Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Berk

Aktiv medlem
Ja r2 är mycket seriösa.

Mwha

dangerholm_headerbild98.jpg

Ja, bästa online cykelbutiken jag känner till (och jag har beställt hos många).

Rassemouse

Aktiv medlem
Varför krånglar scf till det en massa med att man måste ha licens för att vara med på endurloppen i år? Känns sjukt exkluderande med att man ska ha en licens för att vara med, men det kanske bara är jag som inte förstår grejen med det…

Rassemouse

Aktiv medlem
Okej, så det är alltså mer som en avgift för att få tävla än en faktiskt licens (bevis på att man klarar av nått, typ körkort)?
Tycker fortfarande det känns skumt, men får väl bara acceptera och skita i känslan om jag vill vara med på nått lopp. 🤷‍♂️

Ustzeust

Aktiv medlem
Okej, så det är alltså mer som en avgift för att få tävla än en faktiskt licens (bevis på att man klarar av nått, typ körkort)?
Tycker fortfarande det känns skumt, men får väl bara acceptera och skita i känslan om jag vill vara, med på nått lopp. 🤷‍♂️
När du anmälder sig till en TÄVLING i tex cykel så är det nog enklast juridiskt om du du som person verifierat och godkänt vad scf tänder på.

retrieverdog

Aktiv medlem
Hur länge törs man lita på en aluminiumram? Jag begriper att det beror på ramen, hur man använder den och en massa variabler men lite mellan tummen och pekfingret. Tänker på materialutmattningen. Min Specialized-hybrid är från 2010 och har varit rätt flitigt använd året om. Jag vill helst inte överraskas av att ramen eller gaffeln plötsligt går av när jag susar nerför nån backe liksom. 💀

BJS

Aktiv medlem
Hur länge törs man lita på en aluminiumram? Jag begriper att det beror på ramen, hur man använder den och en massa variabler men lite mellan tummen och pekfingret. Tänker på materialutmattningen. Min Specialized-hybrid är från 2010 och har varit rätt flitigt använd året om. Jag vill helst inte överraskas av att ramen eller gaffeln plötsligt går av när jag susar nerför nån backe liksom. 💀
Byt och överlåt befinflig cykel till någon som belastar mindre. Eller börja sprickindikera?

retrieverdog

Aktiv medlem
Byt och överlåt befinflig cykel till någon som belastar mindre. Eller börja sprickindikera?
Äh, jag är inte direkt orolig för att det ska inträffa. Men nu har jag pluggat på en stund och det är, som jag misstänkte, i princip omöjligt att svara på frågan eftersom det finns så många variabler. Man får väl hålla koll så gott det går bara.

weldion

Aktiv medlem
En kompis aluram gick av igår efter 632 hårda mil.

jolov

Aktiv medlem
På dom ramarna som gått av för mig har jag upptäckt sprickorna i tid.
Det enda som är "kritiskt" på cykeln känns som styrhuvudet. Går ett kedjestag eller liknande av så brukar det inte bli så dramatiskt

Berk

Aktiv medlem
Det löste sig med mutterknackaren. Satan vad den satt. Synd bara att den ovala klingan inte passade. Cykelgear som lovade att det var den till min👎

Jag hade just samma problem. Fick inte loss vevpartiet med alla kraft jag hade med en hand på högerpedal och andra på långa vevarmen av min insex-pedalnyckel. Provade många gångar, cykeln och jag ramlade ... Då kam jag på att jag kunde har foten på vänserpedalen som sticker framåt och dra bakåt med två händer på pedalnyckeln. Då fick jag loss den direkt utan våld.

Batavus

Aktiv medlem
Har det väl blivit en spricka eller "knäck" går det rätt fort. I mitt fall på en månad eller så; haveriet skedde i den brantaste backen på Öland, när överröret liksom kollapsade. Litet känsla för att det skulle inträffa hade jag väl, men man tänker att det går en gång till...

dnfrr

Aktiv medlem
På många full-face-hjälmar kan man sätta "skärmen" i två olika lägen, antingen nedfälld eller väldigt marginellt mer uppfälld. Vad är syftet?

Rattnalle

Aktiv medlem
På många full-face-hjälmar kan man sätta "skärmen" i två olika lägen, antingen nedfälld eller väldigt marginellt mer uppfälld. Vad är syftet?
Att kunna se skillnad på folk med respektive utan koll i backen. Cyklingens gorby gap med uppfälld skärm.

Rent praktiskt är det väl för helt säkert kunna justera den till ett läge där den inte stör sikten.

moros

Aktiv medlem
Är det förbjudet att cykla på bilväg om cykelbana finns brevid?

Cykla på körbana​

Du får, om du är särskilt försiktig, cykla på körbanan även om det finns en cykelbana. Detta under förutsättning att du fyllt 15 år och att hastighetsbegränsningen på körbana inte är högre än 50 kilometer i timmen. I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II.

weldion

Aktiv medlem
Finns det någon cykelaffär inom kort gångavstånd från Norra Bantorget, Stockholm som har ett utbud av bra graveldäck?

pirx

Aktiv medlem
Hur byter jag det här vevlagret? :) (ganska säker på att det är helt krossat inuti)

Det är ett sånt där fyrkantslager va? Tänkte se om det finns passande på typ biltema, så försökte ta loss det.
Kom inte längre än att skruva ut skruvarna ur axeln för att få loss vevarna (vilket jag alltså inte ens fick).
Vevarna satt som järnet. Behövs specialverktyg redan här?? :)

Och sen så är cykeln en finsk Helkama. Fick sadeln stulen på den en gång och diametern på röret var så udda att det inte gick att få tag på (fick linda lite metall runt ett tunnare rör, funkade bra).
Det kan väl inte vara samma med vevlagret sen, det måste väl vara åtminstone en smula standardiserat?

Bilagor

• 20230522_204428.jpg
    20230522_204428.jpg
    375.2 KB · Besök: 10
  • 20230511_173933.jpg
    20230511_173933.jpg
    626.8 KB · Besök: 10
  • 20230511_173945.jpg
    20230511_173945.jpg
    697.9 KB · Besök: 11

Kold

Aktiv medlem
Hur byter jag det här vevlagret? :) (ganska säker på att det är helt krossat inuti)

Det är ett sånt där fyrkantslager va? Tänkte se om det finns passande på typ biltema, så försökte ta loss det.
Kom inte längre än att skruva ut skruvarna ur axeln för att få loss vevarna (vilket jag alltså inte ens fick).
Vevarna satt som järnet. Behövs specialverktyg redan här?? :)

Och sen så är cykeln en finsk Helkama. Fick sadeln stulen på den en gång och diametern på röret var så udda att det inte gick att få tag på (fick linda lite metall runt ett tunnare rör, funkade bra).
Det kan väl inte vara samma med vevlagret sen, det måste väl vara åtminstone en smula standardiserat?

freber

Aktiv medlem
DA 9100 ombyggand från 53/39 till 50/34.
har köpt en löjligt dyr DA 50 klinga fram mn ej 34 ännu.
Frågan funkar det att köra 50/39 istället
Tänker bara på växlingsfuntionen
Skall använda på en grusvägs racer

Stumpy

Aktiv medlem
Varför krånglar scf till det en massa med att man måste ha licens för att vara med på endurloppen i år? Känns sjukt exkluderande med att man ska ha en licens för att vara med, men det kanske bara är jag som inte förstår grejen med det…
När du ansöker om licens intygar du att du gått igenom utbildningen mot doping och att du förhåller dig till de regler som gäller inom SCF och RF. Bryter du mot dem, så kan du bli avstängd. Ganska vettigt, enligt mig.

BJS

Aktiv medlem
Vad sägs om disc broms fram och fälgbroms bak? Kommer det att kännas konstigt?
Nejdå, det används ibland - lite udda, men fungerar. En litare jag mötte för några år sedan hade skiva OCH fälgbroms fram och fälgbroms bak. Var en Kinesisram som hade stöd för båda så han körde STI reglagen på fram skivan och bak fälgbromsen. Samt ett crosstopreglage till fälgbromsen fram. Motivet var att ha iaf en brom när han höll på raka delen på styret. Vågade inte fråga om han visste stt man kan ha dubbla reglage till samna broms....

Vet inte vad det hade med saken att göra dock...

Topp