framlysen, Magicshine Allty-serien - funkar de för pendelcykling eller bländar de?

Bele

Aktiv medlem
framlysen, Magicshine Allty-serien - funkar de för pendelcykling eller bländar de?
I beskrivningen anges att de är både för landsväg och MTB. De Magicshine-lampor jag har bländar. Är den här annorlunda? Finns det bättre alternativ?

NickPick

Aktiv medlem
Nej, däremot finns ett läge där man "syns" ytan att se något.
Har den med hela 2400 lumen i skogen. Helt ok .

Bele

Aktiv medlem
Nej

Ja
Hur mkt vill, eller kanske snarare: kan, du betala?

Så länge jag får mycket för pengarna är jag ganska flexibel. Möjligen gör förvaringsmöjligheterna på jobbet att jag vill begränsa prislappen något. Jag har flera andra lampor, så den här ska uteslutande användas för pendling.

Bengt-re

Aktiv medlem
Så länge jag får mycket för pengarna är jag ganska flexibel. Möjligen gör förvaringsmöjligheterna på jobbet att jag vill begränsa prislappen något. Jag har flera andra lampor, så den här ska uteslutande användas för pendling.
Sigma Aura 80 USB har jag som väglegal lampa. Den är godkand, hygglig drifttid, bländar inte, billig och lätt att se mode och kvarvarande ström på. För lite snabbare landsvägscykling i totalmörker tycker jag att den är lite för smal i sin ljusbild, men användbar trots allt. Man får väl lite vad man betalar för, men jag är inte missnöjd iaf även om det finns bättre lampor (till rejält mycket högre pris)

n3wton

Aktiv medlem
Skämt åsido kan jag rekommendera Cateye Gvolt 70.1. Är det bara cykling i stadsmiljö som gäller så är den kanske lite overkill, men med något av de lägre effektlägena får man istället ut ganska lång batteritid. Känns gedigen. Monteras under styret, dvs "upp och ner".

HåkanC

Aktiv medlem
Mitt tips blir då en såpass ljusstark StVZO-lampa som du har råd med.

Ett par batteridrivna har det redan tipsats om här i tråden.
Bekvämaste lösningen är, förstås, navdynamo + fast installerade bak och tillräckligt ljusstark StVZO-framlampa. Men det kostar en del, kan tom kosta en hel del.

Som jag har skrivit i andra inlägg skulle jag personligen inte köpa en StVZO-lampa svagare än 50-70 Lux, men även många andra parametrar är viktiga för att ljuset skall bli bra.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
F37218B0-50D5-416D-8006-6069F6C7743D.jpeg

nisseson

Aktiv medlem
Jag körde med en silvertejpad gammal Magicshine MJ-808 ett tag. Satte silvertape på den övre halvan av insidan av linsen, lätt gjort på den modellen. Det gav ungefär samma effekt som en keps, tog bort nästan allt ljus ovanför en skarp, rak gräns. Liknade mycket ljusbilden de Stvzo-lampor jag kört med sen dess.

Sigma Aura 80 USB har jag som väglegal lampa. Den är godkand, hygglig drifttid, bländar inte, billig och lätt att se mode och kvarvarande ström på. För lite snabbare landsvägscykling i totalmörker tycker jag att den är lite för smal i sin ljusbild, men användbar trots allt. Man får väl lite vad man betalar för, men jag är inte missnöjd iaf även om det finns bättre lampor (till rejält mycket högre pris)
Nu köpte jag en sån bara för att du lämnade ett så ärligt omdöme. 😄

Bele

Aktiv medlem
Bra tips. Lite kul också eftersom jag just hade tittat lite på Sigma innan.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer