Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Rassemouse

Aktiv medlem
När du ansöker om licens intygar du att du gått igenom utbildningen mot doping och att du förhåller dig till de regler som gäller inom SCF och RF. Bryter du mot dem, så kan du bli avstängd. Ganska vettigt, enligt mig.
Okej, då kan jag förstå det i tävlingsklasserna, men känns väldigt onödigt i motion…

meffe

Medlem
Kan man lyckas justera Shimanos framväxel i 11-växlat till att inte behöva trimpositionerna?
På mitt Athena (powershift) kunde jag köra alla kombinationer även största-största och minsta-minsta utan att kedjan skrapade i växelföraren, men upplever det (i alla fall nu inne i mekstället) som att det inte går med R8000 (Ultegra).

Senast ändrad:

rikard

Aktiv medlem
Finns det bib-shorts för herrar som har lika korta ben som dam-modellerna? Av rent fåfänga skäl skulle jag vilja att solbrännan från cyklingen sträckte sig längre upp på benen så att det inte blir en vit rand under mina vardagsshorts. Det verkar som att alla normala bib-shorts går ända ner till knäna och det blir bara fel.

weldion

Aktiv medlem
Finns det bib-shorts för herrar som har lika korta ben som dam-modellerna? Av rent fåfänga skäl skulle jag vilja att solbrännan från cyklingen sträckte sig längre upp på benen så att det inte blir en vit rand under mina vardagsshorts. Det verkar som att alla normala bib-shorts går ända ner till knäna och det blir bara fel.
Dessa använder jag för att få till brännan när jag cyklar. Tänk på att bibsen saknar padding.

borat-mankini-4.jpg

Manurhin2

Aktiv medlem
Det blir rätt😍
Alla du möter kommer att beundra dig för att du är en riktig cyklist👍

nagge

Aktiv medlem
När du kommer utanför tätbebyggt område viker du helt sonika upp byxorna. Kom bara ihåg att vika ner i god tid innan återvändo till civilisationen alternativt med möte med annan cyklist för att undvika konfrontation.

BJS

Aktiv medlem
Kan man lyckas justera Shimanos framväxel i 11-växlat till att inte behöva trimpositionerna?
På mitt Athena (powershift) kunde jag köra alla kombinationer även största-största och minsta-minsta utan att kedjan skrapade i växelföraren, men upplever det (i alla fall nu inne i mekstället) som att det inte går med R8000 (Ultegra).
Beror nog lite på kedjestagslängd, men i grunden tror jag inte det. Både ultegra 6800, sora-3500(?), 105 R7000 behöver trimmas. För mig på mina cyklar iaf.

meffe

Medlem
Beror nog lite på kedjestagslängd, men i grunden tror jag inte det. Både ultegra 6800, sora-3500(?), 105 R7000 behöver trimmas. För mig på mina cyklar iaf.
Har ganska långa stag så får se om den slits in :) Till slut behövde jag bara top-trim för största bakdrevet, resten verkar OK. Att den sitter rakt är ju väldigt viktigt, tog tre försök att få den så bra som nu.
Min Claris behöver trimmas, men det kan bero på att den är sned och misshandlad på pendlarhojen.

Kashew

Aktiv medlem
Någon som vet vad skruven på bilden i botten har för namn? Bilden på skruven är tagen från min gravel bike och den jag saknar ska sitta på cargobiken men jag vettifan vad jag ska leta efter. På tektros hemsida heter den pad adjustment screw men "bromsbelägg justering skruv" tar mig inte till mållinjen

Är rätt bromskolv korrekt term?
För den som inte vet jag dillar om skruvar snubben i videon på samma typ av skruv 3:17 min in i klippet https://www.cykloteket.se/sv/cyklopedin/mektips/justering-skivbroms
20230526_091827.jpg

20230515_155755.jpg

Pfaff

Aktiv medlem
Justerskruv för bromskolv borde ju vara så nära man kommer.
Du har nog samma eländiga bromsar på din lastcykel som jag på min. Ett evigt justerande och bra blir det aldrig. Har funderat på att leta efter hydrauliska men det lilla som min används rättfärdigar inte den investeringen.

saft

Medlem
Hej Bullen! Jag började cykla på sent 90-tal och körde uteslutande xc då. Har kört sporadiskt i princip sen dess och kör nu en endurocykel lite som en periodare. Gubbig enduro och gärna såna här nya coola byggda "xc"-banor med byggda hopp och grejer (heter det nåt, förresten?).

Till frågan: Jag kör med "vanliga" spd-pedaler och xc-skor och trivs bra med det. Jag ser ju dock att det "alla" andra har plattisar, eller typ sånahär "plattisar" som man kan klicka fast sig i. Att köra utan att vara fastklickad känns helt barockt (men det finns säkert massa fördela med det förrutom möjligheten till köttsår på benen, antar jag), men jag undrar vad finessen egentligen är med stora feta pedaler med spd (eller liknande). Det ser ju coolare ut, såklart, men med ett par styva skor har man ju inte mer kontakt med cykeln än med små pedaler (eller?).

jonte987

Aktiv medlem
Hej Bullen! Jag började cykla på sent 90-tal och körde uteslutande xc då. Har kört sporadiskt i princip sen dess och kör nu en endurocykel lite som en periodare. Gubbig enduro och gärna såna här nya coola byggda "xc"-banor med byggda hopp och grejer (heter det nåt, förresten?).

Till frågan: Jag kör med "vanliga" spd-pedaler och xc-skor och trivs bra med det. Jag ser ju dock att det "alla" andra har plattisar, eller typ sånahär "plattisar" som man kan klicka fast sig i. Att köra utan att vara fastklickad känns helt barockt (men det finns säkert massa fördela med det förrutom möjligheten till köttsår på benen, antar jag), men jag undrar vad finessen egentligen är med stora feta pedaler med spd (eller liknande). Det ser ju coolare ut, såklart, men med ett par styva skor har man ju inte mer kontakt med cykeln än med små pedaler (eller?).

Det blir lite stadigare. Speciellt m mjuk sko. Kanske lite bättre om man inte hinner klicka i.

Jag tycker själv att det ät lite svårare att känna om jag klickar eller inte.
Finns med spd också. Tex saint och nukeproof

SIE

Aktiv medlem
Råkade anmäla mig till Göteborgsgirots stadslopp imorrn. Aldrig kört lopp med krullstyre förr, kommer jag kunna fästa nummerlappen på min gräveliga styrväska?

Edit: kanske ska skippa den och ha mina kladdiga snickers i top tube-väska istället?

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem

tänker att det skyddar vid islag. men det ger också mer islag.

det skulle kunna medverka till bättre stabilitet ifall man har mjuka skor. men det har man ju inte gärna. och vid gravitationsdriven cykling är det ju dessutom mindre intressant.

mest är det nog för det anses coolt?

jonte987

Aktiv medlem
tänker att det skyddar vid islag. men det ger också mer islag.

det skulle kunna medverka till bättre stabilitet ifall man har mjuka skor. men det har man ju inte gärna. och vid gravitationsdriven cykling är det ju dessutom mindre intressant.

mest är det nog för det anses coolt?
Varför tycker du stabilitet är ointressant utför när man ska stå en kvart på pedalerna?
Korg är möjligen delvis för att skydda, knappast platform med pins.

kais01

Aktiv medlem
Varför tycker du stabilitet är ointressant utför när man ska stå en kvart på pedalerna?
Korg är möjligen delvis för att skydda, knappast platform med pins.
mindre intressant är inte samma sak som ointressant.

tänker att stabilitet i mycket handlar om att undvika taskig vinkelbelastning i knäna. när man trampar. det gör man ju inte så mycket vid utförscykling.

men man skall ju eventuellt klättra till den där utsiktspunkten också.

kom sedan att tänka på den här klassikern....
.

Rattnalle

Aktiv medlem

Jag cyklar mycket utför och ser inte heller vitsen. Tillräckligt styva skor så blir det bara extra vikt. Och då kör jag inte ens XC-skor eftersom jag vill kunna gå bekvämt i skorna också. Men det finns kanske ännu mjukare skor så man känner skillnad. Jag cyklar heller aldrig en meter utklickad, jag kör SPD när jag vill sitta fast och annars t ex på DHn kör jag flats istället. Kör man oftare korta sektioner utan att klicka i så finns det ju också en poäng men för egen del känns det bara läskigt.

jonte987

Aktiv medlem
Jag cyklar mycket utför och ser inte heller vitsen. Tillräckligt styva skor så blir det bara extra vikt. Och då kör jag inte ens XC-skor eftersom jag vill kunna gå bekvämt i skorna också. Men det finns kanske ännu mjukare skor så man känner skillnad. Jag cyklar heller aldrig en meter utklickad, jag kör SPD när jag vill sitta fast och annars t ex på DHn kör jag flats istället. Kör man oftare korta sektioner utan att klicka i så finns det ju också en poäng men för egen del känns det bara läskigt.
Jag kör också iklickat och det går bra på m520 men jag tycker det är skönare med platform. Om det är värt vikten vet i fan. Numera har jag gravity skor och då vill jag nog inte köra utan. De är för mjuka i sulan.

Berk

Aktiv medlem

Det har diskuterats mycket i flera trådar. Jag tycker att det är lite enklare att klicka i med en cage, men nu jag har blivit duktigare spelar det ingen roll. Det skulle vara fint om man kan har stöd i en trizig parti när man inte är klickat i. Men det har jag inte riktigt märkt med Shimano pedaler. Så jag gissar framförallt på cool-faktorn.

DanielS

Aktiv medlem
Gör man skillnad på sadelbredd och sittbredd på en MTB-sadel och i så fall, hur kan man få fram den?
Kort fråga men svaret blir nog rätt långt...

Det mått som anges för sadlar är total bredd. Har inte sett någon sadeltillverkare som i spec:en anger avståndet mellan sitt-benen. Däremot finns en del tillverkare som har en sadelväljare online som rekommenderar rätt storlek. Men oftast finns bara två eller max tre storlekar att välja på.

Men det är inte bara bredden det handlar om, det är form, längd, urskärning mm. Vissa verkar kunna sitta hur länge som helst på vad som helst medan andra har problem att hitta rätt. Sedan kan övrig sittställning också påverka.

Jag hör till dom som har problem att hitta något som känns klockrent men olika modeller av Specialized tycker jag fungerar bra till rimliga priser. Det positiva är att jag upplever mig vara mindre känslig vid mtb-cykling då jag är mer aktiv på cykeln och står upp mer när jag cyklar i skogen.

Edit: här är t ex Ergon sadel-väljare:

jonte987

Aktiv medlem
Antar att det handlar om MTB skivbromsar.

Det finns ett BR-M8100 bromsok som väger 136 gram, klart tyngre än BR-M9100.
Ja, jag måste skaffa starkare läsglasögen.
Det konstiga är att det finns uppgifter på att M8100 väger 392g men nu med 27'' skärm hittar jag att m8100 ska väga 573g mot 404g M9100....så ordning är återställd.

Topp