Frågor om bakdämpare (mått)

Healons

Aktiv medlem
Hej!

Har en Öhlins som jag inte riktigt trivs med och vill byta ut. Original på min Stumpjumper satt en FOX 197x47,6

Nuvarande Öhlins är 190x51 (plus bikeyoke)

Vad är ändrat mot original? Är det 3,4mm ”mer” dämpning med Öhlinsen? Måste jag köpa 190x51 eller kan man klämma dit en 200x57? Vill gärna få upp BB lite då jag kör med 27,5 bak ibland.

Sen en annan parentes. När jag släpper ut all luft ur Öhlinsen så sugs den liksom ihop. Helt omöjlig att dra ut. Ska den göra det? Cykeln hänger i ett ställ i sadelstolpen så tyngden av bakhjulet borde väl istället dra isär/ut dämparen helt? När man pumpar den så åker den ut igen men om den vill sugas ihop borde väl den bete sig konstigt på stigen? Lossar jag på luftburken så åker den ut helt. Känns som ett baksug…

jonte987

Aktiv medlem
Negativa utjämnar inte. Du måste utjämna var 20e psi eller nåt. När du släpper ut testa att släppa långsammare eller på samma sätt som när du pumpar

Healons

Aktiv medlem
Negativa utjämnar inte. Du måste utjämna var 20e psi eller nåt. När du släpper ut testa att släppa långsammare eller på samma sätt som när du pumpar
Det gjorde jag. Skumt helt Nyservad på Trek i gbg men det kanske inte har med det att göra…

Måste jag lossa aircan igen nu då? Och hur vet jag att negativa har utjämnat när den är pumpad. Man märker ju det bara när man släppt ut all luft

jonte987

Aktiv medlem
Det gjorde jag. Skumt helt Nyservad på Trek i gbg men det kanske inte har med det att göra…

Måste jag lossa aircan igen nu då? Och hur vet jag att negativa har utjämnat när den är pumpad. Man märker ju det bara när man släppt ut all luft
Fast om den suger så har den fått tryck men får det inte ut sig.
Släpp långsamt brukar funka på min (av helt annat märke). Någon gång komprimerade jag var 20e på vägen ut också

jonte987

Aktiv medlem
Som sagt, min är helt annat märke men gratis att testa. Jag för inte av air can utan detta sen jag bytte till air can med större neg

Healons

Aktiv medlem
Som sagt, min är helt annat märke men gratis att testa. Jag för inte av air can utan detta sen jag bytte till air can med större neg
Och om det inte går? Reklamera till Trek som gjorde servicen? Inte varit så innan…

Det borde förklara varför jag måste köra så högt psi för att få rätt sag, eller?

Komprimera räcker att trycka ihop den 50% va?

jonte987

Aktiv medlem
Och om det inte går? Reklamera till Trek som gjorde servicen? Inte varit så innan…

Det borde förklara varför jag måste köra så högt psi för att få rätt sag, eller?

Komprimera räcker att trycka ihop den 50% va?
Mja, inte för att den suger när du släppt ut?

Edit. Jag vet inte exskt. På en gaffel sitter det en dimple på benet som man måste passera. Hur det funkar där bak och var i slaget vet jag inte

Healons

Aktiv medlem
Testade att utjämna och pumpa och utjämna åt alla håll. Fortfarande suck down. Testade till o med att köra i max psi och bounca. Inget händer nu skruvade jag loss den och den ser ut så här. Hahaha. Är det 250psi nu nånstans inne i den? Vågar inte skruva för då blir det väl en jävla smäll. Om jag försöker dra ut kolven nu för hand rör den sig inte en millimeter… 😬

Bilagor

• 63FCF922-2549-4CD5-BDDC-1D5F075CFCC9.jpeg
    63FCF922-2549-4CD5-BDDC-1D5F075CFCC9.jpeg
    480.6 KB · Besök: 14

Preacher

Aktiv medlem
Testade att utjämna och pumpa och utjämna åt alla håll. Fortfarande suck down. Testade till o med att köra i max psi och bounca. Inget händer nu skruvade jag loss den och den ser ut så här. Hahaha. Är det 250psi nu nånstans inne i den? Vågar inte skruva för då blir det väl en jävla smäll. Om jag försöker dra ut kolven nu för hand rör den sig inte en millimeter… 😬
Då får du kika in med den och så får vi titta på den.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer