Framgaffel till 24 tum Vitus Nucleus - hur skulle ni gjort?

Jtmtb

Ny medlem
Köpte en Vitus Nucleus 24 tum till sonen när han fyllde 8 i april efter mångas rekommendation i detta forum. Efter några veckor började framgaffeln (Spinner Grind) att läcka luft och vi får pumpa gaffeln inför varje cykling. Hörde av mig till Wiggle som hänvisar mig till min lokala cykelverkstad för reparation där de kan stå för max 30 pund (ca 350:-). För det första lär det kosta betydligt mer att laga den, för det andra har ingen av de verkstäder jag hört av mig till delar hemma till denna gaffel... Googlade runt lite och kan inte heller hitta någon ny 24 tums framgaffel att beställa. Är tacksam för alla råd jag kan få dels angående att hantera Wiggle som jag tycker borde ta större ansvar för denna nya cykel, dels om någon vet någon bättre framgaffel som skulle passa denna cykel.
/Joakim

jonte987

Aktiv medlem
Är inte 30 pund fram till diagnos? Risken är att det är ett vanligt problem, tyckte det var nån som sålde sin efter att ha gått ny på garanti

Verkar vara en gaffel som är lite ojämn i kvaliteten.
Vår spinner har ’fungerat’ hyffsat.

Du kan ju alltid reklamera den? Även om det är jobbigt/tråkigt/tidsödande osv.

Berk

Aktiv medlem
Spinner Grind har ofta problem.
RST F1rst är en bra gaffel, men leveranstider verkar vara långt.
Köpte en 20" Suntour SF18 till min sons cyklar som var bra. SF18 finns också i 24", vet inte hur snabbt man kan får den.

Konvalj

Medlem
Har du kollat så det inte är ventilen som läcker? Om ventilkäglan är för löst skruvad så kan det läcka den vägen.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Ett alternativ är att köpa en fin beggad 26" gaffel. Du höjer nosen med 26 mm dock + ev slaglängdsskillnad. En SID med 80mm väger nästan ett halvkilo mindre än en Spinner. Grym uppgradering om man hittar en även om cykeln blir högre i fronten. Går att hitta för kaffepengar.

tpn

Medlem
Sonen har en likadan hoj, ledsnade totalt på den gaffeln (allmänt kass) så köpte en Manitou Markhor 26" med 100mm fjädringsväg. Blev såklart lite högre i framändan men funkar galant.
5563800E-C4C2-4907-9435-B3D3149A747B.jpeg

glitch

Aktiv medlem
@Kneecap, var hittar du en 26" Sid för kaffepengar? Kollade lite på ebay på Reba, Sid och dylikt i 26" med rakt styrrör och folk ville typ ha nypris för grejerna:(

Jonas_L

Medlem
Några saker att testa / fundera på:

* Fyll på lite gaffelolja i luftfjädern. Kan hjälpa till att täta om det är för torrt nu.
* Med lite tur är det bara en O-ring som är dålig, dessa borde rimligen vara av någon standard-dimension
* Den här killen sålde Spinner-delar för några år sedan: lukasz.nowak(att)bluepill.pl . Jag köpte nya dust-seals av honom till en Spinner Grind 24.

Instämmer med det där om SID: De kostar skjortan när de väl dyker upp. Jag bytte ut Spinnern mot en RST F1rst.

Kneecap

Aktiv medlem
@Kneecap, var hittar du en 26" Sid för kaffepengar? Kollade lite på ebay på Reba, Sid och dylikt i 26" med rakt styrrör och folk ville typ ha nypris för grejerna:(
Tjena!

Slängde ut en köpesfråga här på forumet.. Fick tag på en skitfin SL från 2002 för några hundralappar. Det ligger rätt mycket sånt och samlar damm i förråden har jag en känsla av.

jonte987

Aktiv medlem
Fast blir det inte styft som fan för nån på 28kg? Helstel känns rimligare men det är lite sent när man köpt en nucleus.

Kneecap

Aktiv medlem
Fast blir det inte styft som fan för nån på 28kg? Helstel känns rimligare men det är lite sent när man köpt en nucleus.
Tjena!

Det är ju en luftgaffel, bara att pumpa till önskad styvhet och sen laborera lite med returen så är man hemma. Båda mina ungar har kört SID och det fungerar utmärkt.

salle

Aktiv medlem
Vi kör också en F1rst på sonens 24" Frog. Funkar väldigt bra. Men verkar vara svår att få tag på, jag köpte vår begagnat här på K&S.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer