Frågor vid köp av ny cykel.

Myndz

Ny medlem
Jag och min sambo ska köpa cyklar.
Budget: 10 - 15000:- / Styck

Användningarområdet är:
Cykla till och från förskolan med cykelkärra.
Motions/Utflyktscykla.
Vi bor på landet så blir asfalt, dålig cykelväg / Grusväg.
Vi kommer inte köra på stigar men kommer cykla på grusvägar.

De jag då undrar är vad man behöver.
Dämpare fram?
Ska man välja ett eller flera drev fram?

De cyklar jag har tittat på är
Specialized Sirrus och Sirrus X
Scott Sub Cross
Canyon Pathlite

Tar gärna emot andra tips också

Aktiv medlem
Är det backigt till/från förskolan? Med cykelkärra och barn bak kan du i så fall behöva en lågt utväxlad lägsta växel. Annars inte för den cykling du beskriver. 2 drev fram ger större spann i utväxlingen. Provcykla om du har möjlighet.

LWB

Aktiv medlem
Inga dämpare, däremot bra däck minst 32mm breda.
Ni landsvägs- och gravelcyklister är ena hårda jävlar (sagt med respekt och lätt avundsjuka). Jag vänjer mig besvärande långsamt vid att ha ”bara” 35 mm på touringcykeln jämfört med 55 mm på bulkpendlaren/grusvägstouringcykeln och 2,6” på bikepacking-skjutsen.

I övrigt goda råd från föregående talare.

Är det aktuellt att skruva själva eller vill ni köpa nytt? Jag kör både en ny 29-plussare av bättre sort och en äldre 700c av på sin tid (1986) bästa sort, men fan vet om inte min 26-tums gammel-mtb, välbyggd men oerhört basic, är favoriten för motsvarande cykling som du beskriver Myndz. Sen vet jag att 26” är dött, men det känns på något vis lite kittlande att det ändå går att cykla på det, fastän det inte går. Egentligen.

nieves

Aktiv medlem
Ni landsvägs- och gravelcyklister är ena hårda jävlar (sagt med respekt och lätt avundsjuka). Jag vänjer mig besvärande långsamt vid att ha ”bara” 35 mm på touringcykeln jämfört med 55 mm på bulkpendlaren/grusvägstouringcykeln och 2,6” på bikepacking-skjutsen.

I övrigt goda råd från föregående talare.

Är det aktuellt att skruva själva eller vill ni köpa nytt? Jag kör både en ny 29-plussare av bättre sort och en äldre 700c av på sin tid (1986) bästa sort, men fan vet om inte min 26-tums gammel-mtb, välbyggd men oerhört basic, är favoriten för motsvarande cykling som du beskriver Myndz. Sen vet jag att 26” är dött, men det känns på något vis lite kittlande att det ändå går att cykla på det, fastän det inte går. Egentligen.
Jag har 42mm på rando/touringhojen men den är ett par km/h långsammare än rejsern som är max 28mm.
Det är väldigt stor skillnad på däck och däck. Jag kör nästan enbart med René Herse (gamla Compass) på grund av komfort och rull. Men det är dyrt och alternativ finns.

Myndz

Ny medlem
Är det backigt till/från förskolan? Med cykelkärra och barn bak kan du i så fall behöva en lågt utväxlad lägsta växel. Annars inte för den cykling du beskriver. 2 drev fram ger större spann i utväxlingen. Provcykla om du har möjlighet.
Det är väl en och annan backe men inga långa eller väldigt branta. Men cykelkärran kommer få hänga med på de flesta av turerna vi gör. Ser nu att jag inte var så tydlig med det.

nieves

Aktiv medlem
Hur dåligt underlag ”behöver” det vara för att man ska ha dämpat fram?
I min mening väldigt mycket rötter och sten. Men jag tror mest att andemeningen är att en dämpare värd namnet kostar rätt mycket och egentligen är oanvändbar i den prisklassen.
Det blir ofta ett svampigt bojsänke med dålig lockout.

Myndz

Ny medlem
Så då har vi nått fram till att det inte ska vara någon dämpning fram och lätta växlar(för att kunna dra kärran).

Har ni några tips på modeller som skulle passa? pris som sagt 10-15000:-

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer