Mitt bakhjul glappar och efter div. undersökningar är slutsatsen att lagren sannolikt behöver bytas. Hjulen är billigare Novatec kolhjul för landsväg (R3 Disc Stealth) och jag har läst att lagren inte alltid är på topp när det gäller just Novatec. Nöjd med hjulen i övrigt.

1. Lönar det sig att slänga i nya lager från t.ex. SKF och får jag då potentiellt bättre hållbarhet än tidigare pga. högre kvalitet?

Tacksam för input.
Hej jag har samma problem. Har du hittat något ställe som säljer lager i rätt storlek? Skall ge mig på det på min cykel snart

tommygunxs

Aktiv medlem

Tacksam för input.
Om jag förstått det rätt så behovet du ett specialverktyg för lossa bakkasetten (kostar typ 60 kr) samt gärna en kedjepiska (gjort en egen). Därtill in du behöva pressa ur lagren o där råder olika meningar men det skall gå att knacka ur dom eller göra egen press. Jag har aldrig gjort detta men är på väg att göra det bara jag får tag i lager som passar

gaera

Medlem
Å kära visdom!
Jag försöker pumpa upp trycket på min Oneup V2 dropper med min dämparpump från Pro. Funkar alltid bra på dämparna men på droppern släpps -allt- tryck ut när jag skruvar av dämparpumpen.
Behåller jag pumpen på och 250-300 psi funkar den kanon. När jag skruvar av hör jag att all luft pyser ut och den slutar fungera. Någon som har en idé?

Bilagor

• 20230330_190337.jpg
    20230330_190337.jpg
    422.1 KB · Besök: 28
  • 20230330_190203.jpg
    20230330_190203.jpg
    294.9 KB · Besök: 31
Topp