Framdrevet (SLX 32T) sprack, vad ska jag byta till?

stigfinnare

Aktiv medlem
Min Radon Skeen Trail har Shimano SLX FC-M7100, 32T, 175mm framdrev som sprack i en uppförsbacke idag. Hade för hög växel men en kompis bakom mig så tänkte trycka mig upp för den sista metern, det gick inte. Det satt även en MRP Chainguide på som sprack rätt av.

Jag tänker att jag inte behöver ersätta med exakt samma utan kan lägga på en slant och kanske få nåt som håller bättre, men jag vet inte om det är bara chainring och chainguide jag behöver byta ut, och det verkar finnas många standarder. Hur vet jag vad som är kompatibelt, och några tips?

Bilagor

• C725318E-BFCC-474F-9AA6-0FB2FBC86703.jpeg
    C725318E-BFCC-474F-9AA6-0FB2FBC86703.jpeg
    645.8 KB · Besök: 128
Är det du som skruvat bort dom 4 skruvarna som saknas efter att drevet gick av? Annars är min gissning på att det ramlat av några skruvar innan drevet gick sönder

Är det du som skruvat bort dom 4 skruvarna som saknas efter att drevet gick av? Annars är min gissning på att det ramlat av några skruvar innan drevet gick sönder
Jag har inte skruvat av dom, antingen har dom skramlat av eller så flög dom ur nu. Men känns osannolikt att jag slet ur 4 skruvar med muskelkraft

Jag har inte skruvat av dom, antingen har dom skramlat av eller så flög dom ur nu. Men känns osannolikt att jag slet ur 4 skruvar med muskelkraft
Nej, isf har dom nog gängats upp under cykling. Du kan ju titta i drevet hur gängorna ser ut :)

Isf så skulle jag nog bara köpt ett nytt likadant drev och satt loctite på skruvarna

Sitter skruvarna inte kvar i drevet så har de ramlat av innan drevet gick sönder, och torde vara orsaken till haveriet. Ser inte hålet längst nere till höger i veven ovalt ut? Kanske läge att kolla ordentligt så du inte måste skrota hela veven.

Edit: Är det vev med lös spindel så kan du byta till ett drev som sitter direkt i veven istället.

Garbaruk, Absolute black, Wolftooth funkar bra.
typ.

https://absoluteblack.cc/oval-direct-mount-xtr-m9100-chainring-for-shimano/

Tjena!

Eller köpa ett drev som inte har den idiotkonstruktionen.
Lite charmigt är det väl ändå med åtta skruvar som ska hålla fast drevet? ;D

Garbaruk, Absolute black, Wolftooth funkar bra.
typ.

https://absoluteblack.cc/oval-direct-mount-xtr-m9100-chainring-for-shimano/

Lite charmigt är det väl ändå med åtta skruvar som ska hålla fast drevet? ;D
Tack, det snabbaste jag hittade i lager var Absolute Black så det blir att prova ovalt

Tillbaka
Topp