Framtiden för MTB?

jolov

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
om viljan finns kunde vi göra som politikerna: tillsätta nån slags utredning, fundera, skicka förslag på remiss. folkraceidén är också intressant, men skulle kanske riskera bli en helt egen sport och eventuellt öka prylhetsen (en måste ha en folkracehoj också). jag tror också det är svårt, men jag tror det skulle spela en viktig roll och få betydande påverkan även på icketävlingscykling.

men viljan verkar saknas helt. folk är helt okej med att cykling ska vara dyrt och exkluderande. många argumenterar att det är ens Fria Val att bli lurad av reklamindustrin, influerare, grupptryck och skam. folk som har råd med dyra cyklar är förskräckande oförstående till hur det känns att inte ha så mycket pengar och vilken mental styrka som krävs för att gå emot skönhetsidealen (prylfixeringen).

Kanske mer obrydda än oförstående. Att påstå att folk är okej med att "cykling ska vara dyrt och exkluderande" pga dom vill köpa en fin cykel och har pengar att lägga på sitt intresse är ju bara absurt.
Vart ska vi dra gränsen för solidaritet, heldämpat? Kolfiber? Max deore-spec?

Jag köper gärna dyrare saker från små tillverkare eftersom att jag tycker det är roligt att dom finns. Men jag kunde inte bry mig mindre om vad personer jag träffar på stigen har för cykel :)

Lite som på gymmet, ängsligt folk oroar sig och tror att folk tittar på dem och bryr sig om vad dem gör eller har på sig. När sanningen snarare är att folk har fullt upp med sitt eget och inte ägnar någon random person på gymmet en tanke.

aben

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
på youtube häromdan sa de att det inte är dyrt med en landsvägscykel för hundra papp för en roadracingmotorcykel i proffsnivå kostar femton miljoner. eller vad det var.
Sean Kelly (ganska känd fd. proffscyklist) fick frågan inför någon av senaste TdF om det skulle vara möjligt att vinna på en cykel för 10000 kr och hans svar var ja, det trodde han om man anstränger sig lite i att hitta rätt cykel.

atorger

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Alltså avancerad MTB-åkning typ downhill och sådant är nog mycket riktigt dyrt för det krävs avancerad utrustning med massa dämpare och grejer, och dessutom är det mycket slitage och underhåll som kostar.

Men vanlig cross country MTB? Det behöver väl inte alls vara särskilt dyrt? Det är väl som med landsvägscyklar, toppmodellerna kostar 120 kkr, men en instegsmodell på 10 kkr är ändå i stort sett 90% av toppmodellen, det är väldigt mycket pengar för mycket lite extra prestanda.

cubefritzz

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Jo jag tycker det verkar som det är rätt mycket storstadsproblem som diskuteras här, men det är ju där de flesta bor också. Ska det bli en "folksport" måste det funka i storstäderna.
Nej alla bor verkligen inte i storstäder då alla är inte höginkomsttagare! Speciellt inte de som har familj då det är svindyrt att som familj bo i just en storstad. Vakna. Visst har storstäder fler cyklister men det har inget med MTB att göra, ni har juh knappt skog, stig eller berg att köra på (ser mest asfalt och betong där) =). För mig personligen gäller naturstigar där man kan se Älg, rådjur, ekorrar vilket är riktig MTB för mig. Detta ser inte ni i storstäder på er "hitta på" banor. =)

Skogling

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Min framtid inom mtb är att fortsatt cykla själv. Ibland med andra. Och att fortsatt cykla långt på okänd mark. Eller cykla kort kort på känd stig. Kanske cykla vilse? Blir arg, svettig och myggbiten. Ibland komma till ställen där jag safear och leder cykeln. Ibland vara stark. Ibland svag, Ibland snö. Ibland dammtorra stigar. Ibland i hemma.Ibland någon annan stans. Slå ett lillfinger i en trädstam Jag cyklar även på billig racer. På jättedyr racer. På pendlarhärke. På gravel. På XC FS...

Cykling i alla dess former är min flykt. Min verklighet. Min egentid. 100% frihet. Ingen annan skall tala om vad jag skall ha för cykel. Hur jag skall cykla.

Jag vet inte vad jag skulle ta mig till om jag inte fick cykla. Det är det bästa jag vet.

Krångla inte till det. Cykla istället.

Gott slut!

❤️

kais01

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
om viljan finns kunde vi göra som politikerna: tillsätta nån slags utredning, fundera, skicka förslag på remiss. folkraceidén är också intressant, men skulle kanske riskera bli en helt egen sport och eventuellt öka prylhetsen (en måste ha en folkracehoj också). jag tror också det är svårt, men jag tror det skulle spela en viktig roll och få betydande påverkan även på icketävlingscykling.

men viljan verkar saknas helt. folk är helt okej med att cykling ska vara dyrt och exkluderande. många argumenterar att det är ens Fria Val att bli lurad av reklamindustrin, influerare, grupptryck och skam. folk som har råd med dyra cyklar är förskräckande oförstående till hur det känns att inte ha så mycket pengar och vilken mental styrka som krävs för att gå emot skönhetsidealen (prylfixeringen).
fast står man emot hetsen är det snarast roligare med underbike än overbike. jag tror faktiskt det tack och lov är en vanlig insikt:)

min 26a är sämre än min 29a, men snarast roligare.

bland det roligare jag haft på cykel var att hänga med en landsvägsgrupp på min tvåväxlade brompton och lämna några efter mig på slutet.

osv.

och som sagt, det är mest de nya i sporten som tror att skillnaden mellan ångest och framgång i första hand är materialet. det är ju iofs ett problem om man vill sänka instegströskeln, men jag tror faktiskt inte vi behöver det.

snarare har inflödet på senare år varit lite mer än vad som är bekvämt, både vad det gäller fetishartad efterfrågan på överdyra cyklar, eller interaktionsproblem på stadsnära stigar.

atorger

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Nej alla bor verkligen inte i storstäder då alla är inte höginkomsttagare! Speciellt inte de som har familj då det är svindyrt att som familj bo i just en storstad. Vakna. Visst har storstäder fler cyklister men det har inget med MTB att göra, ni har juh knappt skog, stig eller berg att köra på (ser mest asfalt och betong där) =). För mig personligen gäller naturstigar där man kan se Älg, rådjur, ekorrar vilket är riktig MTB för mig. Detta ser inte ni i storstäder på er "hitta på" banor. =)
Jag växlar mitt boende mellan Luleå och Storuman så jag är inte nån storstadssnubbe heller, men tänker att man behöver vara lyhörd för detta och inte enbart tänka utifrån eget perspektiv. Och inte bara storstad, det är ganska packat och tätt långt ut i förorterna.

Hälsingland

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Om man lämnar parkcyklingen till MTB naturleder som Hjulsjö eller Rörbäcksnäs så har har jag sett utvecklingen under många år inom stigcyklingen främst i Rörbäcksnäs då gröna lederna rullar över vår gård, jag tyckte det var mycket 2019, men 2020 och 2021 kändes som det krossade allt i antal cyklister. Det jag noterade i somras var att jag aldrig sett så många icke MTB cyklar tidigare, då i alla kvaliteter, rostiga knarrande cyklar, hjälmar på sned, det går långsamt men familjer och vänner skrattar, vuxna pushar de små. Där i mellan kommer "tävlingsmotionären" på sin 50k hoj i full fart, grymt fokuserad, säkerligen lite irriterad på alla "hinder" i spåren, men han, jo han är en minoritet och inget att bry sig om. Jag brukar ofta påbörja mina turer vid skolan, sätter mig en stund innan och efter mest för att känna trycket, glädjen och se alla olika typer av cyklister. Jag vill nog påstå att jag aldrig sett sneda blickar från de med dyra hojar, möjligen ett leende mot barnfamiljen som har cyklar av alla de slag, antagligen med samma inställning som jag. Jag vet inte vad kriterierna är för att kallas folksport, men cykling på den här typen av leder vid turistområden så känns det inte långt ifrån att kalla stigcyklingen för folksport.

Rörbäcksnäs är alltid guld tycker jag, har haft projekt i Värmland så jag passerat många ggr där under ett par år och brukar alltid passa på att stanna och cykla. Stöter alltid på allt från lycranissen med Stravahets i blicken till folk i adidasbyxor och 26" ht som knappt borde gå att cykla på...😁 Blir nästan alltid trevligt tomprat om allt möjligt ändå i spåret eller på parkeringen, jag är aldrig mallig bara för jag har en dyr hoj. Skulle ju om inte annat bli jäkligt jobbigt om han i adidasbrallor drar förbi dig sen..

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
industrin jobbar dag och natt med att krångla till ditt cyklande. de spenderar hur mycket pengar som helst på att med vetenskapligt utprovad psykologisk manipulation, reklam, hitta dina svaga punkter så att du faller till föga och krånglar till cyklingen med massa nya prylar istället för att cykla. elektronisk fjädring, elassistans, guldiga ytbeläggningar, 10 gram lättare pedaler. om vi vill stoppa detta behöver vi organisera oss.

atorger

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
industrin jobbar dag och natt med att krångla till ditt cyklande. de spenderar hur mycket pengar som helst på att med vetenskapligt utprovad psykologisk manipulation, reklam, hitta dina svaga punkter så att du faller till föga och krånglar till cyklingen med massa nya prylar istället för att cykla. elektronisk fjädring, elassistans, guldiga ytbeläggningar, 10 gram lättare pedaler. om vi vill stoppa detta behöver vi organisera oss.
Jag tror det är "medias fel" i viss mån. Cykelindustrin har inte slutat göra billiga bra cyklar. Visst även de billiga blivit lite dyrare men det är nog mest andra faktorer som spelar in (dyrare arbetskraft, dyrare frakt, en del corona-effekter etc). Men medierna skriver nästan uteslutande om de dyra cyklarna och på ett sätt som får en att tro att de verkligen är såååå otroligt mycket bättre än de enklare (eller äldre) modellerna, vilket de inte är.

En bra XC-cykel behöver inte vara jättedyr, och man behöver inte den senaste utrustningen, finns en hel del begagnat att välja på.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
cykelmedia är ett sorgligt kapitel i sig. inte bara läser vi reklamen som vore det journalistik, vi till och med betalar för att prenumerera på diverse reklamkanaler och -broschyrer.

Freddie L

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Jag vill inte stoppa det! För det första är det roligt för en prylnörd som mig. För det andra driver det utveckling och gör även de billigaste prylarna bättre över tid. Ett fint och pedagogiskt exempel är växelgrupperna (iaf förr). En ny svindyr XTR-grupp introduceras med revolutionerande det-ena-och-det-andra. Nästa år kommer den billigare XT-gruppen med samma finesser, efter några år finns de även på de enklaste grupperna (de som sitter på cyklar som man har råd att köpa). Så utvecklingen silar ned och kommer alla till nytta. Jag säger: gulbeläggningar, servostyrd dämpning och bluetooth överallt, åt alla! Ha lite tålamod bara så sitter det snart på White-cyklarna på XXL. Så var tacksamma för puckona som köper cyklar för 120k, du tjänar på det när du köper din nästa rimligt prissatta cykel.

Jag ser problemet, cykelprylar blir dyrare och dyrare. Men att förhindra eller bromsa den tekniska utvecklingen gagnar ingen. Bättre vore att jobba med attityderna hos konsumenterna, man behöver inte det senaste och värsta.

Edit: Oj, vad fel det blev med citeringen. Ska vara till fredag.

atorger

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Om jag inte fick cykla skulle jag hitta nån annan sport, som jag gjort tidigare i livet när favoritsporten jag hållit på med inte längre funkat eller blivit för krånglig för nya livssituationen. Känns skönt att inte vara allt för investerad.

P

Paco

Guest
Framtiden för MTB?
Min framtid inom mtb är att fortsatt cykla själv. Ibland med andra. Och att fortsatt cykla långt på okänd mark. Eller cykla kort kort på känd stig. Kanske cykla vilse? Blir arg, svettig och myggbiten. Ibland komma till ställen där jag safear och leder cykeln. Ibland vara stark. Ibland svag, Ibland snö. Ibland dammtorra stigar. Ibland i hemma.Ibland någon annan stans. Slå ett lillfinger i en trädstam Jag cyklar även på billig racer. På jättedyr racer. På pendlarhärke. På gravel. På XC FS...

Cykling i alla dess former är min flykt. Min verklighet. Min egentid. 100% frihet. Ingen annan skall tala om vad jag skall ha för cykel. Hur jag skall cykla.

Jag vet inte vad jag skulle ta mig till om jag inte fick cykla. Det är det bästa jag vet.

Gott slut!

❤️
Helt klart bästa inlägget i denna tråd 👍🏻👊🏻

Oskar

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Fast cykling blir bara dyrt om man köper nytt varje år och/eller om man inte räknar med avskrivning och restvärde.

Som jag skrev ovan: min HT är rätt fräck, den har kostat ca 12 k och är inne på tredje året i min ägo. Skulle säkert gå att sälja för 6-8k om jag skulle vilja. Så säg 6 000 kr på tre år, det är en årskostnad på 2000 kr.
Fast du är jätteduktig på att cykla och då blir det bara coolare å coolare ju äldre cykeln blir så det räknas inte… ;-)

kais01

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
vi behöver egentligen bara inte köpa de grejor vi inte vill ha.

men inom landsväg har det gått illa. det går inte längre att köpa en ultegrautrustad cykel utan elektroniska växlar.

Tore krok

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Hade varit coolt om ongarna bara fick köra HT upp till en viss ålder, gynnar tekniken och Kalle med mamma på bidrag har ungefär samma förutsättningar som Carl med VD-farsa, för så mycket talanglöshet löser inte en HT om man skall cykla utför.

Xc är väl en annan femma dock

Fundadores

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Jag vill inte stoppa det! För det första är det roligt för en prylnörd som mig. För det andra driver det utveckling och gör även de billigaste prylarna bättre över tid. Ett fint och pedagogiskt exempel är växelgrupperna (iaf förr). En ny svindyr XTR-grupp introduceras med revolutionerande det-ena-och-det-andra. Nästa år kommer den billigare XT-gruppen med samma finesser, efter några år finns de även på de enklaste grupperna (de som sitter på cyklar som man har råd att köpa). Så utvecklingen silar ned och kommer alla till nytta. Jag säger: gulbeläggningar, servostyrd dämpning och bluetooth överallt, åt alla! Ha lite tålamod bara så sitter det snart på White-cyklarna på XXL. Så var tacksamma för puckona som köper cyklar för 120k, du tjänar på det när du köper din nästa rimligt prissatta cykel.

Jag ser problemet, cykelprylar blir dyrare och dyrare. Men att förhindra eller bromsa den tekniska utvecklingen gagnar ingen. Bättre vore att jobba med attityderna hos konsumenterna, man behöver inte det senaste och värsta.

Edit: Oj, vad fel det blev med citeringen. Ska vara till fredag.

Vi ska vara tacksamma för early adopters, annars skulle vi alla bo i grottor i skogen med stampat jordgolv.

kais01

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
det är möjligen inte sant att om de unga alltid gör som de äldre alltid säger skulle vi fortfarande leva på stenålldern.

utveckling är bra, men cykelhistorien är tyvärr proppad med återvändsgränder påhejad av just historielösa early adopters. ett sent exempel är kassetter med så små och glesa drev på kassetterna att både framfart och kostnader blir lidande. ett annat är elektroniska växlar, bra för tävlingscyklister som vill undvika olägliga vajerhaverier, men för oss andra mest ett säkert sätt att öka kostnader.

icke perfekta lösningar på icke existerande problem. men man får stå ut, för då och då kommer rejäla framsteg. som t ex skivbromsen.

J

JALS

Guest
Framtiden för MTB?
Hoppsan. Här händer det grejer. Är det bara jag som har ett liv utanför happy? Ursäkta radiotystnaden från min sida men familjebestyren kom emellan (storhandla innan nyår är ju mer fysiskt utmanande än Cykelvasan. Gissar jag. Har aldrig åkt.).

Nåväl. Ett kort klargörande (och kanske förtydligande) från min sida. Det är alltså inte jag personligen som har några problem med någon av punkterna jag tog upp. Jag har alltså inte några problem att cykla några av dom leder jag åker flera gånger i veckan (ex Nick). Tar mig nerför röda endurospår utan större svårigheter. Jag hittar bra (numera) och har både GPS och Trailforks. Jag skiter rätt högaktningsfullt i vad folk tycker om mina billiga prylar. Och jag varken umgås eller cyklar särskilt ofta med andra cyklister. Dom är säkert snälla (när dom sover) men jag tror nog inte vi har så mycket gemensamt om jag ska vara ärlig. Är väl i ärlighetens namn inte någon nybörjare heller numera utan snarare en rätt normal, medelgod motionär. Så "gnället" handlar alltså in om vad jag själv upplever som svårigheter. Men eftersom jag börjat med mtb i vuxen ålder och för inte så länge sen har jag försökt lägga på minnet de svårigheter man stöter på om man är helt ny i sporten. Tänkte det kunde vara intressant att reflektera över, framförallt för dom som hållit på länge. (Om någon frågat mig vad som är svårt när man börjar med utförsåkning hade jag tex inte kunnat svara på det. Jag började när jag var fem. Och har åkt MYCKET. Har ingen aning om vad som är svårt för en nybörjare.)

Så. Låt inte mig störa nu utan fortsätt gärna diskussionen. En hel del intressant har skrivits så det kanske är en nyttig övning i självkritiskt tänkande. Vad vet jag.

ooms

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?

Om det känns jobbigt att andra har mycket pengar så kan man fundera lite på varför de har det. Troligen har de ansträngt sig, studerat, jobbat hårt, hållit nere sina utgifter, etc, för att hamna i situationen att de har mycket pengar. Dvs saker som de flesta kan göra, det handlar bara om att lägga manken till och anstränga sig lite. Men väljer man att inte göra det, så ska man nog inte förvänta sig lika mycket pengar heller, och får således nöja sig med inte fullt så dyra prylar. Valet är fritt!

ooms

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Varför skulle vi vilja stoppa det? Det är ju bara att låta bli att köpa det man inte vill ha. Återigen ett fritt val!

Senast ändrad:

Skogling

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Hoppsan. Här händer det grejer. Är det bara jag som har ett liv utanför happy? Ursäkta radiotystnaden från min sida men familjebestyren kom emellan (storhandla innan nyår är ju mer fysiskt utmanande än Cykelvasan. Gissar jag. Har aldrig åkt.).

Nåväl. Ett kort klargörande (och kanske förtydligande) från min sida. Det är alltså inte jag personligen som har några problem med någon av punkterna jag tog upp. Jag har alltså inte några problem att cykla några av dom leder jag åker flera gånger i veckan (ex Nick). Tar mig nerför röda endurospår utan större svårigheter. Jag hittar bra (numera) och har både GPS och Trailforks. Jag skiter rätt högaktningsfullt i vad folk tycker om mina billiga prylar. Och jag varken umgås eller cyklar särskilt ofta med andra cyklister. Dom är säkert snälla (när dom sover) men jag tror nog inte vi har så mycket gemensamt om jag ska vara ärlig. Är väl i ärlighetens namn inte någon nybörjare heller numera utan snarare en rätt normal, medelgod motionär. Så "gnället" handlar alltså in om vad jag själv upplever som svårigheter. Men eftersom jag börjat med mtb i vuxen ålder och för inte så länge sen har jag försökt lägga på minnet de svårigheter man stöter på om man är helt ny i sporten. Tänkte det kunde vara intressant att reflektera över, framförallt för dom som hållit på länge. (Om någon frågat mig vad som är svårt när man börjar med utförsåkning hade jag tex inte kunnat svara på det. Jag började när jag var fem. Och har åkt MYCKET. Har ingen aning om vad som är svårt för en nybörjare.)

Så. Låt inte mig störa nu utan fortsätt gärna diskussionen. En hel del intressant har skrivits så det kanske är en nyttig övning i självkritiskt tänkande. Vad vet jag.

Jag undrar verkligen var du vill komma med dina inlägg.

rix

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?

Med tanke på att det i t.ex. Ursvik bara finns en led, Nick, så spelar det väl ingen roll om den är grön, blå, röd eller svart. Och de som sköter kontakten med kommuner och samtidigt bygger på den leden idag tycker att cykla utanför leden är att jämställa med att man vill förbjuda all typ av cykling där så antar jag att det blir svårt att lösa det. Men om man kan tänka sig lite freeride kan man ju cykla runt de svåra partierna, hitta egna leder etc och på det sättet lösa problemet.

Kan iofs bli svårt att hinna cykla utanför leden om man har ett sånt familjeliv som du verkar ha… då kanske man måste cykla på färdiga leder.

jonte987

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Jaha, men jag har börjat med både MTB och alpint i vuxen ålder. Alpint är väldigt mycket svårare att komma igång med.

Iofs hade jag självklart cyklat enorma mängder icke MTB sen barnsben så då är vi nog tillbaka i att mbt kanske inte är nåt för folk som knappt kan cykla. Lika lite som jag ska åka off pist.

atorger

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Jag tror trådskaparen hade hoppats kanske på lite fler inlägg från folk aktiva i föreningslivet. Jag sitter i styrelsen i en idrottsförening, dock inte inom MTB så jag har inte koll på hur man tänker där.

Men jag känner ju igen detta att man vill att ens sport ska nå många människor och vara tillgänglig. Det handlar inte om "pengar", föreningarna är ideella och jobbar för samhällsnyttan. Visst kan det finnas lite äregirighet om att man vill kunna hitta talanger för elitsatsningar, men det kan också handla om att verka för integration och jämställdhet, man vill gärna se fler tjejer börja idrotta, fler invandrare och att det ska vara tillgängligt för alla samhällsklasser och just bli en mötesplats i ett samhälle som blir allt mer segregerat inom andra områden.

Och så är det ju helt enkelt så att är man föreningsaktiv på ideell basis så tycker man om sporten man valt och man vill liksom dela med sig av "evangeliet" till så många andra som möjligt.

Mycket riktigt är kostnad för utrustning och deltagande en fråga som ofta kommer upp och man är inom föreningen intresserad av att hålla nere den, för att göra ens aktiviteter mer tillgängliga.

Det är sant att dagens medelklass kan ta sig råd till att delta i tämligen dyra aktiviteter särskilt om man vänder sig till vuxna. Men inom föreningar är ungdomsaktivitet ofta det mest centrala, och då handlar det inte bara om att det behöver vara billigt för att de är ungdomar, utan även för att ungdomar gärna håller på med flera sporter samtidigt och inte specialiserat sig, vilket gör det än mer viktigt att det är lätt och inte för dyrt att komma igång.

Jag tror att XC MTB kan vara hyfsat billigt och lättillgängligt. I stort sett alla sporter där kondition är det mest centrala är inte dyra. Men det är klart om alla ledare kommer dit med sina full suspension enduro-cyklar och endast halvhjärtat guidar nya förmågor som vill köra XC på mindre tekniska men mer konditionskrävande banor så kan det ju bli en kultur lokalt i föreningen där man behöver avancerade cyklar och skills för att få vara med och leka.

Men de medelålders MTB-fantaster jag känner är ju många såna som helt enkelt tycker det är roligare att köra enduro och downhill än att hålla på och köra nära maxpuls med XC, och de är helt inte lika tillgängliga genrer. De jag känner som kör XC är såna som kör landsväg och springer och sånt också, såna som gillar konditionsträning (det är de jag brukar försöka övertala att prova på gruscykling).

Hälsingland

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Jaha, men jag har börjat med både MTB och alpint i vuxen ålder. Alpint är väldigt mycket svårare att komma igång med.

Iofs hade jag självklart cyklat enorma mängder icke MTB sen barnsben så då är vi nog tillbaka i att mbt kanske inte är nåt för folk som knappt kan cykla. Lika lite som jag ska åka off pist.

För en som varit skidlärare åt ett antal hundra adepter så misstänker jag att det är oftast lättare att lära någon åka skidor än att börja cykla (i vuxen ålder). Det finns ju rätt gott om invandrarkvinnor som aldrig cyklat i sitt liv och lär sig första gången i Sverige, sätter du någon av dom på en mtb och visar henne ut i skogen blir det nog inte så enkelt.

Nu menar jag behjälpligt åka/cykla inget avancerat, jag hade faktiskt en engelsk dam som under en hel vecka aldrig lärde sig att ploga ens. Men frågan är ju om hon kunde cykla, jag har aldrig sett maken till en så miserabel motorik sen hade hon aldrig varit på is/snö och hade således aldrig halkat eller glidit på något. En normal 5-6 åring som är van snölek och kanske längdskidor eller lekskidor hemma på tomten fixar ju ploga/svänga på en timme i enklare barnbacke, skillnaden är enorm.

Jag ställde mina barn i ett par pjäxor från 1,5-2 års ålder, för mig är det givet att man åker/kan åka slalom men så ser ju inte verkligheten ut om jag lyfter blicken lite. Våra barn är ganska ensamma i klasserna om att vara några veckor i Åre varje år. Men samtidigt så lärde sig inte vår äldsta att simma riktigt förrän hon var 8 (tror jag det var). Där var vi dåliga på att se till att hon fick lära sig det tidigt.

Skogling

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Jag satt med i styrelsen för HNS, Nacka - Hellas stigcyklister för 15 år sedan.

Dom finns ej längre. Det säger väl en del om "föreningslivet" i mtb-svängen. DON'T TOUCH MY FREEDOM!

Hälsingland

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?

Dom finns ej längre. Det säger väl en del om "föreningslivet" i mtb-svängen. DON'T TOUCH MY FREEDOM!

Det är ju grymt svårt att få folk att engagera sig i föreningar överlag, alla vill sätta sina barn i en förening för några timmars egentid medans barnen tränar men ingen vill ju vara ledare eller whatever. Jag har gjort många timmar både i en förening vi startat och drivit själva och som ledare i barnens förening och det har varit lika i båda, även om det var lite enklare i den där alla medlemmar var vuxna och således hade ett eget intresse.

Jag var ledare i barnens förening i tre år och såg nog knappt röken av en förälder på dom 6 terminerna, man släpper dom helst på parkeringen i farten och sen blåser därifrån fort som fan för att slippa att eventuellt få frågan om att hjälpa till :ROFLMAO:

J

JALS

Guest
Framtiden för MTB?
Jag undrar verkligen var du vill komma med dina inlägg.
Ett helt seriöst svar: Jag försöker väcka en principiell diskussion om vilka problem som jag ser om man nu vill att sporten MTB ska växa (framförallt bland dom yngre) och om man vill att fler ska få upptäcka glädjen i stigcykling. OM man nu verkligen vill det? Verkar finnas delade meningar om det.

Har ju skrivits flera bra och intressanta saker i den här tråden redan och jag tror det är helt nödvändigt att föra den här typen av diskussioner om man vill försöka bredda sporten. (Vilket alla uppenbarligen inte vill men då är det ju bara att fortsätta som vanligt.)

BJS

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Det är ju grymt svårt att få folk att engagera sig i föreningar överlag, alla vill sätta sina barn i en förening för några timmars egentid medans barnen tränar men ingen vill ju vara ledare eller whatever. Jag har gjort många timmar både i en förening vi startat och drivit själva och som ledare i barnens förening och det har varit lika i båda, även om det var lite enklare i den där alla medlemmar var vuxna och således hade ett eget intresse.

Jag var ledare i barnens förening i tre år och såg nog knappt röken av en förälder på dom 6 terminerna, man släpper dom helst på parkeringen i farten och sen blåser därifrån fort som fan för att slippa att eventuellt få frågan om att hjälpa till :ROFLMAO:
Ideen är nog rätt död tyvärr. Folk betalar hellre än betalar med sin tid. Läste någon rapport om att det verkligen försvinner i en snabb takt. På ett sätt är det ju dåligt, men tiden är kanske förbi för föreningsliv.

BJS

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Ett helt seriöst svar: Jag försöker väcka en principiell diskussion om vilka problem som jag ser om man nu vill att sporten MTB ska växa (framförallt bland dom yngre) och om man vill att fler ska få upptäcka glädjen i stigcykling. OM man nu verkligen vill det? Verkar finnas delade meningar om det.

Har ju skrivits flera bra och intressanta saker i den här tråden redan och jag tror det är helt nödvändigt att föra den här typen av diskussioner om man vill försöka bredda sporten. (Vilket alla uppenbarligen inte vill men då är det ju bara att fortsätta som vanligt.)
Behöver man bredda sporten egentligen? Det finns massor av saker som folk gillar att göra och om de är 2000 eller 400000 som råkar välja mtb spelar väl egentligen ingen större roll? Cykling än en sak på smörgårdsbordet och den har många andra möjliga aktiviteter att konkurera med.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Nu menar jag behjälpligt åka/cykla inget avancerat, jag hade faktiskt en engelsk dam som under en hel vecka aldrig lärde sig att ploga ens. Men frågan är ju om hon kunde cykla, jag har aldrig sett maken till en så miserabel motorik sen hade hon aldrig varit på is/snö och hade således aldrig halkat eller glidit på något. En normal 5-6 åring som är van snölek och kanske längdskidor eller lekskidor hemma på tomten fixar ju ploga/svänga på en timme i enklare barnbacke, skillnaden är enorm.
Om man nu ska jämföra lättillgänglighet, Nick och skidåkning.

Har vi ens några "lättare barnbackar" i Stockholm?

Jag har i ärlighetens namn åkt väldigt lite skidor på hemmaplan. Men dom ställen jag sett har alla varit soptippar med relativt branta ankarliftar upp till toppen. Måste vara en riktig kalldusch att försöka börja i.

Freddie L

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?

Säger kanske iofs en del om dig och HNS också? Vår förening har hängt med sedan 1960, kanske lite på dekis iofs vad gäller elitsatsning osv.

Om man höjer blicken lite så finns en hel del livskraftiga (och mer så på senare år med ett ökat intresse från motions-booms-föräldrar med barn) föreningar därute. Det som är avgörande är att engagemanget och viljan till ideellt arbete finns. Alltså om du engagerar dig i cykling i föreningsform kan det teoretiskt innebära att du själv cyklar mindre. Det måste man kunna ta. Vår klubb består som jag ser det av en kärna av 1-2 personer, därefter en krets av 5-10 personer och ytterst 10-20 personer med varierande, ibland specialiserat, ansvar. Typ, för diskussionens skull. Det är svårt att rekrytera. Och en kärn-person kan man inte rekrytera, de måste ha en egen mycket stark drivkraft.

Jag själv har kört ”freedom”-grejen större delen av mitt cykelliv, först på senare år lite engagerad i föreningslivet. Så länge barnen är aktiva är det enkelt, får väl se hur det blir sedan. Båda grejorna är bra, tycker jag. (Men jag måste erkänna att jag är barnsligt förtjust i att köra i klubbkläder:-) ).

Topp